emilie98 Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 Folkens! Jeg så det var noen her som skrev oppgave B2, og jeg har heller ikke noen spesiell sjanger! Det stod under hver oppgave at det tidligere har blitt oppgitt hvilken sjanger du skal bruke, men det ikke har noe å si nå - så lenge du svarer på oppgaven. Lenke til kommentar
Lowley!!! Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 (endret) Noen som har noen tanker om hva del A kan være imorgen? Ikke sammenlignings-oppgave ihvertfall. Har en følelse om at vi analysere et eller annet!! Endret 22. mai 2014 av Lowley!!! Lenke til kommentar
Ingrid Alice Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 (endret) Kan noen skrive forskjellen på Noko og Nokre? Dette er utruleg viktig. Det gjekk ikkje ann å sette inn ein tabell, så det blei eit bilde. Det kan også vere nyttig å jamføre med engelsk some og any. Any kan omsetjast med nokon, og some kan omsetjast med nokre: Did you see any cars? Såg du nokon bilar? I saw some cars. Eg såg nokre bilar. I didn’t see any cars.Eg såg ikkje nokon bilar. Hentet fra språkrådet, veldig lur regel. Endret 22. mai 2014 av Ingrid Alice 1 Lenke til kommentar
Sølvgrå Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 (endret) Hva tror dere oppgavene blir? Forbereder dere til en spesiell tekst? artikkel etc.? Tenkte selv litt på å samle informasjon om nynorsk-bokmål debatten (selvom jeg egentlig ikke interesserer meg spesielt for dette). I tillegg til å kanskje spekulere litt rundt hvordan jeg kan skrive en litt mer moderne tekst/novelle om nøkken: ) Endret 22. mai 2014 av Sølvgrå Lenke til kommentar
Lowley!!! Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 Hva tror dere oppgavene blir? Forbereder dere til en spesiell tekst? artikkel etc.? Tenkte selv litt på å samle informasjon om nynorsk-bokmål debatten (selvom jeg egentlig ikke interesserer meg spesielt for dette). I tillegg til å kanskje spekulere litt rundt hvordan jeg kan skrive en litt mer moderne tekst/novelle om nøkken: ) Jobber litt med stormblåst! Lenke til kommentar
StilleVann Skrevet 22. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2014 Var det meningen at man skulle velge seg en sjanger på oppgave A1? Jeg bare sammenlignet og skrev om nasjonalfølelse, følte ikke at jeg følgte en spesiell sjanger.. Jeg tror at man skulle skrive et kåseri (Jeg har selv ikke gjort B1, men gjorde B2) Nei, du skulle bare skrive en sammenhengene tekst om hvordan naturen ble framstilt. Du trengte ingen spesiell sjanger. Lenke til kommentar
godtiller Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 Var det meningen at man skulle velge seg en sjanger på oppgave A1? Jeg bare sammenlignet og skrev om nasjonalfølelse, følte ikke at jeg følgte en spesiell sjanger.. Jeg tror at man skulle skrive et kåseri (Jeg har selv ikke gjort B1, men gjorde B2) Nei, du skulle bare skrive en sammenhengene tekst om hvordan naturen ble framstilt. Du trengte ingen spesiell sjanger. Juve_Shakira har bare lest feil. han/hun trodde bare at Sortebillen mente b1 og ikke a1.. Lenke til kommentar
ingriiiid Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 hadde satt pris på om noen har et hefte med nynorsk regler eller ellers noe annet som kan hjelpe i morgen:) hvis noen vil dele analyser av tekstene hadde det oggå vært supert Lenke til kommentar
godtiller Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 Skal vi kun skrive nynorsk fra no av? Det er god øving til i morgon! Lenke til kommentar
Ingrid Alice Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 Det er veldig god øving Er det nokon som kan fortejle meg om samsvarsbøying i partisipp i nynorsk? Eg treng hjelp! Lenke til kommentar
godtiller Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 Kva burde eg førebu til i morgon? Lenke til kommentar
Lowley!!! Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 Det er veldig god øving Er det nokon som kan fortejle meg om samsvarsbøying i partisipp i nynorsk? Eg treng hjelp! Eg trur du kan finne det her ; http://www.norsksidene.no/web/PageND.aspx?id=99133 Lenke til kommentar
mariiee Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 hadde satt pris på om noen har et hefte med nynorsk regler eller ellers noe annet som kan hjelpe i morgen:) hvis noen vil dele analyser av tekstene hadde det oggå vært supert http://www.norsknytt.no/Norsknytt/pdf/NYNORSK_REGELBOK_KORT.pdf Lenke til kommentar
Lowley!!! Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 Kva burde eg førebu til i morgon? Kanskje dei tekstane som ikkje var på eksamen idag!! Lenke til kommentar
Ingrid Alice Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 Det er veldig god øving Er det nokon som kan fortejle meg om samsvarsbøying i partisipp i nynorsk? Eg treng hjelp! Eg trur du kan finne det her ; http://www.norsksidene.no/web/PageND.aspx?id=99133 Åhh, tusen takk! Lenke til kommentar
Lowley!!! Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 Det er veldig god øving Er det nokon som kan fortejle meg om samsvarsbøying i partisipp i nynorsk? Eg treng hjelp! Eg trur du kan finne det her ; http://www.norsksidene.no/web/PageND.aspx?id=99133 Åhh, tusen takk! Bare hyggelig å kunne hjelpe, sleit litt med det selv også så.. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-353915 Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 Er det nokon som har 6 i nynorsk? og som kan publisere de vedlegg ? Lenke til kommentar
elev 10 Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 kan noen hjelpe meg med virkemidler i "Liket" Lenke til kommentar
Gjest Bruker-353915 Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 Sa Noen andre som valgte oppgave B2 eller var det bare meg?? Eg valgte den også,,,,,,men eg tror eg har bommet totalt!!! Skrev du en spesifikk sjanger ellers skrev du en blanding??? Eg skrev den blanda, med artikkel/innlegg Sammenlignet du med norge.... for eksempel i hjemmelandet mitt var det bla bla mens i norge var det mye bedre og bla bla bla Eg brukte Gro Harlems sitat "det er typisk norsk å være god". Eg skrev kor selvopptatte nordmenn var, men eg skrev også det postive sidan med Norge. Lenke til kommentar
Lenaanf Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 (endret) Eg vil anbefale dykk når dykk har skrive ferdig teksten, å slå opp absolutt ALLE orda i ordboka. Eg veit det er slitsomt, men det er verdt det!! Kjem tross alt frå den einaste i klassa med femmar i sidemål Endret 22. mai 2014 av Lenaanf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå