Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Å vite om samboerens økonomi


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har bodd med en kar i noen år nå. Han leier hos meg i leiligheten min, for en litt hyggeligere pris enn hva som er normalt i området, men av relativt ubetydelig grad.

 

Men, det er noe som forundrer meg, og det er at det alltid har vært så mange indikasjoner på at han har dårlig råd. For eksempel hvis jeg foreslår ferie X, fremfor ferie Y, prøver han alltid å vri om ting til en ganske så billigere løsning osv. Han kjører et vrak av en bil, i motsetning til meg som nylig har kjøpt meg en relativt ny, fin og sikker bil, og det til tross for at jeg også eier denne leiligheten.

 

Jeg hadde håpet på at vi kanskje kunne kjøpe noe større sammen en dag, men hver gang vi kommer inn på tema merker jeg at han blir litt stille og kanskje noe nølende.

 

Slik som dette har det alltid vært. Min lille teori er at han har masse gjeld fra et firma han drev for noen år tilbake, som gikk konkurs. Dersom dette er tilfelle, hadde jeg i det minste satt pris på å vite det, så jeg får muligheten til å forstå hvorfor han har dårlig råd, begrensede muligheter og lignende. Det hadde gjort ting enklere. Jeg føler han prøver å skjule økonomien sin for meg.

 

Han vet alt om min økonomi. Jeg vet ingenting om hans. Det store spørsmålet blir da som følger:

 

Hvor vanlig er det at samboere har innsyn og oversikt over hverandres økonomi? Burde

 

Burde man vite om samboerens økonomi? Ja? Nei? Hvorfor? Hvorfor ikke?

 

Han har forresten en fin jobb med en normal inntekt. Han skal i utgangspunktet ha utbetalt nesten 25.000,- i mnd, etter mine beregninger.

 

Det er dog merkelig nok ikke mye som tyder på at han sitter igjen med så altfor mye etter at husleie og andre utgifter er betalt (som dere ser), selv om han burde sitte igjen med en rimelig god del.

 

Anonymous poster hash: 98627...918

 

Edit: Dobbeltpost flettet, Tvillingsjel

Endret av Tvillingsjel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Han har en husleie på la oss si 2500.-

Dermed er han 60 000 etter deg i inntekt på et år siden du har tilsvarende i inntekt på nevnte husleie.

Litt skammelig å ta husleie, mener nå jeg, men men...

Lenke til kommentar

Du sier du føler han prøver å skjule økonomien for deg, men har du noen gang spurt han om det?

 

Og er dere virkelig samboere hvis du tar leie av han? Høres ut som kreativ regnskapsføring.

 

Ser ikke noe problem i om et par har hver sin økonomi, og da er det en selvfølge at man har rett til å holde sin egen økonomi for seg selv. Er man seriøse om forholdet er det jo mange fordeler ved å ha en samla økonomi da, gjør det enklere å spare til eventuelt nytt bosted.

 

Det er kanskje mer informasjon du kan gi om forholdet, men ut i fra det du har sagt med å ta leie fra samboer gir ett sterkt inntrykk av at det er "dine penger og mine penger" noe som ikke gir deg mye moralsk rett til innsyn.

 

Hvis jeg var en leietager som tilfeldigvis hadde sex med eieren hadde jeg ikke sett noen grunn til å dele informasjon om min økonomi med henne, men med en samboer mener jeg at vi begge har fordel av å være klar over hverandres økonomi.

Lenke til kommentar

Han kan være veldig "gjerrig" i form av at han ikke reparerer/forbedrer ting som ikke er ødelagt/funksjonelt ( bilen for eks ). Han bruker ikke mer penger en han trenger og bruke og at han evt kanskje har gjeld ? Jeg syntes det er ganske normalt og ha nogenlunde god oversikt over inntekt og utgifter til en samboer siden det er felles utgifter og da ofte nødvendig og vite hva den andre kan og ikke kan betale av div ting. Men gjeld er skummelt tema og prate med noen om for økonomiske problemer er utrolig sårt for mange

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

Han har en husleie på la oss si 2500.-

Dermed er han 60 000 etter deg i inntekt på et år siden du har tilsvarende i inntekt på nevnte husleie.

Litt skammelig å ta husleie, mener nå jeg, men men...

not sure if serious?

 

Hva er det du lurer på?

Lenke til kommentar

 

 

Han har en husleie på la oss si 2500.-

Dermed er han 60 000 etter deg i inntekt på et år siden du har tilsvarende i inntekt på nevnte husleie.

Litt skammelig å ta husleie, mener nå jeg, men men...

not sure if serious?

 

Hva er det du lurer på?

 

Lurer ikke på noe.

Bare skjønner ikke hvor fra atmosfæren du har hentet tankegangen din?

Selvfølgelig skal en person betale leie når den andre eier. Om det er 500kr eller 5000kr er et spm om prisen på boenheten. Snakker jo om at eier har lån (si en normal leilighet til ca 2mill) med 4% rente er det ca 6.500 i mnd i BARE renteutgifter, selv med 50% nedbetalt lån vil det da si over 3.000 kr i rene renteutgifter... Og du mener det er skammelig å betale for seg?

 

Våkn opp. Det er normalt. Det er sånn det funker. Og det burde være forventet.

Uansett samboer/kjærester/etc.

 

 

edit: 2.500 kr i leie for et sted hvor det er 2 som kan bo (da snakker vi sikkert 40-50m2+ er etter min mening en hyggelig pris. Så deler man selvfølgelig på felleskostnader/strøm/internett/tv etc også.

 

edit2: Ser at hele innlegget mitt er ganske så off topic. For å komme med noe konstruktivt til TS. Ja man burde ha innsikt i hverandres økonomi. Da mener jeg ikke kontroll på hva en person har kjøpt til en hver tid/hva h*n bruker penger på. Men ca hva samboer/kjæreste har i inntekt/lån/gjeld etc.

Endret av wampster
  • Liker 3
Lenke til kommentar

For meg er det ikke et tema engang at en av oss skal holde økonomi hemmelig for den andre (selvfølgelig unntak når det kommer til gaver osv ;) ). Men, folk har veldig forskjellige syn og holdninger til økonomi. Noen syns det er ok å dele alt og ikke regner på kroner, andre er nazi og skal ha alt 50/50 med ditt og mitt.

 

Har noen venner som høres litt ut som din situasjon. Hun lurte på hvorfor han "aldri" hadde penger til noe. Viste seg at han hadde gamle lån, inkassosaker og gjeld oppetter ørene som han ikke klarte å ta seg av. De har løst det på sin måte, men hun måtte finne ut av det selv og så begynne å finne en løsning. Det kom ikke av seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Ta nå med i regnestykket ditt verdistigningen på leiligheten.

Det er ikke normalt å ta husleie av samboer. Det er normal å eie noe sammen med lik fordeling av utgifter eller fordeling etter inntekt, men husleie av samboer, det mener jeg er forkastelig. eie sammen, eller ikke noe da man som samboer sitter på helt bare bakke som den andre samboeren kan bestemme.

 

At du ikke skjønner og samtidig ikke stiller spørsmål.....

Lenke til kommentar

Jeg bor i leiligheten som min samboer eier, og bidrar med det jeg har råd til av felles mat, turer osv. I tillegg deler vi litt når bomregningene kommer, siden jeg bruker bilen mye. Foreslo at jeg også skal overføre 1000-1500,- i mnd for diverse strøm, slitasje og bruk, men det ville han ikke ha. Så, alle er forskjellige :) . HELT gratis syns jeg ikke man kan bo et sted som noen andre eier (altså unngå alt av regninger og fellesutgifter). Men igjen, noen syns kanskje det er ok... :D

Lenke til kommentar

Jeg hadde likt å vite det. Om han har dårlig økonomi så vil det påvirke deg også (jeg tenkte først at dere kanskje bodde sammen som venner, men virker som dere er sammen). Om dere skal kjøpe noe sammen så vil det påvirke hvor mye lån dere kan få.

 

Jeg var sammen med en som var gjeldsslave en gang og jeg fant det ikke ut før vi bodde sammen og jeg måtte betalte omtrent alt fra mitt studielån og stipend... Jeg brant meg i alle fall den gangen. Er greit å vite litt om økonomien til den man er sammen med. Om det er veldig alvorlig, så synes jeg faktisk at man har omtrent krav på å vite det. Andre er sikkert uenig med meg, men man må selv vite hva man er komfortabel med.

Lenke til kommentar

Ta nå med i regnestykket ditt verdistigningen på leiligheten.

Det er ikke normalt å ta husleie av samboer. Det er normal å eie noe sammen med lik fordeling av utgifter eller fordeling etter inntekt, men husleie av samboer, det mener jeg er forkastelig. eie sammen, eller ikke noe da man som samboer sitter på helt bare bakke som den andre samboeren kan bestemme.

 

At du ikke skjønner og samtidig ikke stiller spørsmål.....

 

Det er IKKE? normalt å ta husleie av samboer..? Hvor i all verden har du det fra? Det er det mest normale som finnes. Det er også den mest rettferdige måten å gjøre det på frem til man kjøper noe sammen. Hvor du har "det er forkastelig" fra...

 

Jeg skjønner at du er seriøs. Men etter min mening er det total skivebom.

Kan du komme med en GOD grunn til at man ikke skal betale for seg?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ta nå med i regnestykket ditt verdistigningen på leiligheten.

Det er ikke normalt å ta husleie av samboer. Det er normal å eie noe sammen med lik fordeling av utgifter eller fordeling etter inntekt, men husleie av samboer, det mener jeg er forkastelig. eie sammen, eller ikke noe da man som samboer sitter på helt bare bakke som den andre samboeren kan bestemme.

 

At du ikke skjønner og samtidig ikke stiller spørsmål.....

 

Å ta leie av samboer er selvsagt helt normalt. Det er en veldig ryddig grei måte å innlede et samboerforhold på. Setter man leien til et sted mellom "dekker økte ekstrakostnader" og "markedsleie" så kommer begge parter bedre ut økonomisk enn ved å bo alene.

 

Lar man kjæresten bo gratis så vil jo vedkommende spare store beløp. Det er vanskelig å komme under 5000kr i måneden for en leilighet i dag. Det kan selvsagt være kurant å subsidiere kjæresten med et slikt beløp dersom dere har vært sammen i flere år, men for folk som blir samboere tidlig i forholdet? Hvorfor skal den ene parten ta ut hele gevinsten (og mer til) av å dele bopæl?

 

Verdistigning på leilighet er ikke relevant i det hele tatt.

 

 

Jeg hadde likt å vite det. Om han har dårlig økonomi så vil det påvirke deg også (jeg tenkte først at dere kanskje bodde sammen som venner, men virker som dere er sammen). Om dere skal kjøpe noe sammen så vil det påvirke hvor mye lån dere kan få.

 

Jeg var sammen med en som var gjeldsslave en gang og jeg fant det ikke ut før vi bodde sammen og jeg måtte betalte omtrent alt fra mitt studielån og stipend... Jeg brant meg i alle fall den gangen. Er greit å vite litt om økonomien til den man er sammen med. Om det er veldig alvorlig, så synes jeg faktisk at man har omtrent krav på å vite det. Andre er sikkert uenig med meg, men man må selv vite hva man er komfortabel med.

 

Jeg tror nesten alle ønsker å vite. Mange vil selvsagt kunne leve fint med at partneren har gammel gjeld, men man må vite slik at man kan planlegge livet ut fra det. Det er kjedelig når den ene partneren drømmer om å kjøpe hus sammen innen 5 år og den andre holder skjult at hennes/hans gjeld vil stoppe alle slike planer i minst 15 år.

 

Å kreve full innsikt etter å ha vært sammen i 3 uker er selvsagt alt for drøyt, men innsikt i økonomi bør utvikle seg sammen med forholdet og ikke vokse til en stor elefant.

Endret av EternalSunshine
Lenke til kommentar

Ta nå med i regnestykket ditt verdistigningen på leiligheten.

Det er ikke normalt å ta husleie av samboer. Det er normal å eie noe sammen med lik fordeling av utgifter eller fordeling etter inntekt, men husleie av samboer, det mener jeg er forkastelig. eie sammen, eller ikke noe da man som samboer sitter på helt bare bakke som den andre samboeren kan bestemme.

 

At du ikke skjønner og samtidig ikke stiller spørsmål.....

Forkastelig? Det som er forkastelig, er at du mener at en skal bo gratis.

Det er en løsning bare en av de to tjener på, og er overhode ikke likestilling.

 

Om dama jeg hadde havnet i et forhold der jenta forventet å bo gratis hos meg, så hadde hun fort havnet på dør med beskjed om at hun kunne komme tilbake når hun var blitt voksen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er IKKE? normalt å ta husleie av samboer..? Hvor i all verden har du det fra? Det er det mest normale som finnes. Det er også den mest rettferdige måten å gjøre det på frem til man kjøper noe sammen. Hvor du har "det er forkastelig" fra...

 

Jeg skjønner at du er seriøs. Men etter min mening er det total skivebom.

Kan du komme med en GOD grunn til at man ikke skal betale for seg?

 

Vanligvis er man samboere fordi man ønsker å være sammen, hvorfor sette en pengepris på det?

 

Hvis man liker noen veldig godt mener jeg det er minste man kan gjøre å gi de tilgang til hjemmet uten at de må betale for det.

 

Er det slik at hvis en person lager middag skal den andre betale for middagen også?

 

Tror jeg aldri kunne bodd med en person som skulle gjøre alt i forholdet om til penger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...