Gå til innhold

Utbyttbart batteri. Yay or nay?

Anbefalte innlegg

Har i det siste tenkt en del på dette med utbyttbart batteri. Jeg har hatt telefoner med og uten, og ikke tenkt så mye på det. Både iOS og Android. Tanken har liksom vært at mobilen uansett kommer til å bli treg før batteriet begynner å ta kvelden, og da har jeg normalt solgt den videre uansett. Typisk etter maks 2 år, kanskje mindre.

At telefonen blir kjapt treg er nok en effekt av at jeg tidligere har kjørt OS-et som kommer med telefonen. Etter et par oppdateringer fra Samung, HTC eller forsåvidt iPhone har telefonen blitt tregere og tregere.

Nå nylig rootet jeg telefonen min for første gang, og la inn mer eller mindre clean android. Jeg opplevde en heftig ytelsesforbedring og generelt bedre performance. Det gikk plutselig opp for meg at det kanskje er mulig å beholde telefonen mye lengre, ved å legge inn custom roms eller gå tilbake til en tidligere, mindre krevende android-versjon.

Kanskje kan man da beholde telefonen i 3 år, kanskje til og med 4, uten at den blir treig. (Forutsetningen er at telefonen er mer eller mindre toppspekket når man kjøper den)

Men da oppstår problemet med batteri. Som de fleste vet er batteri forbruksvare. For hver gang du bruker telefonen, og hver gang du lader den, blir batteriet sakte men sikkert dårligere og dårligere.

Dette er ganske katastrofalt for levetiden til en telefon hvis man ikke kan bytte batteriet. Spesielt siden dagens topptelefoner kanskje i beste fall varer en hel dag før de dauer. Dette er når de er nye.

Utbyttbart batteri er jo på mange måter løsningen på dette problemet. Men et problem er at det er ytterst få mobiler igjen på markedet som faktisk lar deg bytte batteri. (Er det bare Samsung?). Dette er jo egentlig forståelig fra produsentenes side, ekstra batteri kan man kjøpe på ebay for under 100-lappen, og mobilprodusentene ønsker jo strengt tatt at vi skal bytte telefon hvert år, ikke bruke de i årevis.

Og jeg rives og slites litt her, fordi jeg i utgangspunktet er veldig glad i unibody-telefoner som HTC One, Sony Xperia Z2 og iPhone 5/5s. Dette er jo ting man ikke egentlig kan få hvis man skal ha utbyttbart batteri.

Hva tenker dere her? Er utbyttbart batteri noe dere bryr dere om? Hva er eventuelt deres måte å takle "batteridøden" på? Er dere villige til å ofre levetid på telefonen for et kanskje mer gjennomført eller stilfullt design?

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er batteribytte nødvendig på dagens telefoner? Hvis man ser bort fra direkte feil med batteriet, er det ikke vanlig at det holder 3-4++ år?

Har en Galaxy S(1). Den var "hardt brukt" de første 2 årene. Så fikk jeg overta den og har primært brukt den som telefon siden. Litt spilling og annet, men primært telefon. Synes originalbatteriet fortsatt er bra :) Slår jeg av WiFi så varer det glatt 3-4-5 dager. Vet ikke hvordan batteriet var i begynnelsen, men slik det har vært fra jeg fikk den og til nå så holder det lenge nok for min del.

Lenke til kommentar

Er batteribytte nødvendig på dagens telefoner? Hvis man ser bort fra direkte feil med batteriet, er det ikke vanlig at det holder 3-4++ år?

Har en Galaxy S(1). Den var "hardt brukt" de første 2 årene. Så fikk jeg overta den og har primært brukt den som telefon siden. Litt spilling og annet, men primært telefon. Synes originalbatteriet fortsatt er bra :) Slår jeg av WiFi så varer det glatt 3-4-5 dager. Vet ikke hvordan batteriet var i begynnelsen, men slik det har vært fra jeg fikk den og til nå så holder det lenge nok for min del.

Det kommer vel an på hva du rangerer som et fungerende batteri. Min kjæreste har hatt sin telefon i mindre enn 2 år. (Galaxy S3). Batteritiden på den har sakte, men sikkert blitt dårligere og nå er den vanligvis død når hun kommer hjem fra jobb kl. 17 på ettermiddagen. Såvidt jeg har forstått er dette ganske vanlig. Tror ikke det er noe galt med hennes telefon spesifikt.

Batteriet er jo ikke dødt. Men hvis telefonen ikke varer til jeg legger meg ved vanlig bruk anser jeg det som brukt opp, og telefonen ganske ubrukelig.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

Sist jeg hadde med meg flere batterier var da jeg brukte Siemens S3+ hvis jeg husker riktig. Etter det har jeg klart meg med det medfølgende batteriet, selv om det var utbyttbart.

Jeg har inntrykket av at kvalitetskravene til innebygget batteri er høyere enn på utskiftsbare utfra det man leser her på forumet.

Jeg kan ikke si jeg merker noe reduksjon i batteritiden på hverken iPhone 3GS eller 4, selv ikke på 1. gen iPad.

Også min 1. gen Nintendo DS ser ut til å holde bra på strømmen. (fant den igjen nederst i en eske her om dagen)

Lenke til kommentar

Det er da bare Apple som ikke har utbyttbare batterier på telefonene sine. Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

Nei, både HTC, Sony og Nokia har hatt flere modeller som det ikke kan skiftes på, enn som det kan skiftes på det siste året.. eller to.

Endret av esoteric
Lenke til kommentar

Men da oppstår problemet med batteri. Som de fleste vet er batteri forbruksvare. For hver gang du bruker telefonen, og hver gang du lader den, blir batteriet sakte men sikkert dårligere og dårligere.

Batteri er forbruksvare, ikke telefoner. Nå er det sånn at vi har en forholdsvis god forbrukerlovgivning i Norge og her skiller man ikke på reklamasjonsrett til komponent A og komponent B i et produkt der komponentene ikke er ment å byttes ut. Det vil si at hvis du har en telefon med fastmontert batteri og batteritiden er elendig etter 2 år så kan du reklamere på hele telefonen fordi den har 5 års reklamasjonsfrist. Du som forbruker behøver ikke bry deg med hvilken intern komponent som feilet. Du behøver ikke en gang vite at det finnes et batteri i den. Det er telefonen som total enhet du reklamerer på, ikke batteriet. Norsk forbrukerlovgivning gjelder bare lille Norge og produsentene tar neppe hensyn til oss når de designer telefonene. De designer de for verdensmarkedet med designet kort levetid. Å velge fastmontering av batteri er et sånt levetidsvalg de gjør med veldig god vitende om hva det betyr for omsetningen av telefoner på verdensbasis.

Ren markedskapitalisme er dessverre skrudd sånn sammen at den i utgangspunktet ikke tar hensyn til noe annet enn økonomi, med mål om vekst. Dvs. med mindre de presses til å ta sånne hensyn via lover eller forbrukermakt. Det er nettopp derfor vi har en rekke lover som blant annet forbyr bruken av alvorlige giftige stoffer og gir en del minimumskrav til etikk, moral, miljø og mye annet.

Hvordan skape økonomisk vekst når de selger telefoner til annenhver verdensborger annenhvert år? Jo, de prøver å selge telefoner til de hvert år i stedet for. Og når det målet er nådd? Jo, da prøver de å selge telefoner hvert halvår. Ren markedskapitalisme har ingen begrensning på hvor langt denne spiralen kan gå. Det er vi forbrukere og myndigheter verden over som må sette krav til holdbarhet dersom vi vil stoppe denne spiralen. Spiralen er definitivt negativ utvikling for miljøet.

Derfor er det veldig viktig at vi tar aktive valg og ikke lar oss passivt drive med strømmen og produsentens ønsker. I dette tilfellet, unngå å kjøpe telefoner som ikke kan bytte batteri. Forbrukerne må sette seg i sjefsstolen og bestemme hvor veien skal gå.

Tidligere var økt sårbarhet for fukt en viktig taktikk for å redusere levetiden. Nå har forbrukerne talt ved å bla opp lommeboka for gode vanntette telefoner, men bransjen kontrer ved å fjerne muligheten for å bytte batteri (f.eks Xperia Z2). Nå er det vår tur til å kontre.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hva tenker dere her? Er utbyttbart batteri noe dere bryr dere om? Hva er eventuelt deres måte å takle "batteridøden" på? Er dere villige til å ofre levetid på telefonen for et kanskje mer gjennomført eller stilfullt design?

I mine øyne er utbyttebart batteri en viktig funksjonalitet. Det gikk toppen 2 år før batteriet kunne vise til vesentlig lavere ytelse. Men utbyttebart batteri trenger ikke bare være en enkel erstatning når batteriet blir eldre. Det kan være et tillegg i hverdagen. Har selv alltid et ekstra batteri i lommaboka, som har reddet meg flere ganger, måtte det være uforutsette ting, reise og forglemmelse. Helt topp å slippe å tenke på hvordan du skal lade telefonene neste gang.

Er på tredjeåret med Samsung Galaxy S2'en min, og har faktisk tre batterier. Ett til lading/nattbordet, ett i lommeboka og ett i mobilen. Mens ett fjerne batteri har blitt kastet (første batteriet) grunnet at det har blitt utslitt.

Så jeg ser for meg at andre enn meg også kan nyte godt av slikt. :) Ironisk nok så har non-unibody designet på S2'en muligens reddet den flere ganger. Ja, det har fått noen skikkelig harde smeller i bakken, hvor batteri og deksel fyker alle veier (som betyr at mye mindre kinetisk energi blir absorbert av telefonen/skjermen) :wee: .

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Selvom telefonen er "uni-body" slik at forbrukere ikke kan bytte batteri på en enkel måte, så kan man levere dem inn til et verksted (infocare\deltaservice feks) som kan bytte batteriene.

Er ikke så svindyrt som man kanskje skulle ha trodd.

Usikker på om det gjelder absolutt alle telefoner fra samsung,sony,htc,lg,apple etc, eller bare noen..

Lenke til kommentar

I mine øyne er utbyttebart batteri en viktig funksjonalitet. Det gikk toppen 2 år før batteriet kunne vise til vesentlig lavere ytelse. Men utbyttebart batteri trenger ikke bare være en enkel erstatning når batteriet blir eldre. Det kan være et tillegg i hverdagen. Har selv alltid et ekstra batteri i lommaboka, som har reddet meg flere ganger, måtte det være uforutsette ting, reise og forglemmelse. Helt topp å slippe å tenke på hvordan du skal lade telefonene neste gang.

Er på tredjeåret med Samsung Galaxy S2'en min, og har faktisk tre batterier. Ett til lading/nattbordet, ett i lommeboka og ett i mobilen. Mens ett fjerne batteri har blitt kastet (første batteriet) grunnet at det har blitt utslitt.

Så jeg ser for meg at andre enn meg også kan nyte godt av slikt. :) Ironisk nok så har non-unibody designet på S2'en muligens reddet den flere ganger. Ja, det har fått noen skikkelig harde smeller i bakken, hvor batteri og deksel fyker alle veier (som betyr at mye mindre kinetisk energi blir absorbert av telefonen/skjermen) :wee: .

Dette synes jeg styrker inntrykket mitt om kvaliteten på utskiftbare batterier kontra innebygde.

Er batteriet utskiftbart trenger det ikke holde i årevis, det koster relativt lite å bytte ut, og kundene kan gjøre det selv.

På MacBooken jeg hadde stod det at batteriet skulle ha 80% av kapasiteten etter 5 år hvis jeg husker riktig.

Lenke til kommentar

Dette synes jeg styrker inntrykket mitt om kvaliteten på utskiftbare batterier kontra innebygde.

Er batteriet utskiftbart trenger det ikke holde i årevis, det koster relativt lite å bytte ut, og kundene kan gjøre det selv.

På MacBooken jeg hadde stod det at batteriet skulle ha 80% av kapasiteten etter 5 år hvis jeg husker riktig.

1. Det styrker kanskje ditt inntrykk, men det er forskjellige batterier selv innenfor samme modell, og det trenger ikke være slik at utskiftbare og faste batterier trenger å ha noen kvalitetsforskjeller. Jeg har ikke hørt noe om at kvaliteten på batteriene har skutt i taket etter at flere og flere gikk over til uni-body... Sjansen er ganske stor for at de lages på samme fabrikken til og med. En test med en bråte telefoner hvor de tar ut batteriene og tester de under like forhold hadde vært spennende.

2. Det vil variere veldig etter bruken, og det blir ikke helt fair å sammenligne en mobil mot en laptop. 80 % etter 5år er fort gjort å slenge ut, men ikke fult like lett å backe opp i praksis. Som sagt, det er store forskjeller i bruk. Et mobilbatteri må lades hver eneste dag, og i Norge vil i hvert fall mine mobiler (og dermed batteriet også) tåle å ha en god del dager i året hvor de kjøles ned til flere minusgrader.

Apple har også sin lille egne prisklasse, så om iPhone har bedre kvalitet på batteriene så har du også betalt for det. (et nytt batteri koster også en hel del)

3. Mobilene sine batterier er allerede fra første dag helt på grensen til hva som trengs for å holde gjennom dagen. Selv en liten forringelse av batterilevetid vil gjøre et batteri ubrukelig. Og med "ubrukelig" så er det at den dør før jeg kommer hjem og legger meg.

Dama synes nok at hennes Samsung S3 fortsatt har god batterilevetid (utbyttbart batteri), selv 2 år etter. Men så har man forskjellig krav og forskjellig bruk.

4.

Til syvende og sist. Sliter du mye på batteriet så er det langt mer problematisk med utbyttbart, hvor du klarer det flere tusen ganger raskere, og billigere. (Kjøp en pakke med batterier til 100kr) Og du har resten av levetiden til telefonen. Et bytte tar ca 2-3 sekunder + reboot.

Vi snakker nok raskt ganske mange ganger denne summen, og du må i tillegg nøye deg med å sitte uten telefon en liten periode. Samt at det ikke kan sammenligne 2-3 sekunder med alt fra flere timer til dager og det faktum at det er stress å kontakte folk.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig gode innlegg fra alle parter til nå. Jeg synes det er interessant det du sier Simen1, studerer faktisk juss selv men hadde ikke tenkt på betydningen det har at man ikke kan fjerne batteriet. Er det du sier her også det som praktiseres i bransjen, eller er en reparasjon av batteriet etter 2 år har gått noe man må krangle seg til ...? En slik reparasjon er vel ikke noe man kunne krevd hvis batteriet kunne tas ut.

Ellers er jeg enig Andrull, ekstra batterier har en definitiv funksjon også i dagliglivet.

Er det noen her som ikke bryr seg om utbyttbart batteri?

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

Jeg bryr meg ikke om utbyttbart batteri da jeg ikke har hatt behov for det siden de første mobiltelefonene mine. Men det er nå meg og mitt bruk.

Det er heller ikke noe problem hvis behovet oppstår for min del heller da man får kjøpt enheter som f.eks tar AA-batterier som kan lade opp telefonen. De kan ligge i en skuff til behovet oppstår.

Lenke til kommentar

Å bytte batteri er nyttig. Men å ha en vanntett mobil er også viktig for meg.

Men hvis den er vanntett, er det vanskelig å bytte batteri.

Jeg har nå en Sony Xperia Z2, og den har et av de beste batteriene på markedet.

Det sier ikke mye... Batteriet er nå 39%, og det var fullt tidlig i morges.

Riktignok ved mye bruk, men jeg kjøper ikke telefon for å bruke den lite.

Batteriet SKAL tåle mitt bruksområde. Jeg vil ikke deaktivere 4G heller.

Hvis ingen bruker 4G, hva er da vitsen med 4G-utbyggingen?

Men jeg blir muligens nødt etterhvert.

Jeg velger vanntett fremfor enkelt batteribytte. Men jeg påstår ikke at det er fasiten.

Lenke til kommentar

Jeg ønsker ikke å ha utbyttbart batteri da dette er totalt unyttig for meg og bidrar til å gjøre telefonen mye større (siden batteriet da må innkapsles på en helt annen måte).

Trenger heller ikke ekstra batteri (selv om jeg har det).

Har en 2 år gammel Nokia 808, som holder like lenge nå som før.

Men, så er jeg jo heller ikke avhengig av å se på tlf "ørten" ganger i timen

Og går den en sjelden gang tom for strøm. Så er det egentlig ganske greit å føle at man...joda, "takler det" veldig greit.

Endret av cirka
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg liker med mobiler som har utskiftbare batterier er at det ofte er mulig å kjøpe større og kraftigere batterier. Feks blir Galaxy S5 levert med et 2800 mAh batteri, men på nettet kan du finne batteri med en kapasitet på 7500 mAh. Ja, det gjør telefonen tykkere, men så varer det over dobbelt så lenge som det medfølgende batteriet.

Lenke til kommentar

Muligheten til å kunne bruke større batteri har vært et viktig poeng når jeg kun har valgt mobiler med utbyttbart batteri de siste gangene. Det er deilig å kunne bruke mobilen som en vil, uten å måtte bekymre seg for om mobilen går tom for strøm i løpet av dagen. Nå bruker jeg et 6400 mAh batteri med min Note 3, og er fornøyd med det. Den ekstra vekten og tykkelsen plager meg ikke, telefonen føles faktisk bedre og mer solid i hånden.

Lenke til kommentar

Å bytte batteri er nyttig. Men å ha en vanntett mobil er også viktig for meg.

Men hvis den er vanntett, er det vanskelig å bytte batteri.

<..>

Jeg velger vanntett fremfor enkelt batteribytte. Men jeg påstår ikke at det er fasiten.

Det stemmer at det ikke er noen fasit. Sony vil gjerne skape inntrykk av at batteribytting og vanntetthet er en motsetning slik at man må velge. De kan jo ikke risikere at telefonene får lang levetid. Det vil jo være katastrofalt for omsetningen, særlig til sine mest loyale kunder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...