Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Defekt grafikkort?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har problemer med mitt grafikkort GeForce 660. Skulle spille sim city i går og da fikk jeg blåskjerm ved oppstart av spillet, restartet pcen så fikk jeg blåskjerm engang til, startet pcen med grafikkortet som er innebyggd i cpuen og avinstalerte alt som har med nvidia å gjøre, restartet pcen med GeForce 660 uten drivere og da startet den bra, installerte drivere på nytt men etter omstart kommer jeg ikke lenger en Windows logoen, skjermen blinker par ganger så får jeg beskjed at monitoren går i sleep modus fordi den har ingen signaler. Prøvde 4 forskjellige driver utgaver, da jeg fikk blåskjerm dukket opp dette på skjermen Nvlddmkm.sys error. Driver/software feil eller er kortet kaputt? Litt rart at jeg får starte opp pcen uten drivere, men ikke med drivere installert. Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nvlddmkm.sys er knyttet til Nvidia drivere, så jeg tipper at maskinen forsøker å starte med Nvidia kortet som standard men feiler pga. noe kluss med drivere.

 

Annbefalt kur:

 

-Start opp i safemode (trykk F8 tasten kontinuerlig under oppstart - du bør da komme inn på en oppstartsmeny

i stedet for å starte windows. Velg safemode (eller tilsvarende norsk valg "sikker modus?"). Du ksla da starte med kun basic windows drivere (som om du ikke hadde installert skikkelig drivere). Da bør du få tilgang til windows. Du bør gjerne velge safemode med nettverk vel og merke, ellers laster den ikke nettverksriverene dine og da får du ikke kontakt med nettet for å gjøre neste steg...

 

- Derfra bør du installere Nvidia drivere helt fra nytt (velg "clean install") slik at du intallerer driverene med standard instillinger og får fjernet evt. rusk som var problemet.

 

- Restart normalt derfra.

 

Her er link til aller nyeste Nvidia driverene sluppet en dag eller to siden:

http://www.guru3d.com/files_details/download_nvidia_geforce_337_81_beta_driver.html

 

Husk å velge riktig nedlastingslink for ditt operativsystem og om du har 32bit/64bit versjon av windows.

 

Hvis du da fremdles opplever problemer så rapporter tilbake så tar vi det videre derfra.

-Stigma

Lenke til kommentar

Har nå avinnstallert og installert drivere i safe mode, klarte faktisk å komme i windows men får beskjed hele tiden at skjermdriveren sluttet å fungere eller noe sånt, så blir skjermen svart, så kommer opp skriverbordet igjen og får samme meldingen, og etter 3 ganger går skjermen i svart og monitoren mister signal og går i sleep mode....

Lenke til kommentar

Har ikke Cd. Men lastet ned drivere fra nvidia sin side og installerte de i safe mode, og nå ser det ut som det funker:) snedige greier, skal laste ned sim city igjen og prøve får se hva skjer da. Takk for hjelpen gutter, kult at det finnes ennå folk som hjelper andre...gratis:)

Endret av locoboy
Lenke til kommentar

Sikkert kortet som slutter å svare på kommandoer. Da får os for seg at den skal starte om kortets drivere (tldr) og man ender ofte med slike problemer.

https://forums.geforce.com/default/topic/389688/geforce-drivers/nvidia-statement-on-tdr-errors-display-driver-nvlddmkm-stopped-/

Kortet kan sannsynligvis og ha fått en defekt da..ingen av dine tiltak virker forbedrende.

Hvis det ikke er feil på spenninger i hovedkortet eller feil med grafikk skotten.

Lenke til kommentar

Har ikke Cd. Men lastet ned drivere fra nvidia sin side og installerte de i safe mode, og nå ser det ut som det funker:) snedige greier, skal laste ned sim city igjen og prøve får se hva skjer da. Takk for hjelpen gutter, kult at det finnes ennå folk som hjelper andre...gratis:)

 

Hæh, gratis? holder på å poste regningen mens vi snakker jeg :p

 

Nei, men ta og følg med på hva som skjer videre. Denne feilen du beskriver høres ut som en GPU recovery. Det er en redningsmekaniske som "restarter" skjermkortet dersom GPUen går i lås for å forklare det litt enkelt. Det innebærer blandt annet at du mister bildet helt i et par sekunder. GPU recovery kan skje både pga. feil i software (jeg har opplevd spesielle spill + spesielle drivere har forårsaket slike feil i ny og ne) men det kan også indikere fysisk skade i værste tilfelle.

 

Du sier at det så ut som det fungerte nå. Se om det holder seg eller om feil kommer tilbake. Jeg annbefaler gjerne at før du tester sim city igjen så tester du kjappt med en gratisversjon av 3dmark

http://www.3dmark.com/

at du kan kjøre demotesten et par ganger uten problemer ihvertfall. Skulle det være alvorlig feil på kortet så vil 3dmark crashe det veldig fort - og da vet vi at det ikke bare er et spesiellt spill/software som er feilkilden.

Demoen er utrolig tundgreven forresten så det er nok normalt at du får utrolig dårlig framrate bare så det er sagt ;)

 

Og får du mer feil så skal jeg google problemet litt mer og lese opp på om det er noe annet som er verdt å forsøke. Hvis feilen skjer igjen så noter i såfall nøyaktig når det skjer - ved oppstart eller akkurat når du forsøker å starte et spill - hvilket spill osv.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Kortet begynte å tulle igjen:( pcen stå på i en time og det kom masse svarte firekanter nesten over hele skjermen, alle vinduer jeg prøvde å åpne var helt svart, kjørte test via 3dmark og da avslutter testen etter et minutt og jeg får følgene melding

 

An unknow error occured

 

Unexpected error running tests.
Workload work failed with error message: DXGI call IDXGISwapChain::Present failed [-2005270523]:
Hardware device removed.
DXGI_ERROR_DEVICE_REMOVED
software eller hardware feil?
skal prøve å underklokke kortet og se hva skjer da
Endret av locoboy
Lenke til kommentar

Blande inn integrert gpu i feilsøking blir bare helt feil.

Hvis du virkelig vil finne ut av dette 100% kryssbytter du nvidia kortet med et annet som du vet er friskt.

Nvidia kort bruker samme drivere enten det er et 650ti,660 osv.

Så software feil elimineres med et annet nvidia kort i test. Så enkelt er det.

Lenke til kommentar

skjønner poenget ditt syar2003, men har ikke tilgang til annet grafikkort. :( alle jeg kjenner har laptoper og nettbrett. Som jeg ser det nå så har jeg 2 muligheter, 1 reinstallere windows (noe jeg helst ville ungå) 2. kjøpe nytt kort.....by the way, er ikke inn på gpu fronten lenger ramlet ut etter gtx 660 så hvilke kort anbefaler dere? for 2000 kr. Hvordan er ati kort i forhold til nvidia nå fortiden?

Endret av locoboy
Lenke til kommentar

Når du begynner å få grafikkfeil på skjermen og ikke bare crasher fra driverrelaterte systemfiler så er det (i min erfaring) nesten helt sikkert hardwarefeil - desverre. Unntaket er dersom hardwaren er blitt overklokket naturligvis.

 

Har du garanti eller reklamasjonsrett (5år fra norske selgere) så er det nok på tide å bruke denne. Som Syer sier så er den eneste måten å være helt sikker på å teste med et kort du vet fungerer... men slikt er jo ikke alltid så enkelt.

 

Vel og merke - du kan sikkert disable det dedikerte skjermkortet fra enhetsbehandling og kun bruke integrert skjermkort og dermed bruke PCen normalt om du vil - men det "fikser" jo ikke problemet. Du bare unngår symptomene, og sitter igjen med veldig laber grafikkytelse. IGPen og dedikert GPU er såpass separerte systemer at en hardware defakt i dedikert GPU skal ikke lage krøll for IGPen, ihvertfall om du disabler hardwaren fullstendig i enhetsbehandling.

 

Base clocks for 660'en ser du her forøvrig:

http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-660-oem/specifications

 

Merk at noen tall ser doble ut pga. det er dual-rate osv. i forhold til den rene frekvensen du jobber med. Det ser ut som din modell kanskje har en mild fabrikkoverklokk i forhld til dette (hvilket er ganske vanlig). Vær forsiktig med å underklokke skjermkort drastisk. Det kan faktisk lede til ustabilitet og bugs det også. Jeg ville ikke gått under referansespesifikasjonene til kortet. Jeg tror dette uansett er litt villspor. Hvis kortet ditt kun crashet etter lengre tid med høy load og temperatur så hadde det kanskje sammenheng med slikt, men når du opplever feil i windows når kortet uansett bare idler så tipper jeg som sagt at det er en hardwarefeil.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Fant problemet!! Jeg har koblet skjermen til pc med hdmi kabel, og koblet ut høytalere til pcen som var koblet med mini jack på selve integrerte lydkortet på hovedkortet. Under enhetsbehandling hadde jeg to lydkort, et realtek, og et nvidia high defintion audio, det ble sikkert noe krøl der siden lyden gikk gjennom nvidia kortet til høytalere i pcen mens realtek kortet var også aktivert, jeg tok å deaktiverte realtek kortet og vola alt fungerer perfekt, ingen krasj so ever, kjørte nettop stress på kortet 15 min 99% stress, tmp på 83 max og ingne krasj. Pokker trodde ikke de jobbet på komplett på søndagene, tenkte å avbestille hd7970 jeg kjøpte. Har noen lyst på en gtx660?

Lenke til kommentar

Fant problemet!! Jeg har koblet skjermen til pc med hdmi kabel, og koblet ut høytalere til pcen som var koblet med mini jack på selve integrerte lydkortet på hovedkortet. Under enhetsbehandling hadde jeg to lydkort, et realtek, og et nvidia high defintion audio, det ble sikkert noe krøl der siden lyden gikk gjennom nvidia kortet til høytalere i pcen mens realtek kortet var også aktivert, jeg tok å deaktiverte realtek kortet og vola alt fungerer perfekt, ingen krasj so ever, kjørte nettop stress på kortet 15 min 99% stress, tmp på 83 max og ingne krasj. Pokker trodde ikke de jobbet på komplett på søndagene, tenkte å avbestille hd7970 jeg kjøpte. Har noen lyst på en gtx660?

 

Hmm, 2 lydkort skal ikke normalt være noe problem å ha aktivt samtidig (så lenge du har tungen bent i munnen og har kontroll med hvilken lyd som går hvor). Jeg har selv 2 lydkort og bruker faktisk begge samtidig i noen sammenehenger.

 

Men, om det løste problemet så er jo det flott og jeg er glad for det :)

 

Avbestille orde kan du sikkert gjøre via komplett nettsidene. Om orden allerede er kommet så langt i prosessen at den ikke kan avbestilles normalt lenger (men ikke er sent) så bør du kanskje ringe i dem i morgen tidlig. Du kan jo sende mail selvfølgleig, men de kan fort ta en dag eller to før de leser den om de har høyt påtrykk - og da er forsendingen gjerne sendt allerede.

 

I værste tilfelle så kan du alltids bruke angrerett og returnere hele pakken så det er ikke krise selv om de sender den.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...