Gå til innhold

Hvitbalanse Canon 5d mk III

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt dette kameraet en stund og har alltid vært så fornøyd med hvitbalansen. Vanligvis så er råfilene akkurat slik jeg vil ha de og bare små justeringer ut fra kamera. Men over natten så har hvitbalansen blitt slik at alle råfilene er alt for gule. Jeg må justere fargetemperaturen mye ned for å få det til å stemme og det gjelder uansett inne eller ute.

Innstillinger jeg bruker AWB - Bildestil Standard 3 0 0 0 - Adobe RGB. JPG filene er selvfølgelig også like gule.

Hva har skjedd, hva kan jeg gjøre for å fikse dette? Gode tips tas imot med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ikke satt en presets eller lignende som standard i redigeringsprogrammet ?

Du har sikkert sjekket, men står hvitbalansen på kameraet riktig og har du byttet type måling ?

Skjermen har ikke blitt justert ?

Du har ikke byttet lyset i rommet hvor du jobber ?

Det er det jeg kommer på i farten.

Lenke til kommentar

Heller mot å tro at noe har skjedd med skjermen på den bærbare pc'en jeg jobber på. Hjemme har jeg spyder 3 elite til å kalibrere men har ikke fått kalibrert denne på en stund, så mulig at noe har skjedd.

Det som er så rart er at gamle jpg filer som jeg laster blir akkurat slik de alltid har vært, men med en gang jeg laster en RAW eller Tif fil i PS eller LR så blir de helt gulaktige.

Lenke til kommentar

Heller mot å tro at noe har skjedd med skjermen på den bærbare pc'en jeg jobber på. Hjemme har jeg spyder 3 elite til å kalibrere men har ikke fått kalibrert denne på en stund, så mulig at noe har skjedd.

Det som er så rart er at gamle jpg filer som jeg laster blir akkurat slik de alltid har vært, men med en gang jeg laster en RAW eller Tif fil i PS eller LR så blir de helt gulaktige.

De fleste skjermer er jo for blå i utgangspunktet, så Spyder drar jo opp fargetemperaturen. Hvis du mister kalibreringen og går ned i temperatur så vil det vel ikke medføre at du får gulskjær, heller det motsatte ?

Profilforskjellen på aRGB og sRGB er jo ikke så ekstremt stor hvis du ikke gjør en sammenligning side om side. Jeg tenker at det er et ganske utpreget fargeforskjell sånn du forklarer problemet, men jeg vet jo at jo mer man jobber med slikt jo mer sensitiv blir man jo. Her må du vel ta på deg Sherloch Holmes lua og sjekke innstillingene i kamera og maskinen.

Lenke til kommentar

Ja det hele er besynderlig og jeg vil tippe at problemet ligger i fargeprofiler i LR og PS fordi bildene er gulaktive og for varme helt til jeg har konvertert de til jpg og da er de fine igjen.

Fine på kamera skjerm - ikke fine i raw - fine konvertert til jpg igjen.

Jeg har nettopp oppdatert LR og PS så da kan det være noen instillinger der som har blitt forandret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...