Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Eksamen i norsk, 10.trinn 2014

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg vil anbefale dykk når dykk har skrive ferdig teksten, å slå opp absolutt ALLE orda i ordboka. Eg veit det er slitsomt, men det er verdt det!! Kjem tross alt frå den einaste i klassa med seksar i sidemål ;)

God ide. Bruker du den gule boka da, eller program som eks. ifinger?
Eg veit ikkje om dykk hadde den raude ordboka før dykk fikk den gule? Den brukar hvertfall eg, lånar den på skulebiblioteket. Likar ikkje så godt den gule.. Men alt funkar jo forsåvidt :)

Kva er forskjellen? :)
I den raude står orda oversatt frå bokmål til nynorsk, mens i den gule står dei kun på nynorsk, hvis du forstår? Eg syns det er tåpeleg at dei står på nynorsk, når ein del av poenget med ei ordbok er å finne ut kva ordet er på nynorsk..

Så det nå, når jeg sjekka min gule. Har ikke brukt den før, så det overaska meg. Utrolig dumt! Er jo bokmål -> nynorsk jeg tenker. Får vel ta i bruk den digitale ordboka får lov til å bruke, da. Men tror desverre ikke alle ord er å finne der..

Du kan jo evt sjekke ut om dei har den raude utgaven på skulebiblioteket.. Eller om dykk har ei betre heime :)

Får se om jeg rekker det før alvoret begynner.. Hjemme finnes det garantert ikke, heh.

Hjelpemiddel
I førebuingstida er alle hjelpemiddel tillatne. Du kan bruke Internett og samarbeide med andre.
Lærar skal rettleie, ikkje undervise i førebuingstida.
På eksamensdagane er alle hjelpemiddel tillatne – med unntak av omsetjingsprogram, Internett
og verktøy som tillèt kommunikasjon.

Vi har lov med iFinger :)

Vi har ikkje lov med iFinger!! Eg spurte lærerane og dei sa at eg ikkje fikk lov. Eg syntes det er teit når alle dei andre får lov til det. Vi har bare clue, og der er det berre nynorsk-nynorsk, det hjelper jo ikkje det.

Eg kjøpte ein bokmål-nynorsk ordbok idag heldigvis så eg tror eg klarar meg ganske bra. Men det som er mykje av problemet er å skrive ein tekst! Eg er så lite fantasifull:(

Lenke til kommentar

Sterke / svake verb noen?! :hm:

Sterke og svake verb Vi deler ordklassen verb i to hovedtyper som har ulik bøying: Svake verb får ending i preteritum (fortid). Sterke verb får ikke ending i preteritum, men skifter ofte vokal. Type verb Infinitiv Presens Preteritum Presens perfektum

Svakt verb: kaste - kaster - kasta/kastet - har kasta/kastet

Sterkt verb: synge - synger - sang - har sunget

Svake verb

Svake verb er inndelt etter endelse i preteritum. Når vi slår opp på et slikt verb i Bokmålsordboka, finner vi en bøyingskode, for eksempel v1. Klikker vi på denne, ser vi hvordan vi kan bøye et tilsvarende svakt verb.

kaste- kaster- kasta el. kastet - kasta el. kastet

lyse - lyser - lyste - lyst

leve - lever - levde - levd

nå - når - nådde - nådd

bie - bier - bidde - bidd

Trur svake verb rett og slett er noko du må pugge.

Sterke verb

skrive - skriver - skrev/skreiv - har skrevet

Hentet fra norsksidene.no

Endret av StilleVann
Lenke til kommentar

Okei er det lov og bruke ifinger? Hva er det? ligger det inne på skole pcene fra før?

Nokon skuler, I guess. Eg veit at min skule har det, iallefall.

Alle som leser siden som er gjester, kan ikke dere lage brukere og kanskje også gi tips, enn å bare lese tips? Det tar mindre enn 1min å lage bruker..

Enig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Okei er det lov og bruke ifinger? Hva er det? ligger det inne på skole pcene fra før?

Viss du finn det installert på skulepc'en i morgon, kan du tenkje at det er lov. Viss ikkje, er det vel ikkje lov. Det er jo noko alle burde få lov til å bruke, synast eg.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Noen andre som valgte oppgave B2 eller var det bare meg??

Eg valgte den også,,,,,,men eg tror eg har bommet totalt!!!

Skrev du en spesifikk sjanger ellers skrev du en blanding???

Jeg skrev B1 og tror jeg bommet veldig på oppgaven :hm:

Hvordan da bomba , svarte du ikkje på oppgaven eller???

Haha, jeg veit ikke helt hva jeg gjorde.. har bare en sterk følelse av at jeg skrev meg ut av oppgaven.. Jaja, får håpe på det beste;-)

Lenke til kommentar

Jeg skal ta med:

Regelhefter
Kontekst
Forbredelsesmaterialet
Mat
Vann ER VIKTIG
Samfunnsfag boka
Historie Boka
Geografi boka
Hefter om hva jeg burde gjøre

DET ER LURT Å LAGE ET FERDIG WORD DOKUMENT SOM DU KAN TA MED PÅ MINNEPENN, SOM HAR EN MARG OM HVA DU SKAL JOBBE MED, HVA DU FÅR UT AV TEMAET OSV, SLIK AT DU KAN SKRIVE INN DET DU FÅR OG TANKENE DINE. OG NÅR DU ER KLAR MED Å JOBBE MED OPPGAVENE, SÅ HAR DU EN DISPOSISJON OVER DET DU HAR TENKT OVER OSV.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...