Gå til innhold

Da har jeg lyst å lære meg å programmere... Hvilket språk ? Raskest og best?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har da bestemt meg for å fordype meg enda mer i webprogrammering. Jeg kan en del helt basic ting foreløpig, og har sett litt på forskjellige språk før, men ikke så dedikert som jeg tenker å gjøre det nå.

Tipper Internett blir rundt en god del år til, så jeg kjører på.

Bare lurer på om det er noen her som har tips til hvilket webprogrammeringspråk å velge og å fordype meg i?

Jeg ønsker å lage løsninger som fungerer på alle mobiltelefoner, nettbrett og ulike datamaskiner, og tenker her selvsagt å gå for HTML5.

Lurer da videre på hvilket programmeringsspråk som er raskest og best (sikrest?) ut av PHP, Python, Ruby on Rails, eller annet språk ?

Ønsker å lage løsninger som også kan serve ganske så mange brukere i fremtiden (skalerbare løsninger), samt også kunne lage egne dedikerte IOS og Android-apper i fremtiden.

Har sett en del på Python i det siste, og vet mange bruker dette, men er dette et raskere språk enn f.eks. PHP? Fordeler og ulemper med de ulike?

Genialt om noen kyndige kan hjelpe og svare meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg vil foreslå å lære deg klientside programmering først(Javascript), før du flytter over på serverside.

Webutvikling idag er så mykje meir omfattande enn for nokre år sidan, og dei siste åra så har det vore ein Javascriptrevolusjon.

Og Javascript er mykje viktigare å lære seg enn Angular, React.js eller JQuery. Dei er verktøy som ingen veit om dei vil eksistere om 5 år. Men Javascript vil eksistere og vere gull verdt å kunne.

Lenke til kommentar

Eg vil foreslå å lære deg klientside programmering først(Javascript), før du flytter over på serverside.

Webutvikling idag er så mykje meir omfattande enn for nokre år sidan, og dei siste åra så har det vore ein Javascriptrevolusjon.

Og Javascript er mykje viktigare å lære seg enn Angular, React.js eller JQuery. Dei er verktøy som ingen veit om dei vil eksistere om 5 år. Men Javascript vil eksistere og vere gull verdt å kunne.

Den er god. Ser f.eks. PhoneGap.com benytter seg av kun HTML5, CSS og Javascript for å lage gode mobilapps til alle mulige plattformer, så følger deg på dette.

Hvilke andre grunnen for å lære seg Javascript ser du / er det?

Tenker da foreløpig på HTML5, CSS, Javascript og PHP eller Python. Driver prøver finne ut hvilket språk som er raskest av Python og PHP nå.

Lenke til kommentar

Det er ingen vits i å drive benchmarks av Python og PHP. Det er mogleg å lage tusenvis av test scenariorer til begge som favoriserer ein av sidene med 10 gangen.

Du bør heller leggja vekt på lesbarheit og kvalitet på dokumentasjon.

Er ytelse viktig så sjå heller på Java, det er tonnevis med webrammeverk som DropWizard, Spring Boot, Grails osv

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det en spesiell grunn til at ytelse er i fokus? Hverken Python eller PHP er noe særlig å skryte av når det kommer til ytelse. Men av de to språkene så vil jeg mye heller anbefale Python over PHP, mye på grunn av sikkerhet.

Du kan se på Wt for C++, eller Glassfish, Spring og Tomcat for Java.

Lenke til kommentar

Dårlig idé å gå etter ytelse og skalerbarhet som det første man gjør. Lær deg noe som er enkelt og godt dokumentert, Python og Django eller Ruby + Ruby on Rails er fint, og skalerer faktisk ganske langt om man gjør det riktig.

Ytelse har opp til et ganske høyt nivå mer med hvordan du løser et problem, enn hvilket språk du gjør det i.

Lenke til kommentar

Fart og skalerbarhet er jo viktig mtp på at jeg ønsker å lage veldig raske og effektive webløsninger, som også kan skaleres opp veldig stort.

Takk for innspillene. Jeg går da for Python og Javascript.

Frister også med Ruby on Rails som jeg har sett på, men det er så spesielle krav til konfigurering av server med det.

Lite minus med Python at de fleste webtilbydere bare støtter Python 2.6.6 ? Nyeste versjon av Python er 3.4.0.

Lenke til kommentar

Kan være en idé å faktisk lære seg programmering og lage noe før du begynner å tenke på skalerbarhet. Slik det beskrives her føles det mer ut som et buzzword.

Om du ønsker å drive noe som kan ha mange besøkende så holder ikke et webhotell og kun basere seg på hva som er installert standard. Skaffer du en VPS kan du installere hva du vil, inkludert muligheter for å ordne cache og annet.

Lenke til kommentar

Du begynner i feil ende. Hvordan vet du at det du lager kommer til å ta av, slik at du har behov for å skalere opp så enormt?

Det er mye jobb, og ting man må gjøre som ikke nødvendigvis er innlysende før man har holdt på en stund, og ikke minst kan se hvor flaskehalsene ligger.

Det går kjappere å skrive en applikasjon i Django eller Rails, og deretter skrive den om til f.eks Scala når man vet hvor skoen trykker - enn å begynne i den "vanskelige enden". Da vil du sannsynligvis ikke få til noe særlig i det hele tatt, og om du gjør det, vil du gå i de samme nybegynnerfellene du gjorde med Python eller Ruby.

For the record, jeg jobber med en Ruby on Rails-applikasjon som tar i mot ~15000 requests i minuttet, på én server, uten å svette. Og Ruby er et "tregt" språk.

Lenke til kommentar

Om du ønsker å drive med web-utvikling med python vil jeg ikke anbefale å starte med Django. Det er et alt for stort rammeverk for hva man skal lage som nybegynner. Personlig vil jeg heller anbefale å bruke Flask som gjerne lar deg komme fortere i gang.

Uansett, hvilket språk du lærer først har ikke så mye å si. Så fort du blir en kompetent utviklere er ikke det å lære seg et nytt språk så veldig vanskelig. Når du forstår hvordan ting henger sammen, og har lært deg å tenke algoritmisk og løsningsorientert så er det å gå over til et annet språk veldig enkelt. Spesielt i tilfeller hvor språkene holder seg innenfor samme programmenings-paradigme. (Kan du f.eks. Python godt så vil det ikke ta lang tid å lære seg PHP eller JavaScript godt nok til at du kan begynne å ta i bruk disse)

Endret av etse
Lenke til kommentar

OK, gode greier. Vedr. skalerbarhet og raskhet så er dette da viktig for meg så jeg begynner med rett språk til det jeg ønsker: Utvikle så raske og effektive webapplikasjoner som mulig.

Begynnner da med Python og Javascript, og ser litt etterhvert.

Er det da vanlig på en VPS-server at man kan få oppgradert til nyeste Python? Har kontakta to tilbydere i dag, og de har "bare" 2.4.x og 2.6.x noe installert på webhotellene sine.

Nyeste stabile versjon er 3.4.0 tror jeg.

Lenke til kommentar

Som flere sier, språk har sjeldent mye å si på skalerbarheten. Arkitektur og systemdesign er derimot det viktige i slike tilfeller.

Om du leier en VPS er det vel normalt å få sudo-tilgang? Da kan du jo installere akkurat det du ønsker. Problemet med python 3.x er at det ikke er bakoverkompetibelt med python 2.x, noe som gjør at man er avhengig av at biblioteker man ønsker å ta i bruk er skrevet for python3.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Er det da vanlig på en VPS-server at man kan få oppgradert til nyeste Python? Har kontakta to tilbydere i dag, og de har "bare" 2.4.x og 2.6.x noe installert på webhotellene sine.

Nyeste stabile versjon er 3.4.0 tror jeg.

VPS står for Virtual Private Server. Den oppfører seg som en fysisk server, og du vil få root-tilgang slik at du kan gjøre hva du vil.

Hva de har installert på webhotellene sine er ikke relevant, en VPS er noe helt annet. Nettopp derfor jeg anbefalte det om du ønsker Python 3.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Dette er som å banne i kirken, men PHP er raskest og best å lære seg om du ønsker å lære deg webprogrammering.

Skal du plukke opp Django eller Ruby On Rails, må du lære deg Python eller Ruby først. Det passer litt bedre for viderekomne.

Ruby er laget for å være naturlig og lett å bruke, men det betyr ikke at det er ett lett språk. Som det er beskrevet på om Ruby-sidene:

The Ideals of Rubys Creator

Ruby is a language of careful balance. Its creator, Yukihiro Matz Matsumoto, blended parts of his favorite languages (Perl, Smalltalk, Eiffel, Ada, and Lisp) to form a new language that balanced functional programming with imperative programming.

He has often said that he is trying to make Ruby natural, not simple, in a way that mirrors life.

Building on this, he adds:

Ruby is simple in appearance, but is very complex inside, just like our human body.

Ruby og Python er fundamentalt veldig like språk, så jeg tror begge er like vanskelige og samtidig (forvirrende?) lette å lære.

Det lureste er nok å kikke på alle tre språkene først, og så bestemme deg senere for hva som virker mest spennende.

Endret av rockPaperScissors()
Lenke til kommentar

PHP er raskest og best å lære seg om du ønsker å lære deg webprogrammering.

PHP er et clusterfuck. En god analogi jeg hørte en gang beskrev PHP som en ladet pistol; veldig effektiv, men også veldig farlig.

Greit at det er raskt, men som nevnt flere ganger så er det neppe den viktigste faktoren. Og at det er best for å lære seg webprogrammering? Hahhah nope.

Endret av Occi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet med "komme-kjapt-igang"-greia til PHP, er at folk som tar snarveien gjerne ikke lærer seg å programmere ordentlig, men tar en masse snarveier og finner på masse tull som PHP "tilgir".

Man ender gjerne opp med noe som funker.. på et vis. Det er sannsynligvis ikke pent.

Har sett så mye ekstremt dårlig PHP-kode nå, mye på "seriøse" prosjekter - at jeg aldri ville anbefalt noen å starte der. Det går fint an å skrive god kode i PHP, men det er så EKSTREMT mye fantastisk dårlige tips og råd og ressurser på nettet at det er lett å gå seg bort og gjøre noe dumt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Å lære seg Django og Ruby On Rails uten å kjenne språkene er ikke en rask prosess.

Django/Rails er da heller ikke de eneste alternativene for Python/Ruby. På samme måte er heller ikke noe komplisert som Zend eneste for PHP. Argumentet ditt gjør ikke at PHP er noe bedre valg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...