Gå til innhold

ublokkere bankbrikke?

Anbefalte innlegg

Dette spørsmålet er litt flaut, men ja. Jeg mistet bankbrikken min, lette godt over hele huset, kjøpte ny, mistet den og. På leteaksjon etter den nye fant jeg den gamle igjen, som må ha blitt sperret når jeg bestilte en ny. Er det noe problem å gå inn å spørre om de kan unblocke den originale bankbrikken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler. Det ville hørt ut som en reell sikkerhetsbrist om du bare kunne ringe inn og oppgi personnummeret ditt eller tilsvarende for å unblocke brikken.

Var jo ikke en gang mulighet å få tilsent ny brikke til annet enn folkeregistrerte adresse (mener jeg det var) sist gang jeg prøvde. Husker ikke om jeg spørte å bruke en gammel brikke jeg også fant igjen, men endte i hvert opp med å ikke bruke den.

De siste årene derimot, så har jeg droppet hele kodebrikke-stresset, og gått over til mobil-versjonen. :love:

Slipper Java, slipper passe på en brikke og slipper å ha med meg den over alt.

Noen synes kanskje ikke det er like sikkert, men det kommer jo ann på. Nedsiden er jo at du nå bare har en 4-sifret kode du bestemmer seg, kontra et lengre personlig passord. Fordelen er at jeg passer ganske mye bedre på mobilen enn en simpel kodebrikke. ikke går det lang tid fra du (jeg) oppdager at mobilen er stjålet. Og så må de klare å få med seg kontonummer/kort OG mobil, ja samt hacke pin-koden du valgte. :roll:

Lenke til kommentar

De siste årene derimot, så har jeg droppet hele kodebrikke-stresset, og gått over til mobil-versjonen. :love:

Da må du jo ha en mobil, som er mye større en brikken, og mindre driftssikker fordi den må lades og kanskje er gjenglemt et sted.

Mobil-bankid er genialt når man skal bruke bank-id utenfor hjemmet, men i hjemmet er brikken overlegen. Driftsikker, rask og bruke og alltid på samme sted.

Det stemmer ikke nødvendigvis at mobil er mindre sikkert fordi den ikke har passord. Med min vanlige brikke kan jeg også logge inn uten passord ved å slå av java i nettleseren. Da trenger jeg bare å taste 4 siffer på brikken.

Tillegg: Hvis brikker kan reaktiveres er det førstesidestoff. Det ville vært en amatørmessig sikkerhetsbrist.

Endret av Tåkelur
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da må du jo ha en mobil, som er mye større en brikken, og mindre driftssikker fordi den må lades og kanskje er gjenglemt et sted.

Det der er litt tynn argumentasjon for du vinkler det så det er utelukkende til fordel for brikken.

"Alle" har mobil i dag. I tillegg har man den jo uansett med seg så godt som over alt og der man velger bort å ta med seg telefonen har man neppe med seg kodebrikka. Sånn sett kan man argumentere at det er mer trøbbel med brikka for ettersom telefonen er med uansett så må man drasse på brikka i tillegg.

Driftssikker kan jo bestrides. Jeg kan ikke huske sist mobiltelefonen min ikke fungerte. Kodebrikka på jobben streika derimot for en tid tilbake. Da tok det tre dager før jeg fikk ny i posten. Telefonen har aldri gått tom for strøm heller for jeg får alltid tak i en USB-kabel så jeg får lada. Brikka vinner på batteritid, men den går tom den også. Ettersom man bare bruker den noen ganger i måneden kan den ligge tom ganske lenge uten at du finner det ut.

Og til slutt: Glemmer man telefonen et sted så klarer man nok fint å glemme brikka et annet sted ;-)

Lenke til kommentar

Eg brukar nesten kun brikka. Den er mykje raskare enn telefonen og ligg alltid ved PC-en. Mobil-ID er greit om ein er på tur eller ikkje har brikka, men det er sjeldan eg er inne på nettbanken utanfor heimen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...