Neburlo Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 Hei, jeg elsker å bake og gjør det nesten hverdag. Det er mitt store hobby nå! Jeg går nå i 10klasse men det er snart tid til å velge linje og hvilken utdanning jeg vil ha. Jeg tenkte å gå restaurant og matfag, og bli baker. Men jeg har hørt at baker blir dårlig betalt, med 300 000 kr i året. Er det sant? Hvor lenge må man jobbe? Blir glad for hver hjelp og kommentar! positive/negative ting. Sier takk for alle som svarer Lenke til kommentar
Brattus Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 Baking er jo en veldig god hobby!I følge http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/baker , så er det minstelønnen som er på 300 000, så er fullt mulig å tjene mer enn dette, alt etter hva du gjør.Om en jobber på en litt "finere" restaurant, så tror jeg det er fullt mulig å få en god lønn, men om en jobber på et konditori som baker/selger, så er jeg ikke helt sikker på om det er mulig å få så mye mer betalt, uten at jeg vet hva de som jobber der tjener. Har du planer om høyere utdanning kan jo få en mer "spisskonpetanse" inn matlagingEller er det kun baking du ønsker å holde på med? Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 Minstelønnen er ikke så voldsomt mye høyere for folk med høyere utdanning. 300 000 brutto i året er en helt kurant lønn. 1 Lenke til kommentar
Neburlo Skrevet 17. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2014 Ok, takk for at dere svarte for det første ihvertfall! men 300 000 hørtes jo egentlig veldig lite ut som årslønn synes jeg. Men ja Brattus1 har bare tenkt å drive på med baking egentlig, hvordan det? Lenke til kommentar
Bruker-158599 Skrevet 17. mai 2014 Del Skrevet 17. mai 2014 Ok, takk for at dere svarte for det første ihvertfall! men 300 000 hørtes jo egentlig veldig lite ut som årslønn synes jeg. Men ja Brattus1 har bare tenkt å drive på med baking egentlig, hvordan det? Det blir 25 000 i mnd. Synes det er greit jeg siden det er minstelønn. Det er 25 000 uten skatt, så blir nok litt mindre, men siden dette er minste lønn kan det godt hende du tjener mer enn 300 000. Lenke til kommentar
Neburlo Skrevet 17. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2014 Ok 25 tusen i måneden er jo veldig grei egentlig! jeg var før først litt usikker på lønn. Men det høres jo helt grdit ut. Vet noen noe ol hvilken gjennomsnitt man må ha for å komme inn i restaurant og matfag linjen da? Lenke til kommentar
hurdava Skrevet 17. mai 2014 Del Skrevet 17. mai 2014 Det varierer nok litt fra skole til skole, men tviler på at snittet er veldig høyt noe sted. Lenke til kommentar
Neburlo Skrevet 17. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2014 Hva tror du sånn omtrent da? Lenke til kommentar
Avi.cii Skrevet 17. mai 2014 Del Skrevet 17. mai 2014 Hei, blir du en god baker, skal du ikke se bort i fra at du en dag starter opp ditt eget bakeri. Da snakker vi nok millionlønn på deg Er lov å satse stort og drømme!Lykke til! Lenke til kommentar
Bruker-158599 Skrevet 17. mai 2014 Del Skrevet 17. mai 2014 Hva tror du sånn omtrent da? Tenker det er på rundt 3.2- 3.8. Det kommer veldig ann på hvor du søker. Var mange som kom inn på resturant og matfag der jeg gikk, selv om karakterene ikke var så bra. Jeg gikk ikke resturant og matfag, men hadde venner som gikk der. Bare å søke Lenke til kommentar
Neburlo Skrevet 17. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2014 Haha, har tenkt på å åpne mitt eget bakeri faktisk! 1 Lenke til kommentar
Bruker-158599 Skrevet 18. mai 2014 Del Skrevet 18. mai 2014 Haha, har tenkt på å åpne mitt eget bakeri faktisk! Så bra ! Hvorfor søker du så seint? Trodde fristen for vgs var 1 mars? Lenke til kommentar
Neburlo Skrevet 18. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2014 Haha jeg skrev feil! Jeg går i 9 og ikke 10. Tallene er jo rett ved siden av hverandre på tastaturet. Lenke til kommentar
Neburlo Skrevet 18. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2014 Ehmm ja! Noe galt med det? 1 Lenke til kommentar
Bruker-158599 Skrevet 18. mai 2014 Del Skrevet 18. mai 2014 (endret) Ehmm ja! Noe galt med det? Hvordan klarte du å få til det? Endret 18. mai 2014 av -Twix- Lenke til kommentar
Neburlo Skrevet 18. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2014 Ehmmm "9"tasten er rett ved siden av "10" tasten! Mdn denne diskusjonen mellom oss to er jo helt håpløst og tullete. Lenke til kommentar
Neburlo Skrevet 18. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2014 Men uannsett jeg var egentlig ut etter en gjennomsnittlig lønn dånn cirka. Minstelønn viste jeg fra før siden jeg hadde kikket litt på nette. Men jeg fant ikke noe om gjennomsnitts lønn. Noen som vet noe om det? Lenke til kommentar
hean Skrevet 19. mai 2014 Del Skrevet 19. mai 2014 Tips: Jobb noen år som baker.... spør alt og alle av kolleger og høst av deres erfaringer. Prøv og feil litt med oppskrifter til du finner noe som er bra. Når du har nok så starter du for deg selv. Prøv å finn en egen liten nisje der du stikker deg ut med litt annerledes produkter og ikke bare forsvinner i mengden, det skal noe å få til dette i dag men det er fullt mulig. Lenke til kommentar
Neburlo Skrevet 19. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2014 Jeg skjønnte ikke hva du ville utpå i nederste avsnitt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå