Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Eksamen i norsk, 10.trinn 2014

Anbefalte innlegg

Folkens! Jeg så det var noen her som skrev oppgave B2, og jeg har heller ikke noen spesiell sjanger!

Det stod under hver oppgave at det tidligere har blitt oppgitt hvilken sjanger du skal bruke, men det ikke har noe å si nå - så lenge du svarer på oppgaven.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan noen skrive forskjellen på Noko og Nokre?

Dette er utruleg viktig.

zbKTqR6.png

Det gjekk ikkje ann å sette inn ein tabell, så det blei eit bilde.

Det kan også vere nyttig å jamføre med engelsk some og any. Any kan omsetjast med nokon, og some kan omsetjast med nokre:

Did you see any cars? Såg du nokon bilar?

I saw some cars. Eg såg nokre bilar.

I didn’t see any cars.Eg såg ikkje nokon bilar.

Hentet fra språkrådet, veldig lur regel.

Endret av Ingrid Alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva tror dere oppgavene blir? Forbereder dere til en spesiell tekst? artikkel etc.? Tenkte selv litt på å samle informasjon om nynorsk-bokmål debatten (selvom jeg egentlig ikke interesserer meg spesielt for dette). I tillegg til å kanskje spekulere litt rundt hvordan jeg kan skrive en litt mer moderne tekst/novelle om nøkken: )

Endret av Sølvgrå
Lenke til kommentar

Hva tror dere oppgavene blir? Forbereder dere til en spesiell tekst? artikkel etc.? Tenkte selv litt på å samle informasjon om nynorsk-bokmål debatten (selvom jeg egentlig ikke interesserer meg spesielt for dette). I tillegg til å kanskje spekulere litt rundt hvordan jeg kan skrive en litt mer moderne tekst/novelle om nøkken: )

Jobber litt med stormblåst!

Lenke til kommentar

Var det meningen at man skulle velge seg en sjanger på oppgave A1? Jeg bare sammenlignet og skrev om nasjonalfølelse, følte ikke at jeg følgte en spesiell sjanger..

Jeg tror at man skulle skrive et kåseri (Jeg har selv ikke gjort B1, men gjorde B2)

Nei, du skulle bare skrive en sammenhengene tekst om hvordan naturen ble framstilt. Du trengte ingen spesiell sjanger.

Lenke til kommentar

Var det meningen at man skulle velge seg en sjanger på oppgave A1? Jeg bare sammenlignet og skrev om nasjonalfølelse, følte ikke at jeg følgte en spesiell sjanger..

Jeg tror at man skulle skrive et kåseri (Jeg har selv ikke gjort B1, men gjorde B2)

Nei, du skulle bare skrive en sammenhengene tekst om hvordan naturen ble framstilt. Du trengte ingen spesiell sjanger.

Juve_Shakira har bare lest feil. han/hun trodde bare at Sortebillen mente b1 og ikke a1..

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-353915

Sa

Noen andre som valgte oppgave B2 eller var det bare meg??

Eg valgte den også,,,,,,men eg tror eg har bommet totalt!!!

Skrev du en spesifikk sjanger ellers skrev du en blanding???

Eg skrev den blanda, med artikkel/innlegg

Sammenlignet du med norge.... for eksempel i hjemmelandet mitt var det bla bla mens i norge var det mye bedre og bla bla bla

Eg brukte Gro Harlems sitat "det er typisk norsk å være god". Eg skrev kor selvopptatte nordmenn var, men eg skrev også det postive sidan med Norge.

Lenke til kommentar

Eg vil anbefale dykk når dykk har skrive ferdig teksten, å slå opp absolutt ALLE orda i ordboka. Eg veit det er slitsomt, men det er verdt det!! Kjem tross alt frå den einaste i klassa med femmar i sidemål ;)

Endret av Lenaanf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...