Gjakmarrja Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 (endret) Personlig satser jeg på 4, men jeg tåler 3. Jeg har 5 i standpunkt. Oppgavene jeg er best på er analyse (novelle, retorisk, dikt) og generelt artikkelsjangeren. Jeg har sortert alle arkene jeg har fått utdelt igjennom året. De siste dagene har jeg gjort lite. Men jeg har lest over gamle tentamener og innlevering, det gir meg god innsikt i feil som gjentar seg. Jeg har òg sortert mappen min etter hvilken type oppgaver jeg kan få med eksempeltekster som jeg har skrevet selv eller fått utlevert på skolen. Jeg gjør ikke noe ekstra i forhold til 1814, fordi jeg har tatt faget som elev har jeg god peiling på litteraturhistorie generelt. Jeg tok historie som privatist også, det er fin hjelp når man skal prøve å vurdere konteksten eller samtiden til en tekst. Ellers er det vel viktig på eksamen å ikke starte for tidlig. Man må ha en plan før man går i gang. Bruk gjerne en time på å lage en disposisjon. Det er viktig at man faktisk forstår tekstvedleggende man skal bruke eller kommentere, er man i vil er det best å velge noe annet. Hvis man skal sammenlikne er det viktig å faktisk sammenlikne. Ikke bare skrive to uavhengige analyser. Kommer ikke på mer nå. Gleder meg sykt til jeg er ferdig i morgen. Noen som vet hvordan man bør kildehenvise til PDF filen med fagstoff fra NDLA? Er det ikke bare samme som en vanlig link? Hele adressen og dato og tid for når den var nedlastet. Mye i norskfaget er allmennkunnskap og ikke ha med flere kilder enn nødvendig. Endret 27. mai 2014 av Gjakmarrja Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Hvordan forbereder dere dere egentlig? Hahah. Jeg har mye kunnskap fordi jeg leser til norsk muntlig også, men ikke gjort noe særlig for norsk skriftlig. Egentlig bare ser over litt oppskrifter på analyser og oppbygging av tekster (feks artikkel).. Ellers bør historiske kunnskaper sitte noenlunde greit kvelden før eksamen ^.^ Litt OT, men siden du også forbederer på muntlig, hva har du som fordypningsemne? Lenke til kommentar
MariaJensen Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Hei. Vet dere hvordan man kan åpne en PDF-fil uten at den blir åpnet i en internetfane? Vi får ikke lov til å ha noen sider oppe på eksamen, bortsett fra siden vi skal levere eksamen på... Lenke til kommentar
NothingEverLost Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 I følge norsklæreren min var hennes erfaring at forskjellen mellom nynorsk og bokmåleksamen at på nynorsk er det mer reflekterende oppgaver der de spør mer om ditt eget syn, tolkning osv, mens bokmål tester mer ren norskfaglig faktakunnskap. Sikkert flere artikkeloppgaver i morgen der vi skal gjøre rede for et emne eller epoke med utgangspunkt i noen vedlegg, altså litteraturhistorie. Var veldig lite av dette på nynorsken i dag. Var både dikt, novelle og retorisk analyse i stedet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Kan dere ikke snakke hovedmål og sidemål? Ikke alltid like lett å skjønne hva dere mener. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Hei. Vet dere hvordan man kan åpne en PDF-fil uten at den blir åpnet i en internetfane? Vi får ikke lov til å ha noen sider oppe på eksamen, bortsett fra siden vi skal levere eksamen på... Skulle ikke være noe problem å bruke nettlesern så lenge du ikke tilkoblet internett væ.. Men bare last ned Adobe Reader e.l. for å lese PDFer. (Du må lagre PDFen lokalt for å at den ikke skal åpnet i nettleser) 1 Lenke til kommentar
Futuredoc Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Hvordan forbereder dere dere egentlig? Hahah. Jeg har mye kunnskap fordi jeg leser til norsk muntlig også, men ikke gjort noe særlig for norsk skriftlig. Egentlig bare ser over litt oppskrifter på analyser og oppbygging av tekster (feks artikkel).. Ellers bør historiske kunnskaper sitte noenlunde greit kvelden før eksamen ^.^ Litt OT, men siden du også forbederer på muntlig, hva har du som fordypningsemne? Jeg har egentlig ikke no fordypningsemne jeg hehe. Følger undervisning på en privatistskole og skal ha med læreren som eksaminator, hun mener at det er veldig sjeldent sensor spør oss om fordypningsemnet, men jeg tenkte å ta språket i dag, enten knoting og utvanning av dialekter eller om ungdomspråk;; sosolekter, etnolekter og multietnolekter osv. og hva det gjør med det norske språket. Litttt krise at jeg ikke har noe helt bestemt fordi jeg har eksamen på tirsdag neste uke, men men. Har noen en fin og enkel "oppskrift" på artikkel? Har ikke skrevet artikkel siden vgs, altså 3 år siden. Synes ikke at jeg er no flink på det, satser oftest på sammenligningsoppgaver eller tolkninger. De kan seriøst ikke ha bare artikkelskrivning i morgen! Hva tror dere del A blir? Jeg tenker enten retorikk eller sammenligning av to tekster. Det ble jo diktanalyse i dag, så ja. Lenke til kommentar
Herrk Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Kan dere ikke snakke hovedmål og sidemål? Ikke alltid like lett å skjønne hva dere mener. Støttes! Lenke til kommentar
Futuredoc Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 (endret) Kan dere ikke snakke hovedmål og sidemål? Ikke alltid like lett å skjønne hva dere mener. Støttes! Dette er jo tråden til hovedmålseksamen?=) Endret 27. mai 2014 av Futuredoctor Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Kan dere ikke snakke hovedmål og sidemål? Ikke alltid like lett å skjønne hva dere mener. Støttes! Dette er jo tråden til hovedmålseksamen?=) I følge norsklæreren min var hennes erfaring at forskjellen mellom nynorsk og bokmåleksamen at på nynorsk er det mer reflekterende oppgaver der de spør mer om ditt eget syn, tolkning osv, mens bokmål tester mer ren norskfaglig faktakunnskap. Sikkert flere artikkeloppgaver i morgen der vi skal gjøre rede for et emne eller epoke med utgangspunkt i noen vedlegg, altså litteraturhistorie. Var veldig lite av dette på nynorsken i dag. Var både dikt, novelle og retorisk analyse i stedet. Lenke til kommentar
NothingEverLost Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Hehe, er vel ikke så vanskelig å skjønne at bokmål er mitt hovedmål. Sidemål var i dag, så hvis jeg snakker om eksamen i morgen mener jeg hovedmålseksamen. 2 Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 (endret) For noen år siden fikk man et kortsvar der en skulle sammenligne en islendingssaga med en tegneserie. (Drømmeoppgave...) Derfor bør en ha med notater fra alt av språkhistorie og litteraturhistorie. Jeg fikk den oppgaven i 2010, og hadde ikke behov for noen notater. Folk stresser så utrolig mye med eksamen i norsk skriftlig, så tipset mitt er slappe av og bare skrive noe. Følger du sjangertrekkene, har et godt språk og klarer å skille deg litt ut, så sitter sekseren. Endret 27. mai 2014 av Horrorbyte Lenke til kommentar
Futuredoc Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 For noen år siden fikk man et kortsvar der en skulle sammenligne en islendingssaga med en tegneserie. (Drømmeoppgave...) Derfor bør en ha med notater fra alt av språkhistorie og litteraturhistorie. Jeg fikk den oppgaven i 2010, og hadde ikke behov for noen notater. Folk stresser så utrolig mye med eksamen i norsk skriftlig, så tipset mitt er slappe av og bare skrive noe. Følger du sjangertrekkene, har et godt språk og klarer å skille deg litt ut, så sitter sekseren. Fikk du sekser? Lenke til kommentar
Adelante Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 (endret) Altså det er ikke fast bestemt at vi får noe fra 1814. Vi kan få alt fra pensum i 2.klasse til det vi har hatt nå. Barokken hadde jo vært et fint tema Selv regner jeg med at vi ikke får så mye om nasjonsbygging, muligens én oppgave om de er greie. Endret 27. mai 2014 av Adelante Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Ja. Det ligger to hemmeligheter bak den karakteren. Den første var valget av oppgave. Jeg valgte en oppgave der jeg fikk skrive et kåseri, og det var ikke nødvendig med noe spesifikk kunnskap utover sjangertrekkene. Den andre hemmeligheten var at jeg først tenkte på hvordan de fleste andre trolig ville løst den oppgaven, og så valgte jeg å gjøre det på en annen måte. Grunnen var at den ene norsklæreren min på forhånd hadde fortalt at hun hadde vært sensor, og fikk da utlevert omtrent 200 besvarelser. Dersom alle disse er nesten like, så sier det seg selv at det er en sykt kjedelig jobb. Derfor var målet mitt å skille meg ut, og gjerne underholde sensor litt. Lenke til kommentar
Adelante Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 (endret) Ja. Det ligger to hemmeligheter bak den karakteren. Den første var valget av oppgave. Jeg valgte en oppgave der jeg fikk skrive et kåseri, og det var ikke nødvendig med noe spesifikk kunnskap utover sjangertrekkene. Den andre hemmeligheten var at jeg først tenkte på hvordan de fleste andre trolig ville løst den oppgaven, og så valgte jeg å gjøre det på en annen måte. Grunnen var at den ene norsklæreren min på forhånd hadde fortalt at hun hadde vært sensor, og fikk da utlevert omtrent 200 besvarelser. Dersom alle disse er nesten like, så sier det seg selv at det er en sykt kjedelig jobb. Derfor var målet mitt å skille meg ut, og gjerne underholde sensor litt. Dette gjelder da kåseri naturligvis, her handler det jo om å skille seg ut - få frem gode vinklinger. Når man skriver en vanlig artikkel etc. tror jeg ikke en skal satse på den humoristiske biten.. Ellers tror jeg at det er viktig at man viser bred kunnskap/forståelse om det man skriver om, og at språket sitter. Gjerne blande litt historiefraser eller knytte mot annen lyrikk, det liker de. Endret 27. mai 2014 av Adelante Lenke til kommentar
matte geek Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Når det gjelder artikkel, så er det viktig å drøfte og samtidig problematisere. En av grunnene til at jeg fikk 5 i standpunkt var evnen til å problematisere og drøfte på en saklig måte. Lykke til i morgen folkens, og hva en dere gjør, ikke stress. Lenke til kommentar
Adelante Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Når det gjelder artikkel, så er det viktig å drøfte og samtidig problematisere. En av grunnene til at jeg fikk 5 i standpunkt var evnen til å problematisere og drøfte på en saklig måte. Lykke til i morgen folkens, og hva en dere gjør, ikke stress. yessh, folk stresser for mye ass Bare å roe ned folkens, det er norsk. Satser selv på 5ern imorgen, om ikke oppgavene er helt perfekt "lined-up" naturligvis. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 (endret) Kladde først eller føre rett inn? Endret 27. mai 2014 av Kakeshoma Lenke til kommentar
matte geek Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Hva kan komme på del 1. Jeg er temmelig sterk både på reklameanalyse og diktanalyse, men finnes det andre muligheter? Hvis vi får en oppgave om nasjonalfølelse osv, er det relevant å bringe inn språkdebatten, Eidsvoll osv? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå