ProphetSe7en Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 Prøver meg litt frem her for å finne ut hvilken kanal jeg bør sette det trådløse nettet på her hjemme, og har da både wifi analyzer og inssider. Problemet er at disse ikke er helt enige. Wifi Analyzer foreslår hvilke kanaler jeg bør bruke, men bytter jeg til en av de så går Link Score ned på inssider. Finnes der ett program jeg kan bruke på pc som automatisk analyserer alle nett som er i nærheten og så foreslår hvilken kanal jeg bør bruke? På Netgear ruteren kunne jeg velge kanaler høyere opp enn 13, men på Asus er 13 høyeste og jeg kommer i konflikt med andre uansett. Kan dette endres på? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 16. mai 2014 Del Skrevet 16. mai 2014 Hvor nøye skal man egentlig være? Hvis man har mange nabonettverk så er det stor sjanse for at det du ser nå ikke stemmer neste uke. Hvis en nabo eller to har satt ruteren til auto på kanalvalg, så forandrer ting seg plutselig. Bor selv i blokk med mange nettverk og bruker bare WiFi Analyzer. Setter den kanalen som ser grei ut og prøver om det fungerer i praksis. I praksis er det vel lurt å buke de kanaler/frekvenser som er satt i vår region. Da er du sikker på at alt utstyr fungerer. Har vært borti flere som har gjort det du ønsker, men så fungerer ikke den nye dingsen de kjøpte... En annen sak er at kanskje de "manglende" kanalene egentlig brukes til annet utstyr som ditt nett da kan forstyrre... Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 16. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2014 En vil jo aldri få det perfekt, men når jeg kjøpte ny ruter for å nå til alle soverom ønsker jeg å ha best mulige forutsetninger for det når jeg først er i gang. Jeg ser forøvrig at enkelte andre nettverk kjører på flere kanaler samtidig, feks 6+9 osv, mens de fleste kun kjører på en kanal. Men tror jeg har satt det opp så bra som mulig ut i fra forutsetningene nå. Eneste som nå kan hjelpe på er å flytte ruteren, men da må det legges opp kabel og jeg i kunne i grunn beholdt ruteren jeg alt har. Får se hvordan det er i bruk de neste dagene Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå