€uropa Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 Et kartell er en sammenslutning av tilbydere i et marked. Kartellet forsøker å øke lønnsomheten til samarbeidspartene ved å bruke sin samlede markedsmakt til å påvirke produksjonsmengden og prisene i markedet. Mer om karteller finnes her: http://www.konkurransetilsynet.no/no/Ulovlig-samarbeid/Lempning/Sporsmal-og-svar-om-lempningsordningen/Hva-er-et-ulovlig-samarbeidkartell/ Konsekvensene av kartellvirksomhet er at konkurransen svekkes, priser presses over markedslikevekten, produsentoverskuddet øker, konsumentoverskudd minsker og det totale samfunnsøkonomiske overskuddet blir mindre. Karteller er vanligvis ulovlige og avdekkede tilfeller straffes hardt med bøter, for eksempel i denne saken: http://www.konkurransetilsynet.no/no/Aktuelt/Nyheter/Over-seks-milliarder-i-boter-til-internasjonalt-kartell/ Samtidig har vi karteller som OPEC, som er en sammenslutning av oljeeksporterende land som holder oljeprisene oppe ved å begrense produksjonen, og tidligere mindre vellykkede internasjonale aluminiumskarteller. Grunnen til at for eksempel OPEC kan fortsette å eksistere, er at hele nasjoner kan tillate seg å spille etter andre regler enn de som tilbydere i hver enkelt nasjon må følge. Nå er det den tida av året der lønnsforhandlinger finner sted. Og da må vi ikke glemme de kartellene som ikke er ulovlige her i landet. Lønnstakerorganisasjoner, som for eksempel LO, er sammenslutninger av arbeidstakere som presser prisene på arbeidskraf opp og forsøker å oppnå særrettigheter som andre arbeidstakere ikke har. Spørsmålet er om det er riktig å tillate enkelte karteller, som for eksempel arbeidskraftkarteller, og imperfekt konkurranse, mens vi ikke tillater karteller og imperfekt konkurranse i andre markeder? 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 Jeg kan ikke se noe fundamentalt problem med karteller, enten det er LO, melkeprodusenter, eller diamantgruver så lenge det er frivillig. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 Hva er målet med ett samfunn? Å ha mest mulig perfekt konkurranse i alle ledd? Sånn jeg ser det så er målet at innbyggerene skal ha det best mulig, og ett redskap for å nå dette måle kan være sterk konkurranse blant bedrifter, uten at det nødvendigvis er like gunstig med sterk konkurranse blant arbeidstakere. Og om man kaller LO ett kartell, hva gjør NHO til ett ikke-kartell? AtW Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 Karteller er et problem når den skaper skjeve styrkeforhold der hvor partene uten kartellet ville vært mer likefotede. "Arbeidskraftskarteller" gjør ikke annet enn å "level the playing field". Arbeidskraft er dessuten vesensforskjellig fra andre varer og tjenester. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 (endret) Karteller er et problem når den skaper skjeve styrkeforhold der hvor partene uten kartellet ville vært mer likefotede. "Arbeidskraftskarteller" gjør ikke annet enn å "level the playing field". Arbeidskraft er dessuten vesensforskjellig fra andre varer og tjenester. Har ikke lønnstakerorganisasjoner flere rettigheter enn arbeidsgiverorganisasjoner? Jeg er på utrygg grunn her, så du må gjerne rette på meg, men ved f.eks. i forbindelse med streik så er det så vidt jeg vet ikke en gyldig oppsigelsesgrunn. Man kan heller ikke ansette en erstatter midlertidig, eller få andre ansatte til å utføre arbeidsoppgavene til den streikende. Et illustrerende eksempel er da jeg for et par år siden hadde en deltidsjobb i en barnehage. Han som hadde ansvar for renhold ble tatt ut i streik, noe som førte til at hele barnehagen med rundt 100 barn og 20+ ansatte måtte stenge etter rundt en uke fordi ingen av oss hadde lov til å gå ut med søppelet. Har arbeidstakere tilsvarende rettigheter? Hvis ikke, hvordan vet vi at det er snakk om å "level the playing field"? Endret 15. mai 2014 av Sheasy Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 Jeg kan ikke kollektiv arbeidsrett særlig godt, men jeg tror det er avtalen mellom arbeidsgiverorganisasjon og arbeidstakerorganisasjon (tariffavtalen) som pålegger arbeidsgiveren å respektere streiken, og da er det arbeidsgiverne selv som har pålagt seg å følge disse reglene. Det ser jeg ikke noe galt med. Verken arbeidstakere eller arbeidsgivere pålegges å organisere seg. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 Hvis det er riktig er jeg helt enig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå