Gå til innhold

Kjøp av ny gaming-PC

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal i disse tider gå til anskaffelse av ny stasjonær gaming-PC.

Jeg ønsker å heller legge noen kroner ekstra i den og ha en som da holder noen år (4-6 år) med mindre oppgraderinger av f.eks skjermkort.

Snublet over et tilbud på Komplett.no som jeg vurderer:

https://www.komplett.no/komplett-gamer-premium-poseidon-edition/10864

Jeg kommer til å gjøre noen mindre endringer slik som å oppgradere til EVO 840 250 GB SSD, Fractal design R4 kabinett og dumpe tastaturet.

Noen som har noen synspunkter på det oppsettet der? Er en god deal for pengene? Er det overpriset? Osv osv.

Takker for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville heller vudert i5 4670k med enten GTX 780 TI eller Gigabyte Radeon R9 290X 4GB GDDR5 PCI-Express 3.0, "Windforce 3X OC ", DL-DVI-D + DL-DVI-D, HDMI, DP

en det oppsettet der.

Siden det vil gi mere ytelse for gaming.

Billig er det vertfall ikke, men skal du ha dette ferdigbygd må du nok regne med en tusenlapp ekstra.

Consair CX 750M er veldig billig strømforsyning, så skal du overklokke mye, er TX serien eller Corsair RM750 serien bedre egnet.

Lenke til kommentar

Jeg kommer nok til å gå for en ferdigbygget sak. Er altfor lenge siden jeg drev å bygget selv, og orker ikke begynne med det igjen. Er verdt pengene for å slipper arbeidet, samt mtp garanti.

Hadde i grunn tenkt en gaming-PC i prisklassen 12-13000 +

Men avslaget på den saken jeg linktet til fikk den til å virke interessant.

Har ikke fulgt med på markedet for PC siden 2008, så jeg er helt ute av "miljøet". :-P

Hvor ligger forskjellene på i5 og i7, f.eks?

Hadde satt veldig pris på om noen hadde gitt meg noen tips om en "future safe" gaming-PC som holder en del år. Har lest tråden hvor Black Refinery presenteres, men er som sagt så "ute" av denne kunnskapen at jeg ikke har helt kontroll på hvor "god" det oppsettet er mtp at det skal holde noen år.

Jeg legger heller på et par tusenlapper nå, og øker levetiden, for å si det slik.

Takker for innspill

Lenke til kommentar

Forskjellen på i5 og i7 modeller ligger primært i at i5 mangler hyperthreading (simulering av flere logiske kjerner). En i7 med 4 kjerner ser ut for OS'et som om det er en 8-kjerner CPU, og da kan du i noen sammenhenger få mindre overhead ved veldig tung multihreading.

EDIT: I uansett tilfelle bør du kjøpe en modell som ender på K, da kun disse vil væe åpen for skikkelig overklokking, og overkloking på disse CPUene er så enkelt og så effektivt at der nesten for dumt å ikke gjøre det.

Kort sagt er hyperthreading ikke noe du trenger å tenke på for gaming. Det er lite eller ingen benefit (faktisk litt motproduktivt i noen slike sammenhenger). Det er noe du vil ha for tunge multithreading "jobb" apps, og for servere. i7 er dermed egentlig ikke å annbefale for en typisk gaming-og-generellt maskin fordi du betaler betydelig mer for lite eller ingen ekstra fordel. Det er andre små detaljforskjeller også, men de er neppe relevante for ditt bruk. Gå for en tilsvarende i5 i stedet, og bruk heller pengene et annet sted.

Jeg har ikke tid til å gå gjennom oppsettet du linker til i detalj, men det er ihvertfall helt kurrant. Det vil være omtrent så raskt et spillsystem som du kan få i disse dager, så det er ikke så mye du kan gjøre med futureproofing. Futureproofing er forøvrig et dumt prinsipp å forholde deg til i PCverdenen. Det er mye smartere å alltid kjøpe hardwaren din nær "mest for pengene" prisnivået - og heller oppgradere oftere. Teknologien går fremover såpass fort at 1-2 generasjoner med hardware senere så vil det du har kjøpt uansett være tregt i forhold til det nyeste (men det betyr ikke nødvendigvis at maskinen blir for treg i seg selv vel og merke).

Den eneste "futureproofing" fellen du må unngå er å kjøpe en snurre-harddisk. Dette er nå utdatert å bruke for OS-disk, og det er kanskje den "beste" oppgraderingen du kan ha i disse dager. SSDen du har på listen skal være helt grei og mer enn god nok.

Det eneste som potensiellt er verdt å bruke mer penger på her ville vært å vudere en GTX780Ti over GTX780. Dette er to ganske forskjellige modeller (Ti er betydelig raskere), men prisforskjellen er ikke enormt stor - så akkurat her er det ikke helt urimelig å vurdere en ekstra tusenlapp fordi du får en ganske rimelig mengde mer ytelse ut av de pengene. En GTX780Ti er dog rimelig ekstrem bare så det er sagt. Om du ikke skal bruke flere skjermer eller høyere oppløsning enn full HD så vil et slikt kort tygge og spytte ut de aller fleste spill på høy grafikk uten å nøle.

EDIT: i forhold til PSU som posteren over nevner er jeg ikke enig. Denne 750watteren som er i listen allerede vil være mer enn nok. Tipper at vi snakker om at den når 60-70% av sin kapasitet når dette systemet er i full belastning. Det bør være godt med rom for overklokking på den marginen også. Ikke behov for noe mer ved mindre man begynner å snakke om SLI skjermkort oppsett og denslags. Detter bare mitt raske mentale estimat og jeg har ikek regnet på det - men du kan gjøre det selv om du tviler:

http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Det eneste som potensiellt er verdt å bruke mer penger på her ville vært å vudere en GTX780Ti over GTX780. Dette er to ganske forskjellige modeller (Ti er betydelig raskere), men prisforskjellen er ikke enormt stor - så akkurat her er det ikke helt urimelig å vurdere en ekstra tusenlapp fordi du får en ganske rimelig mengde mer ytelse ut av de pengene. En GTX780Ti er dog rimelig ekstrem bare så det er sagt. Om du ikke skal bruke flere skjermer eller høyere oppløsning enn full HD så vil et slikt kort tygge og spytte ut de aller fleste spill på høy grafikk uten å nøle.

Takker for utfyllende svar :)

Mulig GTX780Ti blir litt dyr. Har vurdert et R9 290-kort i stedet, ettersom jeg har sett mange anbefale det. Dette: https://www.komplett.no/sapphire-radeon-r9-290x-4gb-gddr5/803178?CKS=PCW.

Er det et kort som gir "bang for the buck"?

Lenke til kommentar

Takker for utfyllende svar :)

Mulig GTX780Ti blir litt dyr. Har vurdert et R9 290-kort i stedet, ettersom jeg har sett mange anbefale det. Dette: https://www.komplett.no/sapphire-radeon-r9-290x-4gb-gddr5/803178?CKS=PCW.

Er det et kort som gir "bang for the buck"?

Det er et bra kort ja. Jeg er personlig mer vandt med Nvidia i disse dager, men det kortet skal være i samme ytelsesklasse som 780 og 780Ti grovt sett.

Du kan se mer nøyaktig her hvordan de sammenligner mot hverandre:

http://www.anandtech.com/bench/product/1056?vs=1072

På den siden kan du forøvrig sammenligne nesten alle kort du kan tenke deg i en vid liste av typiske bruksområder - så det er bare å leke seg litt med de valgene du vurderer så hjelper nok den siden deg å bestemme deg for hva det er du vil kjøpe :)

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...