Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

kan tabloidaviser/journalister bruke bilde/video uten tillatelse?

770

Anbefalte innlegg

kan tabloidaviser/journalister bruke bilde/video uten tillatelse?

3 eksempler:

1. Du har en video lastet opp på youtube og de bruker den og tar en del av klippet og redigerer den inn i sin egen video.

2. Kan de uten tillatelse bruke videoen på sin nettside hvor de bruker youtube embed koden så de bruker den reele youtube playeren?

3. Kan de ta hele videoen og bruke den på sin egen videospiller på sin nettside?

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier fra deg bruksrett til YouTube, men ikke opphavsrett. Opphavsrett kan forøvrig ikke overføres i Norge, om jeg ikke husker feil.

Jeg har lest litt i tjenestevilkårene, og det fremstår for meg som om YouTube krever en ikke-eksklusiv bruksrett når du laster opp innhold. Det kan bety at embedding er inkludert, men det er jeg ikke sikker på. Å klippe fra videoen kan falle inn under sitatrett, men det blir muligens en gråsone. Jeg ville spurt før bruk.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke jussen, men litt info.

2. Du har mulighet til å deaktivere at det er mulig på videoen din på YouTube.

3. Hadde en video som gikk "viral" for litt siden. Da inngikk vi avtale med de som ønsket å vise videoen med sin egen avspiller. Da var det ofte fortsatt folk i kommentarfeltene hos avisene som anklaget avisen for å stjele videoen vår. Men de hadde alt i orden. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...