Gå til innhold

Derfor skriver Game of Thrones-forfatteren bøkene sine i MS-DOS

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man kan gjerne se på LaTeX som et program for å automatisk typesette temmelig ren tekst - en slags "fohåndsvisning" om man vil.

Det går. Han kan også strukturere hele boken i flere mindre filer (fil per kapittel etc).

Det kan f.eks. være greit å kjapt se hvor kappitteloverskriftene etc. er, eller å få en lett lesbar papirkopi* selv om man lar forlaget ta seg av finformateringen.

Dette er legitim bruk, uten tvil, men til det fungerer også ting som asciidoc og markdown. Det eksisterte strengt tatt ikke da han begynte, men som en generell løsning på problemet fungerer det nok supert.

En annen fordel med LaTeX er at referanser er superlett.

Men hovedfordelen er at alt er ren tekst - noe som minimerer sjangsen for at ting går katastrofalt galt (gjerne dagen før deadline). Hørte senest i går om en som hadde greid å f*cke opp referanselisten til masteroppgaven sin i Word dagen før innlevering...

En annen fordel med ren tekst er at det blir mye mer konsistent å bruke - om du vet hvordan du gjør X i versjon Y, så vet du det også i versjon Y+1. Screenshots av riktig versjon og riktig språkdrakt med "pek her og der, klikk så der og der, og så funker det kanskje, med mindre du har skrudd på funksjon Z i undermeny W (med mindre du er på versjon blæh, for da ligger den i undermeny P)" er unødvendig, det holder med "bruk kommando '\begin{blæh}'", som man ofte finner på et forum. Og nesten uansett hva du har lyst til å gjøre, så har noen laget en lur pakke for det.

Ennå en fordel med ren tekst er at det gjør inkrementell backup / versjonskontroll mye mer effektivt (SVN/GIT!).

Det er godt mulig at han tar backup ved å skrive det ut. Backup trenger ikke alltid å være digitalt.

Det funker sikkert fint om man har en gjeng med forlagsslaver til å om nødvendig taste inn ting på nytt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

"? Det gjør alt det jeg ønsker at et tekstbehandlingsprogram skal gjøre, og det gjør ikke noe mer enn det. Jeg vil ikke ha noe hjelp. Jeg hater alle disse moderne systemene hvor du taster inn en liten bokstav og så blir det til en stor bokstav i stedet. Hvis jeg ville ha en stor bokstav hadde jeg skrevet en stor bokstav! Jeg vet hvordan shift-tasten virker, sa Martin.

Hater stavekontroll

Den populære forfatteren hadde heller ingenting til overs for stavekontroll, noe han faktisk gikk så langt som til å si at han «hater»."

+1 cookie til George Martin!

Og istedet for å forklare hvorfor, så nøyer jeg meg med å referere til og gi thumbs up til Spartapus.

Lenke til kommentar

"? Det gjør alt det jeg ønsker at et tekstbehandlingsprogram skal gjøre, og det gjør ikke noe mer enn det. Jeg vil ikke ha noe hjelp. Jeg hater alle disse moderne systemene hvor du taster inn en liten bokstav og så blir det til en stor bokstav i stedet. Hvis jeg ville ha en stor bokstav hadde jeg skrevet en stor bokstav! Jeg vet hvordan shift-tasten virker, sa Martin.

Hater stavekontroll

Den populære forfatteren hadde heller ingenting til overs for stavekontroll, noe han faktisk gikk så langt som til å si at han «hater»."

+1 cookie til George Martin!

Og istedet for å forklare hvorfor, så nøyer jeg meg med å referere til og gi thumbs up til Spartapus.

Stavekontroll kan være småirriterende, særlig den automatisk rettende tingen: Jeg satt en gang i tiden på en nynorsktentamen (eller var det eksamen? hvem vet...) og skulle skrive i Word. Med tidsbegrensning. Det var bare det at maskinen automatisk rettet alle mine "ikkje" til "ikke", selv om jeg gjentatte ganger hadde satt stavekontroll til nynorsk i menyen. Det tok litt tid før jeg fant ut at dette kun påvirket *nye* dokumenter (jeg hadde skrevet en overskrift og et par-tre linjer før jeg kom på å bytte språk), og den riktige instillingen var å få tak i ved å merke all teksten, høyreklikke, trykke på "paragraf..." eller noe slikt, og så en underfane der...

Så var det bare å være glad man ikke skulle skrive om fæsken i Lofoten, for "fiskebåt" ble autoretta til "fiskeubåt"...

Lenke til kommentar
"fiskebåt" ble autoretta til "fiskeubåt"

Jeg tror rett og slett at det bare er å lære seg Word skikkelig, så kommer man ikke opp i slike problemer. Har aldri hatt noen av de problemer som er nevnt over her, fordi jeg konfigurerer Word til å fungere slik jeg vil.

Omtrent som man konfigurerer emacs til å virke akkurat som man vil...

Lenke til kommentar

Jeg tror rett og slett at det bare er å lære seg Word skikkelig, så kommer man ikke opp i slike problemer. Har aldri hatt noen av de problemer som er nevnt over her, fordi jeg konfigurerer Word til å fungere slik jeg vil.

Det går sikkert an, men hvorfor bruke et nytt program og så lære seg å stille deg inn så det virker som det gamle, når man bare kan bruke det gamle?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ettersom han skriver i MS-DOS regner jeg nesten med at det er smålig med backupløsninger...

Er det noen som har spurt hva han gjør dersom PC-en hans går ad undas?

Tar han daglig backup?

Mon tro han bruker source control...

Han kan jo speile harddisken. Og om disken er på la oss si en 500 megabyte eller mindre, så går det jo på et blunk.

Endret av G
Lenke til kommentar

Problemet med floppydisk er at diskettene er ekstremt sårbare. Så før du vet ordet av det så er dataene dine uleselige. Da er harddisk-speiling betydelig sikrere. Og med riktige overganger eller utnappbare løsninger så kan man fint gjøre kloningen i f.eks. Windows 8 om man vil det. Så brukervennligheten i forhold til å speile skal kunne rigges lettvint.

Det "enkleste" er jo å plugge fra disken over på et OS som er moderne til å kunne speile disken på et blunk. Også plugge den tilbake igjen for videre bruk etter kloningsprosessen er komplett. Så gjør man dette så ofte man tror man har behov for det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Ettersom han skriver i MS-DOS regner jeg nesten med at det er smålig med backupløsninger...

Er det noen som har spurt hva han gjør dersom PC-en hans går ad undas?

Tar han daglig backup?

Mon tro han bruker source control...

Han kan jo speile harddisken. Og om disken er på la oss si en 500 megabyte eller mindre, så går det jo på et blunk.

Hvordan gjør du dette i MSDos?

Lenke til kommentar

Skrive egne drivere og programvare for jobben?

Eller om du er sterkt i mot å betale for et nytt OS, slik man også kan insinuere at mannen med MS-DOS forkjærligheten kanskje kan være, så speil det under Linux da. Husk det var bare et forslag til løsning.

Og selve floppdisklagringen er jo hull i hode uansett, selv om det har fungert en gang i tiden, så betyr det ikke at det er beste metoden.

Et alternativ er å virtualisere MS-DOS, så kan man simpelthen bare kopiere hele partisjonen, så glemmer man hele disksspeilingen. Så selv om denne siste løsningen er den aller mest lettvinte og gjerne av de sikrere varianten, så syntes jeg ikke det var den mest elegante av nostalgiske grunner. Siden dette virket å være en veldig nostalgisk MS-DOS-bruker.

Og selvfølgelig siden noen finner på å forsøke stille meg til veggs på tema.

Husk at jeg har inngående kunnskap om mye fra den æraen (MS-DOS) og kunne lett ha arrestert meg selv der gjorde det. F.eks. kan man nok også si at siden harddisk-kontrolleren må være fra den gang (dersom man ikke benytter seg av virtualisering da), så da får man kun begrenset støtte, f.eks. så selges ikke IDE-harddisker i særlig grad lengre, så man må jo grave på søppelbergene alternativt ebay etter slikt.

En annen ting er at en "moderne Windows-" kontroller nok er bakoverkompatibel ved visse steder årganger, uten at jeg gidder å sette meg inn i dette. Da det mest elegante i mine øyne nok blir å virtualisere for å kopiere hele den virtuelle harddisken.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F
G skrev (På 22.5.2014 den 10.17):

Skrive egne drivere og programvare for jobben?

Eller om du er sterkt i mot å betale for et nytt OS, slik man også kan insinuere at mannen med MS-DOS forkjærligheten kanskje kan være, så speil det under Linux da. Husk det var bare et forslag til løsning.

Og selve floppdisklagringen er jo hull i hode uansett, selv om det har fungert en gang i tiden, så betyr det ikke at det er beste metoden.

Et alternativ er å virtualisere MS-DOS, så kan man simpelthen bare kopiere hele partisjonen, så glemmer man hele disksspeilingen. Så selv om denne siste løsningen er den aller mest lettvinte og gjerne av de sikrere varianten, så syntes jeg ikke det var den mest elegante av nostalgiske grunner. Siden dette virket å være en veldig nostalgisk MS-DOS-bruker.

Og selvfølgelig siden noen finner på å forsøke stille meg til veggs på tema.

Husk at jeg har inngående kunnskap om mye fra den æraen (MS-DOS) og kunne lett ha arrestert meg selv der gjorde det. F.eks. kan man nok også si at siden harddisk-kontrolleren må være fra den gang (dersom man ikke benytter seg av virtualisering da), så da får man kun begrenset støtte, f.eks. så selges ikke IDE-harddisker i særlig grad lengre, så man må jo grave på søppelbergene alternativt ebay etter slikt.

En annen ting er at en "moderne Windows-" kontroller nok er bakoverkompatibel ved visse steder årganger, uten at jeg gidder å sette meg inn i dette. Da det mest elegante i mine øyne nok blir å virtualisere for å kopiere hele den virtuelle harddisken.

Du kunne jo fått en utfordring. Kjøp deler i dag som kan kjøre en MSDOS maskin....

Jeg tviler det lar seg gjøre, men det er mange ting som MSDOS ikke har støtte for som vi i dag tar for gitt.

btw. Speiling er ikke backup. Sletter du ei fil fra speilet, så er den borte, mens en backup kan få den tilbake...

Lenke til kommentar

For de som ikke er klar over det, så kjøres fortsatt DOS på dagens maskiner. Det er veldig vanlig (i alle fall for et par år siden, rett før UEFI kom) å bruke DOS til å flashe firmware på hovedkort, raidkort og andre duppeditter.

Man får kanskje ikke tilgang til de 8 prosessorkjernene man har, eller alle sine 16 GB med RAM, men det virker.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Du kunne jo fått en utfordring. Kjøp deler i dag som kan kjøre en MSDOS maskin....

Jeg tviler det lar seg gjøre, men det er mange ting som MSDOS ikke har støtte for som vi i dag tar for gitt.

btw. Speiling er ikke backup. Sletter du ei fil fra speilet, så er den borte, mens en backup kan få den tilbake...

Jeg tar ikke utfordringen, annet enn å legge MS-DOS i VMware vel og merke. Sorry.

Ellers vil jeg hevde at om du gjør engangsspeilinger, og legger vekk kopidisken eller originaldisken, alt etter hva som behager deg, så har du alle filene. Jeg tenkte ikke på speiling ala som i RAID, men heller på disk-kloning.

Sorry, jeg tenkte nok på disk-kloning, og beklager det på det sterkeste med feilbruk av terminologi her.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jeg tar ikke utfordringen, annet enn å legge MS-DOS i VMware vel og merke. Sorry.

Ellers vil jeg hevde at om du gjør engangsspeilinger, og legger vekk kopidisken eller originaldisken, alt etter hva som behager deg, så har du alle filene. Jeg tenkte ikke på speiling ala som i RAID, men heller på disk-kloning.

Sorry, jeg tenkte nok på disk-kloning, og beklager det på det sterkeste med feilbruk av terminologi her.

Ingen årsak. De fleste kan kludre litt med terminologien.

Anyway så tror jeg man ville slite med å finne utstyr i dag som kunne kjøre MSDOS i bunnen.

Lenke til kommentar

Ingen årsak. De fleste kan kludre litt med terminologien.

Anyway så tror jeg man ville slite med å finne utstyr i dag som kunne kjøre MSDOS i bunnen.

Eneste man trenger er en diskettstasjon, eller et lagringsmedium som heter A: (som er avholdt til diskett sammen med B:, derfor neste lagringsvolum heter C:)

http://www.computerhope.com/issues/ch000866.htm

Man kan fint lage en bootbar minnepenn også uten å ha diskettene.

Jeg klarte å installere MS-DOS på min maskin da den var ny uten problemer. (Se signatur)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Da har du jo ikke holdt deg til de begrensninger som er i MSDOS.

512MB minne. 2 GB HD. Singelkjerne og uten hypertreading prosessor.

USB støtte er også fjernt i MSDOS. +++++ Husker ikke alt....

Det var liksom det jeg såg på som en utfordring om man kunne finne utstyr som hadde den støtten.

Lenke til kommentar

Ingen ting er fjernet, bare aldri lagt til. Selv om du har mer resurser enn det operativsystemet klarer, så fungerer fortsatt operativsystemet helt fint.

Om du har en maskin med 16 GB RAM, og installerer Windows 7 Home Basic, så fungerer operativsystemet helt fint. Problemet er at du ikke får brukt mer enn 8 GB RAM da systemet ikke støtter mer.
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/aa366778(v=vs.85).aspx
Det samme problemet får du hvis du installerer 32-bit, da detter støtten ned til 4GB, Dette gjelder alle operativsystemer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...