Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Montere permanent USB kabel for lading

Anbefalte innlegg

Hei.

Vil ha opp et par permanente (men skjulte) USB ledninger så jeg får ladet GPS (mini usb) og mobiltlf (microusb) uten å måtte ta i bruk sigarett uttaket og ha ledning(er) strødd utover dashbordet..

I vår forrige bil hadde vi en Pioneer spiller med 2 USB på baksiden, så der var det ikke noe problem å få det til.

I bilen vi har i dag vil jeg beholde den originale spilleren (pga Convers+, ryggesensor + diverse) og må derfor ty til et litt større inngrep.

Tenkte å kjøpe en omformet av et slag og koble på innsiden av dashbordet.

Jeg ser på Ebay og fant denne som jeg synest virker kurrant. Den leverer 3A noe jeg frykter er litt mye og kan skade batteriet til mobiltlf/gps over tid.

Noen som har gjort noe lignende og kanskje har noe å tilføye? Er det noe jeg må være obs på?

Endret av PantZman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er i samme gate som deg og skal til å kjøpe slik omformer.

USB 2.0./2.1 standarden sier 0,5A, men flere nettbrett og mobiltelefoner bruker gjerne både en og to amper.

Jeg skal ikke si noe 100%, men jeg tror ikke det er noe problem å kjøpe 3A, enheten tar nok det den trenger, så det er nok derimot en fordel.

Det jeg vurderer å kjøpe er denne her:

http://www.ebay.com/itm/K1BO-Car-Charger-Converter-12V-To-5V-3A-15W-Step-Down-Module-With-USB-Cable-/251333609529?pt=LH_DefaultDomain_2&hash=item3a84a68839

Som du ser er den også å 3A, men den har bare en port. Så om jeg kjøper to av den får jeg to porter som samtidig kan levere 3A (tot 6A), så det er kanskje noe du burde tenke på, regner med GPS-en din ikke krever all verdens, men det er jo greit å være litt fremtidsrettet.

Lenke til kommentar

Jeg så den også Evelen, men jeg skal lade to enheter så da er det vel like greit å gå for 2 utganger istedenfor å måtte klatte på med en splitter i tillegg.

Jeg ser på mine originale 230v ladere så er de:

Samsung Note 10.1 = 2,5A.

Samsung Note (N7000/5.3") = 1.0A

Samsung Galaxy S2 = 0.7A

Så 3A er kanskje ikke så dumt. Det deles vel på de 2 usb utgangene også. Jeg tror ikke GPSen trenger mer enn 1ampere også.

Må legge til at når jeg bruker Note 10.1 laderen til å lade Note N7000 og S2 så går det fortere å lade, og om jeg har forstått det riktig så kan det også redusere levetiden på batteriene. På min N7000 ble det skiftet batteri da den var ca 2 år gammel, og kona sin S2 som er ca 2,5år ble det nettopp bestillt til (Må legge til at mitt batteri var begynnt å bule utover, mens kona bare klager på batteritiden på sin tlf).

Lenke til kommentar

Du kan også bruker ladere av lavere amper å lade enheter med en det dem kan benytte seg av.

Til normal drift er drift helt greit, men det går tregere

Men har du f.eks et nettbrett er det som er i bruk er det fort gjort at den bruker mer en den lader og dermed lader ut batteriet selv om laderen står i.

Med en slik 2-portsak som du viste til kan du ikke lade to stk Samsung Note 10.1 A samtidig med maskimal styrke da dette vil kreve 5A.

Derimot kan du lade to stk med to av de jeg linket til da dem gir 6A.

Med forbehold om feilbruk av utrykk, jeg er ikke eletriker.

r.

Endret av Evelen!
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke planer om å lade nettbrett i bilen (har uansett en original 12v lader til Note'n i hanskerommet om det er nødvendig) med denne ladeløsningen. Denne løsningen skal være mer permanent tilkobling til mobilholderen og lett tilgjengelig kabel for GPSen når den blir dratt frem.

Her og her er bilde fra forrige bilen. Mobil og GPS feste i frontruten, med USB kabler trukket i dashbordet og kommer opp langs kanten av vinduet.

Her og her er bilde fra nye bilen. Mobilholder er festet i midtkonsollen og jeg skal prøve å få lurt frem en USB kabel like ved så den blir minimalt til syne.
Har en slik som jeg bruker til GPSen. Skal prøve å legge opp en USB kabel til toppen av dashbordet hvor det er et oppbevaringsrom.

Lenke til kommentar

3A omformer er ikke noe problem å bruke. Det er bare hvor mye strøm du kan max trekke, en telefon/gps trekker ikke mer enn den skal av den grunn. Har selv lagt opp USB-ladere i campingvogn og det fungerer utmerket med 3A omformere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...