Gå til innhold

Bruke Scsi disk som boot hardisk?

Anbefalte innlegg

Fikk forleden en god del ddatautstyr av naboen, inkluderende en gammel dualsystem server med 2*266 mhz eller noe. I serveren fant jeg også en Seagate barracuda SCSI ultrawide 4.3 gb. Jeg fikk også en ny scsi kontroller. Kan jeg Connecte denne i mitt system og legge Win over på denne disken? Vil dette gi en god del raskere system og boot?

Hva råder dere meg til å gjøre?

Cil denne trenge ekstra kjøling?(hardisken)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs om det vil gi deg noen spesiell hastighetsytselse - de nyeste IDE-diskene har like god ytelse som det du lister opp der. Men ja; det er bare å bruke en SCSI-disk som systemdisk, ingen problemer. Du må bare huske å velge dette i BIOS og også sette opp riktig SCSI ID i BIOSen til SCSI-kortet ditt.

Jeg hadde en UW-SCSI-disk som snurret og gikk på 10.000 RPM som systemdisk i lengre tid og den trengte ingen ekstra kjøling, så det skal gå fint.

Lenke til kommentar
koblet til disken uten å ha konfigurert den med jumpere, da jeg har noen slike liggende OG jeg synste forklaringen var vanskelig. Den bråker jo ganske mye da.

Er grunnen til at jeg ikke så disken i min datamskin pga at jeg ikke har konfigurert den?

Det kan være flere grunner. Det kan være at det er feil jumper-innstillinger, det kan være at du ikke har installert SCSI-kortet korrekt, det kan være at SCSI-disken ikke er partisjonert, eller at partisjonene på den ikke er aktivert. Ta deg en tur inn i Device Manager og se om du finner disken der.

Lenke til kommentar
Fikk forleden en god del ddatautstyr av naboen, inkluderende en gammel dualsystem server med 2*266 mhz eller noe. I serveren fant jeg også en Seagate barracuda SCSI ultrawide 4.3 gb. Jeg fikk også en ny scsi kontroller. Kan jeg Connecte denne i mitt system og legge Win over på denne disken? Vil dette gi en god del raskere system og boot?

Hva råder dere meg til å gjøre?

Cil denne trenge ekstra kjøling?(hardisken)

En rimelig 40GB IDE-disk vil nok kjøre ringer rundt den gamle SCSI-kladden. Ordet SCSI er ikke ensbetydende med ytelse. Store IDE-disker gir SCSI-disker en del konkurranse når det gjelder overføring av store filer, mens 10.000/15.000rpm scsi'ene fremdels vinner klart på søketid osv.

Maskinen din vil veldig neppe bli noe raskere til å boote. Vil vedde på at det faktisk blir en del tregere, med mindre du har fantastisk dårlig IDE-disk du booter fra nå, utrolig råttne HDD-kontrollere eller fullstendig feil konfigurerte drivere til dem.

Lenke til kommentar
Jeg hadde en UW-SCSI-disk som snurret og gikk på 10.000 RPM som systemdisk i lengre tid og den trengte ingen ekstra kjøling, så det skal gå fint.

Og hørselen er intakt?

10000 RPM er ikke nødvendigvis ensbetydende med støy.

Har selv en Fujitsu MAN3184MP 18.4Gb SCSI disk, og den støyer faktisk langt mindre enn de fleste 7200 diskene jeg har vært borti.

Lenke til kommentar
Du burde installere WIN på nytt - kopiering av windows-mappa er ikke noe smart - det vil ikke fungere uansett !

Tull, selvfølgelig KAN det fungere. Men ikke nødvendigvis automatisk. Har selv gjort dette mange ganger.

Fragletrollet:

Anbefaler at du får kontrolleren og disken til å fungere i Windows før du kopierer over Windows, slik at du får installert driverene som er nødvendig. Er du ikke kjent med SCSI-utstyr, så kan det lønne å ta en titt på SCSI-guiden.

Når det er sagt, så tviler jeg på at du oppnår noen ytelsesøkning på denne disken. En UW-buss har en overføringshastighet på maks. 40 Mbps, og 40 GB disken din er nok ganske sikkert en ATA66 eller bedre. Du skriver ingenting om hvilken kontroller du bruker heller, og hastigheten kan bli begrenset av denne også.

Forslag til alternative bruk av disken:

1. Bruk den som prosjektdisk. Hvis du driver med videoredigering, musikk e.l. så er SCSI-disker gode å bruke til å legge filer du skal brenne til CD, fordi SCSI bruker ekstremt lite prosessorkraft til å lese og skrive. Selv om brennerene har blitt utstyrt med Burn-Proof o.l. og ATA-systemene ikke belaster prosessoren som de gjorde før, så slår de ikke SCSI på dette området enda.

2. La disken stå i serveren hvis den fungerer. Bruk den som fil-, ftp-server e.l.

3. Hvis du får disken og kontrolleren til å fungere, selg de og legg pengene inn i en ny ATA-disk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...