Gå til innhold

Tv'en har vært på reperasjon to ganger - forsatt problemer


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Så jeg har da en phillips tv som ble kjøpt på elkjøp for ca 3 år siden. Det har egentlig vært problemer med den fra dag 1, men av ulike grunner trodde jeg det var en mediaboks jeg brukte som var feilen.

 

Så det tok lang tid før jeg fikk fingen ut og ikke fant i meg probleme lenger. De var raske å hente tv'en, og nesten enda raskere å levere den tilbake. Den første gangen fikset de ingenting, den andre gangen ser det ut som de har fikset 1 av problemene, men det er forsatt 2 igjen.

 

Skal jeg finne meg i det? Har jeg ingen flere rettigheter? Jeg er lei av sløv reparasjon og mangel av testing, for det er nærmest umulig og ikke se problemene etter en times tid bruk.

 

Eller er min eneste mulighet å be om ny reparasjon å krysse fingrene? Har jeg noen rettigheter utover å be om ny reparasjon ? Det er både slitsomt å mase og forklare kundeservice hva problemet er, og det er irriterende å måtte være uten tv i flere dager - selv om de har vært overraskende kjappe med henting og levering det skal de ha.

Endret av Everket
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selger har kun tre avhjelpsforsøk for samme mangel. Dvs. at om dette er tredje gang du reklamerer på samme mangel har du krav på å få hevet kjøpet - under forutsetning at mangelen ikke er uvesentlig, og (selvsagt) at feilen faktisk er en mangel i forbrukerrettslig forstand. Feil som følge av at du f.eks. har tuklet med firmware, slått den i en vegg under flytting etc. etc. har du ingen krav på å få utbedret iht. forbrukerkjøpsloven. Hvorvidt de evt. ikke har klart å reprodusere feilen under ett eller flere av sine avhjelpsforsøk har forøvrig ingenting å si for ditt hevingskrav, så lenge det er på det rene at det i denne omgang dreier seg om en forbrukerrettslig mangel av samme art som tidligere.

 

Selger kan (og vil mest sannsynlig) kreve å få TV-apparatet inn for undersøkelse, slik at de får bekreftet at det (også denne gang) dreier seg om en forbrukerrettslig mangel, før de evt. hever kjøpet.

 

edit: Og dersom avhjelp tar mer enn syv dager kan du kreve å få låne en TV av Elkjøp mens din egen er til reparasjon/undersøkelse, med forbehold om en viss proporsjonalitet mellom behov og kostnad. Ring dem - gjerne før du bestiller service - og forhør deg om mulighetene for dette.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Du har vel igrunnen ingen rettigheter her.

 

Du har hatt TVen i 3 år, men har hatt problemer med den fra dag 1.

Når du skal reklamere på et produkt, så skal du gjøre det innenfor rimlig tid, som er 3måneder, ikke 3 år.

 

Utover det så stemmer det srbz rimlig bra. :)

Lenke til kommentar

For å legge til litt på innlegget til srbz; det må være konstantert samme feil tre ganger. Om de ikke finner feilen etter testing, telles ikke dette som et avhjelpsforsøk, da man ikke har mulighet å reparere noe man ikke vet hva er.

 

edit: For da kunne jo hvem som helst fått hevet sitt produkt før reklamasjonstiden utløper. Finne på en feil, si at feilen er der, og sende inn tre ganger på samme feil.

Endret av Kris_910
Lenke til kommentar

Vel, altså... jo, det teller som et avhjelpsforsøk dersom man i ettertid klarer å påvise at feilen faktisk er der likevel. At selger/verksted/garantist ikke klarer å påvise en feil som faktisk er der første gang de undersøker er ikke kundens ansvar. Men selvsagt; om det dreier seg om en feil de ikke i noen av tilfellene har klart å påvise kan det være lurt av deg å forsøke å dokumentere feilen med videoopptak eller annen egnet måte.

 

 

 


Du har vel igrunnen ingen rettigheter her.

Du har hatt TVen i 3 år, men har hatt problemer med den fra dag 1.
Når du skal reklamere på et produkt, så skal du gjøre det innenfor rimlig tid, som er 3måneder, ikke 3 år.

Riktig ja. Etter flere år i kundeservice har jeg bitt meg merke i at kunder bruker det at varen har hatt en feil siden dag 1 som et argument når de omsider, noen år senere, karrer seg til butikken for å reklamere. Som om det var selgers eller verkstedets feil at kunden ikke reklamerte tidligere. Satt på spissen kunne jeg strengt tatt ha nektet avhjelp fordi de er langt forbi den "rimelige tiden" lovverket indikerer (som forøvrig er to mnd, ikke tre).

 

Om du selv har ventet unødvendig lenge med å reklamere, gjør deg selv en tjeneste og ikke bruk det som et argument. Eller enda bedre, reklamér heller i tide :)

Lenke til kommentar

(som forøvrig er to mnd, ikke tre)

Jepp, du har rett. Sjekket nettopp. var skrå sikker på at det var 3 jeg. :)

 

 

§ 27.Reklamasjon

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

 

Når kunde sier dem har hatt problemet med et produkt siden kjøpsdato (som gjerne kan være et par år), så fører jeg med all informasjonen kunden kommer med ned på papiret, slik at verksted kan få med seg alle relevante opplysninger.

Så er det evt opp til kunden om de kjenner til regelverket eller ikke.

Lenke til kommentar

Nåja. Det er ingen 2 mnd frist på å reklamere på en mangel. Fristen er satt som "rimelig tid", og denne fristen kan aldri være under 2 mnd.

I praksis så er da fristen to måneder, men verkstedet kan velge å se bort fra denne fristen og reparere likevel, for eksempel hvis fristen bare er litt overskredet eller fordi de føler seg snille.

 

Ellers så gjelder fristen fra når mangelen ble (eller burde blitt) oppdaget. Hvis trådstarter av forskjellige grunner har trodd at problemene har oppstått på grunn av mediaboksen, så kan det være et argument for at han ikke oppdaget at det var en mangel ved selve TV'en før inntil nylig.

Lenke til kommentar

Mange bra svar her, takk igjen.

 

Og siden dere virker til å ha rimelig god peiling, har dere opplevd screen tearing på tv'en deres? Det er noe som har kommet den siste måneden, men så vidt jeg kan forstå fra litt googling kan det fort bare være innstillinger på tv\pc som er feil.

 

Jeg har fryktelig mye screen tearing når jeg kobler tv'en til pc og ser film, det har jeg ikke hatt før. Som igjen blir et 4 problem jeg har med tv'en, men som forhåpentligvis jeg kan fixe selv.

 

Problemet de har fikset fikk jeg ganske tidlig viss jeg husker riktig, kanskje bare noen måneder etter jeg fikk tv'en - ganske nøyaktig som da jeg fikk en mediaboks derfor min forvirring og idioti. Men de andre er ikke så gamle, men jeg er helt enig i at jeg er bra dum som har ventet så lenge. Håper jeg lærer av det til neste gang.

Endret av Everket
Lenke til kommentar

For å legge til litt på innlegget til srbz; det må være konstantert samme feil tre ganger. Om de ikke finner feilen etter testing, telles ikke dette som et avhjelpsforsøk, da man ikke har mulighet å reparere noe man ikke vet hva er.

 

edit: For da kunne jo hvem som helst fått hevet sitt produkt før reklamasjonstiden utløper. Finne på en feil, si at feilen er der, og sende inn tre ganger på samme feil.

 

Tøv. Dersom feilen var der men selger er inkompetent og ikke finner den så er det selgers problem.
Lenke til kommentar

 

Tøv. Dersom feilen var der men selger er inkompetent og ikke finner den så er det selgers problem.

 

Det er riktig som du sier, at om et produkt sendes inn for samme feil tredje gang, så har kunden rett til heving av kjøp, også hvis verkstedet ikke har klart å gjenskape feilen de to første gangene. Men hvis de heller ikke klarer å gjenskape feilen tredje gang, så har vel kunde likevel ikke hevingsrett med mindre kunden på en måte (f.eks video) kan bevise at feilen er tilstede?

 

Hvis ikke blir det som Kris_910 sier, at hvem som helst kan påstå en eller annen feil og få hevet kjøpet rett før reklamasjonstiden er ute, for så å kjøpe nytt produkt.

Lenke til kommentar

 

For å legge til litt på innlegget til srbz; det må være konstantert samme feil tre ganger. Om de ikke finner feilen etter testing, telles ikke dette som et avhjelpsforsøk, da man ikke har mulighet å reparere noe man ikke vet hva er.

 

edit: For da kunne jo hvem som helst fått hevet sitt produkt før reklamasjonstiden utløper. Finne på en feil, si at feilen er der, og sende inn tre ganger på samme feil.

Tøv. Dersom feilen var der men selger er inkompetent og ikke finner den så er det selgers problem.

 

 

Nå er det ikke selgeren som skal reprodusere feilen, men det autoriserte verkstedet. Såklart, om de den tredje gangen finner feilen, så er det en annen sak. Men du kan ikke kreve heving av kjøp på tredje gangs samme feil, om de aldri klarer å reprodusere feilen :-)

Lenke til kommentar

Da var problemet jeg trodde var fikset tilbake, da stiller jeg litt sterkere føler jeg.

 

Det er heldigvis et problem som er veldig lett å reprodusere, selv om det kan holde seg borte i et par timer så kommer alltid ulydene tilbake.

Endret av Everket
Lenke til kommentar

Klart nok, om man aldri kan bevise at den eksisterer kan man ikke heve kjøpet. Men du ga inntrykk av at det ikke "teller som et avhjelpsforsøk" dersom selgeren den ene gangen man leverer inn ikke klarer å reprodusere. Det er misvisende. Dersom man klager på samme mangelen tre ganger, men selger først skjønner hva feilen er tredje gang, så har det klart nok formodningen for seg at mangelen eksisterte også første gang man klaget. Da har man åpenbart hevingsrett selv om selgeren gjorde feil.

 

Sett fra kjøpers ståsted er det for øvrig selger som har plikter etter kjøpskontrakten, og ingen andre. Hvem han velger å la gjøre dette for ham er irrelevant.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Hvilke 3 feil sliter du med?

 

Første er tearing, den er grei, men det mistenker jeg er pga pcen din, ikke tven, da dette ville vært trøbbel med på fler av kildene dine hadde det vært tven mest sannsynlig.

 

Men hva er de to andre? Hva sier arbeidsrapporten for 2. Gang den var inne?

Lenke til kommentar

Jeg mister lyd og eller bildet i flere sekunder ca 1-2 ganger i timen. Problemet jeg trodde var borte men som nå kom tilbake er noen rare høyfrekvente "knitre/smell" lyder som ofte skjer flere ganger i timen. Noen ganger kan tv'en fungere ganske fint i noen timer før problemene oppstår, men stort sett skjer dette hele tiden og er ikke vanskelig å fremkalle.

 

Så vidt jeg kan se fra arbeidsrapporter er det ikke funnet noen feil, men de byttet høyttalere ved den andre reparasjonen. Og første gangen bestilte de inn noen nye deler, men hva eksakt som ble byttet vet jeg ikke.

 

Tenkte jeg skulle filme og dokumentere problemet denne gang.

Endret av Everket
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...