Sprøstekt Løk Skrevet 15. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2014 (endret) Etter hva jeg har lest i tråden anbefaler jeg deg å spare ca. 16,000 kr. Ta IMO 40, som er sikkerhetskurs for fiskere. Ring ned alle rederiene i Norge og fortell dem at du er flink til å jobbe i fysiske yrker og at du har bra stå på vilje og at du veldig, veldig gjerne ønsker å komme deg på sjøen og prøve yrket som fisker. Til slutt, når de mangler folk i et eller annet rederi, så vil et eller annet rederi ringe deg. Du får deg en prøvetur, kanskje til og med med halv lott (halv lønn). Er du flink å jobbe som du sier, så vil du få flere turer etterhvert. Til slutt vil du bli tilbudt fast jobb, det er jeg ganske sikker på. Kanskje du blir sjøsyk, men gi faen i det. Jobb hardt fordeom og stå på, så vil sjøsyken gi seg til slutt. Kommer du i et bra rederi snakker vi årslønn på 800,000 kr - og da jobber du bare halve året. Ja, det er hardt arbeid, men du får lønn for strevet. Etterhvert går man i gradene ombord, kanskje du er fremtidig bas? Formann? Fabrikksjef? Eller kanskje du en dag ender opp i skipperstolen? Hvem vet, alt er opp til deg. Hvis dette heller ikke er noe for deg, så vil jeg påstå at du er alt for kresen og at du lever i din egen drømmeverden. Uansett, masse lykke til! Beste svaret hittil. Er faktisk oppvokst ved havet og min far er sjarkfisker. Vært mye ute på havet på sjark før. Egentlig ikke tenkt i den retningen før du nevnte det.. Skal absolutt se på mulighetene for å ta noen sikkerhetskurs å komme meg på båt. Endret 15. mai 2014 av Sprøstekt Løk Lenke til kommentar
Avi.cii Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 Etter hva jeg har lest i tråden anbefaler jeg deg å spare ca. 16,000 kr. Ta IMO 40, som er sikkerhetskurs for fiskere. Ring ned alle rederiene i Norge og fortell dem at du er flink til å jobbe i fysiske yrker og at du har bra stå på vilje og at du veldig, veldig gjerne ønsker å komme deg på sjøen og prøve yrket som fisker. Til slutt, når de mangler folk i et eller annet rederi, så vil et eller annet rederi ringe deg. Du får deg en prøvetur, kanskje til og med med halv lott (halv lønn). Er du flink å jobbe som du sier, så vil du få flere turer etterhvert. Til slutt vil du bli tilbudt fast jobb, det er jeg ganske sikker på. Kanskje du blir sjøsyk, men gi faen i det. Jobb hardt fordeom og stå på, så vil sjøsyken gi seg til slutt. Kommer du i et bra rederi snakker vi årslønn på 800,000 kr - og da jobber du bare halve året. Ja, det er hardt arbeid, men du får lønn for strevet. Etterhvert går man i gradene ombord, kanskje du er fremtidig bas? Formann? Fabrikksjef? Eller kanskje du en dag ender opp i skipperstolen? Hvem vet, alt er opp til deg. Hvis dette heller ikke er noe for deg, så vil jeg påstå at du er alt for kresen og at du lever i din egen drømmeverden. Uansett, masse lykke til! Beste svaret hittil. Er faktisk oppvokst ved havet og min far er sjarkfisker. Vært mye ute på havet på sjark før. Egentlig ikke tenkt i den retningen før du nevnte det.. Skal absolutt se på mulighetene for å ta noen sikkerhetskurs å komme meg på båt. Å være på båt er flott, anbefales på det sterkeste. En befrielse for sjelen å komme bort fra omverdenen i ny og ne. Jobber hardt, spiser godt og sover nok der ute. Alt av mas fordufter Lenke til kommentar
Bruker-158599 Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 Tja, lurer på om det ser bedre ut med ingen referanser og ingen arbeidserfaring verdt å nevne enn med kassa på Rema og en grei referanse på CVen. Du arbeider mens du søker på de stillingene du ønsker deg. Jeg har ikke tid å kaste det vekk på en random jobb som ikke er relevant for yrkesretningen min. Jeg har allerede vært 8 måneder arbeidsledig, da spiller det ingen rolle om jeg sitter 8 måneder til på ræva. 8 måneder er slettes ikke bra. Da kan jeg heller prøve å melke en haug med kurs ut av NAV.. En jobb er en jobb uansett. Det at man har en jobb viser at man tar ansvar. Jeg vet godt hvordan det er å være ute i en jobb man ikke trives i, og som man ikke vil ha fordi det er "unyttig" erfaring. Nå er jeg arbeidsledig selv, men jeg kan ikke jobbe pga diverse omstendigheter. Skulle gjerna ha jobbet, da det er drit kjederlig å ikke ha jobb. Hvis fiskegreiene ikke blir noe av, anbefaler jeg deg å søke butikkjobb. Da får du penger, og du slipper NAV. Du kan også snakke litt med kunder som kommer innom. Mange av kundene er ute i jobb og kan fortelle deg litt. Min erfaring i butikk førte til at jeg lærte litt om forskjellige yrker. Alt fra politi, til snekker, til å graving, og det å legge asfalt. Du kan få utrolig mye nyttig kunnskap av kundene. Håper det ordner seg for deg trådstarter. Godt du har gått vekk fra forfalskingen av vitnemålet. 1 Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 16. mai 2014 Del Skrevet 16. mai 2014 Man trenger ikke gå flere års skole for å jobbe offshore. Husk på at det fins renholdere, kokker og andre småyrker der ute som har oppdrag på plattformer. I mitt tilfelle kvalifiserer jeg kun ved å ha 1 års VGS for å bli lærling hos et selskap som opererer mye offshore. Nei, man trenger ikke lang utdannelse for mye av jobbene der ute. Problemet er at det er så ekstremt mange 1000 søkere, selv til vaskestillinger. Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 16. mai 2014 Del Skrevet 16. mai 2014 (endret) Tja, lurer på om det ser bedre ut med ingen referanser og ingen arbeidserfaring verdt å nevne enn med kassa på Rema og en grei referanse på CVen. Du arbeider mens du søker på de stillingene du ønsker deg. Jeg har ikke tid å kaste det vekk på en random jobb som ikke er relevant for yrkesretningen min. Jeg har allerede vært 8 måneder arbeidsledig, da spiller det ingen rolle om jeg sitter 8 måneder til på ræva. 8 måneder er slettes ikke bra. Da kan jeg heller prøve å melke en haug med kurs ut av NAV.. Etter hva jeg har lest i tråden anbefaler jeg deg å spare ca. 16,000 kr. Ta IMO 40, som er sikkerhetskurs for fiskere. Ring ned alle rederiene i Norge og fortell dem at du er flink til å jobbe i fysiske yrker og at du har bra stå på vilje og at du veldig, veldig gjerne ønsker å komme deg på sjøen og prøve yrket som fisker. Til slutt, når de mangler folk i et eller annet rederi, så vil et eller annet rederi ringe deg. Du får deg en prøvetur, kanskje til og med med halv lott (halv lønn). Er du flink å jobbe som du sier, så vil du få flere turer etterhvert. Til slutt vil du bli tilbudt fast jobb, det er jeg ganske sikker på. Kanskje du blir sjøsyk, men gi faen i det. Jobb hardt fordeom og stå på, så vil sjøsyken gi seg til slutt. Kommer du i et bra rederi snakker vi årslønn på 800,000 kr - og da jobber du bare halve året. Ja, det er hardt arbeid, men du får lønn for strevet. Etterhvert går man i gradene ombord, kanskje du er fremtidig bas? Formann? Fabrikksjef? Eller kanskje du en dag ender opp i skipperstolen? Hvem vet, alt er opp til deg. Hvis dette heller ikke er noe for deg, så vil jeg påstå at du er alt for kresen og at du lever i din egen drømmeverden. Uansett, masse lykke til! Ville nesten anbefalt IMO 60. Kurset er noe dyrere (35 000 - 40 000 ish) men det åpner flere dører. Og Lønn kan du kalle hyre Endret 16. mai 2014 av Skipstrixy Lenke til kommentar
Avi.cii Skrevet 16. mai 2014 Del Skrevet 16. mai 2014 IMO 60 er unødvendig, med mindre man har utdanning som f.eks matros, dersom hensikten er å bli fisker. Man får ikke jobb som matros uten fagbrev, med mindre man har flere års fartstid, eller har bekjentskaper i rederiet som ansetter. Dessuten kommer det frem at vedkommende i tråden her går på stønad fra NAV, og da regner man med at et slikt kurs vil bli i dyreste laget. Det finnes selvfølgelig tilfeller der NAV sponser IMO 60, og hvis de gjør det, så er det helt klart lurt å ta dette fremfor IMO 40. På fiskebåter så har man enten fast lønn, eller lott (prosent av fangsten). Hyre er bare et tillegg til lønnen/lotten, et tillegg som ikke alle nødvendigvis får, det varierer fra båt til båt, fra rederi til rederi, fra stilling til stilling.Blir derfor feil å kalle hyre for lønn når det gjelder fiskefartøy. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå