Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Privatisteksamen

Anbefalte innlegg

Hei,

Har et par spørsmål angående muntlig privatisteksamen i religon og etikk, norsk og historie som jeg håpet jeg kunne fått svar på.

Disse spørsmålene gjelder da alle fagene:

- Hva må til for å bestå?

- Pensum, viktigste ting å huske?

- Noen emner man burde legge ekstra vekt på?

For norsk muntlig gjelder også spørsmålet om hvorvidt fordypningsemnet skal presenteres, og hvor viktig dette er, samt hvordan et godt fordypningsemne burde bli presentert.

Setter stor pris på svar, da eksamen nærmer seg. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Har et par spørsmål angående muntlig privatisteksamen i religon og etikk, norsk og historie som jeg håpet jeg kunne fått svar på.

For norsk muntlig gjelder også spørsmålet om hvorvidt fordypningsemnet skal presenteres, og hvor viktig dette er, samt hvordan et godt fordypningsemne burde bli presentert.

Historieeksamen tok jeg nylig og der kan jeg gi noen tips. Regner med det er HIS1002 eller HIS1003 du skal ta.

Når du møter opp til eksamen trekker du en oppgave (gjerne et kapittel) og du får 20 minutter til å forberede deg til du skal holde en presentasjon om emnet. Du kan lese rett av kladdearket ditt om du vil det, men for en god karakter er det best å holde seg til stikkord og prate mest mulig uavhengig av arket.

Trekk gjerne inn informasjon fra andre kilder enn bare skoleboken, hvis du kan fortelle om fakta og hendelser som sensor ikke har hørt om før vil det imponere stort.

Denne tiden går ganske fort, du bør ha lest boken og tusjet over viktige setninger i alle kapitler slik at det blir fort gjort å få essensen ned på papiret. Du rekker ikke å gjøre så mye mer enn å skumlese.

I teorien kan du lage en liten presentasjon til hvert kapittel og ta med på eksamen og bare skrive av. Men du kan trekke oppgaver som ikke bare er å oppsummere et kapittel, jeg fikk i oppgave å forklare bakenforliggende årsaker til at 2. verdenskrig startet, og hvilken konsekvens og ettervirkninger dette fikk for Europa i etterkrigstiden.

På eksamen bør du lese alle overskrifter og vite noe om alle i kapitellet. Hvis sensor spør om "konsulatsaken" bør du ikke svare "vet ikke", det er bedre å vite litt om alt enn mye om noen få utvalgte ting.

Det går sikkert bra, det forventes ikke at du skal kunne alt. Lykke til :)

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Hei,

Alle tre er helt jævlige synes jeg, så pass på å kunne litt om alt (den store sammenhengen) og ikke heng deg opp i detaljer slik jeg gjorde. Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...