Gå til innhold

Sette sammen en pc - max 10 000,-

Anbefalte innlegg

Hadde en pc som jeg brukte i en god stund nå, og den takket for seg igår.

Planen var uansett å bestille komponenter og sette sammen en pc selv i sommeren.

Jeg reiser ofte til Sverige, er det billigere å kjøpe komponentene derifra?

Hvor mye kan jeg tjene på å kjøpe hardwarene i Sverige enn i Norge?

Max beløpet jeg går for er 10 000,-, og da gjelder ikke skjerm, tastatur og mus.

Det er skal være en litt mer allround datamaskin, som brukes til en del spilling og redigering. Ønsker også mulighet for oppgradering senere.

Men jeg aner helt seriøst ikke hva jeg bør gå for. Hvilken komponenter som anbefales eller hva som rett og slett er bra, så jeg er veldig avhengig av dere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen komponenter er billigere i Sverige, mens andre til gjengjeld er dyrere. Om det totalt sett lønner seg, avhenger nok noe av bygget.

Per nå er det beste bygget i den prisklassen som følger:

• Kabinett: Fractal Design Define R4
  • Hovedkort: Gigabyte GA-Z87X-D3H
  • Prosessor: Intel Core i5 4670K
  • Skjermkort: Gigabyte Radeon R9 290 Windforce (tilbud)
  • Minne: Crucial BallistiX 1600MHz CL9 8GB
  • Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD
  • Kjøler: Cooler Master Hyper 212 EVO
  • Strømforsyning: Corsair CS650-M 650W
  • Optisk drev: Asus DRW-24F1ST

Bruk Prisjakt til å finne rimeligste butikk som selger varen. Mange nettbutikker tilbyr gratis eller svært lav frakt, mens prisforskjellene på selve produktene er ganske store. Prisantydning vil være rett i overkant av 9000 kroner.

Trenger du mer lagring, er det bare å legge til en 3TB disk, og da har du cirka prisoppmålingen din. :)

Endret av Agentspoon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Minne avhenger av hva den skal brukes til. Til vanlig gaming er nok 8gb nok, men alltid kjekt å ha noe å gå på. Derfor ville jeg valgt 16 hvis mulig. Raskt minne har også litt å si i bl.a. BF4 og den type spill. Du får en del bedre frames med raskere minne. Altså 2133mhz feks.

Kabinettet, altså R4, er glatt, elegant og lydisolert. Det er nok den største fordelen. Særdeles mange, inkludert meg selv, som har hatt eller har dette kabinettet og er veldig fornøyd med det.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte på disse her.

http://www.netonnet.no/art/data/komponenter/internminne/ddr3/crucial-ballistixsport8gbddr3kit/179821.7060/

Det er kun aktivt minne som gir ytelse til maskinen. Det er ytterst sjeldent at du får merkbar utbytte av å ha over 8GB til spill. Jeg sier ikke at det er umulig å provosere fram en forskjell, men å betale 500 kroner ekstra er unødvendig når det er et såpass begrenset omfang av tilfeller der dette gjelder.

Kabinettet er som kalleklovn nevner, lydisolert. Et av få som klarer både dette samtidig som det tilbyr god kjøling. Ellers er det spekket av kvalitetsløsninger og enkel innstallasjon. Om lydisolasjon er helt irrelevant, kan du gå for f. eks. Corsair 200R til et par hundrelapper mindre. :)

Lenke til kommentar

Skal se tilslutt om budjsettet greier 16gb:)

Leste litt om kabinetten, og tror det er nok det beste valget her.

Når det gjelder grafikkkortet: Er det veldig forskjell på Gigabyte Radeon R9 290? eller AMD?

Lenke til kommentar

AMD er produsent av skjermkortet. MSI, Gigabyte, ASUS etc. tilbyr bare spesielle kjøleløsninger og pre-definerte klokkeverdier. Dvs. at produsentene scorer litt ulikt på støy blant annet og maks overklokk. Gigabyte sin kjøler er blant de mest stillegående og yter bra. :)

Lenke til kommentar

Nydelig! Da blir det Gigabyte. Sålangt er jeg fornøyd med alt.

Hvordan er det med prosessoren? hva er forskjellen på 4670K og 4690? Lønner det seg å betale noen hundre lapp ekstra for 4690?

og behøver jeg å bestille noe ekstra? kabler eller noe? Eller er alt på plass?

edit: og tilslutt hvor fungerer disse 2x av disse? https://prisguiden.no/produkt/kingston-ddr3-hyperx-beast-8gb-2400-mhz-180879 eller disse? https://prisguiden.no/produkt/corsair-vengeance-pro-2x8-gb-ddr3-1866mhz-cl9-178310

Er det ikke bedre sammenlignet med de du postet?

Endret av lesles
Lenke til kommentar

4670K er en såkalt opplåst prosessor. Det vil si at du kan overklokke den fritt. Denne generasjonen Intel-prosessorer lar seg overklokke til et område mellom 4,2 og 4,5GHz med kjølingen som er foreslått. Det får du en god del utbytte av. 4690 er ikke en opplåst prosessor. Den kjører på en litt høyere frekvens ut av esken, som gjør at den er dyrere. Etter overklokking, er den imidlertid en tregere prosessor enn 4670K. Jeg anbefaler at du bruker et kvarters tid på å sette deg inn i overklokking som har blitt lekende lett og ikke minst trygt, og velger 4670K. Da sparer du en del, og tjener på ytelse. :)

Alt er i grunn på plass. Du må gå til innskaffelse av operativsystem, og eventuelt om du ønsker trådløst nett, innskaffelse av et nettverkskort. :)

Denne videoen er den jeg bruker til å vise hvordan en bygger en PC til folk som gjør det for første gang. Veldig oversiktlig og god! Statisk armlenke er ikke en nødvendighet, men kan anskaffes til en billig penge.

Lenke til kommentar

Så jeg trenger ikke noe mer kjøling enn den som allerede er lagt inn i lista for overklokking?

Det er vel første gang jeg bygger pc, så den videoen blir nyttig!

Og hvordan er disse minnene sammenligned med de du postet?

http://www.prisguide...2400-mhz-180879 og http://www.prisguide...6mhz-cl9-178310

Er det vanlig å gå for windows 8? Eller pleier de fleste å velge Vista?

Edit: Takker virkelig for hjelpen!! Du var veldig hjelpsom, beklager for så mange spørsmål.

Endret av lesles
Lenke til kommentar

Det er vanligst å gå for Windows 8 ja, ettersom det er det nyeste operativsystemet. Noen kritiserer det nye grensesnittet, men faktum er at du enkelt kan installere et program kalt Classic Start som får operativsystemet til å se ut som Windows 7, men ha motoren i Windows 8 bak. Det er hva jeg personlig gjør også. :)

549 kroner for 2400 MHz minne er en veldig god deal. Proshop har imidlertid ganske høye fraktkostnader, så er litt dumt om det er eneste komponent i bygget som er billigst derfra. Det vil være et bedre valg enn 16GB ved lavere frekvens. Billigere også, ikke minst. Men sånn i utgangspunktet er de første brikkene der en ganske god deal. :)

Du trenger ikke noe mer kjøling enn det som er lagt i listen til overklokking, nei. Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...