Frimann_K Skrevet 16. mai 2014 Del Skrevet 16. mai 2014 Hk: MSI 990FXA-GD80 CPU: AMD FX-9590 4,7ghz PSU: Corsair 750w RAM: To 4gb 1333-brikker Kjøler: Corsair H100i HDD: 240gb SSD Problemene: - CPU'ens temperatur og spenning går mye opp og ned selv idle. Hopper mellom 35-55 grader. Stilte ned til 800mhz i BIOS og det gjorde den litt mer stabil. - Maskinen restarter av seg selv. Det er ikke pga. for høy CPU-temp da det også har skjedd etter jeg satt inn den gamle CPU'en. Når jeg satt inn den var temp og spenning helt stabil. -Oppstart tar veldig langt tid. Skjermen er svart unormalt lenge før BIOS-skjermen kommer opp. Etter det går det såpass raskt som man kan forvente med SSD. Forsøkt: -BIOS flash og oppdatering -Satt inn gamle prosessoren (ok temp osv. men restartene og treg oppstart fortsatte). -Klokke ned. Ble litt mindre ustabilt. CPU'en er visstnok kompatibel med veldig få HK, men har lest mange steder at den skal være kompatibelt med mitt. Stod også på Komplett.no hvor jeg bestilte delene. Men noen steder har jeg også lest at det er kritisk å bruke både 8- og 4-pins strømkontakt til HK med CPU'en men HK har bare 8-pins. Takk for eventuell hjelp! Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 17. mai 2014 Del Skrevet 17. mai 2014 Ut ifra hva jeg kunne se av CPU support:CPU SupportJeg kunne ikke finne ditt CPU i listen.Kan det være det som er problemet? Lenke til kommentar
Frimann_K Skrevet 17. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2014 Ut ifra hva jeg kunne se av CPU support: CPU Support Jeg kunne ikke finne ditt CPU i listen. Kan det være det som er problemet? Tror ikke den er oppdatert. Både på komplett.no og pcpartpicker.com listes den opp som kompatibel. Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 17. mai 2014 Del Skrevet 17. mai 2014 Uhm, jeg har sjekket komplett.no, jeg kan ikke se din er listet opp. Isåfall "pek" for meg. pcpartpicker.com: CPU CompatibelDen er heller ikke listet opp der. Lenke til kommentar
Frimann_K Skrevet 17. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2014 (endret) Uhm, jeg har sjekket komplett.no, jeg kan ikke se din er listet opp. Isåfall "pek" for meg. pcpartpicker.com: CPU Compatibel Den er heller ikke listet opp der. AMD FX-9590 på komplett Kompatible HK i følge pcpartpicker Endret 17. mai 2014 av Frimann_K Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 17. mai 2014 Del Skrevet 17. mai 2014 Pcpartpicker henviser til MSI 990FXA-GD80 V2, altså versjon 2 av det hovedkortet, det er vel ikke samme HK som TS har. Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 17. mai 2014 Del Skrevet 17. mai 2014 (endret) Okey, du har vel rett. The world-renowned motherboard manufacturer MSI announces that its 990FXA-GD80 motherboard supports AMD's new FX-9590 processor. With the MSI 990FXA-GD80 motherboard everyone can enjoy the excellent performance of the new AMD FX-9590 processor simply by updating the BIOS. Så, du må altså oppdatere BIOS'en. Men du har vel gjort det.PS: Hvis jeg skal ha noe nytt, f.eks CPU, så skifter jeg hovedkort også med mindre den støtter det. Jeg hater å klusse med ting som BIOS flashing da det vil alltid medføre en vis risiko for at ting ikke gikk etter planen. Men men, det er meg. Endret 17. mai 2014 av funkweb Lenke til kommentar
Frimann_K Skrevet 17. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2014 Pcpartpicker henviser til MSI 990FXA-GD80 V2, altså versjon 2 av det hovedkortet, det er vel ikke samme HK som TS har. I så fall har jeg vel en god retursak da Komplett har listet den opp som kompatibel. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 17. mai 2014 Del Skrevet 17. mai 2014 (endret) Har prøvd å komme inn på MSI for å sjekke, men virker som siden deres er nede. Endret 17. mai 2014 av Chavalito Lenke til kommentar
Frimann_K Skrevet 17. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2014 Har prøvd å komme inn på MSI for å sjekke, men virker som siden deres er nede. Sist jeg sjekket stod den ikke som kompatibel, men det kan vel hende at de ikke har oppdatert. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 17. mai 2014 Del Skrevet 17. mai 2014 (endret) Jeg har funnet flere steder som sier at MSI 990FXA-GD80 skal støtte FX 9590, og de har også link til BIOS oppdateringen, men ser ut som at absolutt alle MSI sider er nede, og jeg har prøvd USA, Spania, Latin-Amerika etc, men helt dødt alt. Endret 17. mai 2014 av Chavalito Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 18. mai 2014 Del Skrevet 18. mai 2014 Sist jeg sjekket stod den ikke som kompatibel, men det kan vel hende at de ikke har oppdatert. Virker som den CPU kompatibel listen til MSI ikke er oppdatert da den henviser til BIOS versjoner fra 2012,. Bla for FX 8350 henvises det til BIOS oppdatering 11.13 (fil navn 7640vBD.zip) fra oktober 2012. Siste BIOS versjon er 13.5 (fil navn 7640vD5.zip) fra september 2013 Men hvis du allerede har flashet til siste BIOS versjon, da er det nok ikke mye å gjøre. Lenke til kommentar
Frimann_K Skrevet 18. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2014 Maskinen har funger helt stabilt med den gamle CPUen etter en formatering av C. Eneste problemet jeg har nå er at jeg ikke får opp viftene i Corsair Link. Eneste vifta som vises har navnet moboen og det skjer ingenting med noen av viftene om jeg skrur opp eller ned på hastigheten. Håper Komplett svarer på mail i morra med noen nyttige tips. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå