Lowley!!! Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 Var det meningen at man skulle velge seg en sjanger på oppgave A1? Jeg bare sammenlignet og skrev om nasjonalfølelse, følte ikke at jeg følgte en spesiell sjanger.. Du skulle bare skrive en sammenhengende tekst!! Lenke til kommentar
heihallo Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 Var det meningen at man skulle velge seg en sjanger på oppgave A1? Jeg bare sammenlignet og skrev om nasjonalfølelse, følte ikke at jeg følgte en spesiell sjanger.. Jeg tror at man skulle skrive et kåseri (Jeg har selv ikke gjort B1, men gjorde B2) Det stod at det viktigste var å svare på oppgaven, så tror faktisk ikke sjanger var så utrolig viktig. Selv oppga jeg ingen sjanger, så lar sensor tolke hvilken sjanger jeg har skrevet i vet ikke om det er lurt eller ikke, men gjort er gjort Lenke til kommentar
KristerBK Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 Det er vel ganske sannsynlig at Stormblåst og nynorskteksten blir viktig imorgen? Lenke til kommentar
Ingrid Alice Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 (endret) Hei, alle sammen. Veldig nyttig og spennende forum, forresten! Jeg så at det var misforståelser angående oppgaveteksten i A1, så skal se om jeg kan klarne det opp. En strofe er en sammenhengende del i lyrikk (sangtekst, dikt) som består av flere verselinjer. Dette betyr at den første linja i den første strofen i "Ja, vi elsker" er en egen verselinje. "Ja, vi elsker dette landet" er en egen verselinje og "som det stiger frem" er også en egen verselinje. Oppgaven er ikke særlig misvisende. Det står i læreplanen at man skal lære om lyrikk, og da lærer man også hva en verselinje og en strofe er. Skjønner hvis det er mange som er fortvilet. Lykke til med nynorsk i morgen! Altså mente oppgaven at vi bare skulle velge tre linjer? Alt går i surr for meg her nå... Neei, ikke la det gå i surr Oppgaven mente du skulle analysere HELE "Ja, vi elsker"! Hele "ja, vi elsker" = tre strofer Endret 22. mai 2014 av Ingrid Alice Lenke til kommentar
Lowley!!! Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 (endret) Var det meningen at man skulle velge seg en sjanger på oppgave A1? Jeg bare sammenlignet og skrev om nasjonalfølelse, følte ikke at jeg følgte en spesiell sjanger.. Jeg tror at man skulle skrive et kåseri (Jeg har selv ikke gjort B1, men gjorde B2) Det stod at det viktigste var å svare på oppgaven, så tror faktisk ikke sjanger var så utrolig viktig. Selv oppga jeg ingen sjanger, så lar sensor tolke hvilken sjanger jeg har skrevet i vet ikke om det er lurt eller ikke, men gjort er gjort Endret 22. mai 2014 av Lowley!!! Lenke til kommentar
GIGI11 Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 Folkens, hvorfor ikke hjelpe hverandre og begynne å sammenligne og tolke nøkken bilde med stormblåst?? Lenke til kommentar
annern55 Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 (endret) Hei, alle sammen. Veldig nyttig og spennende forum, forresten! Jeg så at det var misforståelser angående oppgaveteksten i A1, så skal se om jeg kan klarne det opp. En strofe er en sammenhengende del i lyrikk (sangtekst, dikt) som består av flere verselinjer. Dette betyr at den første linja i den første strofen i "Ja, vi elsker" er en egen verselinje. "Ja, vi elsker dette landet" er en egen verselinje og "som det stiger frem" er også en egen verselinje. Oppgaven er ikke særlig misvisende. Det står i læreplanen at man skal lære om lyrikk, og da lærer man også hva en verselinje og en strofe er. Skjønner hvis det er mange som er fortvilet. Lykke til med nynorsk i morgen! Altså mente oppgaven at vi bare skulle velge tre linjer? Alt går i surr for meg her nå... Neei, ikke la det gå i surr :) Oppgaven mente du skulle analysere HELE "Ja, vi elsker"! Hei, alle sammen. Veldig nyttig og spennende forum, forresten! Jeg så at det var misforståelser angående oppgaveteksten i A1, så skal se om jeg kan klarne det opp. En strofe er en sammenhengende del i lyrikk (sangtekst, dikt) som består av flere verselinjer. Dette betyr at den første linja i den første strofen i "Ja, vi elsker" er en egen verselinje. "Ja, vi elsker dette landet" er en egen verselinje og "som det stiger frem" er også en egen verselinje. Oppgaven er ikke særlig misvisende. Det står i læreplanen at man skal lære om lyrikk, og da lærer man også hva en verselinje og en strofe er. Skjønner hvis det er mange som er fortvilet. Lykke til med nynorsk i morgen! Altså mente oppgaven at vi bare skulle velge tre linjer? Alt går i surr for meg her nå... Neei, ikke la det gå i surr Oppgaven mente du skulle analysere HELE "Ja, vi elsker"! Tre strofer. Hvordan skal man klare å forbinde f.eks "og den saganatt som senker drømmer på vår jord", med naturen? Endret 22. mai 2014 av annern55 Lenke til kommentar
emilie98 Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 Hei, alle sammen. Veldig nyttig og spennende forum, forresten! Jeg så at det var misforståelser angående oppgaveteksten i A1, så skal se om jeg kan klarne det opp. En strofe er en sammenhengende del i lyrikk (sangtekst, dikt) som består av flere verselinjer. Dette betyr at den første linja i den første strofen i "Ja, vi elsker" er en egen verselinje. "Ja, vi elsker dette landet" er en egen verselinje og "som det stiger frem" er også en egen verselinje. Oppgaven er ikke særlig misvisende. Det står i læreplanen at man skal lære om lyrikk, og da lærer man også hva en verselinje og en strofe er. Skjønner hvis det er mange som er fortvilet. Lykke til med nynorsk i morgen! Altså mente oppgaven at vi bare skulle velge tre linjer? Alt går i surr for meg her nå... Neei, ikke la det gå i surr Oppgaven mente du skulle analysere HELE "Ja, vi elsker"! Hele "ja, vi elsker" = tre strofer Okei, takk, hehe Lenke til kommentar
Ingrid Alice Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 Hei, alle sammen. Veldig nyttig og spennende forum, forresten! Jeg så at det var misforståelser angående oppgaveteksten i A1, så skal se om jeg kan klarne det opp. En strofe er en sammenhengende del i lyrikk (sangtekst, dikt) som består av flere verselinjer. Dette betyr at den første linja i den første strofen i "Ja, vi elsker" er en egen verselinje. "Ja, vi elsker dette landet" er en egen verselinje og "som det stiger frem" er også en egen verselinje. Oppgaven er ikke særlig misvisende. Det står i læreplanen at man skal lære om lyrikk, og da lærer man også hva en verselinje og en strofe er. Skjønner hvis det er mange som er fortvilet. Lykke til med nynorsk i morgen! Altså mente oppgaven at vi bare skulle velge tre linjer? Alt går i surr for meg her nå... Neei, ikke la det gå i surr :) Oppgaven mente du skulle analysere HELE "Ja, vi elsker"! Hei, alle sammen. Veldig nyttig og spennende forum, forresten! Jeg så at det var misforståelser angående oppgaveteksten i A1, så skal se om jeg kan klarne det opp. En strofe er en sammenhengende del i lyrikk (sangtekst, dikt) som består av flere verselinjer. Dette betyr at den første linja i den første strofen i "Ja, vi elsker" er en egen verselinje. "Ja, vi elsker dette landet" er en egen verselinje og "som det stiger frem" er også en egen verselinje. Oppgaven er ikke særlig misvisende. Det står i læreplanen at man skal lære om lyrikk, og da lærer man også hva en verselinje og en strofe er. Skjønner hvis det er mange som er fortvilet. Lykke til med nynorsk i morgen! Altså mente oppgaven at vi bare skulle velge tre linjer? Alt går i surr for meg her nå... Neei, ikke la det gå i surr Oppgaven mente du skulle analysere HELE "Ja, vi elsker"! Tre strofer. Hvordan skal man klare å forbinde f.eks "og den saganatt som senker drømmer på vår jord", med naturen? Dette ble en lang og stygg boks, hahah. Nei, jeg vil jo ikke si at alt er sammenlignbart. Det spørs også hvor langt ut på spissen man skal gå; natten består jo av fravær av lys, og lys produserer kun av naturen (sola). Ikke at jeg nevnte noe av det, men det er mulig. Jeg kan høre hva læreren min sier i morgen, men jeg er veldig sikker på at man skulle bruke hele vedlegget Lenke til kommentar
Holy Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 Var det meningen at man skulle velge seg en sjanger på oppgave A1? Jeg bare sammenlignet og skrev om nasjonalfølelse, følte ikke at jeg følgte en spesiell sjanger.. Jeg tror at man skulle skrive et kåseri (Jeg har selv ikke gjort B1, men gjorde B2) Det stod at det viktigste var å svare på oppgaven, så tror faktisk ikke sjanger var så utrolig viktig. Selv oppga jeg ingen sjanger, så lar sensor tolke hvilken sjanger jeg har skrevet i vet ikke om det er lurt eller ikke, men gjort er gjort Vi har fått beskjed av faglærar at du ikkje skal skrive nokon sjanger. Lenke til kommentar
GuttI10ende Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 Kan noen skrive forskjellen på Noko og Nokre? 1 Lenke til kommentar
Holy Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 (endret) Kan noen skrive forskjellen på Noko og Nokre? Dette er utruleg viktig. Det gjekk ikkje ann å sette inn ein tabell, så det blei eit bilde. Endret 22. mai 2014 av Holy Lenke til kommentar
godtiller Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 Folkens! Jeg så det var noen her som skrev oppgave B2, og jeg har heller ikke noen spesiell sjanger! Lenke til kommentar
Lowley!!! Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 Kan noen skrive forskjellen på Noko og Nokre? Hvis jeg ikke tar fei så blir noko blir bruk foran ord som ikke har flertalsform og nokre blir bruk foran andre ord, samme hvilken kjønn orde etter har. Lenke til kommentar
Ingrid Alice Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 (endret) Anbefaler alle å ta denne kartleggingstesten på språkrådet i forkant av morgendagen. Da får man se hva man trenger å jobbe med. http://www.sprakradet.no/Tema/Skole/Nynorsk.nett.no/Nynorsk-ovingsrom/ Endret 22. mai 2014 av Ingrid Alice Lenke til kommentar
Lowley!!! Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 Folkens! Jeg så det var noen her som skrev oppgave B2, og jeg har heller ikke noen spesiell sjanger! Da er vi ihvertfall flere som ikke hadde noen spesiell sjanger. ;-) Lenke til kommentar
Gjest Bruker-353915 Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 Noen andre som valgte oppgave B2 eller var det bare meg?? Eg valgte den også,,,,,,men eg tror eg har bommet totalt!!! Skrev du en spesifikk sjanger ellers skrev du en blanding??? Eg skrev den blanda, med artikkel/innlegg Lenke til kommentar
GIGI11 Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 Noen andre som valgte oppgave B2 eller var det bare meg?? Eg valgte den også,,,,,,men eg tror eg har bommet totalt!!! Skrev du en spesifikk sjanger ellers skrev du en blanding??? Eg skrev den blanda, med artikkel/innlegg Lenke til kommentar
Gjest Bruker-353915 Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 Er det nokon som har 6`er i Nynorsk, og som kan posta ein novelle/artikkel? Eg trengar inspirasjon. Tusen takk ellers Lenke til kommentar
GIGI11 Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 (endret) Sa Noen andre som valgte oppgave B2 eller var det bare meg?? Eg valgte den også,,,,,,men eg tror eg har bommet totalt!!! Skrev du en spesifikk sjanger ellers skrev du en blanding??? Eg skrev den blanda, med artikkel/innlegg Sammenlignet du med norge.... for eksempel i hjemmelandet mitt var det bla bla mens i norge var det mye bedre og bla bla bla Er det nokon som har 6`er i Nynorsk, og som kan posta ein novelle/artikkel? Eg trengar inspirasjon. Endret 22. mai 2014 av Juve_shakira Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå