PatSharpX Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Sentralisering er miljøvennlig Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Sentralisering er miljøvennlig JA!!! skriker de i kor, samtlige innbyggere i bejing, mexico city, london, new york, calcutta, singapore, sao paulo, osv osv Eller NEI, sier jeg, fordi at hele landet skal brukes, og ikke bare av noen vettlause bymennesker som bare MÅ slippe unna all denne sentraliseringen hver fjortende dag, men siden de er så forvirret og forkavet, tror de på store miljøgevinster hvis hele det innenlandske "utland eller ødeland" bare kan nås ved hjelp av snøscootere og helikoptre ... Velkommen til fremskrittet, for nå har vi partiet Frem Med Skrittet, som styrer og vaser - jeg tror jeg tar meg en kjempediger pjolter i ren fryd Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Det er ikke gitt at kortreist mat er mer miljøvennlig enn langreist mat. Avskoging er ikke annet enn et lokalt problem, og kan enkelt omgås.Avskoging påvirker miljøet både på globalt og lokalt nivå. Det kan påvirke miljøet globalt, hvis den totale mengden skog går ned. Lokal avskoging trenger ikke bety global avskoging. Hvordan mener du fjerning av norske landbrukssubsidier, og dermed en økt matimport til Norge, vil påvirke den globale skogmengden? Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Sentralisering er miljøvennlig JA!!! skriker de i kor, samtlige innbyggere i bejing, mexico city, london, new york, calcutta, singapore, sao paulo, osv osv Eller NEI, sier jeg, fordi at hele landet skal brukes, og ikke bare av noen vettlause bymennesker som bare MÅ slippe unna all denne sentraliseringen hver fjortende dag, men siden de er så forvirret og forkavet, tror de på store miljøgevinster hvis hele det innenlandske "utland eller ødeland" bare kan nås ved hjelp av snøscootere og helikoptre ... Velkommen til fremskrittet, for nå har vi partiet Frem Med Skrittet, som styrer og vaser - jeg tror jeg tar meg en kjempediger pjolter i ren fryd Jeg regner med brandyen kommer fra norske druer? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Sentralisering er miljøvennlig JA!!! skriker de i kor, samtlige innbyggere i bejing, mexico city, london, new york, calcutta, singapore, sao paulo, osv osv Eller NEI, sier jeg, fordi at hele landet skal brukes, og ikke bare av noen vettlause bymennesker som bare MÅ slippe unna all denne sentraliseringen hver fjortende dag, men siden de er så forvirret og forkavet, tror de på store miljøgevinster hvis hele det innenlandske "utland eller ødeland" bare kan nås ved hjelp av snøscootere og helikoptre ... Velkommen til fremskrittet, for nå har vi partiet Frem Med Skrittet, som styrer og vaser - jeg tror jeg tar meg en kjempediger pjolter i ren fryd Jeg regner med brandyen kommer fra norske druer? Fikset setningen din: Jeg regner med brandyen kommer fra norske kuer? Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Hvis du vil ha brandy laget av kuer så tror jeg du er ganske alene om det. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Hvis du vil ha brandy laget av kuer så tror jeg du er ganske alene om det. brandy og brandy meg her og der .. hørt om "ku pjolter"? Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Nei. Og du endra ikke brandy, så antok da at det var brandy du var ute etter. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Nei. Og du endra ikke brandy, så antok da at det var brandy du var ute etter. Neida, jeg liker bare kupjolter og Brandi https://www.youtube.com/watch?v=N-tRXewCAmU Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Å ja, det var jo ikke helt lett å forstå da, du bør nok jobbe litt med å få klarhet i det du skriver så du unngår slike misforståelser i fremtiden Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Er bønder mer barnslige en folk flest, og kan dette ha noe med manglende intelligens å gjøre? En gjeng som klarer å lure resten av befolkningen trill rundt for å fullstendig loppe deres lommebøker uten at det kommer noe ramaskrik fra folk kan neppe karakteriseres som barnslige eller med manglende intelligens. Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 http://www.vgtv.no/#!/video/82346/se-den-heftige-spontandebatten-mellom-agronomen-og-fpu-lederenTypen fra Fpu blir verbalt voldtatt her ja. Mer til de som har mer, mindre til de som har lite. Velkommen til blåblått styre.. 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 De får ikke mer subsidier (...) Regnet pr ansatt, eller årsverk, så gjør det det, jo. Faktisk ganske nøyaktig tre ganger så mye. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Det kan påvirke miljøet globalt, hvis den totale mengden skog går ned. Lokal avskoging trenger ikke bety global avskoging. Hvordan mener du fjerning av norske landbrukssubsidier, og dermed en økt matimport til Norge, vil påvirke den globale skogmengden? Den industrielle bonden i utlandet vil kunne utvide enda mer. Vi spiser mye mat i forhold til innbyggertallet. For å få plass til storfeet som vi nå produserer i Norge, må det nå gjøres plass til i utlandet. Et annet punkt her er at med utenlandsk produksjon, så mister vi ikke bare kontroll over rettighetene til arbeiderne, men også dyrene. Dyrevelferden i Norge er generelt veldig høy. Uansett, arealet i utlandet må økes. Da må skog kuttes ned. Økt import betyr mer og lengre transport, som igjen ikke er særlig bra for miljøet. En gjeng som klarer å lure resten av befolkningen trill rundt for å fullstendig loppe deres lommebøker uten at det kommer noe ramaskrik fra folk kan neppe karakteriseres som barnslige eller med manglende intelligens. Vel, det er ikke bøndene som sitter igjen med den største prosentdelen av inntekten. Det er de store matkjedene som sitter igjen med flest penger i lommeboka. Spørsmålet er om import av matvarer hadde ført til lavere matpriser. Forbrukerne er allerede vant med en pris, og vil betale dette uansett. Resultatet blir at kjedene kan i bunn og grunn ta den samme prisen - hvis de bare vil. 1 Lenke til kommentar
Mendelssohn Skrevet 21. mai 2014 Del Skrevet 21. mai 2014 Alle bør støtte norske bønder! De gjør langt mer enn å skaffe oss poteter, melk og egg. Først av alt: Maten vi får fra norske bønder er ofte sunnere, mer næringsrik og tryggere enn importert mat. Ved å ikke importere, sparer man også miljøet (frakt, pakking(papp/plast)). Norge er ikke bare Oslogryten, Bergen og Trondheim. Norge er også små lokalsamfunn, daler og fjellbygder. Norge er småbyer og variasjon. Norske bønder sikrer verdiskaping og arbeidsplasser i distriktnorge. Et eksempel på dette er turistnæringen på vestlandet. Bøndene (med god hjelp fra beitende dyr) tar vare på kulturlandskapet. Det blir ikke like idyllisk å dra på tur til Flåm, Hardanger eller Aurlandsdalen, hvis alt er gjenngrodd. Turister sikrer inntekt for butikker, hotell, samt andre næringer som er direkte påvirket av turisme. Forsvinner bøndene, forsvinner kulturlandskapet og da forsvinner turistnæringene. Bønder holder liv i distriktsnorge, noe som gir jobb til tømrere, lærere, bilmekanikere og bygdeorginaler ( ). Forsvinner småbruk er det ikke bare bøndene som må få seg nye jobber. De "gratisgodene" bøndene fører med seg, er noe vi som fellesskap må betale for om de forsvinner. Jeg er ganske overbevist om at det kommer til å bli dyrere og vanskeligere enn å lønne bøndene ordentlig. Norskebønder er fellesskap, kulturarv og identitet! 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 21. mai 2014 Del Skrevet 21. mai 2014 (endret) Norskebønder er fellesskap, kulturarv og identitet!... og traktorlass med subsider til hver eneste av dem fra resten av befolkningen for å betale for bondefelleskapet, bondekultur og bondeidentitet. Endret 21. mai 2014 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Quote Skrevet 21. mai 2014 Del Skrevet 21. mai 2014 (endret) ... og traktorlass med subsider til hver eneste av dem fra resten av befolkningen for å betale for bondefelleskapet, bondekultur og bondeidentitet. ... og lasteskipslass med penger til den brasilianske industribondens felleskap, kultur og identitet. Endret 21. mai 2014 av Quote 1 Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 21. mai 2014 Del Skrevet 21. mai 2014 Liten "funfact". Det hadde vært billigere for oss å ansette gartnere til å ta vare på dette kulturlandskapet enn det bøndene koster oss. 4 Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 21. mai 2014 Del Skrevet 21. mai 2014 Har jeg sagt noe om å legge landbruket utenlands? Der forsvinner de fleste argumentene dine. I bunn og grunn ikke. Argument med lokal produksjon av mat gjelder fremdeles. Slik det blir lagt opp til nå, er det kun store gårder på østlandet som har mulighet til å drive med slik matproduksjon. Da risikerer man at kornproduksjonen blir lagt utenlands for å gjøre plass til f. eks. storfeproduksjon på de få områdene i landet hvor man kan ha en slik grad av effektivitet som nå ønskes. Ett punkt jeg ønsker å kommentere, kvalitet. Norskprodusert mat fra et visst meieri som jeg ikke skal nevne, er den mest industrialiserte matmøkka du får, på akkurat samme linje som utenlandske produsenter. Den dagen norvegia, jarlsberg eller lettrømme på boks er noe annet enn helautomatisert industriproduksjon uten et SNEV av håndtverk, ja så skjønner jeg ingen ting, det er REN billigsøppel..... Produsenter som leverer KVALITET er små nisjeprodusenter, og dem er ikke truet av effektivisering av landbruket uansett..... Så nå ønsker du kvalitet, men vil samtidig gjøre det vanskeligere å lage kvalitet? Det du ønsker vil føre til en større industrialisering av jordbruket. Jeg kan ikke gjøre annet enn å riste på hodet og påpeke dobbeltmoralen. Norge er og blir et dobbeltmoralsk land uansett hvordan du vender på det, vi bryr oss ikke så hardt om hvordan oljen vår brennes i utlandet, så lenge den ikke brennes her.....Er løsningen da å gjøre oss enda mer dobbeltmoralsk? Areal er det nok av, dette er en falsk frykt/falsk argument som desperat er blitt forsøkt etablert de siste ukene. På hvilken måte ødelegger sentralisering muligheten til å levere kvalitet? industrialisering vil om annet gi et kvalitetsløft.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå