Gå til innhold

Lydkort med fokus på mikrofon


Anbefalte innlegg

Har nettopp fått meg ModMic 4, og ønsker å få mest mulig ut av mikrofonen. Har idag kun brukt den innebygget lydkortet på hovedkortet. Lyden ble sikkelig bra bare med den, men vil få mer ut av den.

 

Det er vanskelig å finne ut om teknologien rundt mic inngangene på lydkort, har noen anbefalinger? Er det noe forskjell på dyrt og billig når det gjelder mic inngangen?

 

Eller kanskje det holder å bare kjøpe slike USB lydkort overganger med mic inngang?

 

Jeg driver mye med opptak/kommentator og derfor ønsker lydkort med fokus på mikrofonen.

 

Setter pris på hjelp her.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte meg akkurat et eksternt lydkort av typen Xonar U7, for tiden billigst på NetonNet: -direktelink-

 

Info spesifikt rundt mic-inngangen skal jeg ikke si så mye om, men generelt virker det som man slipper unna mye støy ved å kjøre eksternt lydkort. Evt må man ha et meget godt skjermet kort hvis det skal stå internt, hvilket trekker prisen rett i taket.

 

Funker det ikke bra nok, kan det jo også bare returneres.

Alternativt kan du kjøpe en brukt X-FI Xtreme Music-kort fra meg som plutselig ble overflødig ;)

Lenke til kommentar

Det kommer helt ann på hva du skal bruke det til egentlig. Skal du ta opptak til produksjon av å lage høykvalitet videoer til youtube f.eks. eller snakker vi om at du vil ha en så god og klar stemme på teamspeak/mumble mens du snakker med vennene dine?

 

For alt annet enn produksjonsnivå-kvalitet så er det normalt ikke verdt å tenke mye på bedre lydkort-hardware da det er andre faktorer som spiller mye større rolle på den ferdige kvaliteten.

 

Posisjoneringen av mikrofonen samt den generelle kvaliteten av mikrofonen er de to aller viktigste tingene, og den modellen du har skal være godt egnet til begge deler (den er jo veldig praktisk med den modulære designen).

 

Skal du ta offline opptak og behandle det videre i video eller lignende så må du (bør du) normalt kjøre et mildt støyfilter over det uansett for at det skal bli helt clean - og da renser det som regel opp de begrensede mengder med interferens-støy som måtte forekomme i et standard internt lydkort. For VOIP gjør programmene dette normalt for deg on-the-fly. For VOIP vil nok det ferdige resultatet etter encoding/decoding og interne filtere neppe være merkbart mellom et standard kort og et bedre ett fordi signalet uansett behandles så mye.

 

Behov for et kort med en skikkelig preamp kommer helt ann på hvor sensitiv mikrofonen er. Du vil helst unngå å måtte post-forsterke så mye som mulig da det også forsterker støy. Hvordan høres den mikrofonen ut når du tar opptak på den fra internt lydkort på maks volum men uten noen windows DB boost? integrerte lydkort trooor jeg ikke faktisk har noen preamp i det hele tatt?... så det burde gi en målestokk å gå etter. Du kan sikkert lese slikt ut fra spesifikasjonene også - men så dreven på lyd er jeg ikke :)

 

EDIT: Jeg har ikke hørt den mikrofonen selv. Du har ikke lyst å legge ut et opptak av den? (med volum på maks med uten DB boost som sagt)

 

EDIT2: Du kan også vurdere ekstern preamp da (uten at det også er et lydkort). I og med at det er hovedvakheten så er det ikke dum idè. Jeg har sett eksterne USB enheter som gjør dette.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Støtter forslaget til stigma om en liten preamp.

Du kan evt kjøpe en liten mikser med både eq og preamp for ganske lite penger.

Utvalget er ganske lite om det er snakk om minijack. DU kan kansje bruke noe slikt med en liten overgang:

http://www.4sound.no/studio/miksere/behringer-xenyx-302usb

Jeg antar at minken du har kjøpt er beregnet på innebygde lydkort da den er minijack basert,

og er en løsning for folk som trenger ok lyd uten å bruke mye penger.

 

For proffesjonell/semi-proff opptak anbefales et lydkort og en mikrofon, men dette vil koste en god del mer.

Et ok lydkort med xlr inngang og preamp vil koste fra ca 1500kr og en mikrofon ca 1000kr, i tillegg et pop filter som koster ca 200kr.

 

Jeg bruker selv et Roland UH-55 kort (ca 2000kr) og en sE-electronic x1 mic (ca 1300kr), se-x1 er ikke det beste til kommentering, da den er litt for følsom, i tillegg til et pop-filter.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding.

 

Så "Preamp" er noe å se på altså? Hvor finner jeg slikt informasjon da?

 

Ser ikke noe nevnt om Preamp. under specs på lydkortene jeg finner. Hva er det jeg bør se på ut av den specs informasjonen de gir ut?

 

Når det gjelder budget tror jeg at 1000 Kr er fornyftig, men kan strekke meg høyere.

 

Bruken er med tankt på opptak under spille videoer (alla Let's Play), og på hjemmevideo redigering. Samt VOIP.

 

Noe jeg behøver er at kortet har fiberoptisk ut som jeg bruker til min headsett. Og naturligvis bra mic inngang.

 

EDIT:

 

Etter mye søk virker der som om HT Omega er et bra merke for audio. Den har ivertfall fiberoptisk ut. Noen mer erfaringer?

F.eks denne: http://www.htomega.com/eclaro.html

 

Men igjen finner jeg lite info ang. mic.

 

Denne såg også grei ut? http://www.dustinhome.no/product/5010743301/creative-sound-blaster-z/

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

For let's plays så kommer du veldig langt med et godt støyfilter i postprocess altså, bare så det er sagt. Jeg vil ikke si at mer enn en god mikrofon og posisjonering er strengt tatt nødvendig...

 

Men, om du vil ha det lille ekstra (eller hvis sensitiviteten på mikrofonen er lav og demed krever litt mer aggrssiv forsterkning) så gå for en preamp. Bare for å være klar så snakker vi da bare om en liten forsterker som forsterker mikrofonsignalet før det kommer inn på PCen (og dermed forhåpentligvis før det for mulighet til å bli forstyrret for mye av den elektroniske støyen). Du vil da ha en mye høyere signal-to-noise ratio på det digitale opptaket til å begynne med, og dermed kan du kjøre et mye mykere/mindre aggressive støyfilter og bevare enda mer av detaljene i opptaket.

 

Jeg vet jeg har sett flere mic preamper (for minijack), men litt av problemet er at nå du googler dette så får du opp 99% resultater som refererer til preamps for musikkprofesjonelle - og slike bruker andre kontakter som XLR - så det er litt jobbing med å finne en som er lager for PC-bruk.

 

Jeg skal google litt mer og se hva jeg finner. Jeg VET jeg har sett flere slike ting før som får strøm via USB og gir en enkel og grei løsning til en rimelig pris, men problemet er å finne det frem hehe...

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

 

-Stigma

 

tjbr postet en sånn USB dings. Er det et slikt du tenkte på? http://www.4sound.no...er-xenyx-302usb

 

 

Ser ut som noe i den retning jeg tenkte ja... dog den du linker har vist et innebygget lydkort. Du kan få dem slik, eller som en ren forsterker (som er billigere normalt).

 

Jeg søkte en hel bunch i går men fannt ingen av de enhetene jeg vet jeg har sett. Det var veldig merkelig. Det er massevis slikt utstyr, men slike enheter med minijack ut/inn kontakter er litt mer uvanlig og krever litt mer leting.

 

Jeg vet at det var et høyprofil headset som de lager en liten nett preamp boks for som kom med "pakken" men som du også kunne kjøpe separat. Jeg husker bare ikke hva det var... det må ha vært et headset på turtle beach nivå altså noenlunde kjennt merkenavn - men jeg får ingen relevant søk opp på det (eller søker sansynligvis helt feil nøkkelord - frustrerende).

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Steelseries har noen usb lydkort. Ikke nevneverdig bedre enn et godt innebygget.

Den har virtual surround da.. gimmick..

 

http://www.head-fi.org/products/steelseries-siberia-usb-soundcard-white

 

 

Koster like mye som behringeren jeg listet, ganske sikker på at den fra behringer er bedre.

Ser ut som den har en minijack mic inn også faktisk. Uansett en minijack til jack koster sikkert 20kr på clas ohlsson.

 

Hvis du bor i en by så stikk innom en gitar/musikk-butikk, de har sikkert noe du kan prøve.

Lenke til kommentar

Jeg tror ved nærmere ettertanke at pramp enhetene jeg vet jeg sett før (designet for PCbruk) kanskje har vært primært eksterne USB lydkort MED preamp. Det forklarer kanskje hvorfor jeg ikke helt finner det jeg søker etter. Det finnes helt sikkert rene mikrofon preamper også dog.

 

Jeg er fremdeles langt i fra sikker på at du faktisk trenger dette for å lage høykvalitet let's plays of denslags, eller om du i det hele tatt ville merket betydelig forskjell. Jeg tipper at modmic'en er relativt sensitiv (lav mostand) i og med at den er laget for PCbruk, og det er mest med musikk-utstyr (høyere motstand) mikrofoner at man virkelig trenger forsterkning for at ting skal gi brukebare resultater eller i det hele tatt fungere med mixere/forsterkere. Slik jeg forstår det så er det primære bruksområdet for mic preamper i musikkproduksjon mer for å gjøre nivået "kompatibelt" med videre forsterkning osv - og ikke egentlig det vi vil bruke det for her (hvilket sikker gjør det vi snakker om et rimelig nisje-produkt, ihvertfall om du vil ha det med minjack kontakter for PCbruk). Jeg vil ihvertfall ikke gi inntrykk at mic preamp for PC opptak er noe som er spesiellt normalt å bruke bare så trådstarter ikke misforstår meg :)

 

Kort sagt: Jeg etterlyser gjerne fra trådstarter at han tar et kort opptak for oss under stille forhold. Gjerne rått og ufiltrert. Jeg tipper at etter du kjører det opptaket gjennom et basic støyfilter så vil du ha et veldig bra brukbart resultat for det du skal ha det til. Jeg er ingen audio wizard men jeg mener at det skal være enkelt å gjøre dette selv via gratis programvare som audacity - og jeg hadde vært veldig interessert i å høre et eksempel av opptak både med og uten et slikt post-process støyfilter.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

J

Kort sagt: Jeg etterlyser gjerne fra trådstarter at han tar et kort opptak for oss under stille forhold. Gjerne rått og ufiltrert. Jeg tipper at etter du kjører det opptaket gjennom et basic støyfilter så vil du ha et veldig bra brukbart resultat for det du skal ha det til. Jeg er ingen audio wizard men jeg mener at det skal være enkelt å gjøre dette selv via gratis programvare som audacity - og jeg hadde vært veldig interessert i å høre et eksempel av opptak både med og uten et slikt post-process støyfilter.

 

-Stigma

 

Det kan jeg sikkert ordne.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

 

J

Kort sagt: Jeg etterlyser gjerne fra trådstarter at han tar et kort opptak for oss under stille forhold. Gjerne rått og ufiltrert. Jeg tipper at etter du kjører det opptaket gjennom et basic støyfilter så vil du ha et veldig bra brukbart resultat for det du skal ha det til. Jeg er ingen audio wizard men jeg mener at det skal være enkelt å gjøre dette selv via gratis programvare som audacity - og jeg hadde vært veldig interessert i å høre et eksempel av opptak både med og uten et slikt post-process støyfilter.

 

-Stigma

 

Det kan jeg sikkert ordne.

 

 

Kult! Foruten å vurdere hva jeg synes om kvaliteten for ditt bruk så hadde det vært artig å sammenligne kvaliteten mot min egen mikrofon også (innebyget på Sennheiser PC360). Den har jeg vært relativt imponert over selv om jeg holder en knapp på av modmic'en nok er et hakk mer profft. Artig å se hvilken forskjeller det er, for jeg har snus på modmic'en selv tidligere når jeg vurderte å kjøpe headset uten innebygget mic.

 

EDIT: PS: Hvilken modell av modmic er det du har forresten? Jeg ser de har et par forskjellige revisjoner av den, og de bruker forskjellige mikrofoner. Jeg finner en del opptak på youtube når jeg søker, så det er ikke krise om du ikke gidder å ta opp noe sample. Kvaliteten på det jeg har hørt så langt virker å være såpas god som du kan forvente å få i headsett-format uten å gå opp i proff-markedet der prisene er av et helt annet kaliber...

 

Du vil alltid få en viss "nasal" kvalitet i lyden for mikrofoner som du setter rett ved munnen. Skikelig høy kvalitet bordmicer som snowball og denslags gir mer naturlig lydsetting, men å ha mic ved munnen og på headsett (for bevegelsesfrihet konsistens og høy S/N) er godt nok til det aller meste i mine øyne.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Eureka!

 

Jeg fannt endelig den enheten jeg hadde i tankene hele tiden: Astro mixamp:

http://www.astrogaming.com/mixamp%E2%84%A2-pro/3AM99-HBU9X-975.html

 

Denne er knall fra alt jeg har lest (og hørt) av den. Den gjør en del mer enn bare fungere som en amp, og den er ikke billig - så dette er noe som bør brukes sammen med relativt høy kvalitets utstyr for at det skal være regningssvarende. Du kan nok få noe enklere som gjør samme jobb til et lavere prispunkt, men jeg ville ihvertfall nevne denne som "den ideelle" enheten for oppgaven dersom man ser bortifra prisen. Jeg tror som sagt det er overkill - men jeg skal ikke lyge og si at jeg ikke ville hatt en slik selv om jeg så meg råd til det ;)

 

Det er verdt å merke seg:

- De hadde andre modeller en "pro" før men selger ikke dem lengre ser det ut til - men du finnes de andre modellene på ebay og andre steder, og noen av disse var litt rimeligere i prispunkt. Verdt å søke og sniffe litt på kanskje? :)

 

EDIT: Og... man må jo også tenke på at når begynner bevege seg opp i denne prisklassen så begynner du også å nærme deg luksus-klassen av lydkort ie. Asus Xonar familien, som nok er enda bedre teknisk kvalitet i forhold til lyden. Litt av fordelen i denne astro mixampen ligger jo i praktikaliteten med å streame og mixe veldig enkelt fra alle slags konsoller og denslags mens et xonar kort nok er det beste du får som en dedikert PC løsning.

 

Spørsmålet koker nok ned til prispunktet, og om det er verdt å bruke betydelig mer penger enn det du betalte for mikrofonen i seg selv - til å gjøre mikrofonen bedre. Da må man jo spørre seg selv om du ikke egentlig heller skal se etter en semiproff mic slik som f.eks. den populære "snowball".

http://bluemic.com/snowball/

 

EDIT2: Jeg fannt en god test som illustrerer forskjellen mellom onboard mic og xonar DGX (en av de mest rimelige kortene med fokus på gaming/headsett bruk for 250-300kr). DGX (eller DX for PCI) er billig i forhold til "the big boys" i Xonar serien, men de dyrere modellene har mer fokus på funksjonalitet:

Og som du hører så selv om "kvaliteten" så begge er bra, så er det en klar forskjell i elektrnisk bakgrunns-støy. Mesteparten av dette hadde du nok blitt kvitt uansett med et post-prod støyfilter, men for 250kr (med gratis frakt om du velger riktig butikk) så er nok dette kanskje den mest økonomiske måten å få et bedre opptak på uten å bruke masse penger i mye dyrere utstyr. Kortet har vel og merke ikke en mic-amp bare så det er sagt. Kvalitetsforskjellen her kommer nok rent fra bedre shielding og komponenter (og at delene ikke ligger på hovedkortet der elektronisk støy fra andre deler nok er kraftigere).

 

Hva som er riktig for deg vet jeg ikke - men jeg gir deg noen alternativer å se på ihvertfall :)

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

 

 

EDIT: PS: Hvilken modell av modmic er det du har forresten? Jeg ser de har et par forskjellige revisjoner av den, og de bruker forskjellige mikrofoner. Jeg finner en del opptak på youtube når jeg søker, så det er ikke krise om du ikke gidder å ta opp noe sample. Kvaliteten på det jeg har hørt så langt virker å være såpas god som du kan forvente å få i headsett-format uten å gå opp i proff-markedet der prisene er av et helt annet kaliber...

 

Du vil alltid få en viss "nasal" kvalitet i lyden for mikrofoner som du setter rett ved munnen. Skikelig høy kvalitet bordmicer som snowball og denslags gir mer naturlig lydsetting, men å ha mic ved munnen og på headsett (for bevegelsesfrihet konsistens og høy S/N) er godt nok til det aller meste i mine øyne.

 

-Stigma

 

 

Takk for hjelpen så langt, du gir utrolig god informasjon. Setter stor pris på det!

 

Jeg har den nyeste versionen som kom nettopp ut, 4.0.

 

Nå vet jeg ikke om dette stemmer, men de sammenligner kvaliteten på de "snowball" mic. Noen påstår den er bedre.

 

Anmeldelse på tidligere version her, er ikke noe anmeldeser på 4.0 enda, er for ny.: http://www.vanillatf2.org/2012/01/antlion-audio-modmic-review-and-giveaway/

 

Youtube her, husk dette er av den gammle versionen:

 

Skal prøve å få tatt test opptak i helgen. Noe spesielt du ønsker jeg skal si/lese? Jeg foretrekker engelsk hvis det er greit. Jeg vet at slike test folk pleier å bruke bestemte settninger...men jeg har ingen anelse.

 

 

EDIT:

Okay, den videoen du la til var kanon hjelpsomt. Tror nok jeg skal investere i et lydkort ja. Problemet nå blir hvilken? Bør ha fiberoptisk ut i tillegg til bra mic amp.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Jeg er ikke så proff på testing av slikt utstyr at jeg vil du skal lese noe spesiellt nei... et vilkårlig utdrag fra en bok du kan finne online eller lignende er sikkert fint, og et par setninger verdt er sikkert nok for min sammenlignings bruk.

 

Veldig kult at det er 4.0 du har. Trodde ikke den var i salg enda jeg... men det er den som ser mest interessant ut i mine øyne også - og jeg er litt keen på å høre hvordan den måler opp mot noen andre mikrofoner jeg har tilgjengelig.

 

Anngående lydkort så er det jo hovedsakelig xonar serien det er snakk om at folk bruker i disse dager som dedikerte løsninger. Noe soundblaster fremdeles, men jeg hører ikke så mye bra om dem i forhold....

Xonar familien er rimelig stor med stor varianse i pris og det er ikke lett å forstå hva det er du får og ikke får med i de forskjellige versjonene, men denne siden hjelper deg mye:

http://event.asus.com/multimedia/xonar/find.htm

 

mic amp er en av de tingene jeg er usikker på om selv de dyre skjermkortene har. Jeg har hørt noen referansert til at STX kanskje har det, men jeg har ikke fått bekreftet det med søking. amp på utgangene har de dog, selv på de billigere kortene slik som DGX. Må nesten høre nivået på modmicen din for å høre om jeg synes de er verdt å rote med noe ekstra eksternt (ved mindre vi finner noe veldig rimelig). Hvis du får et veldig klart opptak uten nevneverdig støy pga. du bruker en god mic-inn så er det jo ikke så farlig å digitalt forterke det litt i etterkant.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...