gameofthroneess Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 No var eg berre tvungen til å lage meg ein brukar her inne, haha. Denne sia hjalp meg utruleg masse til eksamen i dag, tenkte eg kanskje skulle dele noko eg har for å hjelpe litt eg og. OrdvalgOrdval.doc Lenke til kommentar
Lowley!!! Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 kan noen hjelp meg med virkemidler i "Stormblåst" Er ikkje helt sikker, men eg trur at det er mer symbolikk i sangen!! Lenke til kommentar
emilie98 Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 Sterke / svake verb noen?! Lenke til kommentar
godtiller Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 Eg vil anbefale dykk når dykk har skrive ferdig teksten, å slå opp absolutt ALLE orda i ordboka. Eg veit det er slitsomt, men det er verdt det!! Kjem tross alt frå den einaste i klassa med seksar i sidemål God ide. Bruker du den gule boka da, eller program som eks. ifinger?Eg veit ikkje om dykk hadde den raude ordboka før dykk fikk den gule? Den brukar hvertfall eg, lånar den på skulebiblioteket. Likar ikkje så godt den gule.. Men alt funkar jo forsåvidt Kva er forskjellen? I den raude står orda oversatt frå bokmål til nynorsk, mens i den gule står dei kun på nynorsk, hvis du forstår? Eg syns det er tåpeleg at dei står på nynorsk, når ein del av poenget med ei ordbok er å finne ut kva ordet er på nynorsk.. Så det nå, når jeg sjekka min gule. Har ikke brukt den før, så det overaska meg. Utrolig dumt! Er jo bokmål -> nynorsk jeg tenker. Får vel ta i bruk den digitale ordboka får lov til å bruke, da. Men tror desverre ikke alle ord er å finne der.. Du kan jo evt sjekke ut om dei har den raude utgaven på skulebiblioteket.. Eller om dykk har ei betre heime Får se om jeg rekker det før alvoret begynner.. Hjemme finnes det garantert ikke, heh. Hjelpemiddel I førebuingstida er alle hjelpemiddel tillatne. Du kan bruke Internett og samarbeide med andre. Lærar skal rettleie, ikkje undervise i førebuingstida. På eksamensdagane er alle hjelpemiddel tillatne – med unntak av omsetjingsprogram, Internett og verktøy som tillèt kommunikasjon. Vi har lov med iFinger Vi har ikkje lov med iFinger!! Eg spurte lærerane og dei sa at eg ikkje fikk lov. Eg syntes det er teit når alle dei andre får lov til det. Vi har bare clue, og der er det berre nynorsk-nynorsk, det hjelper jo ikkje det. Eg kjøpte ein bokmål-nynorsk ordbok idag heldigvis så eg tror eg klarar meg ganske bra. Men det som er mykje av problemet er å skrive ein tekst! Eg er så lite fantasifull:( Lenke til kommentar
GIGI11 Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 (endret) Denne linken er ganske bra for debatten om nynorsk: http://www.globalskolen.no/web/PageND.aspx?id=1542722 Endret 22. mai 2014 av Juve_shakira Lenke til kommentar
gameofthroneess Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 Eg har til dømes denne sjekklista, mogeleg eg hjelper nokon? SJEKKLISTE NYNORSK.doc Lenke til kommentar
StilleVann Skrevet 22. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2014 (endret) Sterke / svake verb noen?! Sterke og svake verb Vi deler ordklassen verb i to hovedtyper som har ulik bøying: Svake verb får ending i preteritum (fortid). Sterke verb får ikke ending i preteritum, men skifter ofte vokal. Type verb Infinitiv Presens Preteritum Presens perfektum Svakt verb: kaste - kaster - kasta/kastet - har kasta/kastet Sterkt verb: synge - synger - sang - har sunget Svake verb Svake verb er inndelt etter endelse i preteritum. Når vi slår opp på et slikt verb i Bokmålsordboka, finner vi en bøyingskode, for eksempel v1. Klikker vi på denne, ser vi hvordan vi kan bøye et tilsvarende svakt verb. kaste- kaster- kasta el. kastet - kasta el. kastet lyse - lyser - lyste - lyst leve - lever - levde - levd nå - når - nådde - nådd bie - bier - bidde - bidd Trur svake verb rett og slett er noko du må pugge. Sterke verb skrive - skriver - skrev/skreiv - har skrevet Hentet fra norsksidene.no Endret 22. mai 2014 av StilleVann Lenke til kommentar
GuttI10ende Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 Tror ikke ifinger er lov, nei Lenke til kommentar
Gjest Bruker-353915 Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 er det nokon som går i stalsberg skule? Lenke til kommentar
GuttI10ende Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 Alle som leser siden som er gjester, kan ikke dere lage brukere og kanskje også gi tips, enn å bare lese tips? Det tar mindre enn 1min å lage bruker.. Lenke til kommentar
StilleVann Skrevet 22. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2014 Tror ikke ifinger er lov, nei Rart viss ikkje dere får lov, når vi får lov. Det er jo ein ting du kan ta opp i morgon. Lenke til kommentar
gameofthroneess Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 Tror ikke ifinger er lov, nei Vi har lov. Det er eigentleg ganske sært at nokon får lov og ikkje alle? Lenke til kommentar
emfli Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 Okei er det lov og bruke ifinger? Hva er det? ligger det inne på skole pcene fra før? Lenke til kommentar
gameofthroneess Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 Okei er det lov og bruke ifinger? Hva er det? ligger det inne på skole pcene fra før? Nokon skuler, I guess. Eg veit at min skule har det, iallefall. Alle som leser siden som er gjester, kan ikke dere lage brukere og kanskje også gi tips, enn å bare lese tips? Det tar mindre enn 1min å lage bruker.. Enig. 1 Lenke til kommentar
gameofthroneess Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 (endret) Kan ikkje alle berre skriv ned kva dei skal ta med seg i morgon?Da er det sikkert nokon som kommer på noko dei ikkje alt har. Endret 22. mai 2014 av gameofthroneess Lenke til kommentar
Lenaanf Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 Eg anbefaler dykk å ha med ei enkel oversikt over litteraturhistorie. Eg fikk bruk for det idag Lenke til kommentar
StilleVann Skrevet 22. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2014 Okei er det lov og bruke ifinger? Hva er det? ligger det inne på skole pcene fra før? Viss du finn det installert på skulepc'en i morgon, kan du tenkje at det er lov. Viss ikkje, er det vel ikkje lov. Det er jo noko alle burde få lov til å bruke, synast eg. 2 Lenke til kommentar
LykkeMarie Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 Noen andre som valgte oppgave B2 eller var det bare meg?? Eg valgte den også,,,,,,men eg tror eg har bommet totalt!!! Skrev du en spesifikk sjanger ellers skrev du en blanding??? Jeg skrev B1 og tror jeg bommet veldig på oppgaven Hvordan da bomba , svarte du ikkje på oppgaven eller??? Haha, jeg veit ikke helt hva jeg gjorde.. har bare en sterk følelse av at jeg skrev meg ut av oppgaven.. Jaja, får håpe på det beste;-) Lenke til kommentar
GuttI10ende Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 Jeg skal ta med: RegelhefterKontekstForbredelsesmaterialetMatVann ER VIKTIGSamfunnsfag bokaHistorie BokaGeografi bokaHefter om hva jeg burde gjøreDET ER LURT Å LAGE ET FERDIG WORD DOKUMENT SOM DU KAN TA MED PÅ MINNEPENN, SOM HAR EN MARG OM HVA DU SKAL JOBBE MED, HVA DU FÅR UT AV TEMAET OSV, SLIK AT DU KAN SKRIVE INN DET DU FÅR OG TANKENE DINE. OG NÅR DU ER KLAR MED Å JOBBE MED OPPGAVENE, SÅ HAR DU EN DISPOSISJON OVER DET DU HAR TENKT OVER OSV. Lenke til kommentar
gameofthroneess Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 Eg anbefaler dykk å ha med ei enkel oversikt over litteraturhistorie. Eg fikk bruk for det idag Har du noe du kunne lagt ut? Er så usikker på hva jeg skal ta med meg :S Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå