Agentspoon Skrevet 19. mai 2014 Del Skrevet 19. mai 2014 Ahh, tror jeg har misforstått. Spør du om den bærbare er det beste kjøpet til deg selv når du er på utkikk etter akkurat den konfigurasjonen? ^^ Jeg ser iallefall ingen bedre kandidat. Du har Lenovo Ideapad Z510 som er en tusenlapp billigere med GT 740M, men den har ikke like god skjerm og dårlige muligheter for vedlikehold. Beklager, antok at vi diskuterte trådstarter sitt kjøp. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 19. mai 2014 Del Skrevet 19. mai 2014 Jeg har diskutert trådstartes kjøp hele tiden. Da har vi i alle fall klart å hale et ja ut av deg om at den N56JR modellen er beste kandidat.(om man skal ha 4700 , gtx760m , osv). Om jeg bestiller en selv er under vurdering. Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 19. mai 2014 Del Skrevet 19. mai 2014 Da skjønner jeg ikke helt hva du vil fram til. Trådstarter har ikke bedt om i7-4700 og GTX 760M. Han har bedt om en kompakt, stillegående modell som fungerer til programmering og litt spilling. Til det er ikke modellen du listet den beste kandidaten. Jeg føler etter hvert at jeg har poengtert klart nok at når ytelseskravet er møtt i en rimeligere modell, og denne modellen treffer og tilfredstiller de andre sekundære kravene i større grad, så er det et bedre kjøp for vedkommende. Hva er det egentlig du bestrider? 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 19. mai 2014 Del Skrevet 19. mai 2014 (endret) . Trådstarter har ikke bedt om i7-4700 og GTX 760M. Han har bedt om en kompakt, stillegående modell som fungerer til programmering og litt spilling. Jeg kan ikke se at han har sagt nei til gt760m med optimus eller i7 4700.Kompakt ? Kan jeg ikke se . Ikke veier for mye ? Er ikke samme som kompakt. Stillegående ? Ikke bråker for mye ? Er to forskjellige definisjoner. Vi kan jo sammenstilletrådstarters innlegg. Jeg begynner på IT studie til høsten så trenger en PC som er -rask -og kan kjøre mange programmer samtidig. Mine "krav" til denne nye laptopen er: - Budsjett 6-8000 kr - Rask - Godt tastatur/touchpad - Funker bra til programmering - Ikke for tung( må jo frakte den fram og tilbake fra forelesning) - Bra batteri tid - Litt mulighet for gaming (ikke noe hardcore) - Bråker ikke for mye . Viktigere at den holder ut studieårene slik at jeg slipper å invistere i ny hele tiden. . i den budsjettklassen, tror jeg Asus F550LN er beste valg. Vel jeg velger å ikke tro det samme som deg. Endret 19. mai 2014 av syar2003 Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 19. mai 2014 Del Skrevet 19. mai 2014 - Rask: enhver Haswell-prosessor er rask nok til å kjøre samtlig programvare som blir forespurt. I praksis ved skrivebordsbruk er det ingen forskjell på i5 og i7. Det er applikasjonsytelse som skiller dem. i5 prosessoren bruker mindre strøm og genererer mindre varme. Vinner, F550LN. - Budsjett: X / F550LN koster 5900 kroner, og N56JR koster 7900 kroner. Vinner, F550LN. - Godt tastatur / touchpad: Likt, uavgjort - Funker bra til programmering: Begge fungerer utmerket til programmering, uavgjort - Ikke for tung: F550LN er nesten et halv kilogram lettere enn konkurrenten, soleklar vinner. - Bra batteritid: Uvisst, all grunn til å tro at de er nokså likestilte. - Litt mulighet for gaming (ikke hardcore): 840M gir god ytelse med moderat varmeutvikling, strømforbruk osv. GT 760M gir enda bedre ytelse, men med mye varmeutvikling, støy og strømforbruk. Til casual spilling, vinner 840M, til hardcore spilling, vinner 760M ti av ti ganger - Bråker ikke for mye: F550LN bråker minst, og vinner. Hadde bruksområdet vært videoredigering og vekt ikke viktig, så hadde NR56JR vunnet på så og si alt, men det er som sagt ikke hva trådstarter spør etter. 1 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 19. mai 2014 Del Skrevet 19. mai 2014 Uansett er det jo trådstarter som bestemmer, men hadde gått for den billigere modellen som blir foreslått da jeg tror det dekker behovet hans helt fint. 1 Lenke til kommentar
thotta Skrevet 19. mai 2014 Del Skrevet 19. mai 2014 Interessant post, dette. Er selv i ganske lik situasjon som TS, med mye av de samme kravene til ny maskin. Som bidrgasyterne "Agentspoon" og "syar2003" stiler mot ulike utstyrsvarianter... slik har jeg selv litt vanskeligheter ift. hvilken utstyrsvariant jeg skal gå for, her. Håper det er greit at jeg kan komme med sysnpunkter her.. som forhåpentligvis også er interessante for TS. Det er fint at maskinen holder en god del år. Samtidig er det greit at den ikke har kraftigere skjermkort og cpu enn nødvendig mtp. kjøling og støy. Har sett mye på disse ASUS'ene som omtales. Man har også en som har benevnelsen X550LN. Og både X550LN og F550LN kommer i (minst) to ulike varianter (link med sammenlikning lenger nede). Mye er veldig likt på disse, mens det er noen vesentlige forskjeller. Den ene av F550'ene har kun HD oppløsning, og er vel dermed utelukket. Begge X550'ene har 2 stk USB 3.0, mens F550LN har overvekt av USB 2.0. Alle fire har GeForce GT 840M. Den ene x550LN'en har faktisk i7 4500U, mens de tre andre har i5 4200U. - Sånn sett er vel dette den vasseste, og kanskje et godt valg. Ligger p.t. på 6500 hos billigste nettbutikk. Se sammenligning av ASUS X55.. og F55 modeller her: http://www.prisjakt.no/product.php?j=2572162,2526144,2615003,2634133 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 19. mai 2014 Del Skrevet 19. mai 2014 (endret) Interessant post, dette. Er selv i ganske lik situasjon som TS, med mye av de samme kravene til ny maskin. Som bidrgasyterne "Agentspoon" og "syar2003" stiler mot ulike utstyrsvarianter... slik har jeg selv litt vanskeligheter ift. hvilken utstyrsvariant jeg skal gå for, her. Håper det er greit at jeg kan komme med sysnpunkter her.. som forhåpentligvis også er interessante for TS. Det er fint at maskinen holder en god del år. Samtidig er det greit at den ikke har kraftigere skjermkort og cpu enn nødvendig mtp. kjøling og støy. Jeg hadde ikke gått ut med noen anbefaling til trådstarter på akkurat den N56JR med i7 4700 og gtx760m hadde det ikke vært for at den var satt ned fra ~ 9000,- -> 7869,- som var innenfor budsjettet til OP. Men noen cacher tydligvis kke det (eller nekter å se lengre enn ens egne meninger ..) Om man sjekker på nettet vil man og kunne få bekreftet at nevnte maskin idler på mellom 9 og 14,5 watt samt har fungerende optimus teknologi og har klart 7t og 20min på batteri (optimalt). Den er også omtalt som relativt stille helt til man begynner å spille på den. Kategorien er altså en : Allround maskin man kan spille på i størrelsen 15,6" på 2,7Kg . Endret 19. mai 2014 av syar2003 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 19. mai 2014 Del Skrevet 19. mai 2014 Interessant post, dette. Er selv i ganske lik situasjon som TS, med mye av de samme kravene til ny maskin. Som bidrgasyterne "Agentspoon" og "syar2003" stiler mot ulike utstyrsvarianter... slik har jeg selv litt vanskeligheter ift. hvilken utstyrsvariant jeg skal gå for, her. Håper det er greit at jeg kan komme med sysnpunkter her.. som forhåpentligvis også er interessante for TS. Det er fint at maskinen holder en god del år. Samtidig er det greit at den ikke har kraftigere skjermkort og cpu enn nødvendig mtp. kjøling og støy. Har sett mye på disse ASUS'ene som omtales. Man har også en som har benevnelsen X550LN. Og både X550LN og F550LN kommer i (minst) to ulike varianter (link med sammenlikning lenger nede). Mye er veldig likt på disse, mens det er noen vesentlige forskjeller. Den ene av F550'ene har kun HD oppløsning, og er vel dermed utelukket. Begge X550'ene har 2 stk USB 3.0, mens F550LN har overvekt av USB 2.0. Alle fire har GeForce GT 840M. Den ene x550LN'en har faktisk i7 4500U, mens de tre andre har i5 4200U. - Sånn sett er vel dette den vasseste, og kanskje et godt valg. Ligger p.t. på 6500 hos billigste nettbutikk. Se sammenligning av ASUS X55.. og F55 modeller her: http://www.prisjakt.no/product.php?j=2572162,2526144,2615003,2634133 Ville valgt den med i7 ja. Lenke til kommentar
Mr.Disku Skrevet 19. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2014 Takker igjen for alle svar. Det er tydelig at det er forskjellige meninger her. Men det er jo bare bra for da får jeg hørt flere sider av ting:-) Bare å komme med synspunkter thotta, alt hjelper:-) Laptop markedet er ufattelig stort så er vanskelig å velge, men med deres hjelp har jeg kommet noen steg videre å begrensa utvalget litt, takk for det:-) Er det fler som har forslag er det bare å komme med det! Lenke til kommentar
thotta Skrevet 19. mai 2014 Del Skrevet 19. mai 2014 Interessant post, dette. Er selv i ganske lik situasjon som TS, med mye av de samme kravene til ny maskin. Som bidrgasyterne "Agentspoon" og "syar2003" stiler mot ulike utstyrsvarianter... slik har jeg selv litt vanskeligheter ift. hvilken utstyrsvariant jeg skal gå for, her. Håper det er greit at jeg kan komme med sysnpunkter her.. som forhåpentligvis også er interessante for TS. Det er fint at maskinen holder en god del år. Samtidig er det greit at den ikke har kraftigere skjermkort og cpu enn nødvendig mtp. kjøling og støy. Jeg hadde ikke gått ut med noen anbefaling til trådstarter på akkurat den N56JR med i7 4700 og gtx760m hadde det ikke vært for at den var satt ned fra ~ 9000,- -> 7869,- som var innenfor budsjettet til OP. Men noen cacher tydligvis kke det (eller nekter å se lengre enn ens egne meninger ..) Om man sjekker på nettet vil man og kunne få bekreftet at nevnte maskin idler på mellom 9 og 14,5 watt samt har fungerende optimus teknologi og har klart 7t og 20min på batteri (optimalt). Den er også omtalt som relativt stille helt til man begynner å spille på den. Kategorien er altså en : Allround maskin man kan spille på i størrelsen 15,6" på 2,7Kg . Jeg har ikke noe problem med å se at N56JR ser ut som en bra maskin, til en bra pris. Har man derimot ikke bruk for den ekstra kraften den har, så er det jo klart man likevel kan vurdere billigere varianter. En litt sekundær feature som N56JR har, er bakgrunnsbelyst tastatur. Dette kan jeg like, da min stue ikke har verdens beste belysning. Hvis man skal se litt videre fra akkurat ASUS.. kan HP eller Lenovo levere samme kvalitet ved samme pris? Har prøvd å finne tilsvarende i disse merkene - la de på i samme sammenlikningen: http://www.prisjakt.no/product.php?j=2572162,2526144,2615003,2634133,2278183,2270461,2605235 Disse er ikke nødvendigvis fullgode alternativer, men noen jeg fant i farten. HP'en ser jo på papiret ganske bra ut. (denne toucher vel borti N56JR-leiet) En annen sak; Jeg ser forøvrig for meg å bytte til SSD om en viss tid. Nettopp derfor har jeg heller ikke vektlagt HDD-størrelse/hastighet ved maskinvalg. Jeg har liten kjennskap til grensesnitt for disse. Hvordan kan man vite om denne lett lar seg bytte, og hvilken variant man trenger? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 19. mai 2014 Del Skrevet 19. mai 2014 En annen sak; Jeg ser forøvrig for meg å bytte til SSD om en viss tid. Nettopp derfor har jeg heller ikke vektlagt HDD-størrelse/hastighet ved maskinvalg. Jeg har liten kjennskap til grensesnitt for disse. Hvordan kan man vite om denne lett lar seg bytte, og hvilken variant man trenger? Jeg har alltid passet på å være 110% sikker når jeg har gjort dette. Sløvt å kjøpe en mSata man må returnere om man skulle hatt m.2 sata eller m.2 pci og sitter med alt åpnet for å bytte og klone/migrere. Man må ta nettet til hjelp. Notebookcheck er førstevalget. Deretter googler jeg etter servicemanual. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå