Sprøstekt Løk Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 Jeg er ikke ute etter å vite hvordan man forfalsker vitnemål og jeg er heller ikke ute etter en moralpreken. Er fullt klar over at man risikerer ubetinget fengsel og bot. Det jeg derimot er ute etter, er å vite om bedrifter/selskaper bruker å ringe skoler for å dobbeltsjekke at vitnemålene fra vgs er riktig. Har skolene lov å gi informasjon om tidligere elevers vitnemål til arbeidsgivere? Isåfall, hvordan kontrollerer skolene at det faktisk er en ekte bedrift som ringer og ikke bare en vanlig privatperson som vil snoke i andre sine vitnemål? Jeg skal søke lærlingeplass i et middels stort olje og gass-selskap og må vite sjansen for å bli tatt, derfor må jeg vite diverse rutiner. Har lest noen artikler på nettet hvor folk har blitt tatt for juks med vitnemål, men da har vedkommede søkt på en ny skole i form av universitet eller høyskole, ikke en bedrift/selskap. Lenke til kommentar
Undercover Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 Jeg vil si at du med ganske sikkerhet vil bli gjennomskuet dersom du har noe å skjule. Har nettopp vært i rekrutteringsprosess selv med Statoil, og de bruker et eksternt selskap som heter HireRight til å utføre en bakgrunnssjekk på alle aktuelle kandidater.HireRight sjekker opp vitnemål, arbeidsattester, vandel og mer til. Statoil er ikke eneste selskap som gjennomfører bakgrunssjekk før ansettelse - dette blir bare mer og mer vanlig.Tips til deg fra meg: Legg alle kortene på bordet og ikke prøv å skjule noe! 2 Lenke til kommentar
Sprøstekt Løk Skrevet 15. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2014 Jeg vil si at du med ganske sikkerhet vil bli gjennomskuet dersom du har noe å skjule. Har nettopp vært i rekrutteringsprosess selv med Statoil, og de bruker et eksternt selskap som heter HireRight til å utføre en bakgrunnssjekk på alle aktuelle kandidater. HireRight sjekker opp vitnemål, arbeidsattester, vandel og mer til. Statoil er ikke eneste selskap som gjennomfører bakgrunssjekk før ansettelse - dette blir bare mer og mer vanlig. Tips til deg fra meg: Legg alle kortene på bordet og ikke prøv å skjule noe! Når opplyste Statoil om at de kom til å utføre en bakrunnsjekk? Sto det i stillingsannonsen eller fikk du vite om bakrunnsjekken på et intervju? Lenke til kommentar
lesles Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 De må vel opplyse dette før de har lov til å gjøre det..? Slik det er med kredittsjekk..? Lenke til kommentar
Sprøstekt Løk Skrevet 15. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2014 (endret) De må vel opplyse dette før de har lov til å gjøre det..? Slik det er med kredittsjekk..? http://www.rosenkilden.no/ShowFile.ashx?FileInstanceId=d16cd50d-051c-4aa3-9121-14352e6f423e Jepp.. De har ikke lov å ta en bakrunnssjekk av folk uten et skriftlig samtykke fra den som blir bakrunnssjekket. Endret 15. mai 2014 av Sprøstekt Løk Lenke til kommentar
Undercover Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 Jeg vil si at du med ganske sikkerhet vil bli gjennomskuet dersom du har noe å skjule. Har nettopp vært i rekrutteringsprosess selv med Statoil, og de bruker et eksternt selskap som heter HireRight til å utføre en bakgrunnssjekk på alle aktuelle kandidater. HireRight sjekker opp vitnemål, arbeidsattester, vandel og mer til. Statoil er ikke eneste selskap som gjennomfører bakgrunssjekk før ansettelse - dette blir bare mer og mer vanlig. Tips til deg fra meg: Legg alle kortene på bordet og ikke prøv å skjule noe! Når opplyste Statoil om at de kom til å utføre en bakrunnsjekk? Sto det i stillingsannonsen eller fikk du vite om bakrunnsjekken på et intervju? Fikk vite dette på intervju. Videre må man skrive under på en erklæring der man sier seg villig til bakgrunnssjekk. Godtar man ikke å bli sjekket, vil man heller ikke få noe tilbud, det er vel egentlig logisk? 1 Lenke til kommentar
Sprøstekt Løk Skrevet 15. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2014 Jeg vil si at du med ganske sikkerhet vil bli gjennomskuet dersom du har noe å skjule. Har nettopp vært i rekrutteringsprosess selv med Statoil, og de bruker et eksternt selskap som heter HireRight til å utføre en bakgrunnssjekk på alle aktuelle kandidater. HireRight sjekker opp vitnemål, arbeidsattester, vandel og mer til. Statoil er ikke eneste selskap som gjennomfører bakgrunssjekk før ansettelse - dette blir bare mer og mer vanlig. Tips til deg fra meg: Legg alle kortene på bordet og ikke prøv å skjule noe! Når opplyste Statoil om at de kom til å utføre en bakrunnsjekk? Sto det i stillingsannonsen eller fikk du vite om bakrunnsjekken på et intervju? Fikk vite dette på intervju. Videre må man skrive under på en erklæring der man sier seg villig til bakgrunnssjekk. Godtar man ikke å bli sjekket, vil man heller ikke få noe tilbud, det er vel egentlig logisk? Selvfølgelig er det logisk. Men synes selskapene kunne skrevet på siden sin eller i stillingsannonsene om de brukte bakrunnsjekk, så slipper tidligere straffedømte eller folk med gjeld å møte opp på intervjuet. Spart tid er god tid. Lenke til kommentar
Undercover Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 Du sier vel noe der. Vet at ikke alle har denne praksisen, men etter det jeg forsto så er dette blitt en vanlig praksis hos de aller største selskapene i landet. Om de mindre kommer etter etterhvert aner jeg ikke. Lenke til kommentar
Populært innlegg Rudde Skrevet 15. mai 2014 Populært innlegg Del Skrevet 15. mai 2014 (endret) Jeg vil si at du med ganske sikkerhet vil bli gjennomskuet dersom du har noe å skjule. Har nettopp vært i rekrutteringsprosess selv med Statoil, og de bruker et eksternt selskap som heter HireRight til å utføre en bakgrunnssjekk på alle aktuelle kandidater. HireRight sjekker opp vitnemål, arbeidsattester, vandel og mer til. Statoil er ikke eneste selskap som gjennomfører bakgrunssjekk før ansettelse - dette blir bare mer og mer vanlig. Tips til deg fra meg: Legg alle kortene på bordet og ikke prøv å skjule noe! Når opplyste Statoil om at de kom til å utføre en bakrunnsjekk? Sto det i stillingsannonsen eller fikk du vite om bakrunnsjekken på et intervju? Fikk vite dette på intervju. Videre må man skrive under på en erklæring der man sier seg villig til bakgrunnssjekk. Godtar man ikke å bli sjekket, vil man heller ikke få noe tilbud, det er vel egentlig logisk? Selvfølgelig er det logisk. Men synes selskapene kunne skrevet på siden sin eller i stillingsannonsene om de brukte bakrunnsjekk, så slipper tidligere straffedømte eller folk med gjeld å møte opp på intervjuet. Spart tid er god tid. LOL! Kødder du nå? Eller tilbakestående idioter som prøver å svindle til seg jobben ved å forfalske vitnemål, ÅNEI! Stakkars de, jævla svindlerne. Er du ikke kvalifisert til jobben, IKKE SØK PÅ DEN, de vil ikke ha en dritt med deg å gjøre. Endret 15. mai 2014 av Rudde 12 Lenke til kommentar
Sprøstekt Løk Skrevet 15. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2014 LOL! Kødder du nå? Eller tilbakestående idioter som prøver å svindle til seg jobben ved å forfalske vitnemål, ÅNEI! Stakkars de, jævla svindlerne. Er du ikke kvalifisert til jobben, IKKE SØK PÅ DEN, de vil ikke ha en dritt med deg å gjøre. Hadebra. Du sier vel noe der. Vet at ikke alle har denne praksisen, men etter det jeg forsto så er dette blitt en vanlig praksis hos de aller største selskapene i landet. Om de mindre kommer etter etterhvert aner jeg ikke. Lurer litt på om det er mulig å få kundelistene til Semac og f.eks. HireRight.. Hmmm! Da kan jeg bare krysse ut de selskapene jeg hadde tenkt å søke på. Lenke til kommentar
Bruker-158599 Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 (endret) Ikke meningen å komme med moralpreken her, men jeg synes ikke du burde forfalske vitnemålet ditt. Tenk om de som har jobbet hard for karakterene sine(sier ikke at du ikke har gjort det), blir slått på målstreken av en som egentlig har dårligere karakterer, men som har gitt falsk vitnemål. Er dette noe du vil ha på samvittigheten? Angående spørsmålet ditt tror jeg det kommer veldig ann på hvor du søker jobb. Hvis det er en butikk tviler jeg på at de ringer skolen å sjekker om vitnemålet du ga er falskt. Tror ikke du får tak kundelistene til disse selskapene som driver med bakgrunnsjekk. Endret 15. mai 2014 av -Twix- Lenke til kommentar
Vannlinjen Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 Dårlig idé som kan gi mange uforutsette anliggender i fremtiden. 4 Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 Jeg er ikke ute etter å vite hvordan man forfalsker vitnemål og jeg er heller ikke ute etter en moralpreken. Er fullt klar over at man risikerer ubetinget fengsel og bot. Det jeg derimot er ute etter, er å vite om bedrifter/selskaper bruker å ringe skoler for å dobbeltsjekke at vitnemålene fra vgs er riktig. Har skolene lov å gi informasjon om tidligere elevers vitnemål til arbeidsgivere? Isåfall, hvordan kontrollerer skolene at det faktisk er en ekte bedrift som ringer og ikke bare en vanlig privatperson som vil snoke i andre sine vitnemål? Jeg skal søke lærlingeplass i et middels stort olje og gass-selskap og må vite sjansen for å bli tatt, derfor må jeg vite diverse rutiner. Har lest noen artikler på nettet hvor folk har blitt tatt for juks med vitnemål, men da har vedkommede søkt på en ny skole i form av universitet eller høyskole, ikke en bedrift/selskap. Du bør passe deg litt her. Er ikke lov til å oppfordre eller medvirke til lovbrudd i dette forumet. Det var en gang et tilfelle her inne med en som forfalsket en CV som han sendte inn til et stort rekruteringsfirma for å skaffe seg drømmejobben. Han ble rappotert til rekruteringsfirmaet, med printscreen (da han var så dum av at han skrøt av det her inne...). Resultatet ble svartelisten i rekruteringsfirmaet for evig og alltid. 5 Lenke til kommentar
Sprøstekt Løk Skrevet 15. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2014 (endret) Dårlig idé som kan gi mange uforutsette anliggender i fremtiden. Dessverre er samfunnet bygd sånn at folk med grums i fortiden ikke skal få jobb. Har du vært tidligere straffedømt skal du ikke ha like jobbmuligheter som andre. Det fraværet som står på mitt vitnemål er ikke representativt 4 år etter at jeg gikk ut av skolen. Møtte opp hver dag og var så og si aldri sjuk i min tidligere jobb som varte i 3 år, men uheldigvis er vitnemålet som er 4 år gammelt noe arbeidsgiver kommer til å legge vekt på ved ansettelse av en ny lærling. Endret 15. mai 2014 av Sprøstekt Løk Lenke til kommentar
Sprøstekt Løk Skrevet 15. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2014 Jeg er ikke ute etter å vite hvordan man forfalsker vitnemål og jeg er heller ikke ute etter en moralpreken. Er fullt klar over at man risikerer ubetinget fengsel og bot. Det jeg derimot er ute etter, er å vite om bedrifter/selskaper bruker å ringe skoler for å dobbeltsjekke at vitnemålene fra vgs er riktig. Har skolene lov å gi informasjon om tidligere elevers vitnemål til arbeidsgivere? Isåfall, hvordan kontrollerer skolene at det faktisk er en ekte bedrift som ringer og ikke bare en vanlig privatperson som vil snoke i andre sine vitnemål? Jeg skal søke lærlingeplass i et middels stort olje og gass-selskap og må vite sjansen for å bli tatt, derfor må jeg vite diverse rutiner. Har lest noen artikler på nettet hvor folk har blitt tatt for juks med vitnemål, men da har vedkommede søkt på en ny skole i form av universitet eller høyskole, ikke en bedrift/selskap. Du bør passe deg litt her. Er ikke lov til å oppfordre eller medvirke til lovbrudd i dette forumet. Det var en gang et tilfelle her inne med en som forfalsket en CV som han sendte inn til et stort rekruteringsfirma for å skaffe seg drømmejobben. Han ble rappotert til rekruteringsfirmaet, med printscreen (da han var så dum av at han skrøt av det her inne...). Resultatet ble svartelisten i rekruteringsfirmaet for evig og alltid. Hvor oppfordrer jeg til lovbrudd? Gi deg. Dessuten er det en grunn til at jeg ikke har nevnt det aktuelle selskapet. Lenke til kommentar
Bruker-158599 Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 Dårlig idé som kan gi mange uforutsette anliggender i fremtiden. Dessverre er samfunnet bygd sånn at folk med grums i fortiden ikke skal få jobb. Har du vært tidligere straffedømt skal du ikke ha like jobbmuligheter som andre. Det fraværet som står på mitt vitnemål er ikke representativt 4 år etter at jeg gikk ut av skolen. Møtte opp hver dag og var så og si aldri sjuk i min tidligere jobb som varte i 3 år. Hvis det er tilfelle så kan du skaffe attest og referanse av forrige arbeidsgiver. Da kan selskapet du søker på snakka med din gamle sjef å få et inntrykk av deg. Hvis du så å si aldri var sjuk på forrige jobb, så tror jeg det skal gå helt fint Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 LOL! Kødder du nå? Eller tilbakestående idioter som prøver å svindle til seg jobben ved å forfalske vitnemål, ÅNEI! Stakkars de, jævla svindlerne. Er du ikke kvalifisert til jobben, IKKE SØK PÅ DEN, de vil ikke ha en dritt med deg å gjøre. For en gangs skyld er jeg helt og holdent enig med Rudde. Blir forbanna av folk som prøver å forfalske vitnemål etc. Bruker mye tid og energi på tull og tøys, fremfor å faktisk bli god i noe.... 4 Lenke til kommentar
Sprøstekt Løk Skrevet 15. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2014 (endret) Dårlig idé som kan gi mange uforutsette anliggender i fremtiden. Dessverre er samfunnet bygd sånn at folk med grums i fortiden ikke skal få jobb. Har du vært tidligere straffedømt skal du ikke ha like jobbmuligheter som andre. Det fraværet som står på mitt vitnemål er ikke representativt 4 år etter at jeg gikk ut av skolen. Møtte opp hver dag og var så og si aldri sjuk i min tidligere jobb som varte i 3 år. Hvis det er tilfelle så kan du skaffe attest og referanse av forrige arbeidsgiver. Da kan selskapet du søker på snakka med din gamle sjef å få et inntrykk av deg. Hvis du så å si aldri var sjuk på forrige jobb, så tror jeg det skal gå helt fint Det kan jeg heller ikke. Er en grunn til at jeg er jobbsøkende nå.. For en gangs skyld er jeg helt og holdent enig med Rudde. Blir forbanna av folk som prøver å forfalske vitnemål etc. Bruker mye tid og energi på tull og tøys, fremfor å faktisk bli god i noe.... Du har din fulle rett til å bli forbanna, men jeg bryr meg likevell ikke. Endret 15. mai 2014 av Sprøstekt Løk Lenke til kommentar
C.. Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 Håper virkelig arbeidsgiveren som ser ditt eventuelle forfalskede vitnemål ber om bakgrunnsjekk. Kvitt deg med tanken om forfalskning med en gang, ærlighet varer lengst. Skjerp deg! 4 Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 (endret) Jeg er ikke ute etter å vite hvordan man forfalsker vitnemål og jeg er heller ikke ute etter en moralpreken. Er fullt klar over at man risikerer ubetinget fengsel og bot. Det jeg derimot er ute etter, er å vite om bedrifter/selskaper bruker å ringe skoler for å dobbeltsjekke at vitnemålene fra vgs er riktig. Har skolene lov å gi informasjon om tidligere elevers vitnemål til arbeidsgivere? Isåfall, hvordan kontrollerer skolene at det faktisk er en ekte bedrift som ringer og ikke bare en vanlig privatperson som vil snoke i andre sine vitnemål? Jeg skal søke lærlingeplass i et middels stort olje og gass-selskap og må vite sjansen for å bli tatt, derfor må jeg vite diverse rutiner. Har lest noen artikler på nettet hvor folk har blitt tatt for juks med vitnemål, men da har vedkommede søkt på en ny skole i form av universitet eller høyskole, ikke en bedrift/selskap. Du bør passe deg litt her. Er ikke lov til å oppfordre eller medvirke til lovbrudd i dette forumet. Det var en gang et tilfelle her inne med en som forfalsket en CV som han sendte inn til et stort rekruteringsfirma for å skaffe seg drømmejobben. Han ble rappotert til rekruteringsfirmaet, med printscreen (da han var så dum av at han skrøt av det her inne...). Resultatet ble svartelisten i rekruteringsfirmaet for evig og alltid. Hvor oppfordrer jeg til lovbrudd? Gi deg. Dessuten er det en grunn til at jeg ikke har nevnt det aktuelle selskapet. Jeg blir forbanna når folk prøver å jukse til seg jobber,. Jeg er motstander av juks. Jeg jobber selv i en stor offshore-bedrift (red. plattform), og jeg håper at jeg aldri noen sinne kommer til å jobbe med deg. Jeg vil heller jobbe med noen som fortjener å være der, fremfor en som har jukset for å komme seg dit. Jeg har selv kommet meg hit med hardt arbeid og stå-på vilje. Å jukse meg til denne jobben kunne jeg aldri funnet på...! Håper ikke du lykkes med dette, på noen måte. Endret 15. mai 2014 av Skipstrixy 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå