Gå til innhold

studere hjemme i lærlingstia?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en jenta som går på 2.året i helse fag. jeg har fått læreplass på sykehuset, jeg søkte og sto på vente liste, nå har jeg fått læreplass på et sykehus, jeg er minoritetspråklig men har bare 4-5 re i alle fag (vg2). besto i alle fag i vg1 med gode karakterer. jeg har lyst å få generell studiekompetanse, men er veldig redd for å stryke og da har jeg bare vg2 vitnemålet igjen. har snakket med rådgivere, lærere, t.o.m rektor:D,

generell studiekompetanse, men er redd for å styrke i vg3!! er det noen har som har vært/er på sykehuset som lærling? eller går 3.året på vgs (påbygg til generell studiekompetanse) hvordan er det? jeg vil gjerne høre litt om hva dere bruker å gjøre. kanskje det hjelper meg med å ta et valg.

p.s! er klar over vg3 er bare teori og krever mye arbeid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lærling på sykehus høres veldig bra ut, får nok oppleve langt mer der enn på sykehjem. Vg3 påbygg er hva du gjør det til. Mange som jobber lite men klarer å gjøre det bra der, det er mye prøver, lekser og annet som skal være klart på korte frister (kommer jo selvfølgelig på hvilken type lærer du har).

Om det er vanskelig å komme i gjennom? Nei, påbygg er hva du gjør det til. Jeg gikk kun for å få studiekompetansen og ga egentlig for det meste faan i karakterer og strøk ikke i noe fag, var dog nære i nynorsk :p

Tips er å komme inn i god rytme med arbeidet tidlig, det er 10 timer norsk i uka med mange stiler, essays og noveller som skal skrives så prøv tidlig å få tak i noen flinke som kan hjelpe deg så har du et stort forsprang der. Matta er endel vanskeligere enn 1 klasse, prøv igjen å få noen til å hjelpe deg i gang der, spørr mye i timene bruk læreren så mye som mulig. Naturfag og historie er lesefag og relativt lette. Gym er som 1 klasse, bare andre tester og øvelser.

Lærere fra vg1 og vg2 prøver vel forsåvidt alltid å overtale deg til å gå ut som lærling.

Jeg skal selv ta sykepleien og vil anbefale deg å ta påbygg å gå videre med en høyere utdanning, du har så fantastisk mange flere muligheter ved jobber og mange flere muligheter for videreutdanning :)

Lenke til kommentar

Kjør på med læreplass og ta fagene du mangler for GENS mens du går i lære. Jeg mener du trenger 5. fag dersom du tar fagbrevet (du slipper unna tullefag som bl.a gym dersom du tar det).

Mao er du noe lunde faglig motivert, trenger du ikke kaste bort ett helt år på skolebenken siden du bare kan ta det som privatist. Da har du enkelt og greit en eksamen, og slipper alle tøysete innlevering og lærere med trynefaktor som du må tolerere dersom du går påbygg. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...