Gå til innhold

Lønn onsite (2/3 linje support)

Anbefalte innlegg

Hva kan man forvente i lønn for en onsite stilling (2/3 linje)? Tenker da på oppgaver som innkjøp/oppsett av utstyr, feilsøking/feilretting, installasjon/oppsett, hjelpe brukere, lettere drifting, litt administrativt osv. Har 11 års variert arb.erfaring (de siste 9 innen IT) og en bachelor i datateknikk. Men det jeg har jobbet med tidligere har vært et litt snevert område og jeg vil ikke tilbake til det heller. Vil helst ha en stilling som konsulent, men har tenkt på at en 2/3 linje stilling kan være et alternativ for å bygge meg opp igjen (har også hatt pause en liten stund nå pga permisjon). Men om lønna er mindre enn 450k gidder jeg ikke. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lønn avhenger jo av tiogtredve faktorer, men utifra hva du nevner vil jeg tro at 450k er hva du kan forvente. Bachelor innenfor faget teller jo en del, men samtidig er supportstillinger sjeldent spesielt bra betalt sett mot kompetanse.

Beklager om det blir for vagt svar for deg, eneste kilde jeg har er venn som er i omtrent samme posisjon.

Lenke til kommentar

Mnja, vanskelig å si, 450K er jo ikke allverden, jeg er enig med brukeren over. Support er ikke veldig godt betalt mtp. kompetanse, spesielt hvis det du sikter deg inn mot er bred kompetanse. Skal man gjøre "alt selv" så tar det gjerne lengre tid og inntektspotensialet er mindre enn hvis man har egne folk til å finne ut av kravspek etc. snakke med kunder, bestille HW/SW og sende det til noen andre som gjør selve installasjonen og leverer det ut til kunder. Jeg har jobbet som sistnevnte og jeg interesserer meg lite om hvor serverne er bestilt fra, hvilken kravspesifikasjon softwaren hadde etc. Det eneste jeg merket meg var at jeg ble mindre effektiv når jeg måte bruke av min arbeidstid for å finne ut av det for så å gjøre bestillinger etc. istedenfor at det satt en person som kunne gjorde det og bare bestillte og ordnet kontakten med kunden, slik at min oppgave var å gjøre selve installasjon/migrering/utlevering og implementasjon hos kunden.

Jeg stusser litt på hva du mener med onsite, mener du at du skal jobbe på en lokasjon? Eller mener du at du skal ut til kunder og feilsøke/feilrette der?

Lenke til kommentar

Mnja, usikker på lønn da. Har ikke jobbet som inhouse IT konsulent. Det gjør jo slik at det snevrer inn kraftig på antall jobber. Offentlig/kommunal helpdesk er det første som kommer i tankene mine. (Og det er ikke nødvendigvis de best betalte jobbene) her ligger itkonsulenter i kommunen på ~350k offentlig mellom 380 - 500k. Private selskaper outsourcer jo mer og mer av den type jobb du etterspør.

Lenke til kommentar

Det er jo fremdeles mange firmaer som har it-avdeling. Hvem outsourcer de til da? Norske firmaer? Ofte er man jo avhengig av at noen er fysisk tilstede for å løse et problem. Oppsett av servere og maskiner f.eks., noen tilfeller av feilretting krever bytting av hardware, hjelpe brukerne på huset med problemer (mye kan gjøres via fjernstyring, men ikke alt), osv. Tror en del setter ut enklere ting på tlfsupport, mens de litt mer avanserte tingene tar it-avdelingen på huset seg av.

Lenke til kommentar

It-avdeling "på huset" er på mange måter på vei ut, vil jeg tro. Jeg har jobbet for flere store firmaer som tidligere har hatt egen it-avdeling, og trenden er mer og mer outsourcing til enten cloudbaserte løsninger eller ekstern drift.

Endret av magnusalex
Lenke til kommentar

Nå er det da slik at skyløsninger kun kan løse noen ting, serverne blir fortsatt der selv om hardwaren forsvinner..

Vi er nok delvis inne i en ny runde med outsourcing ja, men så får vi se hvor lang tid det tar før vi får neste bølge med insourcing igjen og..

Å tro at skytjenester gjør at man kan kvitte seg med IT-avdelingen er i beste fall ønsketenking, en del IT-avdelinger blir nok dog redusert i omfang..

Joda, servergutta kan tildels bli overflødige, i det minste de som driver med maskinvaren.

Nettverksgutta kan derimot plutselig få mer å gjøre (regelsett for firewall mtp disse eksterne serverne som på sett og vis er interne)

Klientadministrasjonen vil være tilnærmet uendret om man ser bort fra BYOD (Bring Your Own Disaster)

Innkjøp av PCer og sånt stæsj er fortsatt nødvendig, det samme med brukerstøtte..

Og er et firma over en viss størrelse lønner det seg å ha en gitt tjeneste internt fremor outsourcet.

450k som trådstarter antydet kan være oppnåelig dersom vedkommende har det en arbeidsgiver vil ha.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det da slik at skyløsninger kun kan løse noen ting, serverne blir fortsatt der selv om hardwaren forsvinner..

Vi er nok delvis inne i en ny runde med outsourcing ja, men så får vi se hvor lang tid det tar før vi får neste bølge med insourcing igjen og..

Å tro at skytjenester gjør at man kan kvitte seg med IT-avdelingen er i beste fall ønsketenking, en del IT-avdelinger blir nok dog redusert i omfang..

Joda, servergutta kan tildels bli overflødige, i det minste de som driver med maskinvaren.

Nettverksgutta kan derimot plutselig få mer å gjøre (regelsett for firewall mtp disse eksterne serverne som på sett og vis er interne)

Klientadministrasjonen vil være tilnærmet uendret om man ser bort fra BYOD (Bring Your Own Disaster)

Innkjøp av PCer og sånt stæsj er fortsatt nødvendig, det samme med brukerstøtte..

Og er et firma over en viss størrelse lønner det seg å ha en gitt tjeneste internt fremor outsourcet.

450k som trådstarter antydet kan være oppnåelig dersom vedkommende har det en arbeidsgiver vil ha.

Det en del firmaer går over til er såkalte hybrid skytjenester, der en del tjenester blir holdt inhouse og en del blir flyttet ut i skyen. Jeg ser ikke for meg at flere firma flytter IT avdelingene inhouse igjen, for noen store. Så kan det lønne seg å ha itavdelingen inhouse, men tiden der man måtte ha fysisk tilgang til servere for å styre dem er forbi, uavhengig av om man har servere inhouse eller ikke, så har du jo itleverandører som gjør en grunninstallasjon for deretter å sende serveren ut til kunden, det eneste som kunden gjør er å koble serveren til løsningen, resten av konfigurasjonen tar leverandøren fra deres lokasjon over nettet. Mye styres jo uansett over virituelle servere, der det eneste man trenger er en fysisk server som er koblet opp mot det eksisterende virituelle miljøet. Brannvegger er jo relativt enkelt å outsource, det har jeg sett mye av, da har man stort sett svakstrømsfolk som kabler opp utstyret og eksterne konsulenter som justerer inn nytt regelrett. Flere bedrifter sender jo bare ut bestilling på HW, jeg har ved flere avdelinger automatisk installasjon av pc'er der det eneste kunden har trengt å gjøre var å koble pc'n til i nettverket. Jeg sier jo bare hvordan den skal pixieboote for automatisk installasjon av all software når den blir koblet til i nettverket basert på mac adressen til maskinen, altså trenger jeg ikke være i nærheten av verken kunde eller PC. Det samme har jeg gjort med servere, så at det skal gå fra outsourcing til insourcing igjen har jeg problemer med å se. Det er svært sjelden behov for å være onsite nå lengre, så lenge man er god på automatisering. Så er jo stort sett det man trenger å tenke på vedlikehold av regelsett og oppgradering av software som er styrt av regelsett med jevne mellomrom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...