Gå til innhold

Stenging av tråder.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har all grunn til å være skeptisk når en helt fersk bruker uten et eneste innlegg kommer å lager en tråd for kun å slenge dritt om meg noen timer etter at du har blitt utestengt. Det heller ikke spesielt taktisk av deg å da sitte å le og trakaksere meg, i steden for å på en høflig måte forklare at det ikke var deg. At avataren ble oversett av meg og andre brukere i et halvt år, gjør den ikke mer godkjent.

Kan du linke til denne posten?

kunne vært intresant å få se denne avarten også da.

Vi ønsker ikke mer prat om den avataren her. Takk.

Hvorfor ikke?

Ble ikke dere modisser enige om å ikke bare kuttet tråden på an hard og brutal måte da? Det er vel bedre å gi oss brukerne en forklaring, slik at vi kan selv danne os en mening?

Dette er ikke en post for å kristiser deg TST, men jeg kunne tenke meg å se litt av bakgrunnen til utestengelsen. Det er ikke nok for meg å lese kun en side av saken.

Lenke til kommentar
Skjønner jo at fyren ble rimelig oppgitt da han fikk tilatelse av en moderator til å ha avataren og så ble utestengt av en annen pga samme avatar.

Men la oss legge denne saken død, *feie under teppet*.

Leste gjennom hans postere nå og er ikke imponert (hans som har ferie).

Han er i stadige krangler. Vel ser ut som det er greit med en ferie på han, men allievel er det veldig lett å gi brukere ferie, enten på personlig grunnlag eller på mangel av informasjon.

Jeg legger denne tråden død.

Bedre å la den dø ut enn at moddis stenger den. (ha ha ha ha).

Lenke til kommentar

Jeg lot krishell få lov til å ha avatar igjen, men gav ham beskjed om å "oppføre seg fint". Når han først mistet muligheten til å ha avatar fordi den ikke var akseptabel, burde han ha skjønt at det var på tide å finne seg noe annet. I stedet bruker han den samme avataren på nytt, og når han på ny mister muligheten til å vise avatar lager han en masse bråk. Det er over, under og ved siden av hodet ikke noe vi akter å finne oss i.

Når folk legger opp til trøbbel, er det som regel det de får. Merkelig at 99% av alle andre som får tilbake muligheten til å vise avatar, klarer å legge inn en ny som vi ikke har problemer med...

Da var den saken opp og avgjort, så vi avslutter den diskusjonen. Har noen noe å kommentere i denne forbindelsen, kan dere sende meg en PM eller sende mail til forum at hardware.no.

Lenke til kommentar
Er da morroa begynner og TST begynner beskylde meg for hatposter og onanerende smileys, lo så jeg gråt da jeg leste det men kjøss og irritrerende det er da det finnes så ubruklige moderatorer på et forum som dette

Jeg har all grunn til å være skeptisk når en helt fersk bruker uten et eneste innlegg kommer å lager en tråd for kun å slenge dritt om meg noen timer etter at du har blitt utestengt. Det heller ikke spesielt taktisk av deg å da sitte å le og trakaksere meg, i steden for å på en høflig måte forklare at det ikke var deg. At avataren ble oversett av meg og andre brukere i et halvt år, gjør den ikke mer godkjent.

Jeg har fått nok av deg nå. Du ble utestengt, men valgte åpenbart å bryte to retningslinjer til ved å opprette en ny bruker og klage offentlig på en moderator. Forlenger utestengelsen av den forrige brukeren til 2 måneder og setter 2 måneder på denne. Har du noe å komme med så send det til [email protected] eller til meg, men jeg anbefaler deg å holde en høfligere tone enn det du gjør her.

Punkt 10 i retningslinjene: "Om du er uenig i stengingen av tråden, ta det opp med moderatoren som stengte den via e-post eller private meldinger. Hatposter og uthenging av moderatorer fører til utestengelse."

Tror kanskje du burde kjøpe deg en boksesekk TST, for det er ikke noe nytt at du overeagerer.. de to tre gangene jeg har sendt deg PM så har jeg fått tilbake "Hvorfor tar du den tonen mot meg?" .. når det ikke er noen tone overhodet. Når du klarer å mistolke ting folks skriver så ofte så burde du kanskje få tenkt litt over hvorfor det er slik. Selv om en post/pm ikke inneholder masse smilies så trenger den ikke å være frekt eller vondt ment. :-)

Jeg mener ikke noe vondt med denne posten heller, bare et forslag til forbedring..

Ta deg en tur på byen og deng opp noen som fortjener det.. så får du ut litt aggresjon ;)

Lenke til kommentar

Formann da.. som om de ikke har påpekt det flere ganger i denne tråden, så skal man ikke diskutere moderatorene 'åpenlyst' i en tråd. Man sender heller PM :)

Lurer egentlig på hvorfor det er slik at vi ikke kan få ytre det vi mener om moderatorene i en tråd.

Er vel bare kjekt å få sett en sak fra flere sider, eller tar jeg feil nå? :-?

Lenke til kommentar

Mod(n)issene er jo mennesker de og, så det er vel slik at de ikke ønsker en diskusjon som går på hver enkelt privatperson. Og jeg er egentlig enig i det.

Men når det er sakt, syns jeg modissene kanskje bør høre på hva vi har å si. Slike tråder som dette er oppe en gang i mnd. Så det er mange der ute som er missfornøyd. En fåreslo tidligere et klagemur forum. Ikke så dumt, der kan vi komme med det vi har på hjertet. Forøvrig er jeg en av de som syns modissene til tider ikke helt skjønner dette med kundebehandling (for vi er kunder her alle sammen).

offtopic:kul avartar strupstad!! Hvilke lepper er det og har du fått lov til å ha en slik "grise" avartar `?? he he he

Kan du sende meg hele bilde?

Lenke til kommentar

Er nok leppene til cs-nicole.

Hvis du vet hvem hu er da..

www.sogamed.com -> top 100 -> nicole (hu er vel på #2 plass tipper jeg).

Du finner flere bilder av hu her.

Leppe bildet er nederst, rett ved siden av navel-ringen hennes.

Kanskje du begynner å bruke den? ;) (navel-ringen asso, som avtar) :D

Lenke til kommentar
Er nok leppene til cs-nicole.

Hvis du vet hvem hu er da..

www.sogamed.com -> top 100 -> nicole (hu er vel på #2 plass tipper jeg).

Du finner flere bilder av hu her.

Leppe bildet er nederst, rett ved siden av navel-ringen hennes.

Kanskje du begynner å bruke den? ;) (navel-ringen asso, som avtar) :D

God damn... hun skulle jeg tatt når som helst..

Den kan dere tolke sånn som det passer dere..

Lenke til kommentar

Siden denne tråden har øret til mange administratorer/moderatorer, så vil jeg komme med et hjertesukk.

Dere har en kategori som heter Hardware -> Internett & Nettverk. For en tid tilbake svarte jeg på to ganske like tråder vedr. virus, trojanere o.l., der den ene ble startet av en administrator. Den tråden som IKKE ble startet av en administrator ble stengt som feilpostet. Da de ble antydet at administrators tråd var feilpostet, ble dette ganske bryskt avvist av administrator. Jeg skreiv derfor en mail til forum(a)hardware.no på generell grunnlag og spurte hvor det er riktig å poste slike emner, og fikk til svar at riktig kategori er Programmer - Sikkerhet. Det har senere også vært postet tilsvarende poster av moderatorer av sikkerhetsmessig natur som IKKE er hardwarerelatert i Internett & Nettverk.

Jeg spør da, er det noe rart at brukerene kan være forvirret? Burde ikke administratorer og moderatorer gå forran med et godt eksempel? Jeg er ikke ute etter å henge ut noen, for jeg har stor respekt for hvordan flere av administratorene/moderatorene gjør jobben sin, men slikt bygger ikke opp under generelle respekten for å overholde reglene. Når dere dumper borti modereringer dere ikke er enige i fra andre moderatorer, tar dere det opp internt og diskuterer slikt? Slik at dere får etablert en felles linje? Jeg har lest posten til DesertGlow, og ser på dette som svært positivt. For slik modereringen ser ut for meg nå, så har dere 2-3 hardliners, 2-3 moderate, og så noen jeg sjelden ser. Og ett regelsett for administratorer/moderatorer, og ett for oss andre. Greit at dere er "herrer" i eget hus, men hvis hvis eieren pisser i kjøkkenvasken, er det rart noen andre også gjøre det?

Lenke til kommentar

Jeg vil bare få si fra om at det nå pågår en intern debatt om de tingene som kommer fram i denne tråden. Mye bra er sagt her, og det tar vi til etterretning.

En ting jeg sitter her og tenker på, er at det later til at veldig mange brukere ikke har lest retningslinjene. Videre later det til at mange brukere mener at vi moderatorer skal være tilnærmet feilfrie. Jeg observerer også at usaklige innlegg har blitt et fast innslag i veldig mange tråder.

Jeg har også en følelse av at gjennomsnittsalderen på forumet har gått ned. I alle fall mentalt. :) For det er veldig mange hormonklumper som futter av som en sputnikrakett, mange som poster meningsløse innlegg og folk som snakker om ting de absolutt ikke har peiling på.

Så da spør jeg dere forumbrukere:

1. Hvordan skal vi få retningslinjene klarere fram til folket? Bør de endres på enkelte punkter? Er retningslinjene så mange at folk ikke gidder å lese dem?

2. Har ikke også moderatorene lov til å gjøre en glipp i ny og ne? Vi får veldig fort krass kritikk om vi gjør noe feil. Burde vi være strengere på det punktet? Jeg tenker i hovedsak på "uthengning" av moderatorer i all offentlighet.

3. Hva skal vi gjøre med usaklige innlegg? Jeg synes det er litt feil å stenge folk ute for å komme med et usaklig innlegg (det hender at jeg sletter de jeg finner), men samtidig innser jeg at dette er et problem vi burde få bukt med før det får lov å utarte seg videre.

4. Hva skal vi gjøre med usaklige innlegg / brukere?

Selv er jeg for å ha en nokså streng linje, men ikke uten at vi skal vise en stor grad av skjønn. Jeg tviler på at det nytter å løsne på tøylene, men det går an å være litt mer fleksibel på enkelte punkter.

Så - har dere noen innspill til dette? Forumet er vårt - men det er dere brukere som skaper det. Vår oppgave som moderatorer og administratorer er å tilrettelegge forumet best mulig. Av og til er det nødt til å skape konflikter, men jeg tror at vi ved å samarbeide med brukerne kan gjøre de aller fleste fornøyde.

For øvrig vil jeg ønske samtlige brukere en kanonfin kveld! :)

Hilsen moderator yummy.

Lenke til kommentar

2. Har ikke også moderatorene lov til å gjøre en glipp i ny og ne? Vi får veldig fort krass kritikk om vi gjør noe feil. Burde vi være strengere på det punktet? Jeg tenker i hovedsak på "uthengning" av moderatorer i all offentlighet.

Uthemging er et klart brudd på retningslinjene. Jeg synes ikke dere skal tolerere noen form for angrep på deres person. Gi gjerne en tempban for sånt. Hvis innlegget derimot er saklig og av en natur som gjør det interressant/opplysende fo oss andre så la det gå

3. Hva skal vi gjøre med usaklige innlegg? Jeg synes det er litt feil å stenge folk ute for å komme med et usaklig innlegg (det hender at jeg sletter de jeg finner), men samtidig innser jeg at dette er et problem vi burde få bukt med før det får lov å utarte seg videre.

Dette blir vel en vurdering der og da, men er enig i at ban kan være drøyt for usakligheter. En advarsel i det nye forumet burde være max straff hvis det ikke er snakk om grove tilfeller eller gjentakelser

Advarsel, som lagres i invision powerboard. Mange nok = ban

Lenke til kommentar

Flott at dere tar dette opp! Supert at vi brukere får en anledning til å påvirke driften en smule.

1. Det er riktig at ikke alle gidder å lese retningslinjene. Hadde det vært mulig å gjøre så man får opp ett av punktene i retningslinjene hver gang man logger seg på? (rullering på hvilket punkt som kommer opp) (Selvfølgelig i tillegg til godkjenningen av alle retningslinjene når man registrerer seg som medlem.)

2. Det er lov å gjøre feil! Men det er også lov å åpne tråder igjen om det kommer sakelig og god begrunnelse tilbake til moderatoren som stengte tråden. Evt. Forespørsler om flytting til riktig kateogori og deretter åpning.

3. Et advarsel-system hadde sikkert vært tingen, men det er sikkert vanskelig å gjennomføre. (f.eks 3 mindre overtredelser på kort tid = 1 uke "ferie".) Midlertidig utestengelse etter flere mindre advarsler, eller direkte midlertidig ferie ved grove overtredelser. Permanent utestengelse liker jeg ikke, folk kan forandre seg etter en måned "ferie".

4. Se 3.

Lenke til kommentar
Flott at dere tar dette opp! Supert at vi brukere får en anledning til å påvirke driften en smule.

3. Et advarsel-system hadde sikkert vært tingen, men det er sikkert vanskelig å gjennomføre. (f.eks 3 mindre overtredelser på kort tid = 1 uke "ferie".) Midlertidig utestengelse etter flere mindre advarsler, eller direkte midlertidig ferie ved grove overtredelser. Permanent utestengelse liker jeg ikke, folk kan forandre seg etter en måned "ferie".

Litt informasjon om Invisions Warnings system:

Moderatorer har kan gi advarsler til brukere, og når det blir 100% på advarsels-stigen vår så vil brukeren ikke kunne poste på forumet for en stund.

Og husk at nå før vi skal skifte ut så jobber vi med å bestemme oss for hvordan ting skal være så nå har dere en mulighet til å påvirke! ;)

Lenke til kommentar
1. Det er riktig at ikke alle gidder å lese retningslinjene. Hadde det vært mulig å gjøre så man får opp ett av punktene i retningslinjene hver gang man logger seg på? (rullering på hvilket punkt som kommer opp) (Selvfølgelig i tillegg til godkjenningen av alle retningslinjene når man registrerer seg som medlem.)

Ja, det lar seg gjøre rent praktisk.

Det er irriterende at en tråd som engasjerer blir stengt, men jeg har allikevel litt sansen for at det blir holdt en litt streng kustus på forumet.

For meg ser det ut som at det er gjengangere som lager trøbbel, ser jeg en som kaller en annen for en idiot og browser hans innlegg så finner jeg at det går igjen. Enkelte er notoriske kverulanter og har lite å tilføye, få dem vekk!

Ellers er annmerkninger som etter et visst anntall fører til utestengelse eller ferie en god ide (burde øke proposjonalt i lengde med antall utestengelser)

Lenke til kommentar

Først til sofTest:

Du har helt rett ang feilposting. Retningslinjene for forumet gjelder definitivt også moderatører og administratorer. Jeg mener å huske at jeg svarte akkurat det du nevnte på en mail som kom til forum at hardware.no. Det er synd at slikt forekommer, men alle kan ta feil en gang i blant. Ikke mist alt motet ovenfor oss admins av den grunn.

Det er irriterende at en tråd som engasjerer blir stengt, men jeg har allikevel litt sansen for at det blir holdt en litt streng kustus på forumet.

Dette med å stenge tråder pga useriøse svar har faktisk vært en av tingene som har blitt nevnt i intern diskusjon de siste dagene. Er enig at vi kanskje bør revurdere handlingen og heller slette innlegget/advare brukeren som faktisk er bråkmakerne og ikke la det gå ut over alle som er aktive på en seriøs måte i tråden.

For meg ser det ut som at det er gjengangere som lager trøbbel, ser jeg en som kaller en annen for en idiot og browser hans innlegg så finner jeg at det går igjen. Enkelte er notoriske kverulanter og har lite å tilføye, få dem vekk!

Det er stort sett gjengangere ja, men nå og da får vi en hyggelig PM eller mail hvor en person som har blitt utestengt legger frem en god sak på en seriøs og hyggelig måte slik at vi får se hans/hennes side av saken.

Så tror ikke vi bør dra alle under en kam her. Det er som du sier gjengangere, men alle kan ha en dårlig dag og bør kanskje ikke dømmes av den grunn?

Det har dere alltid hatt muligheten til, men problemet er at det ofte forekommer at noen prøver å påvirke på en irriterende måte (kun klaging og sure kommentarer). Vi på forum at hardware.no tar ihvertfall gladelig imot seriøse forslag.

Det er ikke lenge siden det gikk en annen diskusjon om akkurat det der med at folk ikke gidder å lese retningslinjene. Vi kan ikke tvinge noen til å lese retningslinjene, men vi kan forvente at de skal følges. Derfor er det anbefalt på det sterkeste å faktisk lese dem.

Det skal også nevnes at brukere flest klarer å følge retningslinjene uten å lese dem ettersom de er bygd på normal folkeskikk og den norske lov.

2. Det er lov å gjøre feil! Men det er også lov å åpne tråder igjen om det kommer sakelig og god begrunnelse tilbake til moderatoren som stengte tråden. Evt. Forespørsler om flytting til riktig kateogori og deretter åpning.

Personlig setter jeg alltid pris med tilbakemelding fra en person som har blitt påvirket av en moderatøravgjørelse. Det er ikke sikkert alle andre gjør det av den grunn, men sålenge det er en hyggelig og saklig tone så bør det ikke være noe problem å få ordnet problemet. Det forutsetter såklart at det ikke var noe alt for alvorlig som er årsaken.

I veldig mange tilfeller etter å ha fjernet noens mulighet til å vise avatar har personen fått igjen den muligheten av meg innen kort tid ettersom han/hun har forklart seg på en hyggelig måte.

Som nevnt tidligere tas denne diskusjonen internt nå, men egentlig synes jeg det er rart at det er såpass mye klager. Jeg som moderatør og bruker opplever færre situasjoner som krever en moderatør nå enn jeg har gjort på ganske lenge. Jeg opplever også oftere og oftere at da jeg faktisk er nødt til å gripe inn som moderatør så er tilbakemeldingene hyggelige.

Forøvrig synes jeg det er bra at flere brukere (som dere har nevnt tidligere i denne tråden) ser hvor viktig det er å ikke hakke ned på en enkeltperson på forumet, samme om det er en moderatør eller bruker.

PS: legg merke til de få totalt irrelevante innleggene som er i denne tråden. Det er i mine øyne veldig irriterende og forstyrrer diskusjonen. Venneligst ta dette i off-topic.

Lenke til kommentar

Men hva så i en tråd der du legger frem et synspunkt som blir diskutert og plutselig dukker det en opp som begynner å kverulere å prøver å få deg til å se ut som en idiot, dette til tross for at du legger frem bevis for din påstand. Resultatet er at du svarer for du har som sagt ikke lyst å bli latterliggjordt for en ting som er korrekt, og dermed er helvete løst og krangelen starter. svarer du ikke ja da blir du utfordret med hvor dum du er og at dette viser at det var feil det du sa.

Det ser ut som at de som driver med slikt er prsoner som har vert uenig med deg i en tidligere sak og så prøver på en form for hevn.

Lenke til kommentar

1. Hvordan skal vi få retningslinjene klarere fram til folket? Bør de endres på enkelte punkter? Er retningslinjene så mange at folk ikke gidder å lese dem?

Ha et system der dere kan skrive inn retningslinjer der de blir brutt, slik at vi får en "daglig repetisjon" (dette fører også til at det er lettere å forstå hvorfor man får ulike reaksjoner). Eksempel: Jeg skriver HJEEEEEEEEEELP!"#!"#!"# i topic. Moderator gjør en av følgende:

- Retter topic, skriver et innlegg der det står den aktuelle retningslinjen og at hvis dette gjentar seg, vil brukeren bli utestengt e.l.. Legger til "anmerkning" for brukeren

- Låser topic, skriver det samme

- Sletter tråd og skriver PM til bruker med samme innhold.

Moderatorene skal nok være feilfrie i manges øyne. Det er en grunn til at nettopp disse er moderatorer, og når man så finner ut at disse har gjort en feil, så er vel dette litt sensasjon. Noen føler seg kanskje "tråkket på av myndighetene" i tillegg. Det bør være mulig å diskutere moderatoravgjørelser, gjerne i en egen kategori. Det er bare viktig å ha et strengt skille - er det et seriøst spørsmål som flere brukere har interesse av å diskutere, eller er det "yummy gjorde slik og er dum"? Mange ting (slik som nettopp denne tråden) har nok godt av litt diskusjon.

Vanskelig å si. Stenger dere tråden, straffer dere ofte feil person. Sletter dere innlegget, gjør dere på ett vis arbeidet for "synderen". Å slette/redigere innlegg for så å sende PM til aktuell person med advarsel kan være nyttig, for så å skrive på en anmerkning. Da har man sjangs til å forbedre seg, men slipper å bli utestengt for en liten glipp.

Vurder alvorligheten - er det noen som har lyst å delta, men ikke helt forstår alt sammen, eller er det noen som har det gøy med å ødelegge diskusjoner? Et advarselsystem der bruker får advarsel, samt moderatorer kan se hvilke anmerkninger som er hektet på en bruker, kan være nyttig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...