Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

"Trafikk" gjennom hagen


blazeb

Anbefalte innlegg

Lås porten ved å sette opp blomsterbed foran (bak?) porten. Er din eiendom.

 

Skal de absolutt ha snarvei gjennom din eiendom, så kan du kreve vederlag.

Er ikke greia med borettslag nettopp det at man IKKE eier noen eiendom, men snarere har kjøpt seg retten til å bo på den?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Lås porten ved å sette opp blomsterbed foran (bak?) porten. Er din eiendom.

 

Skal de absolutt ha snarvei gjennom din eiendom, så kan du kreve vederlag.

Er ikke greia med borettslag nettopp det at man IKKE eier noen eiendom, men snarere har kjøpt seg retten til å bo på den?

 

Dette er et sameie, og det er riktig at vi eier hele tomta sammen. Men alle eier hver sin ideelle andel av tomta, og i 1997 ble tomta oppdelt slik at alle skulle fritt disponere det området som ligger naturlig til hver enkelt seksjon. Spørsmålet er da; Når man eier en ideell andel av tomta og man har fått muligheten til å fritt disponere den delen av tomta som ligger naturlig til sin egen seksjon, kan man da nekte andre å traske gjennom den delen av tomta man har fått til disposisjon, og dessuten er pålagt å vedlikeholde selv.

 

I kommunens reguleringsplan er det merket hvor det skal være fellesområde/lekeplass, og min hage er IKKE en del av dette.

Endret av blazeb
Lenke til kommentar

Det står i eierseksjonsloven (som sameiet er underlagt) :

 

"Med fellesareal forstås deler av eiendommen som ikke inngår i de enkelte bruksenheter."

Siden området som ligger naturlig til min seksjon er en del av min bruksenhet, er dette ikke et fellesareal.

 

Videre står det (egentlig motstridende til forrige setning i loven):

 

"Deler av eiendommen som er nødvendige til bruk for andre bruksenheter i eiendommen, eller som etter bestemmelser, vedtak eller tillatelser gitt i eller i medhold av plan- og bygningsloven er fastsatt å skulle tjene beboernes eller bebyggelsens felles behov, skal være fellesareal."

Beboerne i midtre delen av rekkehuset føler kanskje et behov for å komme seg til sine hager via min hage, men jeg kan ikke se at dette tjener beboernes eller bebyggelsens felles behov.

 

Om retten til bruk av eiendommen står følgende:

 

"Bruken av bruksenheten og fellesarealene må ikke på en urimelig eller unødvendig måte være til skade eller ulempe for andre sameiere."

Jeg vil absolutt påstå at gjennomgangen via hagen min er urimelig og unødvendig, og dessuten til skade for min plen (som jeg må vedlikeholde) og min rett til privatliv, og dermed en stor ulempe for meg

Endret av blazeb
Lenke til kommentar

Utgangspunktet etter eierseksjonsloven § 6 er dette:

 

Til hver sameieandel skal det knyttes enerett til bruk av en bruksenhet. Bruksenhetens hoveddel skal være en klart avgrenset og sammenhengende del av en bygning på eiendommen. Hoveddelen skal ha egen inngang. Bruksenheten kan i tillegg omfatte andre deler av eiendommen.

 

Dette innebærer at ved seksjoneringen av en eiendom, eller senere eventuell reseksjonering, kan det vedtas at deler av hagene skal være eksklusive til bruk for en seksjonene, jf. "enerett".

 

Forutsatt at det er fastsatt i seksjoneringsdokumentene (som er avgjørende, ikke vedtektene) at din hage klart er merket slik at den tilhører din seksjon, kan du nekte andre å bruke den.

 

Det er heller ikke på noen som helst måte urimelig overfor de andre, ettersom de kommer til sin hage fra sin seksjon.

 

Du kan dermed med loven i hånd bestemme at naboene ikke skal ha tilgang til hagen din.

 

Dersom styret ønsker å endre på dette, må sameiet reseksjoneres, og dette kan ikke gjøres uten ditt samtykke.

 

Det kan tenke ett unntak fra konklusjonen om at du kan bestemme fritt. Du eller tidligere eier av seksjonen har samtykket til at seksjonene i midten kan bruke din hage som gjennomgang til sin hage, uten at dette er kommet til uttrykk i formelle seksjoneringsdokumenter. Men, det er noe som eventuelt styret må komme med, og er ikke noe du trenger å forholde deg til før de legger frem noe bevis for det. Eksistensen av portene kan være et slikt bevis, men jeg synes ikke dette er tilstrekkelig bevis.

 

Jeg ville også sett gjennom kjøpekontrakten din for å se om det kan står noe om det der.

 

Konklusjonen er uansett at du per i dag kan nekte andre å bruke din hage som gjennomgangspassasje. Jeg ville vært forsiktig med å gå med på ulike løsninger som foreslås her, da dette klart vil være verdiforringende og redusere ditt eksklusive areal. Det er definitivt ikke første gang en slik konflikt oppstår. Som oftest skyldes det at styret ikke kjenner godt nok til eierseksjonsloven, slik som det tyder på her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har dem tilgang til sin egen hage via sitt eget hus? du har ikke tegnet på noen dører på husene så slik som jeg ser det må dem gå gjennom din hage. Skal fankern meg ikke være enkelt å forklare skjønner jeg...... gjør det ordentlig

 

Hvis så skjønt, at dem har tilgang til egne hager, gjennom egne hus, og du, ikke ønsker at dem skal gå gjennom din hage, så låser du portene OG HOLDER DEM LÅST!. Styret har ingen rett til å bestemme bruksrett på din hage, glem det, lås og hold låst. Det er bare latskap av naboene dine å ikke "ville" bruke døra si.

 

Stakkar du kan jo ikke ha naboer som går frem og tilbake over plena di hver finværsdag!??!?!!? noen få meter fra hvor du soler deg, går og glaner og kikker, det er jo helt urimelig! Du må virkelig ikke la dem påvirke deg nå TS! Jeg hadde reagert meget kraftig på om en nabo gikk forbi verandaen min hver sommerdag mens jeg soler meg. Dette er HELT FEIL!.

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Hvis så skjønt, at dem har tilgang til egne hager, gjennom egne hus, og du, ikke ønsker at dem skal gå gjennom din hage, så låser du portene OG HOLDER DEM LÅST!.

 

Tja... Som andre her i tråden har nevnt: er det rimelig at folk skal måtte bære ting som gressklipper, jordfreser og 40meter gresstorv gjennom stua hvis de vil fikse opp i hagen sin?

 

Så vidt jeg kan se, råder det fortsatt en viss usikkerhet rundt hvorvidt TS faktisk eier hagen eller om han bare disponerer en gitt andel av et fellesareal. I førstnevnte tilfelle kan han jo så klart gjøre som han vil, men i sistnevnte tilfelle så er det jo faktisk sameiet som eier alle hagene og dermed er det de (ved styret) som bestemmer hvordan det skal brukes.

Lenke til kommentar

 

Hvis så skjønt, at dem har tilgang til egne hager, gjennom egne hus, og du, ikke ønsker at dem skal gå gjennom din hage, så låser du portene OG HOLDER DEM LÅST!.

 

Tja... Som andre her i tråden har nevnt: er det rimelig at folk skal måtte bære ting som gressklipper, jordfreser og 40meter gresstorv gjennom stua hvis de vil fikse opp i hagen sin?

 

Så vidt jeg kan se, råder det fortsatt en viss usikkerhet rundt hvorvidt TS faktisk eier hagen eller om han bare disponerer en gitt andel av et fellesareal. I førstnevnte tilfelle kan han jo så klart gjøre som han vil, men i sistnevnte tilfelle så er det jo faktisk sameiet som eier alle hagene og dermed er det de (ved styret) som bestemmer hvordan det skal brukes.

 

Selvfølgelig er det rimelig! Har selv vært med på å bære flere tonn belegningssten gjennom stuen til kamerat, fordi å gå gjennom hagen til naboen egentlig aldri var noe vi tenkte på!

Hadde følt meg frekk om jeg skulle trakket over gresset til naboen både støtt og stadig.

 

Selvfølgelig, har de kjøpt seg en plenklipper, er det jo en mulighet å spørre trådstarter om det er mulig å bære den gjennom hagen hans, men sånn sånn trådstarter fremstiller dette, så er gjennomgang en vesentlig større problem en "en gang i blant". Og hvor mange ganger i løpet av en sommer har folk behov for å bære gresstorv og jordfresere?

 

Til trådstarter: Jeg ville sett på paragrafene som blir nevnt tidligere i tråden, og tatt de med til styret, for å høre hva de har og si. Hvis ikke de har noen dokumenter der det er nevt at de midtre boligene skal ha gjennomgang gjennom DIN hage, bør du stå på ditt!

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

FUCKINGS BJØRNEFELLE!!

waDFEHe.gif

 

Beklager, men blir så provosert når jeg leser om konflikter som kan oppstå i borettslag. Glad jeg er kvitt leiligheten min og nå bor i egen bolig

Lenke til kommentar
Gjest member-7189

FUCKINGS BJØRNEFELLE!!

 

 

 

Beklager, men blir så provosert når jeg leser om konflikter som kan oppstå i borettslag. Glad jeg er kvitt leiligheten min og nå bor i egen bolig

 

Tror ikke det er mindre konflikter mellom naboer som eier selv.

Lenke til kommentar

 

FUCKINGS BJØRNEFELLE!!

 

 

 

Beklager, men blir så provosert når jeg leser om konflikter som kan oppstå i borettslag. Glad jeg er kvitt leiligheten min og nå bor i egen bolig

 

Tror ikke det er mindre konflikter mellom naboer som eier selv.

 

 

Kanskje ikke mindre konflikter. Men da ha du ihvertfall fullstendig råderett over din egen eiendom og kan definitivt nekte naboer å gå over plenen din.

Lenke til kommentar

Hagen er inngjerdet, men det er laget en port inn til min hage fra fellesområdet. Videre er det laget port fra min hage til naboene som bor i midten av rekkehuset.

Dette er feil fremstilt. Portene er i ditt gjerde som går rundt det arealet du disponerer, altså er portene der for *din* tilgang til fellesarealet, ikke fra fellesareal til din tomt.

 

I vedtektene står kun følgende: "Den enkelte sameier disponerer den delen av tomten som ut fra de topografiske forhold naturlig ligger til den enkelte seksjon, slik de er inntegnet på vedlagte situasjonskart."

Det er altså du som disponerer tomten det er snakk om. Naboene kan bare benytte denne tomten om de også disponerer den. Det gjør de ikke.

 

De begrunner dette med at det er mer praktisk å bære ting til/fra sine hager ved å gå gjennom min hage i stedet for å gå gjennom sitt eget hus.

I slike tilfeller er det alminnelig høflighet å spørre først. Den samme høflighet tilsier at du strekker deg så langt som rimelig å tillate slik trafikk gjennom din hageplett.

Lenke til kommentar

Problemet er at gjerdene skaper en illusjon av å ha sin egen hage, og så har man visst ikke det...

 

Noen som bor slik har ingen hagegjerder, slik at alle naboene kan løpe over hele plenen, spille fotball o.l.

Dersom en av naboene plutselig skulle gjerde inn sin del av plenen, ville det nok skapt reaksjoner.

Men jeg tror det ville vært lovlig å plutselig velge å gjerde inn sin del.

 

En slik sedvane der noen har lært seg til å bruke en snarvei eller en parkeringsplass, er vanskelig å få has på.

 

For deg som bor på kanten, får du to naboer som går gjennom hagen. Men vedkommende som bor i midten, får også en nabo som marsjerer gjennom sin hage og åpner portene. Det blir da ca halvparten av belastningen du får.

 

Som andre har nevnt, kan det være en ide med flere gjerder i hagen, eller flere levegger foran terrassen så du får følelsen av mer privatliv.

Revesakser tror jeg ikke er noen god ide.. heller ikke tegnestifter selv om det kunne vært fristende.

Lenke til kommentar

Det du trenger TS er to vannspredere, en som vanner plenen forran hver port.

 

vannspreder-ribiland-18-dyser-action.jpg

 

post-74970-0-82375900-1400797466_thumb.png

 

Det vil ihvertfall bli mindre attraktivt å gå det.

 

Husk å låse posisjonen, hjelper ikke om naboen bare kan vente på at vannet bytter retning.

Endret av Evelen!
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...