Mr.Disku Skrevet 18. mai 2014 Del Skrevet 18. mai 2014 Da har tiden kommet for ny PC. Min gammle skole PC har nå tatt fram det hvite flagget og gitt opp. Så da må det invisteres i en nye en. Så håper dere kan hjelpe meg å finne en ny laptop slik at jeg får mest for pengene. Budsjettet mitt er på 6-8000 kr. Jeg begynner på IT studie til høsten så trenger en PC som er rask og kan kjøre mange programmer samtidig. Mine "krav" til denne nye laptopen er: - Budsjett 6-8000 kr - Rask - Godt tastatur/touchpad - Funker bra ill programmering - Ikke for tung( må jo frakte den fram og tilbake fra forelesning) - Bra batteri tid - Litt mulighet for gaming (ikke noe hardcore) - Bråker ikke for mye Har dere noen forslag? Eller er jeg for kravstor til en pris mellom 6-8000 kr? Takker på forhånd for svar Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 18. mai 2014 Del Skrevet 18. mai 2014 (endret) Om spilling overhodet ikke var et kriterie, hadde det vært mulig å økt bare prosessorytelsen og fått en bedre PC til programmering. Men ærlig talt er ikke programmering nødvendigvis så tung bruk som mange tror. Det er tilslutt svært avhengig av programvare. For å tilfredstille samtlige av kravene dine, i den budsjettklassen, tror jeg Asus F550LN er beste valg. https://www.mpx.no/asus-f550ln-156-hd-matt/808886#!tab:extra Endret 18. mai 2014 av Agentspoon Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 18. mai 2014 Del Skrevet 18. mai 2014 (endret) Bedre valg denne: Asus n56 Intel Core i7 4700HQ 2,7 kg 15,6 Tommer 1920x1080 12 GB GeForce GTX 760M ca 7900,- http://www.prisjakt.no/product.php?p=2278183 Jeg ville hatt quadcore 4700 Her er en liste sortert på CPU (samtlige skal ha geforce i tillegg til integrert gpu) http://www.prisjakt.no/category.php?l=s172429899&o=eg_1584&rev=1#prodlista Satt max 8499 tilfelle noe supert tilbud lå rett over. Endret 18. mai 2014 av syar2003 Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 18. mai 2014 Del Skrevet 18. mai 2014 Prosessorytelsen er nærmest irrelevant til programmering i disse dager. Gå for noe med mye RAM, og helst en SSD. 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 18. mai 2014 Del Skrevet 18. mai 2014 har nå tatt fram det hvite flagget og gitt opp. Er det programvarefeil eller hardware feil? Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 18. mai 2014 Del Skrevet 18. mai 2014 Bedre valg denne: Asus n56 Intel Core i7 4700HQ 2,7 kg 15,6 Tommer 1920x1080 12 GB GeForce GTX 760M ca 7900,- http://www.prisjakt.no/product.php?p=2278183 Jeg ville hatt quadcore 4700 Her er en liste sortert på CPU (samtlige skal ha geforce i tillegg til integrert gpu) http://www.prisjakt.no/category.php?l=s172429899&o=eg_1584&rev=1#prodlista Satt max 8499 tilfelle noe supert tilbud lå rett over. Det kommer an på. Behøver han egentlig såpass mye CPU-ytelse til programmering? Er et Kepler-basert GTX 760M lurt i en 15,6" bærbar med tanke på støy og varmeutvikling? Er en 2,7 kg bærbar ansett som særlig portabel i denne størrelsesklassen? Er det verdt 2000 kroner ekstra for disse oppgraderingene, når en også veier inn minusene som kommer hakk i hæl? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 18. mai 2014 Del Skrevet 18. mai 2014 (endret) Bedre valg denne: Asus n56 Intel Core i7 4700HQ 2,7 kg 15,6 Tommer 1920x1080 12 GB GeForce GTX 760M ca 7900,-http://www.prisjakt.no/product.php?p=2278183 Jeg ville hatt quadcore 4700 Her er en liste sortert på CPU (samtlige skal ha geforce i tillegg til integrert gpu)http://www.prisjakt.no/category.php?l=s172429899&o=eg_1584&rev=1#prodlista Satt max 8499 tilfelle noe supert tilbud lå rett over. Det kommer an på. Behøver han egentlig såpass mye CPU-ytelse til programmering? Er et Kepler-basert GTX 760M lurt i en 15,6" bærbar med tanke på støy og varmeutvikling? Er en 2,7 kg bærbar ansett som særlig portabel i denne størrelsesklassen? Er det verdt 2000 kroner ekstra for disse oppgraderingene, når en også veier inn minusene som kommer hakk i hæl? Ja - jeg mener det. å finne en ny laptop slik at jeg får mest for pengene. og kan kjøre mange programmer samtidig.Samt at den sikkert er ment å has en god stund.Samt at den har qm prosessor (for mulig å kjøre krevende programmer) Samt at den har 12GB RAM. Den veier 400 gram mere enn ditt forslag og koster kun ca 1500,- mere . Så hva er "mest for pengene". Programmering bruker ikke mye kan man si utenom selve kompileringene, men dette skal være skole PC i en studieretning med bruk sikkert av mere programvare . Da har man en laprop i 3år som takler det du hiver på den. Endret 18. mai 2014 av syar2003 Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 18. mai 2014 Del Skrevet 18. mai 2014 Hehe, da er vi nok litt uenig. Vi snakker 48W vs 102W max TDP for samme størrelse enhet. Det er selvforklarende at den ene vil være overlegen når det kommer til varme og støy. Portabilitet var en faktor, og da merkes det ganske godt at det er et halvt kilo mer å bære på. Jeg er en advokat for at mer ikke alltid er bedre. En må balansere i forhold til hvilke krav som stilles, og prioritere andre aspekter framfor å triumfere med enda bedre (noe unødig) ytelse. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 18. mai 2014 Del Skrevet 18. mai 2014 (endret) Men i gjengjeld kan det være at TS slipper å kjøpe seg en ny laptop om ett år ,eller angre på valget. Man vet heller ikke om man jobber med it om ens bruksmønster endrer seg ifb med nye oppgaver/jobb etc........ Det er ikke til å se bort i fra at n56jr maskinen hos Duatin til 7869,- er et godt kjøp - kan du være enig i det ? Tilsvarende n56jr , men med 8GB RAM koster på mpx 9000,- Forresten , max TDP betyr ikke at den bruker så mange watt om den ikke belastes til max . Endret 18. mai 2014 av syar2003 Lenke til kommentar
Mr.Disku Skrevet 18. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2014 Takker for gode svar, er så mange forskjellige laptoper så er vanskelig å plukke seg ut en, så svar verdsettes høyt. har nå tatt fram det hvite flagget og gitt opp. Er det programvarefeil eller hardware feil? Den gikk i bakken å delte seg i to. Alt av tastatur å skjerm ble knust Så den er det ikke håp for, bedre med noe nytt da. Spilling er ikke sånn kjempe viktig. Viktigere at den holder ut studieårene slik at jeg slipper å invistere i ny hele tiden. Blir fort dyrt for en fattig student .) Så har jeg jo andre konsoller å game på uansett! Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 18. mai 2014 Del Skrevet 18. mai 2014 Det er absolutt et godt kjøp, jeg synes bare ikke at det samsvarer særlig godt med hva trådstarter har spesifisert. Han har etterspurt at modellen er lett å ha med seg, og ikke støyer. Med 105W TDP, Kepler-arkitektur på skjermkortet, så vil den trenge mye kjøling for å holde temperaturene under kontroll. Vekten kommer en heller ikke utenom at er ganske høy, selv for en 15-tommer. Om en bare skulle gå etter ytelse, kan en like gjerne investere i Multicom Xishan W355S med GTX 765M til 5990,-. Det er imidlertid samme problematikk, at det er en modell som ikke er lettvindt og ei heller særlig stillegående. Skjermkortet er mer med tanke på hardcore gaming, og ikke variert bruk inkludert spilling. http://www.multicom.no/Xishan-W355S-15e6-Full-HD-Matt-Intel-Core-i5-4200Me-8GBe-1TB-7200e-GeForce-GTX-765Me-DVDRWe-Uten-operativsystem-Multicom/cat-p/c/p10627310 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 18. mai 2014 Del Skrevet 18. mai 2014 (endret) Du er så .. negativ. Og pes om tdp (som er et krav om dissipation/design) Maskinen blir vel ikke varm av å ikke spille på den eller ikke bruke/kjøre folding. Man har jo optimus da. På min egen laptop kjører integrert igp grafikk så og sin hele tiden og det er to generasjoner gammel (thinkpad med quad sandy bridge qm prosessor med nvidia quadro) Multicom PCene er dårlige på spesielt dette med drivere/støy/kjøle løsning iflg de som har hatt dem , det om det forslaget. Endret 18. mai 2014 av syar2003 Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 18. mai 2014 Del Skrevet 18. mai 2014 Jeg har ikke nok tid til å grave frem et konkret forslag, men bare et par ting jeg syens er viktig å tenke på: - Skjermoppløsning. For programmering spesiellt (men også bare generellt bruk) så ville jeg vurdert å finne en skjerm med god oppløsning. Hvor mye kommer litt ann på størrelsen du går for, men 1080p er ofte en mulighet om du ikke snakker om de aller mest kompakte modellene. Det er vel verdt å ha litt mer skjermplass for å drive med arbeid, så unngå de modellene som bare har de standard skjermene som alle billigmaskinene bruker mye enda. - ha en SSD for OSet. Trust me, det er kanskje det mest viktige komponentet du kan ha for generell produktivitet og god opplevel av maskinen. - Tenk god over om du faktisk skal spille noe (mer enn de aller enkleste spillene på lav grafikk). Hvis du kan klare deg med en intel IGP så slipper du hele skjermkortet i maskinen. Det kutter prisen en god del og hjelper også mot å ha bedre energieffektivtiet, støy og batterilevetid. En intel IGP vil fungere til de enkleste tingene som retro spill, og "enkel grafikk" spill som minecraft. Ganske mange spill faller egentlig under slik kategori i disse dager spesiellt om du er litt inn i indie-spill og retro gaming eller emulasjon. Å gå for et "skikkelig" skjermkort kommer med en del ulemper, og til en høyere prislapp, og en laptop vil aldri bli en skikkelig sterk gaming maskin til de aller tyngste spillene uansett... verdt å tenke over ihvertfall. -Stigma Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 18. mai 2014 Del Skrevet 18. mai 2014 Du er så .. negativ. Og pes om tdp (som er et krav om dissipation/design) Maskinen blir vel ikke varm av å ikke spille på den eller ikke bruke/kjøre folding. Man har jo optimus da. På min egen laptop kjører integrert igp grafikk så og sin hele tiden og det er to generasjoner gammel (thinkpad med quad sandy bridge qm prosessor med nvidia quadro) Multicom PCene er dårlige på spesielt dette med drivere/støy/kjøle løsning iflg de som har hatt dem , det om det forslaget. Hvordan er jeg negativ? Jeg forsøker jo bare å finne det optimale verdipunktet. Jeg poengterer at en alltid kan få mer ytelse om en legger mer i potten, men at ytelse er et relativt begrep - at det kommer noe mye kjappere like rundt hjørnet til enhver tid, og at det derfor ikke er verdt å legge igjen halve lommeboken sin for å få den aller beste ytelsen til enhver tid. Da er det viktigere å oppnå relevant ytelse, den minimale ytelsen en trenger for å tilfredstilles, og deretter se på andre faktorer som byggekvalitet, støynivå, varmeutvikling, batteritid og ikke minst pris. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 18. mai 2014 Del Skrevet 18. mai 2014 @Agentspoon. Vi er forskjellige , nok om det. Nå har Mr.Disku fått noen forskjellige forslag og får vurdere de. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 18. mai 2014 Del Skrevet 18. mai 2014 (endret) .. .. Dette er et ja/nei spørsmål til Agentspoon.Kan jeg få et konkret ja eller nei svar fra deg (kun det) på om dette er et godt kjøp pris/ytelse. Dustin sin Asus N56JR med 15,5" 1920*1080 , nvidia 760m, 750GB hydrid sshd , i7 quad core 4700 , 12 GB RAM til kr.7869 Endret 18. mai 2014 av syar2003 Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 18. mai 2014 Del Skrevet 18. mai 2014 (endret) Jeg svarer kun på ja / nei-spørsmål om det er en enkelt variabel som avgjør utfallet. ^^ Om du absolutt vil ha et svar som kun går på bakgrunn av ytelsen på papiret, så blir svaret nei. Multicom gir mer ytelse per krone. Men det blir igjen dustete, fordi jeg ville aldri anbefalt Multicom-PCen oven Asus sin, eller anbefalt den generelt. Asus sin er derimot en modell jeg godt kunne funnet på å anbefale til mange. ^^ Endret 18. mai 2014 av Agentspoon Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 18. mai 2014 Del Skrevet 18. mai 2014 (endret) Du klarte ikke det nei. Tenkte meg det. Multicom PCen kan ikke tas med , den fyller ikke kriteriene 'mine'. Finn et alternativ til meg med i7 4700 og 760m eller bedre og svar om denne er et bra kjøp eller ei. Jeg kjøper kanskje den der selv , derav spørsmålet. Men stoler nok mere på egen innsikt til sist. Endret 18. mai 2014 av syar2003 Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 18. mai 2014 Del Skrevet 18. mai 2014 Absolutt ikke mine heller! På samme måte som Asus sin modell ikke fyller kriteriene til akkurat trådstarter sitt ønske om en kompakt, støyfri modell. Personlig hadde jeg sjeldent investert i en bærbar med i7-4700 prosessor, fordi jeg ikke ønsker å betale den 153 US$ differansen som Intel oppgir mellom i5-4330M og i7-4700 MQ / HQ. Ytelsesforskjellen mellom de to er simpelthen ikke stor nok. For komponenter på det stasjonære markedet, ville en aldri betalt i nærheten like mye for en så liten forbedring. Faktisk ville jeg heller gått for en 15W ultra low voltage (ULT) prosessor, og heller fått bedre batteritid, siden jeg vet at til mitt bruk så yter disse modellene helt kurant når jeg er på farten. i5 4200U f. eks. går opp til 2,6GHz med denne effekten. Til tross for lignende idle forbruk og teknologier som Optimus, er det et markant påvist skille mellom modeller med høye og lave TDP verdier. Både når det kommer til spilling og lettere bruk. Eksempel: Skulle jeg hatt en bærbar som kun skulle bli brukt til videoredigering som får bra utnyttelse av ekstra prosessorkraft, ville jeg gått for Lenovo IdeaPad G510 med i7-4700 til 3500 kroner. Skulle jeg ha valgt en bærbar til spill, ville jeg ha valgt en modell med kurant skjermkort og nedprioritert prosessor. Skulle jeg rett og slett bare hatt en god maskin, så hadde det blitt en helhetsvurdering mellom samtlige faktorer som støynivå, varmeutvikling, tastatur, høyttalere, skjerm, pekeflate, vekt, materiale, SSD, GPU, CPU, tilgang til komponenter etc. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 18. mai 2014 Del Skrevet 18. mai 2014 Jeg/vi har tilsammen fire bærbare og en femte på er vei i jobb sammenheng til meg (toppmodellen av x1 carbon). To maskiner som vi har allerede på 1.5/1.6 kg med i5 og i7 ULV hvor den ene er en yoga. Så er dekket med både ene og andre. Jeg sier jeg/vi SKAL ha en til med 470xMQ eller HQ helst da med et litt kraftig discrete skjermkort (er ikke det i noen andre) . Og spørsmålet jeg stilte var om den N56JR fra Dustin kunne vært en kandidat "mest mulig for penga" med den konfig. Og ikke er en xishan/clevo PC fra multicom. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå