Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Div problemer etter nytt HK/CPU

Anbefalte innlegg

Hk: MSI 990FXA-GD80

CPU: AMD FX-9590 4,7ghz

PSU: Corsair 750w

RAM: To 4gb 1333-brikker

Kjøler: Corsair H100i

HDD: 240gb SSD

Problemene:

- CPU'ens temperatur og spenning går mye opp og ned selv idle. Hopper mellom 35-55 grader. Stilte ned til 800mhz i BIOS og det gjorde den litt mer stabil.

- Maskinen restarter av seg selv. Det er ikke pga. for høy CPU-temp da det også har skjedd etter jeg satt inn den gamle CPU'en. Når jeg satt inn den var temp og spenning helt stabil.

-Oppstart tar veldig langt tid. Skjermen er svart unormalt lenge før BIOS-skjermen kommer opp. Etter det går det såpass raskt som man kan forvente med SSD.

Forsøkt:

-BIOS flash og oppdatering

-Satt inn gamle prosessoren (ok temp osv. men restartene og treg oppstart fortsatte).

-Klokke ned. Ble litt mindre ustabilt.

CPU'en er visstnok kompatibel med veldig få HK, men har lest mange steder at den skal være kompatibelt med mitt. Stod også på Komplett.no hvor jeg bestilte delene. Men noen steder har jeg også lest at det er kritisk å bruke både 8- og 4-pins strømkontakt til HK med CPU'en men HK har bare 8-pins.

Takk for eventuell hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okey, du har vel rett.

The world-renowned motherboard manufacturer MSI announces that its 990FXA-GD80 motherboard supports AMD's new FX-9590 processor. With the MSI 990FXA-GD80 motherboard everyone can enjoy the excellent performance of the new AMD FX-9590 processor simply by updating the BIOS.

Så, du må altså oppdatere BIOS'en. Men du har vel gjort det.

PS: Hvis jeg skal ha noe nytt, f.eks CPU, så skifter jeg hovedkort også med mindre den støtter det. Jeg hater å klusse med ting som BIOS flashing da det vil alltid medføre en vis risiko for at ting ikke gikk etter planen. Men men, det er meg.

Endret av funkweb
Lenke til kommentar

Sist jeg sjekket stod den ikke som kompatibel, men det kan vel hende at de ikke har oppdatert.

Virker som den CPU kompatibel listen til MSI ikke er oppdatert da den henviser til BIOS versjoner fra 2012,. Bla for FX 8350 henvises det til BIOS oppdatering 11.13 (fil navn 7640vBD.zip) fra oktober 2012. Siste BIOS versjon er 13.5 (fil navn 7640vD5.zip) fra september 2013

Men hvis du allerede har flashet til siste BIOS versjon, da er det nok ikke mye å gjøre.

Lenke til kommentar

Maskinen har funger helt stabilt med den gamle CPUen etter en formatering av C. Eneste problemet jeg har nå er at jeg ikke får opp viftene i Corsair Link. Eneste vifta som vises har navnet moboen og det skjer ingenting med noen av viftene om jeg skrur opp eller ned på hastigheten.

Håper Komplett svarer på mail i morra med noen nyttige tips.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...