Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Spam ulovlig i Norge?

Anbefalte innlegg

Nei, jeg planlegger ikke noen karriere innenfor spam :p

Fikk nemlig følgende mail i innboksen idag:

Skal du ha et stort eller lite musikkinnslag privat  

eller firma - - - - Sjekk denne portalen www.******.no.

- De har fjernet fordyrende mellomledd,bra for oss forbrukere.

- Bestill artister og band gjennom www.******.no

Med hilsen en svært fornøyd bruker.

Sensurerte url av forskjellige grunner.

Mailen kom fra [email protected] - som jeg for øvrig ikke noengang har hørt om eller hatt kontakt med. Jeg føler meg litt evil i dag så jeg tenkte å svare og fortelle litt om at spam er ulovlig i Norge. Det er det, ikke sant? Hvis noen har url eller et sitat fra den bestemte loven ville jeg vært takknemlig for det.

:evil:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sakset fra datatilsynet.no:

"I Norge forbyr markedsføringslovens §2b utsendelse av reklame på e-post til personer som ikke har samtykket til dette på forhånd. Får du spam fra norske foretak, kan du derfor klage dette inn til Forbrukerombudet. (Slike forhold ligger utenfor Datatilsynets myndighetsområde.) Et lignende forbud er nylig vedtatt av EU-parlamentet, og dermed vil sannsynligvis mengden av spam-utsendelse fra europeisk-baserte selskaper minke kraftig"

Merk deg også:

"Vær også klar over at mange spammere dekker seg bak uskyldige personer og bruker ressursene til andre. Det kan ofte se ut som om spam-posten er sendt fra en helt annen e-postserver enn det som er tilfelle."

og:

"Den beste reaksjonsformen er å klage til avsenderens Internett-tilbyder (ISP). De fleste ISP-er tillater ikke abonnentene å bruke kontoen sin til å sende spam, og vil reagere på dette."

Ta en titt på "egenskapene" til mailen og sjekk hvilken mailserver den ble sendt gjennom, og send så en mail til de som eier mailserveren.

Lenke til kommentar
Jeg føler meg litt evil i dag så jeg tenkte å svare og fortelle litt om at spam er ulovlig i Norge.

Du gjør ikke lurt i å svare på spam. Det eneste som kommer ut av det er at vedkommende får bekreftet din e-post-adresse og du får kanskje enda mer spam. Det samme er med e-linker av typen "klikk her hvis du ikke vil motta flere slike mailer". Det som skjer er det stikk motsatte.

Lenke til kommentar
Sakset fra datatilsynet.no:

"I Norge forbyr markedsføringslovens §2b utsendelse av reklame på e-post til personer som ikke har samtykket til dette på forhånd. Får du spam fra norske foretak, kan du derfor klage dette inn til Forbrukerombudet.

Svjv gjelder dette kun private, blir det sendt til din firmapost så har du ingen nytte av dette.

Lenke til kommentar

Jeg fikk også denne mailen i dag. Faktisk på 3 forskjellige mailkontoer i familien. :evil:

Sjekket avsenderen [email protected] i online.no sin epostkatalog og fant ut at eieren var Geir Ove Hagen i Stavanger. Et raskt søk på Google viser at Geir-Ove Hagen er kontaktperson i ShowLink i Stavanger som det er reklame for. Regner med at dette er samme person.

Hjelper det å melde fra til Frisurf (Telenor) om utsending av spam? En Frisurfkonto er jo gratis, så hvis den blir stengt er det bare å åpne en ny...

Lenke til kommentar

Ifølge telefonkatalogen er det kun to i Norge som heter Geir-Ove Hagen. Den ene bor i Trøndelag, men den andre bor i Sandnes og det er ikke langt fra Stavanger... Men jeg kan ikke si om det er samme person.

Hva med å spamme firmamailen fra Hotmailkontoer...

Lenke til kommentar

Jeg tror neppe halvhjernespammeren blir så veldig lei seg hvis han mister frisurf-kontoen sin.

Et par passe arge anonymiserte mailer med detaljerte beskrivelser av eventuelle fysiske følger for ham hvis han fortsetter, er nok hakket mer effektivt. :D

(Disclaimer: Dette er en spøk! Vold er aldri en løsning!)

Spammere er avskum. Jeg håper de lider i all evighet.

Mon tro jeg får en skarp høygaffel av han der nede hvis jeg tilbyr sjelen min? Så kan jeg bli del av lidelsen, altså. :D

Lenke til kommentar

Mitt tips er å ringa vedkomande og be om ei forklaring. Eg har ringt til fleire norske SPAMarar og dei blir heilt perplex og dett raskt av pinnen...

Mitt spørsmål er kor vedkomande har henta inn epostadressene som vert nytta, samt om vedkomande har lov til å hente adresser på den her måten. Ingen har til no klart å svara godt på dette, og eg har aldri motteke ny SPAM frå dei som først har fått desse spørsmåla.

Hadde alle gjort dette, trur eg fort dei som sender ut SPAM (dei norske, altså) hadde lært leksa si, ein etter ein.

Lenke til kommentar

Takker for svar så langt.

Må si det er fristende å ta en telefon ja.. Gi han verbal juling eller no :p

Hadde jeg bodd i Sandnes/Stavanger kunne jeg tenkt meg å si et par ting face-to-face, men den gang ei..

Tenker jeg sender en klage til ISP i dag. Om han får en mailkonto mindre eller ikke spiller vel liten rolle, men det er da ikke stort mer jeg kan gjøre...

Leie en torpedo i Stavanger kanskje? :p

Lenke til kommentar

Nei, men seriøst!

At den eine kontoen blir stengt hjelper lite.

At folk faktisk ringer til vedkomande har effekt!

SPAM er nesten alltid frå folk som vil selga. Dei har ofte eit domenenamn, og domenet er registrert på ein person. Ofte er det eit firma som står bak, og då har selskapet eit organisasjonsnummer med eit namn og tilhøyrande telefonnummer i Brønnøysundregistra.

Ring og høyr kor avsendaren får tak i epostadressene sine frå, og spør vedkomande om dei har lov å skaffa seg epostadresser på den måten dei her har gjort...

Lenke til kommentar

Sjekk headeren å ta kontakt med ISP.

Tvilsom om det fører noen vei, men du kan jo være heldig.

Uten å på noen som helst måte forsvare spammere, så _kan_ det jo være at han har lov til å sende deg denne mailen dersom du har gitt mailen din til noen andre å samtykket til deres EULA om at addressen kan selges å brukes i reklameøyemed.

F.eks på mange onlinespillesteder for Java-spill er det mange som oppgir email i registreing å samtidig aksepterer diverse EULA'er.

Lenke til kommentar

Min metode (brukt mot Rockstar Games):

1. Trykk på den linken

2. Når postkassen din er full igjenn: send en illsint mail hvor du krever å bli fjernet fra lista. Henvis til at du trykket på linken for å bli fjernet.

3. Du blir ikke fjernet fra lista. Send 20 mailer til til diverse addresser i Rockstar

4. Du blir fortsatt ikke fjernet fra lista. Spam dem til døde :lol: med 100 mail til alle adresser du kan finne inne Rockstar, med klar beskjed om at jeg ikke kommer til å gi meg.

5. De fjerner deg fra lista :D

Dette er en sann historie, etter en (misslykket) nedlasting av en GTA 2 demo :roll:

Lenke til kommentar
Min metode (brukt mot Rockstar Games):

Joda, det kan jo funke i en god del tilfeller.

Men i de tilfellen der man har med profesjonelle spammere å gjøre så gir en slik praksis bare en bekeftels på at adressen er aktiv. En aktiv addresse er verdt mye mer en en ukjent adresse og _blir_ før eller senere solgt videre til andre spammere.

Det finnes faktisk spammere som har salg av aktive addresser som hovedinntekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...