greger1987 Skrevet 16. mai 2014 Del Skrevet 16. mai 2014 (endret) Hei og hå. Er ny her nå. Har et lite problem som har vart nå i litt over 1 uke. Jeg har en cpu temp som først sier -60 grader i Speedfan og etter at jeg spilte bf4(ca 1 time) så sa den at jeg hadde en cpu temp på 127 grader i Speedfan. Tok en restart og gikk inn på BIOS for og sjekke og der stod den på 42 grader. Jeg har Stock vifte på cpu'en og nettopp byttet kjølepasta. Og sånn er det nå. idle System: 27c Cpu : -60c AUX: 37c HD0: 27c GPU: 29c Core 0: 39c Kjører viftene på System 64% CPU 34% AUX 64% GPU 29% Håper ikke det her ble for rotet og at jeg får noen greie svar på hva jeg kan gjøre Endret 16. mai 2014 av greger1987 Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 16. mai 2014 Del Skrevet 16. mai 2014 Last ned HW monitor her å sjekk temp med den. Hadde Cpuen din nådd den temperaturen der, så hadde den nok tatt kveld Lenke til kommentar
greger1987 Skrevet 16. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2014 lastet den ned, den viser bare fast 60 grader, men det er ingen avvik på de andre ser jeg fra Speedfan til HWMonitor. Da er det feil på Cpuen enda. så aner ikke hva det kan være egentlig. Satte opp viften på Cpuen men det hjalp ingenting. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 16. mai 2014 Del Skrevet 16. mai 2014 Det er massevis av sensorer i maskinen - sensorer på hovedkortet og inni selve CPUen i disse dager osv. Noen ganger leser slike programmer av fra feil sensor som standard. Da får du slike tulleverdier som -127 osv. Det betyr i praksis bare at det ikke er noen sensor der den forsøker å lese av verdien. For mest mulig nøyaktig temperatur for CPU bør du bruke et program som leser av temperaturen direkte fra CPUens interne varmediode. For Intel vil det være Realtemp og Coretemp som gjelder. Dette vil være det nærmeste du kommer en nøyaktig avlesning. Det sagt så er ingen av disse verdiene absoluttverdier og må taes med en klype salt og kan være vanskelig å sammenligende direkte med avlesning fra andre maskiner (spesiellt avlesninger fra annen software). verdiene vil være nøyaktige i forhod til seg selv dog, altså +20 grader mer enn for 5 minutter siden vil være ganske nøyaktig - men om avlesningen sier av kjerne1 har temperatur på 55c akkurat nå så må du regne med at det er et slingringsmonn på et par grader plus og minus i den avlesningen for sensorenes avlesninger regnes ut fra Tmax verdier og denslags. Andre programmer slik som speedfan leser gjerne bare av CPUverdier fra hovedkort sensorer. Disse er høyst unøyaktige og bør egentlig ikke brukes om du har en CPU med intern diode. Hvis du har AMD basert CPU så finnes det sansynligvis software du kan bruke for det også - men jeg kjenner ikke til hvilken siden jeg har holdt meg til intel en del år nå. Da må noen andre hjelpe deg http://www.alcpu.com/CoreTemp/ http://www.techpowerup.com/realtemp/ -Stigma Lenke til kommentar
greger1987 Skrevet 16. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2014 Det er intel kjerne jeg har. Og takker for et kjempe flott svar. Skal laste ned coretemp i morgen. Hvilken vifte vil dere anbefale til cpu. Må få byttet stock viften.. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 16. mai 2014 Del Skrevet 16. mai 2014 Det er intel kjerne jeg har. Og takker for et kjempe flott svar. Skal laste ned coretemp i morgen. Hvilken vifte vil dere anbefale til cpu. Må få byttet stock viften.. Spørs hva du skal ha det til egentlig - og hvor mye du evt. skal overklokke. Stock kjøleren er i min mening mer enn god nok til ikke-overklokket bruk. Den er relativt stille og kjøler nok. Skal du ikke overklokke (og ved mindre du skal gå for EKSTREMT lavt støynivå) så spørs det om det er verdt å bytte ut i det hele tatt. Det spiller ingen trille om CPU ligger på 40c eller 60c under load tross alt. Skal du overklokke så spørs det hvor mye - men se på nuctua serien av kjølere om du skal ha noe kraftigere. Disse oppnår alltid gode resultater og finnes i alt fra relativt rimelige modeller til ekstreme monsterkjølere. Ved mindre du skal sterkt overvolte CPU så trenger du neppe gå for de største og dyreste modellene. Det er fristende å gå overboard på kjøling, men det er ikke alltid det har så mye praktisk nytte -Stigma Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 17. mai 2014 Del Skrevet 17. mai 2014 Følger med masse annen drittprogrammer når du laster ned Coretemp bare så du er obs på det. Lastet det ned for noen måneder siden å selv om jeg trykket nei på om jeg ville installere ditt og datt, så fikk jeg de programmene med uansett. De kan enkelt avinstalleres, men er litt irriterende at de følger med selv når du trykker nei til å installere de. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 17. mai 2014 Del Skrevet 17. mai 2014 (endret) Følger med masse annen drittprogrammer når du laster ned Coretemp bare så du er obs på det. Lastet det ned for noen måneder siden å selv om jeg trykket nei på om jeg ville installere ditt og datt, så fikk jeg de programmene med uansett. De kan enkelt avinstalleres, men er litt irriterende at de følger med selv når du trykker nei til å installere de. Hmm ja, jeg har sett det. greit at du nevner det. Du kan vel og merke velge å ikke installere dritten om du bare holder tungen bent i munnen (du må trykke avbryt eller nei et sted i installasonsn der du tror du gjerne må trykke på ja for å fortsette) men du kan like gjerne bare velge å laste ned filene i zip format uten noen installasjon så slipper du alt dette. Installatøren er der KUN for at de skal ha kunne muligheten for slik bundling uansett så det er bare å skippe det helt - de tilbyr ihvertfall sist jeg sjekket filene i en vanlig zipfil som sagt. EDIT: ja jeg sjekket raskt nå - det er bare å klike på more downloads og velge såkallt "standalone" versjonen.... værre er det ikke. Man kan vel ikke være for sint på at de som lager programmet vil ha noen reklameinntekter, men det er synd at det skal være lureri-basert *shrug* men det er de som bundler dritten som lager, ikke coretemp forfatteren vel og merke. -Stigma Endret 17. mai 2014 av Stigma Lenke til kommentar
greger1987 Skrevet 17. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2014 Sett på de viftene og de har jo fått ganske bra omtale. Det var heller ikke så dumme priser. kjørte en runde med bf4 i natt og da lå core temp med et snitt på 68c. Vil jo ha den litt ned. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 17. mai 2014 Del Skrevet 17. mai 2014 Sett på de viftene og de har jo fått ganske bra omtale. Det var heller ikke så dumme priser. kjørte en runde med bf4 i natt og da lå core temp med et snitt på 68c. Vil jo ha den litt ned. 68c er jo en grei temp. Tror ikke du får den lengere ned med stockvifte med mindre du klokker ned cpu. Jeg ligger på 78c som maks temp med en 4,5Ghz overklokk, men så har jeg vannkjøling. Det er når du begynner å nærme deg 90c grader at det begynner å bli for varmt. Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 17. mai 2014 Del Skrevet 17. mai 2014 Tror ikke du skal klage, 68c er helt kurant. Lenke til kommentar
greger1987 Skrevet 17. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2014 da virker det jo ganske greit da. tenkte at det var varmt jeg. Men takker for all hjelp her inne:) Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 17. mai 2014 Del Skrevet 17. mai 2014 CPUen din tåler 105c før den da automatisk klokker seg selv ned for å ikke ta skade. Har du temperaturer under 85c så er du trygg. Jeg liker å ligge på maks 80c under full load. Nå som sommeren står for døren kan det være at man bikker litt over 80, men det har ikke så mye å si. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 17. mai 2014 Del Skrevet 17. mai 2014 (endret) 68c er faktisk rimelig bra temp for en typisk "high load" slik et spill. Husk her at vi måler kjernedioden på CPU. Tempene vi måler her vil alltid ligge mye høyere enn det vi måler via eksterne hovedkort sensorer. For å gi litt perspektiv så er Intel sin Tmax for de fleste CPUene nå om dagen 105celcius. Det btyr i praksis at "vi går god for at CPUen skal fungere normalt innenfor 105celcius" så alt som er vel under dette er egentlig helt ok. Jeg ville reagert om CPUen min lå på 100celcius under load altså... men alt opp til 85c regner jeg som normalt under høyt press, og jeg godtar 90c under tøff benchmarking også. Høyere temperaturer enn dette pleier normalt å signalisere ikke at kjøleren din er for dårlig, men heller at den har feil i kontaktflaten og dermed bare fungerer delvis (og bør remonteres). Det eneste du mister på at CPUen er varm i forhold til lunken er kanskje 5% kortere livstid - slik at den bare varer i 38 år i stedet for 40 typ... det er ikke mye å snakke om, og det er ikke verdt å kjøpe gigantokjølere bare fordi temperaturtallet skal se lavt ut når det ikke har mye praktisk effekt. Akkurat nå kjører jeg selv en 2500K (3,4Ghz standard frekvens) på 4,4Ghz overklokk med mild overvolt - på standardkjøleren. Jeg peaker vel på 90c om jeg stresser CPU maksimum med bechmarkprogrammer - men 75 til 80 i værste fall er vel mer normalt i faktiske programmer slik som veldig krevende spill. Det viser bare at du TRENGER ikke egentlig en superkjøler ved mindre du skal overklokke ganske så aggressivt. Så 68 celcius - no problem whatsoever. -Stigma Endret 17. mai 2014 av Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå