joka Skrevet 17. mai 2014 Del Skrevet 17. mai 2014 Hei, etter at jeg byttet vannpumpe og termostat (Febi-Bilstein) + kjølevæske og rensing av kjølesystemet er tempraturen ustabil jeg byttet termostat på nytt, denne gang en original jeg testet begge termostatene, begge åpner likt, noe som burde indikere at de er ok.. kjøring på flat vei med diagnoskabel tilkoblet viser: 92,7º, motorolje temp 95º men når jeg kommer til en bakke, så øker tempen litt for mye og fort til at jeg liker det.. jeg testet i en ca 1km 12% bakke.. temp motor 98º , olje 100+ .. dette er temperaturer jeg normal opplever med campingvogn hengende etter, så noe er mystsk galt? bilen er ikke varmkjørt, vannpumpa ble byttet pga liten ulyd. nivået i ekspansjonstanken er helt stabilt jeg har brukt vacuum på kjølesystemet, så jeg utelukker luft kjølevifta er ok sirkulasjonen er ok.. (god varme i begge varmeapparatene) Jeg mistenker nå radiatoren, radiatorslangene er på samme side, og da må vel raditoren være slik som bildet? uten at jeg vet det sikkert. Kan en innvendig lekkasje i tanken på radiatoren gi slike problemer? (at noe av kjølevæska tar en "snarvei") er det noe jeg har oversett? tips til feilsøking? Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 Hvis du vil spandere på deg en IR-temperaturmåler ("laserpistol"), så kan du først kjøre bilen varm, og deretter måle temperatur over div komponenter, du starter ved ekspansjonsbeholder, og jobber deg bortover kretsen. På radiatoren kan du måle temperaturen flere steder; sjekk om hele radiatoren har noenlunde lik temperatur, eller kanskje deler av radiatoren har vesentlig lavere temperatur enn andre steder. Lenke til kommentar
joka Skrevet 29. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2014 jeg har faktisk prøvd med IR måler, men vanskelig å komme til overalt uten å demontere ting og tang.. ny radiator er bestilt.. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 30. mai 2014 Del Skrevet 30. mai 2014 Men er inne kjølesystemet trykksatt og kan dermed gå over 100 grader? Sjekk om overtryksventil på ekspansjonstank slipper ut noe. Lenke til kommentar
joka Skrevet 30. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2014 jeg har ikke målt trykket på kjølesystemet.. overtrykksventil slipper ikke ut noe. temperaturen er ikke unormalt høy.. bare det at tempen øker (i bakker) fortere enn jeg er komfortabel med. i.flg instruksjonsboka er max olje temp på min bil 140 grader 50/50 frostvæske koker vel på ca 110 grader? under trykk. VW 1,9 TDi motorer blir aldri varm på tomgang, så det er litt vrient å få sjekket ordentlig. jeg får håpe at ny radiator løser problemet, regner med at den kommer til uka.. (det var 14 dagers leveringstid fra bildeler.no) Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 30. mai 2014 Del Skrevet 30. mai 2014 Jeg hadde ikke brydd meg før det kom trykk ut ekspansjonstank. Husk på at bilen er designet for tung kjøring i ørken Lenke til kommentar
Freakeating Skrevet 4. juni 2014 Del Skrevet 4. juni 2014 Har du 1.9 Tdi 115hk så tipper jeg toppakning. Kjent svakhet på de motorene, jeg har bytta mange toppakninger på de.. Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 4. juni 2014 Del Skrevet 4. juni 2014 Jeg villa sjekket giveren til vifta og at den virker hvis du har elektrisk vifte, har du viskose vifte sjekk den. Lenke til kommentar
joka Skrevet 4. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2014 nå er radiatoren byttet, og temperaturen ble stabil igjen Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 4. juni 2014 Del Skrevet 4. juni 2014 Nice, jeg har make motor i A3en min. Med ny toppakning. Har aldri hatt temperaturproblem, men så er det jo litt mindre å drasse på for min motor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå