superjan87 Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 Hei. Har en Johnson 9.9 2000 modell som ikke går helt som den skal! Når jeg slipper gassen og motor går på tomgang så bare dør den ut sakte og stopper så må hele tiden holde litt gass å ikke slippe opp den helt.. noen som vet hva dette kan være? Dette skjer veldig ofte etter jeg har hatt fullgass eller når jeg ruser motor i fri å slipper opp gassen! Er selv helt blank på båtmotorer og dette er min første båt! Stusser også på hva den skru dingsen foran på selve håndtaket/gassen er for noe? Takker for all hjelp!! Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 (endret) Den skru dingsen foran på selve gasshåndtaket er sannsynligvis en tomgangsjustering. Dersom du har skrudd på den så kan tomgangshastigheten nå være for lav. Denne justeringen er dog ment for å kunne sette en høyere tomgangshastighet ved behov og man ikke kan holde i håndtaket. Riktig sted å justere når motoren dør på tomgang, er på selve forgasseren. Det er en skrue for blandingsforholdet mellom luft og bensin (15) og en for tomgangshastighet (sannsynligvis 17), se bildet nederst. Det høres ut fra beskrivelsen din at motoren får for mye bensin i forhold til luft. Juster skrue 15 med en halv omdreining hver vei for å sjekke om det gjør noen forskjell. Hvis ikke sett den tilbake til utgangspunktet og gjør det samme med skrue 17. Når du danner deg en ide om hva som er riktig å justere, så utfører du finjustering. Pass på å alltid ha kontroll på hvor mye du justerer slik at du kan sette den tilbake til utgangspunktet. Hvis det blir vanskelig å sette motoren i gir eller det kommer en lyd som normalt ikke skal være der når man setter motoren i gir, så er tomgangshastigheten alt for høy. Justeringer skal gjøres når motoren er varm. Endret 15. mai 2014 av mobile999 Lenke til kommentar
superjan87 Skrevet 15. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2014 Tusen takk for svar!!! Skal prøves ut imorgen! Den tomgangsjusterings dingsen lurer jeg på om fungerer.. virker ikke til å være noe som helst respons fra motor når jeg skrur på den!? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 Det er vel ikke noe ukjent fenomen. Nr. 6 på bildet heter "idle adjustment". Jeg regner med at det er den du mener. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 virker ikke til å være noe som helst respons fra motor når jeg skrur på den!? Det kan bety at noe har gått i stykker i forbindelse med denne, og at det er derfor motoren kanskje går på for lavt turtall. Lenke til kommentar
superjan87 Skrevet 15. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2014 Stemmer at det er den jeg mener! Ja mulig den har gått fyken da, er det en dyr reparasjon eller kan det ordnes på andre måter ved foreksempel å gjøre det du skrev i første innlegget? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 Jeg tror det er litt vanskelig å reparere og ville forsøkt skruene på forgasseren. Bare husk hvor mye du skrur slik at du kan sette innstillingene tilbake til utgangspunktet. Lenke til kommentar
superjan87 Skrevet 15. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2014 Riktig. Men motoren vil fungere uten den tomgangsjusterings skruen altså? Man MÅ ikke ha den for at det skal fungere? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 (endret) Jeg tror jeg har vært borti en motor der den tomgangsjusteringen var defekt. Motoren fungerte fint. Endret 15. mai 2014 av mobile999 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå