Araz Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 Hei, Kom hjem fra jobb tidligere, hvorav jeg fant ut at Canal-Digital hadde kjørt en oppdatering på nettet i nabolaget. Etter denne oppdateringen virker det ikke som om min router vil samarbeide med modemet mitt. Når jeg kobler til modemet med kabel så fungerer nettet som vanlig, men når jeg kobler den til routeren, så vil den se ut som den fungerer, men får opp "no connection to internet" hvergang jeg går inn på en nettside. Alle kablene er i orden, har resatt modemet to ganger, kjørt fabrikk-innstillinger på routeren og konfigurert den på nytt, og jeg får det fortsatt ikke til å fungere. En ting jeg la merke til er at systemtiden på routeren ble satt om til 1.Januar 2011 00:00:00 Vet ikke om det har noe å si men jeg får ihvertfall ikke endret på det. Routeren er en Asus RT-N66U. Sier takk på forhånd for all hjelp ! Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 Er du helt sikker på at du ikke har endret hvoran kabelen går fra modemet ditt til ruteren din? Det er ikke likegyldig hvilken port på baksiden av ruteren du bruker nemmelig. Gitt at du har utelukket kabling som feilårsak så er problemet er nesten garantert dette: Ruteren din får av en eller annen grunn ikke tildelt IP adresse fra modemet - og dermed er det ingen forbindelse mellom modem og ruter. Dette er noe du ser veldig mye av i diverse sammenhenger. Normalt fikses dette ved en resetart eller i værste tilfeller en reset av ruter, men hvis du allerede har testet dette så mistenker jeg at det er IP-tildelingen fra modemet som feiler. Du kan anngripe den problemstillignen på 2 måter: - Ved å sette IPen fast i ruteren, slik at det fungerer selv om automatisk tildeling fra modem ikke fungerer som den skal. - Prøve å rette IPtildelingen fra modemet. Dette kan evt. bare bety at du trenger en restart eller reset på modemet, men du bør ikke resette modmet uten å høre med support om du kan gjøre det sånn uten videre. Du kan miste instillinger som gjør at du mister nettet helt i værste fall, så undersøk dette først (men det kan også være at reaktivering går automatisk og at reset er problmfritt - jeg kjenner ikke canal digitals tekniske løsning godt nok). Support kan sansynligvis også bekrefte om det er IP-tildeling som er feilårsaken fra sin side via å sjekke modemet og kanskje også prøve å manuellt restarte IP-tildelingen fra sin side - så det hadde absolutt vært lurt å kontakte dem om dette. -Stigma Lenke til kommentar
Araz Skrevet 15. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2014 Hei Stigma, takk for svar, har prøvd ut det du sa, og jeg ga ruteren ett fast ip-adresse, men den ville fortsatt ikke fungere. Ringte også canal digital ang modemet og ip-tildeling, men de sa at ikke finner noe feil i modemet. Er litt lost her angående hva jeg skal gjøre. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 Hei Stigma, takk for svar, har prøvd ut det du sa, og jeg ga ruteren ett fast ip-adresse, men den ville fortsatt ikke fungere. Ringte også canal digital ang modemet og ip-tildeling, men de sa at ikke finner noe feil i modemet. Er litt lost her angående hva jeg skal gjøre. Bare for å sjekke at du har gjort dette riktig - du gav ruteren samme IP som du får på PCen dersom du kobler den direkte med kabel? Når jeg tenker meg om så er dette neppe noen god løsning i lengden - dersom du har dynamisk IP så vil det ikke holde over tid. Det er også viktig at du satte IP adressen i ruterne på WAN interfacet, og ikke på noe på LAN siden. Beklager om det høres ut som jeg tror du er idiot men jeg aner ikke hvilket teknisk nivå du befinner deg på så da er det ikke så lett Skal ta middag og tenke litt mer på det... Har du fått tatt en reest på modemet? Jeg ville absolutt forhørt meg med support og høre om du kan ta en reset på modem uten at det ødelegger alt. Jeg er rimelig sikker på at dette er IP-tildelings problematikk for situasjonen er såpass typisk. -Stigma Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 Resett modemet (eller slå det av noen minutter) og hold det tilkoblet internettporten (WAN) på routeren.CD & GET har lease på IP mot macadresse, og det kan føre til at du mangler forbindelse. Ikke bruk statisk IP mot modemet.Hvis du mister forbindelse etter oppgradering hos CD, så holder det normalt å velge å fornye WAN-ipadressen i router. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 Enig. Det var en dum idè fra min side å foreslå statisk IP mot modemet. Dette fungerer fint som løsning når du gjør det mot en ruter, men mot modemet er det ikke en holdbar løsning i lengden hvis du har dynamisk IP (da denne vil før eller siden endre seg når du restarter modem, og da sluter det å fungere). Husk å sette ruterne tilbake til dynamisk/automatisk IP, eller kanskje bare resette den helt. Jeg ville gått ruten med å resette modemet - men som sagt bør du sjekke med CD support (eller ihvertfall få bekreftet fra noen som vet at oppsettet gjenopprettes automatisk) at det er ok å resette modemet. Ellers kan du i værste tilfelle miste forbindelsen helt, og det vil jeg ikke være annsvarlig for. Forhåpentligvis retter dette opp Ip-tildelingen. Hvis ikke får du rapportere tilbake så får vi se hvor vi går videre fra det. -Stigma Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 Er det et rent modem, så er det helt greit å resette det. Men det vil normalt holde å slå det av og på en liten stund for å få ny lease.Når det gjelder statisk IP på WAN, så er det best å la ISP styre dette dynamisk. Ellers kan det fort bli konflikt med en annen bruker. :-) Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 Er det et rent modem, så er det helt greit å resette det. Men det vil normalt holde å slå det av og på en liten stund for å få ny lease. Når det gjelder statisk IP på WAN, så er det best å la ISP styre dette dynamisk. Ellers kan det fort bli konflikt med en annen bruker. :-) Å slå av og på er selvføgelig helt problemfritt (og bør være det første man forsøker før en full reset), men jeg ville ikke antatt som en selvfølge at du kan resette det og at det automatisk vil fungere etterpå uten noe oppsett. Det er i disse dager en ganske vanlig måte å gjøre det på (autoaktivering) fordi det drastisk kutter ned på antall supportsamtaler man må ha med kunder som har mistet forbindelsen men det kommer helt ann på hvordan leverandøren har valgt å sette opp systemet. Modemet vil trenge informasjon om LDAP bruker/passord VP/VC verdier og et par andre setting for å fungere, og om dette slettes i resetten (og ikke det ikke bruker autoaktivering eller denne funksjonen svikter) så må dette manuellt mates inn i modemet igjen får man oppnår kontakt. Sansynligvis går det greit - det er det mest normale, men jeg vil bare at trådstarter er obs på dette før han gjør det for jeg har begrenset kunskap om hvordan systemet til CD er satt opp i forhold til dette. -Stigma Lenke til kommentar
Araz Skrevet 15. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2014 Nei har prøvd det meste, og CD finner ingenting galt med modemet, og de resatte den for meg og ruteren fungerte fortsatt ikke, fant den gamle ruteren min og den fungerte som en drøm når jeg kobla den til, så feilen ligger nok i den nyere ruteren. Setter veldig stor pris på hjelpen btw ! Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 Har du siste firmware på routeren din? Er et kjent problem med eldre FW versjon, at de kan ha problemer med å frigi og fornye WAN IP adressen sin når routeren er satt til å motta IP automatisk... Oppdater til siste og restart routeren din og se om det funker da... Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 Nei har prøvd det meste, og CD finner ingenting galt med modemet, og de resatte den for meg og ruteren fungerte fortsatt ikke, fant den gamle ruteren min og den fungerte som en drøm når jeg kobla den til, så feilen ligger nok i den nyere ruteren. Setter veldig stor pris på hjelpen btw ! Det er jo veldig fint at du fikk testet med en annen ruter. Da ligger selvfølgelig feilen i ruteren og ikke modemet. Jeg nevner for aller siste gang (fordi du ikke har gitt noe direkte svar på det) at du er sikker på at du har brukt riktig kontakt på naksiden av ruteren? Rutere har ofte en WAN kontakt + flere LAN kontakter, og disse kan ikke alltid brukes om hverandre. Hvor står kabelen frem til modemet ditt koblet på ruteren? Gitt at det ikke er noe galt på kablene og at du har allerede resatt ruteren så begynner vi å gå tom for muigheter da... prøv evt. firmware update som noen andre har har foreslått. Det er normalt ikke brhov for å oppdatere formware for å løse slike prolemer, men jeg har ikke mye annet å foreslå etter det du allerede har testet så langt. -Stigma Lenke til kommentar
Araz Skrevet 15. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2014 Er 100% sikker på at jeg kabler riktig, så burde ikke være noe galt der, har ikke testet firmware upgraden ennå, skal nok teste det ut, gir feedback litt senere! Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 Du kan jo sjekke loggen i routeren, der vil du se om du får feilmelding på WAN. Husker jeg rett, så har enkelte problemer med visse modem mot Asus pga ethernetkompabilitet (driver). Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 Ja, du kan jo sjekke i ruteren også at det faktisk ER manglende IP som er problemet. Jeg bare anntar at det er det pga. jeg har sett så mange lignende situasjoner før - men om det er det som er problemet så skal WAN IPen i ruterne også vise 0.0.0.0 - så det er jo noe du kan bekrefte i tillegg til å sjekke evt. logfunksjon i ruteren for feil (dog logging er ofte ikke på som standard om ruteren har slik funksjon i det hele tatt). -Stigma Lenke til kommentar
Araz Skrevet 17. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2014 Der ble det løst ja, var en fastvareoppdatering som løste saken, jeg setter veldig stor pris på hjelpen jeg har fått av alle ! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå