Gå til innhold

Oppstarts problemer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har en Toshiba Satellite C850D-11C. når jeg skal starte den opp kommer det op "checking media (fail)". Deretter kommer det opp "no booable device--Please restart systeme". Hvordan fikser jeg dette? er bare 16 år og kjønner ingen ting.

 

Denne feilmeldingen betyr at maskinen ikke finner harddisken din kort sagt.

 

Mulige feilårsaker:

- Du har vært inne i BIOS og endret boot-settings slik at de ikke peker til harddisken, eller har resatt CMOS jumper på hovedkortet

- Harddisken er død og må erstattes

- Dårlig kontakt mellom harddisken og hovedkortet (relativt lite sansynligvis ved mindre du har åpnet maskinen)

 

Hvis du har vært inne i BIOS så vet du det sikkert og kan fortelle oss slik at vi kan forklare hvordan du fikser det. Hvis ikke så bør du sjekke om du finner harddiskne i det hele tatt i BIOS. Ser du den ikke der så er det en harddiskfeil / kontaktproblem. I så fall kan du dobbeltsjekke kontaktene, men eneste måten å teste helt sikkert om harddisken er død eller ikke vil være å teste den på en annen maskin. Dette krever kanskje at du er litt vandt til å behandle datadeler og at dette jeg skriver ikke er helt gresk for deg.

 

Hvis du ikke forstår hva jeg snakker om her så er alternativet å ta med maskinen til et verksted (eller en datanerd i dtt lokalområde som er komfortable med reparasjoner) og fortell dem at maskinen ikke klarer å boote fra harddisken - og at du mistenker defekt harddisk.

 

Skulle du mot formodning bo i Bergen - Fana området så kunne for eksempel jeg sett på det for en symbolsk sum.

 

EDIT: Det er verdt å bemerke seg at så leng du har kjøpt maskinen fra en norsk butikk så har du 5 års reklamasjonsrett på deler, så om harddisken viser seg å være død så skal du ha krav på få en ny en.

 

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 2
Lenke til kommentar
EDIT: Det er verdt å bemerke seg at så leng du har kjøpt maskinen fra en norsk butikk så har du 5 års reklamasjonsrett på deler, så om harddisken viser seg å være død så skal du ha krav på få en ny en.

 

-Stigma

 

Når ble de 5 år reklamasjonsrett på harddisk?

Det må i så fall være de litt dyrere ment for server/nas, som er beregnet å vare lengere, men 5 år er mye der også, selv trodde jeg 2 års reklamasjonstid på harddisker, tastatur og batteri, samt også blueray/DVD stasjon.

Lenke til kommentar

 

EDIT: Det er verdt å bemerke seg at så leng du har kjøpt maskinen fra en norsk butikk så har du 5 års reklamasjonsrett på deler, så om harddisken viser seg å være død så skal du ha krav på få en ny en.

 

-Stigma

 

Når ble de 5 år reklamasjonsrett på harddisk?

Det må i så fall være de litt dyrere ment for server/nas, som er beregnet å vare lengere, men 5 år er mye der også, selv trodde jeg 2 års reklamasjonstid på harddisker, tastatur og batteri, samt også blueray/DVD stasjon.

 

 

Norges forbrukerkjøpslov er veldig god. Den sier at alle produkter som er ment å vare betydelig lenger enn 2 år automatisk får 5 års reklamasjonsrett, og i og med at det langt fra urimelig å si at en harddisk er ment å vare i mer enn 2 år så ender du altså opp med 5 år på harddisker også. I forhold til datautstyr så er det stort sett batterier for mobile enheter som ikke faller under denne kategorien. Tastatur og bluray vet jeg ikke helt hva som er vanlig å regne som - men disse kunne du nok også argumentert godt for har en levetid på mer enn 2 år. Jeg har bare ikke hatt behov for å reklamere på slike deler før mellom 2-5år, ihvertfall fra det jeg husker.

 

Harddisker har jeg ihvertfall fått reklamasjon på flere ganger (jeg har eid en del harddisker over årene, og det er desverre en del feilprosent på standard disker) uten noen krangling, og jeg mener at i følge lovteksten så har du et meget godt krav å peke til dersom mot formodning selger skulle krangle på det.

 

Man kan gjerne diskutere om loven faktisk er FOR god, men når loven er som den er så ligger dette i praksis allerede innbakt i prisen på produktet, og da kan du like godt bruke de rettighetene du har synes jeg. Det er sikkert mange som ikke tenker reklamasjon i det hele tatt og bare tenker "oi, den er i stykker, uff da må jeg bare kjøpe nytt da", men det er jo deres tap :)

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...