Gå til innhold

kabel-tv

janken

Anbefalte innlegg

I huset ligger det kabel-tv ledning, er det mulig å koble til tv-ut på skjermkortet til coax ledningen.

Problemet er, maskinen står i en annen del av huset enn den beste tv en. Men jeg har kabel-tv. Og det fungerer jo å sende signaler fra videospilleren igjennom ledningen. Men hvordan kan jeg koble pc en til denne coax ledningen.

Jeg tror det er ganke enkelt..Men hvordan??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja..jeg forstår hva du vil frem til..

Men det var ikke det som var poenget her..det var bare et lite døme. Spørsmåle var egentlig hvordan jeg enklest mulig kan koble tv-utgangen til denne ledningen !

Svar blir motatt med takk!!!

Lenke til kommentar

Du må nok trikse litt her. Signalet fra kabel-tv

er et RF signal. Signaltet ut fra tv-ut er et composite signal. Ergo du kan ikke blande dem sammen.. Både RF og Composite signalet bruker en leder + jord så du kan bruke antennekabelen, du vil sikkert ikke få problemer med impedanseforholdet i kabelen. Du kopler først denne kabelen vekk fra alt som har med kabeltv anlegget oggjøre. Da skal du ha en kabel fra den gode tvn din ned til dataen uten mellomledd ( Y-ledd kan drukne signalet i filteret )

Du kan f,eks lodde en phono plugg til senterlederen av coax kabelen, jord til jord selvfølgelig, i begge ender. Det du har i realiteten nå er en laang phono kabel.. kople til phonopluggen til tv-out på pc og kople til phonoplugg på composite-in på tvn din. composite-in kan du finne ved å bruke en scart til phono..

for what it is worh

Lenke til kommentar

problemet er vel at du vil ha lyd i tillegg. Da har du plutselig 3 kabler som skal gjøres om til coax. Løsningen er kanskje en "scart" til coax hvor du bruker en pakke med løse deler på hver side av scart koblingen dvs. gul,rød,hvit eventuell Svhs plugg i en ende og coax i den andre enden. Har sett sånne pakker før i butikkene det er det eneste mulighetene jeg kan tenke på.

Jeg mente ikke å være sarcastisk med den forrige meldingen, jeg bare synes det var en glimrende ide hvis det funker..

Lenke til kommentar

Med denne kjekke saken kan du ligge på soverommet og se DivX:-)på TV'en !

Uten å måtte "banne" over LAANGE kabler og annet stasj. Har sett den i butikken til ca. 1100,-

Gode kabler er minst like dyre :smile:

Funker utmerket med bra bilde og lyd. Det beste er rekkevidden: opptil 50 meter !

Se:

http://www.trust.com/computer/

Se under products

Wireless Video & DVD Viewer

KillerWhale¤NOR

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-18 07:15, Hondaen skrev:

Du må nok trikse litt her. Signalet fra kabel-tv

er et RF signal. Signaltet ut fra tv-ut er et composite signal. Ergo du kan ikke blande dem sammen..

Genial konklusjon (not)... Composite signalet er modulert fra 0-5 Mhz, hvor RF-signalene som brukes til distribusjon av TV-signaler er modulert fra ca. 30 Mhz til ca. 900 Mhz, avhengig av kanal de blir sendt på. I teorien skulle det derfor være en mulighet, men i praksis tror jeg det blir vanskelig. Kvaliteten på signalgeneratoren til skjermkortet er neppe av en så god kvalitet at det ikke vil dannes overtoner (mulig de er filtrert bort?!?), så det vil være en fordel å ha et lavpass-filter på utgangen for å hindre interferens med TV-signalene. Likeledes bør du i tilfelle også ha et lavpass-filter der du kobler composite-signalet til TV'en (...et passivt lavpass-filter er forresten ikke vanskelig å lage). Jeg tror også du bør ha en signalforsterker etter TV-ut uttaket på skjermkortet.

...når jeg tenker på det har jeg faktisk gjort dette med en gammel Amiga, men der var signalet RF-modulert og avstanden var ca. 4 meter (i et annet rom). Kvaliteten var dårlig (det var tydelig at det var behov for en signalforsterker), men det var mulig å se hva som foregikk. En mulighet kan derfor være (hvis du har litt elektronikk-kunnskaper) å bruke en RF-modulator fra en gammel Video (e.l.), som vanligvis modulerer signalet på en kanal rundt 36.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...