Smedsrud Skrevet 16. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 16. mai 2014 Dette er tastaturet du egentlig burde bruke.Dvorak-tastaturet (Ekstra) Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 16. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 16. mai 2014 Dvorak er helt kurant å lære seg. For meg tok det cirka 3-4 uker før jeg sluttet å skrive feil når jeg ikke så på tastaturet. Jeg vet om andre som tok det på bare 2 uker. Og når man har vent seg til Dvorak så er det null stress å bruke QWERTY tastatur. For det oppsettet ligger i fingrene. 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg kskjon Skrevet 16. mai 2014 Populært innlegg Rapporter Del Skrevet 16. mai 2014 "QWERTY skulle faktisk forhindre at du skrev for fort, og dermed kile fast metallarmene på eldre skrivemaskiner" Det er nok dessverre bare en myte. Det er heller ikke vitenskapelig bevist at DVORAK er mye bedre enn QWERTY. http://www.smithsonianmag.com/arts-culture/fact-of-fiction-the-legend-of-the-qwerty-keyboard-49863249/ 11 Lenke til kommentar
Populært innlegg Sjulimann Skrevet 16. mai 2014 Populært innlegg Rapporter Del Skrevet 16. mai 2014 "Dvorak-tastaturet kan redusere antallet veil av denne typen betraktelig" Anders Brattensborg Smedsrud har ikke tatt i bruk dvorak-tastaturet hvertfall! 14 Lenke til kommentar
Smedsrud Skrevet 16. mai 2014 Forfatter Rapporter Del Skrevet 16. mai 2014 "Dvorak-tastaturet kan redusere antallet veil av denne typen betraktelig" Anders Brattensborg Smedsrud har ikke tatt i bruk dvorak-tastaturet hvertfall! Hehe, stemmer. Vel observert, rettet /Anders. Lenke til kommentar
Populært innlegg efikkan Skrevet 16. mai 2014 Populært innlegg Rapporter Del Skrevet 16. mai 2014 Det er bare tull at QWERTY ble designet for å begrense skrivehastigheten. Tvert imot, det var faktisk designet i et forsøk på en optimal layout, selv om Dvorak er mer optimal. Problemet med Dvorak er uansett at QWERTY er utbredt, og blanding av to layouter gir ikke optimal hastighet. Greit nok at Dvorak hadde vært å foretrekke om alle hadde brukt det, men frem til det skjer et masseskifte så er det bare meningsløst og sært. Det blir litt som de som opererer med UTC-klokke. Nytteverdien av Dvorak er uansett begrenset, for de fleste av oss har uansett elendige tastaturer hvor tastaturets byggekvalitet er et mye større problem enn layouten. Det er mye viktigere at folk på arbeidsplasser og i skoler tar ibruk gode mekaniske tastaturer enn at de opplæres i en alternativ layout. Jeg har selv prøvd å bruke US-layout(QWERTY) i flere år fordi det skal være bedre til programmering. Men problemet er at jeg blir aldri rask så lenge jeg må bruke både norsk og amerikansk layout, så da hjelper det lite at den ene er raskere. På tilsvarende vis blir Dvorak meningsløst så lenge ikke alle bruker det. 16 Lenke til kommentar
Populært innlegg PacAnimal Skrevet 16. mai 2014 Populært innlegg Rapporter Del Skrevet 16. mai 2014 Jeg har selv prøvd å bruke US-layout(QWERTY) i flere år fordi det skal være bedre til programmering. Hver gang noen kommer med den påstanden lurer jeg på hva slags prosjekt de jobber på. Når jeg programmerer bruker jeg som regel mesteparten av tiden på å tenke på hva som er den beste løsningen og hvordan jeg kan skrive det på en mest mulig intuitiv og pen måte slik at de som skal se koden etter meg umiddelbart skjønner hva jeg gjør og hvorfor. Skrivehastighet i seg selv er svært sjelden en begrensende faktor. 11 Lenke til kommentar
Chioz Skrevet 17. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 17. mai 2014 Blir nesten som å lære å spille ukulele når en kan gitar Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 17. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 17. mai 2014 Jeg kan løsne tastene på mitt tastatur (Macbook Pro) Men kan jeg sette dem på plass i en annen rekkefølge, så blir det Dvorak? Altså, uten å kjøpe noe? Lenke til kommentar
Tweeg Skrevet 17. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 17. mai 2014 Jeg kan løsne tastene på mitt tastatur (Macbook Pro) Men kan jeg sette dem på plass i en annen rekkefølge, så blir det Dvorak? Altså, uten å kjøpe noe? Trenger ikke kjøpe noe, men du må endre tastaturlayout i operativsystemet. (Mulig du må laste ned ei fil for dette hvis OS X ikke støtter det allerede. Mener Windows har hatt støtte for det de siste versjonene.) Selve tastene er bare plastbiter, så at du bytter plass på dem vil ikke maskina merke noe til. Prøvde meg på Dvorak for noen år siden. Var som å være åtte år igjen med konstant leting etter bokstaver de første dagene, men etter et par uker mener jeg å huske det gikk brukbart. Kuttet det ut da jeg bruker qwerty blant annet på jobb. Mener også å ha lest at opprinnelig Dvorak konstruert for engelsk språk ikke er like effektivt om man skriver andre språk, og at det eksisterer et eget norsk Dvorak-oppsett. Jeg blir i alle fall å holde meg til qwerty så lenge jeg er avhengig av å måtte bruke det i jobbsammenheng. Lenke til kommentar
S-r-ex Skrevet 17. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 17. mai 2014 Blankt tastatur, klar bane for noe nytt. Prøver norsk dvorak nå mens jeg skriver denne posten Har så vidt lekt meg med QGMLWY som skal være den mest effektive layouten for engelsk der ZXCV sitter som på QWERTY. Lenke til kommentar
Uxzuigal Skrevet 17. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 17. mai 2014 Interessant men input metoden fungerer ikke: "Unavaiable Input Method" er alt som kommer opp på listen over inputs når jeg installerer Norsk Dvorak. Lenke til kommentar
Karl Skapeland Skrevet 17. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 17. mai 2014 Tull og fanteri. Hvorfor skal man ha bokstaver på tastaturet? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 17. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 17. mai 2014 Tar heller i bruk QWERTY, enn "Dvorak". Gidder ikke å lære meg å skrive på et nytt tastatur design, når jeg allerede skriver kjapt og effektiv med QWERTY. Lenke til kommentar
Toppitus Skrevet 17. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 17. mai 2014 Dette skal testes! ¦:·Ð Lenke til kommentar
PetriZide Skrevet 17. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 17. mai 2014 Fikk skikkelig vondt i hodet av å se på det tastaturet. Lenke til kommentar
Martin HaTh Skrevet 17. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 17. mai 2014 Det er bare tull at QWERTY ble designet for å begrense skrivehastigheten. Tvert imot, det var faktisk designet i et forsøk på en optimal layout, selv om Dvorak er mer optimal. Problemet med Dvorak er uansett at QWERTY er utbredt, og blanding av to layouter gir ikke optimal hastighet. Greit nok at Dvorak hadde vært å foretrekke om alle hadde brukt det, men frem til det skjer et masseskifte så er det bare meningsløst og sært. Det blir litt som de som opererer med UTC-klokke. Nytteverdien av Dvorak er uansett begrenset, for de fleste av oss har uansett elendige tastaturer hvor tastaturets byggekvalitet er et mye større problem enn layouten. Det er mye viktigere at folk på arbeidsplasser og i skoler tar ibruk gode mekaniske tastaturer enn at de opplæres i en alternativ layout. Jeg har selv prøvd å bruke US-layout(QWERTY) i flere år fordi det skal være bedre til programmering. Men problemet er at jeg blir aldri rask så lenge jeg må bruke både norsk og amerikansk layout, så da hjelper det lite at den ene er raskere. På tilsvarende vis blir Dvorak meningsløst så lenge ikke alle bruker det. Dette skurrer litt for meg. At andre bruker QWERTY forhindrer deg i å være effektiv med DVORAK? Er ikke det litt som å si at siden manuell girkasse på biler er såpass utbredt er automatgir mindre effektivt? Jeg forstår at det kan bli forvirrende når man må skrive på andre enheter enn sin egen PC, der dvorak ikke er satt opp/tilgjengelig, men hvor ofte gjør man egentlig det? Videre er det litt morsomt at du drar inn UTC - det er nemlig det eneste formatet for tidssoner jeg har vært borte i de siste årene. Hva er alternativet? Fortsatt GMT? (Eller snakker du om å ha klokken stilt til UTC+0? For det ville vært en helt sprø sammenlikning). Jeg er enig i hva du sier ang. byggekvalitet på tastaturer, men dette er vel strengt tatt ikke noe argument mot å bruke dvorak. Jeg brukte også US-layout qwerty for å programmere, fordi { og } er latterlig mye lettere å skrive. Det funket veldig bra, da jeg var konsekvent med å skifte layout hver gang jeg programmerte, slik at de tegnende (og (), [], : og ;, mm.) satt rimelig bra i fingrene. Med unntak av parentesene var likevel dette tegn jeg sjelden brukte, så forvirringen var minimal. Jeg har selv aldri prøvd dvorak, men jeg har litt lyst. Kanskje det blir et sommerprosjekt. 3 Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 17. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 17. mai 2014 Dette skurrer litt for meg. At andre bruker QWERTY forhindrer deg i å være effektiv med DVORAK? Er ikke det litt som å si at siden manuell girkasse på biler er såpass utbredt er automatgir mindre effektivt? Jeg forstår at det kan bli forvirrende når man må skrive på andre enheter enn sin egen PC, der dvorak ikke er satt opp/tilgjengelig, men hvor ofte gjør man egentlig det? Videre er det litt morsomt at du drar inn UTC - det er nemlig det eneste formatet for tidssoner jeg har vært borte i de siste årene. Hva er alternativet? Fortsatt GMT? (Eller snakker du om å ha klokken stilt til UTC+0? For det ville vært en helt sprø sammenlikning).Gjennom dagliglivet er de fleste av oss (dvs. ikke er isolert i kjelleren til mor) stadig i kontakt med et bredt utvalg av maskiner, blant annet egne maskiner (stasjonære og laptoper), maskiner til andre i familie, venner, og en rekke maskiner på en skole eller arbeidsplass. Hvis du spesialiserer deg på Dvorak blir konsekvensen at du sliter på alle de andre maskinene, så med mindre du klarer å bytte alle disse maskinene til samme layout så er det et dødfødt prosjekt. Jeg er enig i hva du sier ang. byggekvalitet på tastaturer, men dette er vel strengt tatt ikke noe argument mot å bruke dvorak.Hensikten med Dvorak er som sagt å skrive raskere. For de fleste tastaturer er byggekvaliteten ett hinder for å skrive raskt, og da vil ikke Dvorak gi noen som helst gevinst. Et typisk eksempel er laptoper hvor det generelt finnes ingen virkelig gode tastaturer. Jeg brukte også US-layout qwerty for å programmere, fordi { og } er latterlig mye lettere å skrive. Det funket veldig bra, da jeg var konsekvent med å skifte layout hver gang jeg programmerte, slik at de tegnende (og (), [], : og ;, mm.) satt rimelig bra i fingrene. Med unntak av parentesene var likevel dette tegn jeg sjelden brukte, så forvirringen var minimal. Jeg har selv aldri prøvd dvorak, men jeg har litt lyst. Kanskje det blir et sommerprosjekt. Nøkkelen bak å skrive raskt på et tastatur er at hjernen lærer bevegelsene, slik at du bare tenker på bokstaver eller ord og hjernen automatisk skriver det for deg. Hvis du skal operere med flere layouter må du altså bruke mye av konsentrasjonen din på å tenke på hvilken layout du nå bruker. Derfor blir en person som bruker to eller flere layouter aldri like god som en som spesialiserer seg på én layout. Det er ingen tvil om at US-layout er bedre til programmering pga. tilgang på paranteser og semikolon, men for de av oss som stadig må være i kontakt med norsk layout er det meningsløst. 5 Lenke til kommentar
- Slaktarn - Skrevet 17. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 17. mai 2014 Så lenge jeg ikke trenger å tenke på hvor tastene på tastaturet befinner seg, lar jeg DVORAK-oppsett være for spesielt interresserte. Har ikke beveget synet ned på tastauret på mange år, så det å prøve og lære seg et nytt layout blir for min del helt meningsløst. 1 Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 17. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 17. mai 2014 (endret) Tull og fanteri. Hvorfor skal man ha bokstaver på tastaturet? Føler du deg mer "1337" av å ikke ha bokstaver på tastene? Endret 17. mai 2014 av ahpadt 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå