Gå til innhold

johnson 9.9 2000 mod, stopper når jeg slipper gassen

Anbefalte innlegg

Hei. Har en Johnson 9.9 2000 modell som ikke går helt som den skal! Når jeg slipper gassen og motor går på tomgang så bare dør den ut sakte og stopper så må hele tiden holde litt gass å ikke slippe opp den helt.. noen som vet hva dette kan være? Dette skjer veldig ofte etter jeg har hatt fullgass eller når jeg ruser motor i fri å slipper opp gassen! Er selv helt blank på båtmotorer og dette er min første båt! Stusser også på hva den skru dingsen foran på selve håndtaket/gassen er for noe?

Takker for all hjelp!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den skru dingsen foran på selve gasshåndtaket er sannsynligvis en tomgangsjustering. Dersom du har skrudd på den så kan tomgangshastigheten nå være for lav. Denne justeringen er dog ment for å kunne sette en høyere tomgangshastighet ved behov og man ikke kan holde i håndtaket.

Riktig sted å justere når motoren dør på tomgang, er på selve forgasseren. Det er en skrue for blandingsforholdet mellom luft og bensin (15) og en for tomgangshastighet (sannsynligvis 17), se bildet nederst.

Det høres ut fra beskrivelsen din at motoren får for mye bensin i forhold til luft. Juster skrue 15 med en halv omdreining hver vei for å sjekke om det gjør noen forskjell. Hvis ikke sett den tilbake til utgangspunktet og gjør det samme med skrue 17. Når du danner deg en ide om hva som er riktig å justere, så utfører du finjustering. Pass på å alltid ha kontroll på hvor mye du justerer slik at du kan sette den tilbake til utgangspunktet.

Hvis det blir vanskelig å sette motoren i gir eller det kommer en lyd som normalt ikke skal være der når man setter motoren i gir, så er tomgangshastigheten alt for høy.

Justeringer skal gjøres når motoren er varm.

2zguepy.jpg

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...