Gå til innhold

Feilprosent på mobiler


Anbefalte innlegg

Billig-mobilene til Siemens er jo så godt som feilfrie. Expert hadde vel på et tidspunkt solgt 14.000 A50'er uten en eneste reklamasjon. Slikt står det respekt av :)

A50 er bra, men laderene som var med hadde ein god del feil, noko som ikkje har komme med på statestikken sidan dei fleste seriøse forhandlarar berre bytta til ny lader.

 

mvh

JanEirik

 

Nei, nei og atter nei. A50 er ikke bra. A50 var et bra kjøp da den kostet 399 med 150ringkontant kr. Og på tross av at den er relativt liten, har li-ion batteri, wap, T9 og ett morsomt spill. Tror jeg ingen som har eid denne telefonen vil regne den som bra.

 

For det første, tastene er helt funky, og teksten blir slitt av etter et par måneder. Avstanden fra rute til skjerm er så stor at det alltid ser rart ut det som er på skjermen. Hele telefonen er laget i billig plastikk (ikke noe industrielle greier her...) som slites svært fort. vibrasjonen er heller svak, og ringetonene stinker. Dessuten ser den svært slapp ut. Hvis du skulle være så uheldig å miste den fra høyere en 10 cm, f.eks. 40 cm, så går hele telefonen i oppløsning, og bakdekselet blir sannsynligvis ødelagt i samme slengen.

 

Og ja, jeg har den selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sony Ericsson og Nokia slipper telefonene sine ut på markedet alt for snart - blant annet for å være raskest ute med ny teknologi ...og design.

 

Siemens satser mer på kvalitet. Eks: Siemens S55 ble forsinket på markedet i fjor fordi Siemens ikke ville lansere en mobil med mange "bugs og feil". Nå sier ikke jeg med dette at Siemens S55 er 100% feilfri...

 

Det er nok litt overtenning å si at den er feilfri ja, når jeg har fått to eksemplarer som begge har mått inn til reprasjon, og all innmat byttes. Veit ikke om jeg er noe representativt utvalg i fra statistikken. Men hva er faktisk sannsynligheten for at dette skjer en forbruker, uten at det vil være nevneverdige feil på de andre eksemplarene av samme type også ??

Lenke til kommentar
Det er faktisk bare såvidt SE er i stand til å drive butikk! Hadde det ikke vært for Sonys ressurser, hadde SE vært en saga blott.

 

http://www.hegnar.no/IT-Kanalen/newsdet.as...=127838&cat=110

 

Det som er så synd med fakta, er at det knuser dårlige argumenter som er bygd opp av oppspinn, og gamle påstander. Informasjon må jo være dags-aktuell for å ha noen gjennomslagskraft.

Lenke til kommentar
Ingen grunn til å tvile på tallene. De er hentet ut fra Expert og Elkjøp sine statistikker og jeg vil anta at de har ganske gode data å bygge denne artikkelen på. Det er også viktig å merke seg at 16% feil med Nokia er veldig mye, tenk hvor mye større Nokia er i volum i det norske markedet enn SE. En selger vil selvfølgelig si at det er mye mer service på Nokia, selv om det bare er 16% mot SE sine 52%, nettopp fordi Nokia selger vesentlig større antall med telefoner.

 

Å spørre TeleFast om hvilke inntrykk de har når det gjelder service og reklamasjoner er som å spørre en bilimportør om det er mye feil med deres biler. TeleFast selger til de store kjedene i Norge og har ingenting med sluttkunden å gjøre. Det er hos Expert og Elkjøp at kundene kommer og klager. Der er også de som får all kjeften fra sluttkunden fordi produktet ikke holder mål. Svært få produsenter og distributører (som TeleFast) har noe som helst forhold til sluttkunden, det er det forhandleren som har. TeleFast har heller ingenting med service og reklamasjoner å gjøre, så det klart at de ikke har kjennskap til dette.

 

SW-oppgradering/flashing er en reparasjon. En kunde må levere inn telefonen sin til forhandleren og de er nødt til å sende den inn, den gjennomgår da akkurat de samme prosedyrene som om det var noe annet feil med telefonen. Poenget er også at sluttkunden i disse tilfellene selv mener at telefonen er inne til service. Hva dere mener her på forumet om det er egentlig likegyldig. Spør en sluttkunde hva de mener at SW-oppgradering er, og de vil svare service. Svært få kunder leverer inn telefonen sin for å få den oppgradert uten at det er noe feil med telefonen (kun freakene som gjør det). En "vanlig" kunde leverer inn telefonen sin fordi det er noe feil med den, om det da blir skiftet en motstand eller telefonen bare blir oppgradert spiller ingen rolle, det som er viktig er at telefonen fungerer når kunden får den tilbake.

 

Det er bra at kjedene tar initiativ til å sette fokus på dette. Ingen, heller ikke i dette forumet, kan være uenige i at det er alt for mye service på mobil. Tenk om Sony hadde 10-20% feil på sine tv'er? De hadde måttet trukket produktet fra markedet for lenge siden. Fortsett å ha fokus på kjernen i problemet, nemlig at produsentene ikke lager gode nok produkter som holder til den bruken som sluttkunden har!

 

Argumentet ditt om at SW/FW oppgradering regnes som en reprasjon faller på sin egen urimelighet. Det blir som å si at en bil som er på service virkelig er på reprasjon, på samme måte som en skade. Delene i biler er lagd sånn at noen ikke tåler mer enn 15000 km, andre deler tåler 30000 km, mens andre igjen tåler 60 ell 90 tusen km. Men hvis du regner dette som en reprasjon må du gjerne gjøre det. Men dette virker ikke rasjonelt.

Det som er forskjellen er at man bør foreta alle servicer på en bil, en mobil virker stort sett om man tar FW/SW oppgradering ell ikke. Bor man i nærheten av serviceverksted, kan man jo også ta det siste leddet selv, du mener jo at forhandler alltid må sende inn tlf. Bor selv like i nærheten av Zodiac, ikke noe problem å gjøre sånne ting på egen hånd, og regninga sendes til produsenten.

Lenke til kommentar

 

Argumentet ditt om at SW/FW oppgradering regnes som en reprasjon faller på sin egen urimelighet. Det blir som å si at en bil som er på service virkelig er på reprasjon, på samme måte som en skade. Delene i biler er lagd sånn at noen ikke tåler mer enn 15000 km, andre deler tåler 30000 km, mens andre igjen tåler 60 ell 90 tusen km. Men hvis du regner dette som en reprasjon må du gjerne gjøre det. Men dette virker ikke rasjonelt.

Det som er forskjellen er at man bør foreta alle servicer på en bil, en mobil virker stort sett om man tar FW/SW oppgradering ell ikke. Bor man i nærheten av serviceverksted, kan man jo også ta det siste leddet selv, du mener jo at forhandler alltid må sende inn tlf. Bor selv like i nærheten av Zodiac, ikke noe problem å gjøre sånne ting på egen hånd, og regninga sendes til produsenten.

 

Seriøst? Har litt problemer med å ta deg seriøst hvis dette er tankengangen din. Selvsagt er oppgradering av software/firmware for å rette på problemer regnet som service på telefoner. Hvis jeg ikke fikk til å sende sms pga av et SE hadde en bug i software så er det en FEIL. Å blande inn bilservice er totalt på jordet. Da må du sammenligne med slitasje deler som deksel/batteri for da er jeg enig. SW/FW slites ikke.

 

De som oppgraderer for artighetsskyld leverer som du selv sier direkte til f.eks Zodiac. Disse vil ikke bli telt med i Expert sin statistikk da den bare tar med seg servicer som er innelvert direkte hos dem.

 

Den vanlige mann i gata leverer ikke inn telefone for SW/FW oppgradering for artighetskyld. Tipper maks 1% gjør det. Jeg gjør det aldri hvis jeg ikke har feil med den, og da bør det regnes som service.

Lenke til kommentar

 

Noen som måtte svelge et par kameler nå ell ?

Molna sitter vel med en blanding av hår og klover i munn tenker jeg ?

 

:-?

 

Tviler på at Jørgen må svelge kameler. Expert lyver ikke med tallene sine. Problemet er vel bare hvordan de har regnet dem ut. Jeg tror ikke de har mulighet til å skille mobiler på serienr i statistikken til verksted systemet i Elguide (noen eksperter i Elguide?)

 

Jeg tipper at enkelte telefoner er telt flere ganger. (er ofte slik at en telefon som har fått feil blir levert inn flere ganger) og dermed vil statistik sett 1/2 av SE telefonen bli levert inn. F.eks selger de 4 SE telefoner og den ene må inn 2 ganger så har de 50% service på SE.

Lenke til kommentar

 

Noen som måtte svelge et par kameler nå ell ?

Molna sitter vel med en blanding av hår og klover i munn tenker jeg ?

 

:-?

 

Tviler på at Jørgen må svelge kameler. Expert lyver ikke med tallene sine. Problemet er vel bare hvordan de har regnet dem ut. Jeg tror ikke de har mulighet til å skille mobiler på serienr i statistikken til verksted systemet i Elguide (noen eksperter i Elguide?)

 

Jeg tipper at enkelte telefoner er telt flere ganger. (er ofte slik at en telefon som har fått feil blir levert inn flere ganger) og dermed vil statistik sett 1/2 av SE telefonen bli levert inn. F.eks selger de 4 SE telefoner og den ene må inn 2 ganger så har de 50% service på SE.

 

Så du mener at det ikke er like feil, hvis man har gjort noe galt, men fordi det ikke er med vilje ?

 

Man kjører på noen i trafikken, men det er ikke med vilje, så det er ikke like galt ??

 

Man kommer ut med feil prosent i en statistisk test, men fordi testen er gjort på feil grunnlag, så er ikke tallene å regne for gale ?? Du hadde nok blitt en god advokat.

 

En ting er jeg enig i, det er at man burde få nytt batteri etter en viss tid, fordi det dreier seg om slitasje, i alle fall hvis man har ladet batteriet riktig. :woot:

Lenke til kommentar

 

Noen som måtte svelge et par kameler nå ell ?

Molna sitter vel med en blanding av hår og klover i munn tenker jeg ?

 

:-?

 

Tviler på at Jørgen må svelge kameler. Expert lyver ikke med tallene sine. Problemet er vel bare hvordan de har regnet dem ut. Jeg tror ikke de har mulighet til å skille mobiler på serienr i statistikken til verksted systemet i Elguide (noen eksperter i Elguide?)

 

Jeg tipper at enkelte telefoner er telt flere ganger. (er ofte slik at en telefon som har fått feil blir levert inn flere ganger) og dermed vil statistik sett 1/2 av SE telefonen bli levert inn. F.eks selger de 4 SE telefoner og den ene må inn 2 ganger så har de 50% service på SE.

 

Så du mener at det ikke er like feil, hvis man har gjort noe galt, men fordi det ikke er med vilje ?

 

Man kjører på noen i trafikken, men det er ikke med vilje, så det er ikke like galt ??

 

Man kommer ut med feil prosent i en statistisk test, men fordi testen er gjort på feil grunnlag, så er ikke tallene å regne for gale ?? Du hadde nok blitt en god advokat.

 

En ting er jeg enig i, det er at man burde få nytt batteri etter en viss tid, fordi det dreier seg om slitasje, i alle fall hvis man har ladet batteriet riktig. :woot:

 

Skjønte ikke hva du mente, men statistisk så har Expert rett, men NRK tolker statistikken feil. Det tilbakeviser uansett ikke det faktum at det er mest problemer med SE.

 

Og hva mente du med batteriet? Enig? JEg har da ikke sagt noe om at man skal få nytt batteri. Batteri er slitasjdel akkurat som oljefilteret på en bil og det bør dekkes av kunde.

Lenke til kommentar

Man kan sikkert diskutere frem og tilbake lenge om hvordan Expert har kommet frem til denne feilprosenten, men de sitter med en statistikk som viser det og den er det vanskelig å bestride. Det er riktignok viktig å få frem at andre aktører har andre tall, men poenget er at mobiltelefoner er beheftet med for mange feil i forhold til alle andre typer produkter, uansett bransje. Tror nok at Expert ønsker sette lys på dette også. Det er jo også viden kjent at Sony Ericsson sine servicepartnere i Norge har ekstremt lange servicetider på innleverte telefoner (selv om noen sikkert kan vise til at akkurat deres telefon var fikset på "no-time"). Se bare hva Sony Ericsson sier om dette:

 

- Det är helt oacceptabelt för oss att det är så många reklamationer av mobiltelefoner. Jag ser det som ett generellt problem för hela branschen. Och servicetiderna är alldeles för långa. Tre till fem veckor är inte acceptabelt, säger Trond Bentestuen.

 

Roger Bolander bekräftar att väntetiderna är för långa i Norge.

- Ett stort servicecenter gick i konkurs nyligen, vilket skapade kaos i Norge. Det har tyvärr gjort att servicetiderna är för långa i nuläget.

 

Bolander i SE sier at et servicesenter nettopp gikk konkurs. Vel, EMTS som han sikter til, gikk konkurs i slutten av mars! SE har med andre ord ikke akkurat vært føre var og tatt de riktige forhåndsregler her siden de fortsatt sliter med servicetiden nesten 8 måneder etter konkursen.....

Lenke til kommentar
Det er faktisk bare såvidt SE er i stand til å drive butikk! Hadde det ikke vært for Sonys ressurser, hadde SE vært en saga blott.

 

http://www.hegnar.no/IT-Kanalen/newsdet.as...=127838&cat=110

 

Det som er så synd med fakta, er at det knuser dårlige argumenter som er bygd opp av oppspinn, og gamle påstander. Informasjon må jo være dags-aktuell for å ha noen gjennomslagskraft.

 

Jeg har ingenting mot SE, og de har absolutt kommet opp med noen bra telefoner i det siste. Det jeg reagerer på er en voldsom opphaussing av selskapet etter brukbart salg i ett kvartal. SE forventer selv dårligere tall for 4. kvartal. Dette betyr at selskapet uansett kommer ut med et solid underskudd for 2003.

Lenke til kommentar

Kjenner en som har T68 som er blitt byttet en gang, og igjen har problemer. En som jobber på Spaceworld har sagt at det er et vanlig problem med den mobilen at en knapp oppe på venstre side slutter å fungere/detter av. Siden dette er andre gang den må repareres og jeg kjenner to som har mobilen, og den ene er oppgradert hos Ekspert til T68i så er faktisk feilprosenten 150% på mine bekjentes SE mobiler. (Regnet ut på NRK/Elkjøpmetoden)

Lenke til kommentar

Mobil Freak: Trond Berntsen jobber absolutt ikke for SE det var derimot han som la frem denne "stattestikken".

 

Angående SW opgradering: Itavisen skriver det at mobil selgerne har vanvittig mange forespørsler om dette uten at det er noen spessiele feil, de vil med andre ord oppgradere telefonen, ikke reparere den (det blir dermed også feil å si at bare 1% oppgraderer telefonen). SW oppgraeringer bør heller ikke være med i en stattestikk når man ikke kan få med sw oppgraderingene til alle selskapene (som Siemens).

 

Og tilslutt for de som ikke viste det: R600 er ingen SonyEricsson (det er en vanlig ericsson)og har dermed heller ingen ting i en slik stattestikk å gjøre.

 

Molna: Smaker kamelene godt?

Lenke til kommentar

Litt off topic:

Men eg kunne godt tenkt meg å sett den statestikken i meir reine tall. Har mistanke om at det ikkje akkuratt hadde stått til introkurs statestikk på noko høgare enn grunnskulen.

 

For å lage ein god statestikk (eventuelt trikse til statestikk) bør det ikkje vere telling av denne typen ( 1 service, 2 service, 3 service)

Her er kva grunnoppsettet hjå Expert skulle ha vore sett opp som

 

IMEI:Merke:Modell:Alder:Feiltype:Garanti:

 

 

Her er min antagelse korleis expert har satt opp statestikken sin

 

Merke:Feil: viss ikkje berre sånn Merke

 

Mulige feilkjelder på denne.

Statistiske feil : Samme telefon har fleire feil ( bruker og garanti)-> drar opp statestikken. Tidsperiode er ikkje oppgitt.

(Salg av telefonen kan hende ikkje inngår i talla, mens servicen av den inngår)

 

Mulige menneskelege feil: Plotting, telling, utrekning.

 

 

 

Når ein får eit så horribelt resultat, som også skiller seg drastisk frå gamle tall, burde det ringe ei bjelle hjå dei fleste, dette må sjekkast opp meir.

at det går frå (ca gamle tall)20-30(N) 10-15(Eri) og (5-10)Sie) til desse talla så bør det bli ein ny gjennomgang av talla, ikkje springe til NRK å lansere "skandale sak" Håper SonyEricsson gjer ut offisielle tall slik at det går ann å samalikne, samt at kanskje Expert får litt ris på pungen saman med NRK

 

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...