JokkareN Skrevet 16. mai 2014 Del Skrevet 16. mai 2014 Hei!Jeg kjøpte meg en Corsair Vengeance 8 GB 1600 MHz RAM Brikke til Acer Aspire 5742G Laptopen min for å oppgradere den litt. Da jeg hadde satt den inn å skulle starte PCen ble det blåskjerm med en gang. Hva kan dette skyldes? Er brikken ødelagt eller er det pga MHz'en? Den forrige orginale ram brikken har ikke den samme MHz'en.Takk på forhånd for alle svar! Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 16. mai 2014 Del Skrevet 16. mai 2014 Om det er Intel® Core™ i5-450M Processor (3M cache, 2.40 GHz) du har høres det ut som det feiler å klokke ned rambrikkene, slik at prosessoren får problemet å levere data rask nok. Prøvd å bruke 1 rambrikke av den gamle, og en av den nye? Man kan heller ikke utelukke feil på ram. Prøvd sikkerhetmodus eller å oppdatere bios? Lenke til kommentar
War Skrevet 16. mai 2014 Del Skrevet 16. mai 2014 Støtter det den fekvensen? I min laptop fikk jeg blåskjerm da jeg brukte brikke med 8 chipper på, men gikk helt greit da jeg byttet til lik brukke, bare med 4 chipper. Laptop er noe kresent opplegg. Har produsenten en liste over anbefalt minne? Dvs brikker de ver den godtar. Lenke til kommentar
JokkareN Skrevet 16. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2014 Har prøvd det jeg kan prøve, får blåskjerm uansett hva jeg gjør. Har prøvd å satt i den nye 8 GB og den orginale 2 GB brikken, men blåskjerm. Kunne prøvd å klokke ram brikken ned til den MHz'en 2 GB brikken var på? Men hvordan gjør jeg det isåfall? Lenke til kommentar
War Skrevet 16. mai 2014 Del Skrevet 16. mai 2014 Får du kommet deg inn i bios? Du gjør det isåfall der. Lenke til kommentar
JokkareN Skrevet 16. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2014 Jeg tok kontakt med Komplett hvor jeg kjøpte både laptopen og ram brikken. Jeg som gjorde en tabbe her. PCen støtter bare 1066 MHz og brikken var på 1600 MHz. Så jeg har bestilt nye Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 16. mai 2014 Del Skrevet 16. mai 2014 Du får bare benyttet den minste fellesnevneren av hastighet i rammen du har installert i maskinen bare så det er sagt. De nye brikkene bruker ikke tilfeldigvis høyere enn standard spenning? Det er et ganske typisk problem for høy-ytelse ram. Hvis du linker produktet kan jeg kanskje se om det er tilfellet. Hva kombinerte du 8GB Corsair brikken med? -Stigma Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 16. mai 2014 Del Skrevet 16. mai 2014 (endret) Jeg tok kontakt med Komplett hvor jeg kjøpte både laptopen og ram brikken. Jeg som gjorde en tabbe her. PCen støtter bare 1066 MHz og brikken var på 1600 MHz. Så jeg har bestilt nye Dette betyr ingenting bare så det er sagt... 1600Mhz betyr bare at brikken kan kjøres så hardt som 1600mhz før den begynner å feile. Det betyr ikke på noen måte at den er låst til den frekvensen. Det er PCen som bestemmer hvilken frkvens minnet skal kjøre på - og den vil naturligvis aldri kunne fortelle RAM at en frekvens skal brukes som den ikke støtter. når hovedkortet ikke har støtte for mer enn 1066 så er du bare begrenset til å ikke kunne kjøre minnet raskere enn dette og dermed er det litt bortkastet men ellers er det ingen grunn til at det ikke skal fungere fint. kombinerer du den sammen med en 1066Mhz brikke så er alt som skjer at du tvinger begge brikkene til å operere på 1066Mhz. Hva skjer om du BARE bruker den nye RAMbrikken? kan du teste? Jeg vil gjerne også at du linker produktet du kjøpte så jeg kan se spesifikasjonene. Ofte kan interkompatabilitet mellom brikken (spesiellt av forskjellige størrelser) være litt knotete og i vørste tilfelle kreve et par manuelle instillinger, en BIOS update eller slikt, men det hadde vært fint å vite hva som skjer dersom du bare bruker 8GB brikken bare for å bekrefte at det ikke er noe galt med brikken i seg selv. -Stigma Endret 16. mai 2014 av Stigma Lenke til kommentar
JokkareN Skrevet 16. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2014 Jeg tok kontakt med Komplett hvor jeg kjøpte både laptopen og ram brikken. Jeg som gjorde en tabbe her. PCen støtter bare 1066 MHz og brikken var på 1600 MHz. Så jeg har bestilt nye Dette betyr ingenting bare så det er sagt... 1600Mhz betyr bare at brikken kan kjøres så hardt som 1600mhz før den begynner å feile. Det betyr ikke på noen måte at den er låst til den frekvensen. Det er PCen som bestemmer hvilken frkvens minnet skal kjøre på - og den vil naturligvis aldri kunne fortelle RAM at en frekvens skal brukes som den ikke støtter. når hovedkortet ikke har støtte for mer enn 1066 så er du bare begrenset til å ikke kunne kjøre minnet raskere enn dette og dermed er det litt bortkastet men ellers er det ingen grunn til at det ikke skal fungere fint. kombinerer du den sammen med en 1066Mhz brikke så er alt som skjer at du tvinger begge brikkene til å operere på 1066Mhz. Hva skjer om du BARE bruker den nye RAMbrikken? kan du teste? Jeg vil gjerne også at du linker produktet du kjøpte så jeg kan se spesifikasjonene. Ofte kan interkompatabilitet mellom brikken (spesiellt av forskjellige størrelser) være litt knotete og i vørste tilfelle kreve et par manuelle instillinger, en BIOS update eller slikt, men det hadde vært fint å vite hva som skjer dersom du bare bruker 8GB brikken bare for å bekrefte at det ikke er noe galt med brikken i seg selv. -Stigma https://www.komplett.no/corsair-vengeance-so-dimm-1600mhz-8gb/756285 dette er brikken Lenke til kommentar
JokkareN Skrevet 16. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2014 Jeg kommer meg inn på Bios, men finner ikke ut av hvordan jeg skal "klokke" der inne.. Er ikke samme bios som på stasjonær PCen for å si det sånn! Ettersom det jeg ser så er det ikke ett valg i denne biosen!? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 16. mai 2014 Del Skrevet 16. mai 2014 Jeg kommer meg inn på Bios, men finner ikke ut av hvordan jeg skal "klokke" der inne.. Er ikke samme bios som på stasjonær PCen for å si det sånn! Ettersom det jeg ser så er det ikke ett valg i denne biosen!? Det er desverre slik at du rett og slett ikke har mange av valgmulighetene i mange laptop bios. Det er ikke det at du ikke kan ha det av noen teknisk grunn - men de gidder ikke lage det på laptop ofte. Jeg hadde en veldig lignende modell til din, og der kunne du gjøre nesten ingenting - så det er veldig mulig at du rett og slett ikke har de valgene du evt. trenger.... Jeg ser fra produktlinken at minnebrikkene bruker 1.5volt dog, og det er samme som DDR3 stadnarden, ergo kan du glømme den problemstillingen. Testet du om det fungerte ok med bare den nye corsair brikken? (altså uten den gamle i systemet) -Stigma Lenke til kommentar
JokkareN Skrevet 16. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2014 Jeg kommer meg inn på Bios, men finner ikke ut av hvordan jeg skal "klokke" der inne.. Er ikke samme bios som på stasjonær PCen for å si det sånn! Ettersom det jeg ser så er det ikke ett valg i denne biosen!? Det er desverre slik at du rett og slett ikke har mange av valgmulighetene i mange laptop bios. Det er ikke det at du ikke kan ha det av noen teknisk grunn - men de gidder ikke lage det på laptop ofte. Jeg hadde en veldig lignende modell til din, og der kunne du gjøre nesten ingenting - så det er veldig mulig at du rett og slett ikke har de valgene du evt. trenger.... Jeg ser fra produktlinken at minnebrikkene bruker 1.5volt dog, og det er samme som DDR3 stadnarden, ergo kan du glømme den problemstillingen. Testet du om det fungerte ok med bare den nye corsair brikken? (altså uten den gamle i systemet) -Stigma Testet begge delene, med kun den corsair brikken og begge, men fikk blåskjerm uansett hva jeg gjorde Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 16. mai 2014 Del Skrevet 16. mai 2014 Testet begge delene, med kun den corsair brikken og begge, men fikk blåskjerm uansett hva jeg gjorde Jeg er rimelig sikker på at jeg har funnet problemet. Din maskin ligner på en jeg hadde tidligere (nesten samme modell) og jeg husker en begrensning den hadde i forhold til størrelsen på minnemodulene. Fra manualen http://files.webi.ru/uploadss/service_guide_acer_aspire_5742_series.pdf Dual-channel DDR3 SDRAM support: • Up to 4 GB of DDR3 system memory, upgradab le to 8 GB using two soDIMM modules Så med andre ord så kan du bare bruke maks (2 stk.) 4GB minnemoduler. Du bør gjerne bytte inn 8GB modulen mot 2x4GB (det bør koste omtrent det samme). Feilen var ikke frekvensen men størrelsen - normalt ikke problem du må tenke på, men litt eldre laptopper har av og til slike begresninger -Stigma Lenke til kommentar
JokkareN Skrevet 16. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2014 Testet begge delene, med kun den corsair brikken og begge, men fikk blåskjerm uansett hva jeg gjorde Jeg er rimelig sikker på at jeg har funnet problemet. Din maskin ligner på en jeg hadde tidligere (nesten samme modell) og jeg husker en begrensning den hadde i forhold til størrelsen på minnemodulene. Fra manualen http://files.webi.ru/uploadss/service_guide_acer_aspire_5742_series.pdf Dual-channel DDR3 SDRAM support: • Up to 4 GB of DDR3 system memory, upgradab le to 8 GB using two soDIMM modules Så med andre ord så kan du bare bruke maks (2 stk.) 4GB minnemoduler. Du bør gjerne bytte inn 8GB modulen mot 2x4GB (det bør koste omtrent det samme). Feilen var ikke frekvensen men størrelsen - normalt ikke problem du må tenke på, men litt eldre laptopper har av og til slike begresninger -Stigma Tusen takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå