Jarlandre Skrevet 13. oktober 2003 Del Skrevet 13. oktober 2003 Heisann, Har en PC2700 512 MB Ram brikke og ønsker å kjøpe en til. Hovedkortet støtter dual RAM og spørsmålet mitt blir da: Må det være samme rambrikke som jeg allerede har? Må det være PC2700? Hva med hovedkort og prosessorhastigheter? Har det noe å si? Er det bare å stikke det i hovedkortet og starte opp eller må man konfigurere et eller annet? Som man sikkert skjønner er jeg ganske grønn. En annen ting samtidig: Den rammen jeg har; blir den utnyttet 100% da hovedkortet er 400 MHz? Maskin: AMD XP2600 Crucial PC2700 512 MB MSI K7N2 ILSR hovedkort (400MHz tror jeg) Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 13. oktober 2003 Del Skrevet 13. oktober 2003 Kjøp en til rambrikke (helst lik), stapp den inn i det 3. sporet hvor du setter i ram'en, start opp, enjoy! En liten tegning (sett ovenifra) || || || || || || || Grønn || er lik ram brikke. Blå | er ledige spor. Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 13. oktober 2003 Del Skrevet 13. oktober 2003 Må det være samme rambrikke som jeg allerede har? Må det være PC2700? Hva med hovedkort og prosessorhastigheter? Har det noe å si? Er det bare å stikke det i hovedkortet og starte opp..? En annen ting samtidig: Den rammen jeg har; blir den utnyttet 100% da hovedkortet er 400 MHz? Maskin: AMD XP2600 Crucial PC2700 512 MB MSI K7N2 ILSR hovedkort (400MHz tror jeg) For det første. Må ikke være samme rambrikken, men greiest at det er det. Hovedkort og prosessorhastighet har ikke så mye å si dersom minnebrikken du har og den du kjøper begge støtter hastigheten på prosessor/hovedkort. Du kan kjøpe enten PC2700 eller høyere. PC3200 er bakoverkompatibel med PC2700, så om du kjøpte en crucial PC3200 512MB så skulle det gå helt fint. Hovedkortet ditt støtter pc3200 ram, eller 400mhz ddr som noen kaller det (2*200mhz) Derimot støtter det kun 166mhz fsb offisielt. Nforce2 chipsettet yter best dersom både ram og cpu kjører synkront på samme frekvens, dvs for ditt tilfelle 166mhz fsb og 333mhz (2*166) på minnet. (333mhz på minnet tilsvarer pc2700) Hovedkortet utnytter sådann 100% av rambrikken din. Det er ikke noe konfigurering du trenger å gjøre. Bare sett brikkenen slik at de står i slot 1 og 3 eller 2 og 3 så slås "dual" på automatisk (mener det er slik for de fleste nforce2 hovedkortene). Dersom minnebrikkene står i slot 1 og 2 vil kortet ikke kjøre dual. DrErling Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå