Sexpert Skrevet 17. mai 2014 Del Skrevet 17. mai 2014 Jeg skal male ei betongtrapp som ikke har vært malt siden et mislykket forøk sist på 70-tallet, da et strøk gulvmaling ga en så glatt overflare at den ble livsfarlig når vi hadde nysnø under skoene, måtte bare skrape malingen bort. :/ Denne gangen gjør jeg det annerledes, da jeg har tenkt å strø sand mellom malingsstrøkene. Men først må trappa rengjøres grundig, og her oppsto første probøemet. Jeg vasket/skrubbet den grundig med husvask, og brukte høyttrykksspyler ved skylling. Der strålen traff trappa med størst kraft, ble det striper etter vannstrålen (se bildet). Hva er det mørkere belegget som sitter på sementen? Må jeg spyle enda grundigere slik at jeg får bort alt slik at malingen får direkte kontakt med betongen? Det mørkere belegget sitter svært godt og vil ta litt tid å spyle bort. Er det noe anbefalt vaskemiddel som kan benyttes slik at spylejobben går lettere? Hvilken maling er å anbefale? Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 17. mai 2014 Del Skrevet 17. mai 2014 OT: Av egen erfaring ville jeg slammet den med noe fra f.eks Weber istede for å male den. Lenke til kommentar
Sexpert Skrevet 17. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2014 OT: Av egen erfaring ville jeg slammet den med noe fra f.eks Weber istede for å male den. Hva snakker du om da? Kan du forklare litt? Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 18. mai 2014 Del Skrevet 18. mai 2014 F.eks dette produktet: http://www.weber-norge.no/moertel-fasade/produkter-loesninger/moertel-og-fasade-produkter/puss/weber-graa-slemming.html Ikke sikker på om det er like aktuelt fir deg som det var for meg, men dette holder godt på betongoverflater. Lenke til kommentar
Sexpert Skrevet 18. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2014 "weber Grå Slemming brukes til slemming av Leca, tegl og betong og i overgang grunnmur/fasade. Gir en vanntett overflate. Finnes også i hvit." Er usikker på om produktet passer mi trapp. Virker som om det er loddrette plater der denne slemminga brukes. Det er lite lodrette flater på denne trappa, mest bare liggende Tåler denne slemminga å bli tråkka på til enhver tid? Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 18. mai 2014 Del Skrevet 18. mai 2014 Jeg har brukt konkurrenten Hey'di Grå på loddrett vegg. Det sitter som støpt bokstavelig talt. Overflata er ru, ikke glatt. Så langt er alt vel. Men, jeg vil nok tro at den slites, eroderes litt ved mye tråkk, og at at smuss vil sitte godt. Vedlikeholdsfritt blir det neppe. 1 Lenke til kommentar
Sexpert Skrevet 18. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2014 Jeg har brukt konkurrenten Hey'di Grå på loddrett vegg. Det sitter som støpt bokstavelig talt. Overflata er ru, ikke glatt. Så langt er alt vel. Men, jeg vil nok tro at den slites, eroderes litt ved mye tråkk, og at at smuss vil sitte godt. Vedlikeholdsfritt blir det neppe. Den skal ikke på loddrett vegg da, men mest på vannrett flate. Det kommerr på det samme? Lenke til kommentar
Sexpert Skrevet 12. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2014 Det ble til at jeg gikk innom faghandler før gikk i gang med dette, og han var enig med meg i at slemming ikke er tingen for ei trapp, det hadde blitt ei kort glede, han sa det visst slik: "Slemming gir et tynt lag som ikke tåler spesielt mye, på ei trapp som er i daglig bruk, vil slemming slites ned temmelig kvikt." Han støttet derfor min mistanke om at slemming er kun for lodrette flater. Verken Weber eller Hei'di er noe alternativ i mitt tilfelle. Men så viser det seg, når jeg kommer til faghandelen at der er dårlig stelt med gulvmalinger som kan brukes på mur utendørs, det nærmeste vi kom var murgulv innendørs (Trestjerner), og all den stund denne trappa er overbygd, så burde den klare seg. Trappa er nå malt med to strøk Trestjerner, og mens det første strøket ennå var vått, drysset jeg litt fin sand på for å skape friksjon, jeg ser for meg at nysnø under skolene og blank maling kan være en livsfarlig kombinasjon. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 18. juni 2014 Del Skrevet 18. juni 2014 De mørke partiene på bildet i første posten regner jeg med er fuktighet/vann som ble "presset" inn i betongen av høytrykksspyleren. Dette vil forsvinne med tiden men for best resultat med malingen vil jeg anbefale deg å vente til muren har tørket skikkelig. Siden det er utvendig betongtrapp du skal male vil jeg anbefale epoxymaling. Lenke til kommentar
Sexpert Skrevet 18. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2014 De mørke partienei trappen var til stede før arbeidet ble satt i gang, bare at da var det heldekk. De lot seg spyle bort, men enkelte steder var vedheftet ekstra vanskelig å fjerne, men ble til slutt. Det er antakelig sammenpresset skitt og lort, muligens en algevekst. Trappa ble ferdig malt med Trestjerner som beskrevet lenger oppe. Vi får se til neste år om resultatet var vellykket. Lenke til kommentar
Simen Nøttveit Skrevet 6. juli 2017 Del Skrevet 6. juli 2017 (endret) Var det holdbart?? Endret 6. juli 2017 av Simen Nøttveit Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå