SteinarN Skrevet 18. mai 2014 Del Skrevet 18. mai 2014 Nytt problem fra meg igjen En av mine gamle xp stasjonær maskiner vil kun gå i S1 standby mode og ikke S3 som er det vanligste. Det er en Fujitsu Siemens med et D1521 hk. Så langt har jeg prøvd diverse settinger i bios, er forsåvidt ikke mye der som påvirker, men en setting er å enable "S3 suspend to ram" som står til ja og som jeg har prøvd å sette til nei og så ja etterpå, ingen forskjell. Hvile/dvale innstillingene i Windows er selvsagte og jeg sier ikke noe om de. Har også sjekket en nøkkel i registeret: "HKEY_LOCAL_MACHINE/HARDWARE/SYSTEM/Services/usb". Den har navnet "USBBIOSx" og verdi "REG_DWORD 0x00000000 (0). Tilstedeværelse av denne nøkkelen skal gjøre at maskinen ikke går i S1 modus i stedet for S3 når det er USB enheter tilkoblet. Men nå har jeg også tatt ut USB enheter uten at det gjorde forskjell. Videre har jeg tatt ut alle PCI kort samt skjermkortet. Har sjekket i enhetsbehandling om jeg kunne finne noen enheter med innstillinger der som skulle kunne forhindre S3 standby, men uten å finne noe. Det eneste jeg ikke har prøvd er at jeg har en IDE til sata adapter for å kunne bruke sata disk. Denne sata disken har jeg os'et på og kunne selvsagt finne en gammel IDE disk å klone os'et til for å kunne fjerne denne adapteren. Er det noen andre banale innstillinger jeg kan ha oversett som gjør at maskinen oppfører seg som den gjør? Den går helt fint i S1 standby, og våkner fint fra både mus og tastatur, den våkner også som den skal fra kablet nettverkskort, dvalemodus fungerer og helt fint, det er bare den forbaskete S3 standby som den ikke vil inn i. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 18. mai 2014 Del Skrevet 18. mai 2014 (endret) Det har svært sjelden virket brukbart på desktop/stasjonær systemer de gangene jeg har prøvd. Starter igjen straks etter , kommer ikke ut av s1/s3 , ingen reaksjon på tastatur/mus . Som jeg selv også har erfart har du en god oppsummering og forklaring av denne karen(bbb_forever): http://www.tomshardware.co.uk/forum/6440-45-tomshardware#8754530 Kan ikke si jeg er uenig med han i noe. Installert hal type kan jo og ha med det å gjøre. PS! Har du fått hvilemodus på hjernen (hehe). Endret 18. mai 2014 av syar2003 Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 18. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2014 Hehe, du kan så si Men jeg lar stort sett mine pc-er stå på og da er det jo greit at de går ordentlig i hvile, dvs S3 og ikke S1 som jo praktisk talt er det samme som å la skjermen slå seg av bare. På den maskinen jeg her snakker om så har jeg oppdateret bios til siste versjon for ikke lenge siden. Aner ikke om den sto på S3 enablet i bios da det opprinnelig var lagt inn os, ferdigkjøpt maskin. Dette med hal, det er vel ikke noe som kan forandres på i ettertid? I såfall blir kanskje konklusjonen den at denne maskinen rett og slett ikke vil/kan gå i S3 utenom eventuelt hvis en legger os inn på nytt? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 18. mai 2014 Del Skrevet 18. mai 2014 Etter hva jeg leser har du heller ingen garanti ved reinstallasjon da hardware produsenter (bios/hovedkort) ikke har tolket acpi 100% likt fra tidligere av. Selv har jeg aldri brukt suspend på stasjonære i noen grad (har ikke noe praktisk behov for det) Bytte hal er litt "bob bob" , se http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;309283&Product=winxp Som han karen i det forumet også sa om produsenters bios oppgraderinger addresserer ulike sleep/suspend (S1,S3) feil har jeg og sett flere ganger i ulike bios changelogs opp i gjennom tiden. Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 18. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2014 Jeg hadde faktisk den gamle pata disken med os liggende. Satte den i men fortsatt bare S1, så da hadde det ingenting med den pata-sata overgangen å gjøre. Jeg gir meg ikke på denne enda, så nå tar jeg en kjapp nyinstallasjon bare for å se om S3 virker da. Skal til bunns i dette, hehe. Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 18. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2014 Niks, ble det samme med nyinstallert os. Bruker til og med PS2 mus og tastatur. Så da vet jeg ikke, hk-et støtter jo S3 iflg manualen. Da må det nesten gå på kontoen for uforklarlig oppførsel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå