Gå til innhold

[Løst] Ny Gamingpc, ca. 11-12k. Vil dette funke bra sammen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

PSUen er vel grei den. kunne sikkert gått for en bedre men det betyr dyrere og en plass må han vel stoppe? selv er jeg av den oppfattning at han kunne svidd av noen kroner der, men om det er nødvendig? Kanskje ikke.

Jeg liker å legge noen ekstra kroner i PSU siden det er den enkeltdelen som man som regel tar med seg videre til en annen rigg.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på noe, jeg sjekket hovedkortet og gikk inn på memory support.
Minne han hadde valgt er ikke listet der, men jeg regner med at mye av minne der ute støtter vel ellers alt som er? Eller er dette viktig at man sjekker dette?

Nå tenkte jeg på memory support --> produkt nummeret som er listet der.
Er ikke det da vanlig å plukke en som er allerede testet på det aktuelle hovedkortet, eller kan man faktisk velge å vrake selv om det ikke er listet opp?

Endret av funkweb
Lenke til kommentar

Jeg har den siste tiden (siden socket 775) droppet å se for mye på QVL. For meg virker det som om det stort sett går veldig greit. Man kan selvsagt være uheldig, men imo er det langt imellom kompatibilitetsproblemer HK/RAM.

QVL lister opp de brikkene som produsent av HK har sjekket/kan bekrefte fungerer. Men disse listene er ikke fullstendige: De har ikke testet rubb og stubb av brikker der ute.

Når det er sagt: Hvis det er et brikkesett i den listen man kunne tenke seg, så er man vel mer "safe" i den forstand, men jeg tror ikke det er noe man skal bruke for mye tid på.

(Man må selvsagt kjøpe rett type RAM. DDR2 eller SO-DIMM funker dårlig på en socket 1150..)

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Jeg har den siste tiden (siden socket 775) droppet å se for mye på QVL. For meg virker det som om det stort sett går veldig greit. Man kan selvsagt være uheldig, men imo er det langt imellom kompatibilitetsproblemer HK/RAM.

QVL lister opp de brikkene som produsent av HK har sjekket/kan bekrefte fungerer. Men disse listene er ikke fullstendige: De har ikke testet rubb og stubb av brikker der ute.

Når det er sagt: Hvis det er et brikkesett i den listen man kunne tenke seg, så er man vel mer "safe" i den forstand, men jeg tror ikke det er noe man skal bruke for mye tid på.

(Man må selvsagt kjøpe rett type RAM. DDR2 eller SO-DIMM funker dårlig på en socket 1150..)

Okey, for jeg har i det siste brukt alt for mye tid å å finne en bra minne som er kompatibel med hovedkortet og dette har gitt meg hodebry med tanke på om butikkene har eller ikke hehe.

Lenke til kommentar

Kjøp Kingston, Crucial, Corsair eller G.Skill (andre?) så er du relativt safe.

Om du er super-uheldig og møter på noe kompatibilitetsproblemer så kan du alltids bytte dem.

Det skal nok gå bra, jeg måtte bare være sikker :-)

Beklager at jeg poster ting som er litt offtopic, men jeg tror det angår alle som tenker å anskaffe seg ny datamaskin. I tillegg må jeg bare spørre en ting til:

Når man da kjøper f.eks Kingston DDR3 som har 2400MHz, så i hjemmesiden til Kingston for denne aktuelle minne sier de: standar er satt til f.eks 1600MHz, betyr dette at man må gå inn i BIOS for å skru opp til 2400MHz da? eller vil hovedkortet forstå dette er en 2400MHz minne?

Lenke til kommentar

Om du er super-uheldig og møter på noe kompatibilitetsproblemer så kan du alltids bytte dem.

Beklager at jeg poster ting som er litt offtopic, men jeg tror det angår alle som tenker å anskaffe seg ny datamaskin. I tillegg må jeg bare spørre en ting til:

Når man da kjøper f.eks Kingston DDR3 som har 2400MHz, så i hjemmesiden til Kingston for denne aktuelle minne sier de: standar er satt til f.eks 1600MHz, betyr dette at man må gå inn i BIOS for å skru opp til 2400MHz da? eller vil hovedkortet forstå dette er en 2400MHz minne?

Du måt enten ta opp volt til 1.68 og hastighet til 2400mhz, Eller enable XMP (Extreme memory profile) ;)

Lenke til kommentar

Man må overklokke dem i BIOS. Relativt enkelt på dagens plattform. Man setter bare XMP profil og setter frekvensen til 2400.

Men du har i praksis ingenting igjen for 2400 VS 1600 i spill. Men brikkene er jo billige, så kjør på du hvis du vil.

Snipe ^^

Lenke til kommentar

Man må overklokke dem i BIOS. Relativt enkelt på dagens plattform. Man setter bare XMP profil og setter frekvensen til 2400.

Men du har i praksis ingenting igjen for 2400 VS 1600 i spill. Men brikkene er jo billige, så kjør på du hvis du vil.

Snipe ^^

Det var bare en eksempel, jeg skal gå for en 1600MHz minne.

Denne: Kingston DDR3 HyperX - 1600MHz

Du måt enten ta opp volt til 1.68 og hastighet til 2400mhz, Eller enable XMP (Extreme memory profile) ;)

Ja, det stemmer. Jeg hadde nesten glemt det. Det gjør jo saken en del lettere :-)

Lenke til kommentar

PSUen er vel grei den. kunne sikkert gått for en bedre men det betyr dyrere og en plass må han vel stoppe? selv er jeg av den oppfattning at han kunne svidd av noen kroner der, men om det er nødvendig? Kanskje ikke.

Jeg liker å legge noen ekstra kroner i PSU siden det er den enkeltdelen som man som regel tar med seg videre til en annen rigg.

Ja, grei var det jeg kom fram til jeg og. Så lenge det fungerer så er jeg fornøydorino :)

Forøvrig så viste det seg at ordren min hadde blitt låst mens jeg var på jobb, så da var alternativet å bytte ut noe ikke helt aktuelt lengre. Gleder meg merker jeg, har aldri før investert såpass i en gamingpc, blir gøy å mose ultra settings :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...