Gå til innhold

Er bønder mer barnslige en folk flest, og kan dette ha noe med manglende intelligens å gjøre?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

d er da ikke meningen at vi skal gå tom for egg og øl på sikt, de vil bare vise misnøye med jordbruksoppgjøret!

Noe av hensikten må jo ha vært at hyllene skulle stå tomme, derav at de oppfordret sine medlemmer til å kjøpe opp eggbeholdningene. Om det eneste de har fått til er å sperre veien for folk, og kaste bort masse penger på å kjøpe egg og øl blir jo det hele rett og slett komisk.

Lenke til kommentar

Dem stenger veier, blokkerer eggpakkefabriker, heller tusenvis av liter melk utover veiene, drar rundt på hengere med dritt, og dem bryter forhandlingene.

Jeg har ikke satt meg veldig inn i saken, men det er ikke mange andre grupper i samfunnet som oppfører seg slik ved uenighet.

Jeg lurer egentlig på, hvorfor er det slik? Er bønder mer barnslig en folk flest? Er dem mindre intelligente, eller er det bare manglende sosiale evner som fører til dette?

Har ikke sett igjennom alle svar, men jeg bare nevner:

Folk i store byer er fisefine og overlegne, mens folk i mindre byer er nok mer barnslige men også ikke alltid med på notene... Folk tilpasser seg etter kulturen, for den skaper det sosiale.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dem stenger veier, blokkerer eggpakkefabriker, heller tusenvis av liter melk utover veiene, drar rundt på hengere med dritt, og dem bryter forhandlingene.

Jeg har ikke satt meg veldig inn i saken, men det er ikke mange andre grupper i samfunnet som oppfører seg slik ved uenighet.

Jeg lurer egentlig på, hvorfor er det slik? Er bønder mer barnslig en folk flest? Er dem mindre intelligente, eller er det bare manglende sosiale evner som fører til dette?

Har ikke sett igjennom alle svar, men jeg bare nevner:

Folk i store byer er fisefine og overlegne, mens folk i mindre byer er nok mer barnslige men også ikke alltid med på notene... Folk tilpasser seg etter kulturen, for den skaper det sosiale.

Det er nok helt riktig, jeg bor sånn halveis på landet selv, men kulturen her består ikke av veisperringer og melkutheling.

@evelen, jo de har lykkes, for de gjør det ikke for å gjøre folket forbanna. vi får forresten ikke vite hvordan de vil gå før til slutt

"jo de har lykkes" + "vi får forresten ikke vite hvordan de vil gå før til slutt"

Dette motsier hverandre litt.

Vi vet ikke hva resultatet blir, men det bøndene gjør vil få folk til å bli sure på bøndene og miste sympati for dem.

På den andre siden har ikke folket noe dem skulle sagt, det er ene og alene regjeringens avgjørelse hva som blir enden på visa.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det er TO typer bønder.

De som jobber og drikker = rike

De som drikker og jobber = harde kår

I den rekkefølgen. Har aldri møtt en bonde som ikke drikker!

Det visste jeg ikke .. Men hvorfor drikker "bonden"?

Lenke til kommentar

Det er TO typer bønder.

.. Men hvorfor drikker "bonden"?

Han har råd til det

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det er TO typer bønder.

.. Men hvorfor drikker "bonden"?

Han har råd til det

ok, da er det helt krystallklart .. bonden drikker altså fordi han er en helt vanlig norsk borger

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

ok, da er det helt krystallklart .. bonden drikker altså fordi han er en helt vanlig norsk borger

Tja. Få får vel så mye penger fra staten til å drive på med hva man har lyst til. Så helt vanlig er vel ikke bonden.

Sier du det, og hva med alle de andre som for det meste enten produsere dill og dall og bling, samt alle de som lever av på klippe håret til hverandre? Jeg har møtt mer udugelig folk med god utdannelse, enn uten så kalt god utdannelse - det er sannsynligvis minst like mange som ferierer både på den så kalte jobben sin, som ellers går rundt å spraker i grusen og hever sitt tarv på nav

Men det er moro å mobbe :)

Lenke til kommentar

Tja. Få får vel så mye penger fra staten til å drive på med hva man har lyst til. Så helt vanlig er vel ikke bonden.

Sier du det, og hva med alle de andre som for det meste enten produsere dill og dall og bling, samt alle de som lever av på klippe håret til hverandre? Jeg har møtt mer udugelig folk med god utdannelse, enn uten så kalt god utdannelse - det er sannsynligvis minst like mange som ferierer både på den så kalte jobben sin, som ellers går rundt å spraker i grusen og hever sitt tarv på nav

Vet egentlig ikke helt hvem du mener. Frisører, får de like mye statsstøtte som sutrete bønder? I så fall er heller ikke de som folk flest. De fleste som går på NAV har faktisk en grunn til det. Nå er det jo også mulig vi får se enkelte bønder på NAV. Når de må legge ned sin hobby.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Vet egentlig ikke helt hvem du mener. Frisører, får de like mye statsstøtte som sutrete bønder? I så fall er heller ikke de som folk flest. De fleste som går på NAV har faktisk en grunn til det. Nå er det jo også mulig vi får se enkelte bønder på NAV. Når de må legge ned sin hobby.

Bønder kan i hvert fall si at de produserer noe som har verdi, ikke bare i fantasien, men faktisk for å opprettholde livet. Ja, og alle har vi en eller annen grunn for det vi gjør, men det betyr ikke at den grunnen har annen verdi enn at det ser ut som de er til nytte, fordi de passer inn i en helhet som er så innfløkt at enda har ingen satt søkelyset tett nok på hva de egentlig produserer. Og hva angår nye arbeidstakerer inn i nav-systemet, så kommer de fleste av oss til å havne der, uansett hvor verdifulle vi tror vi er. Jeg tenker da på utviklingen av smart teknologi og enda flere avanserte automatiserte produksjonsprosesser.

Og denne statsstøtten .. hva er nå så gærnt med den? trenger du egentlig noe mer, eller er du som de fleste andre, ganske så mett av all denne kjedelige suksessen vår her til lands, så i ren kjedsomhet blir du en som sitter å peker på noen andre som tilfeldigvis har fått det søkelyset på seg? Når ble det sist produsert noe nytt som vi mennesker virkelig trenger for å opprettholde livene våre?

Lenke til kommentar

Bønder kan i hvert fall si at de produserer noe som har verdi, ikke bare i fantasien, men faktisk for å opprettholde livet. Ja, og alle har vi en eller annen grunn for det vi gjør, men det betyr ikke at den grunnen har annen verdi enn at det ser ut som de er til nytte, fordi de passer inn i en helhet som er så innfløkt at enda har ingen satt søkelyset tett nok på hva de egentlig produserer. Og hva angår nye arbeidstakerer inn i nav-systemet, så kommer de fleste av oss til å havne der, uansett hvor verdifulle vi tror vi er. Jeg tenker da på utviklingen av smart teknologi og enda flere avanserte automatiserte produksjonsprosesser.

Og denne statsstøtten .. hva er nå så gærnt med den? trenger du egentlig noe mer, eller er du som de fleste andre, ganske så mett av all denne kjedelige suksessen vår her til lands, så i ren kjedsomhet blir du en som sitter å peker på noen andre som tilfeldigvis har fått det søkelyset på seg? Når ble det sist produsert noe nytt som vi mennesker virkelig trenger for å opprettholde livene våre?

Bønder må produsere slik at de klarer og stå på egne bein best mulig. Derfor må vi få lagt ned flest mulig småbruk og kun ha store gårder. Disse kan ved behov også få noe støtte, men målet bør være at de er selvgående. Derfor må også bønder få lov og dyrke det de selv vil. Mulig cannabis kan være fremtiden, ved siden av mat. Så slipp bonden til, uten at staten styrer.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Bønder må produsere slik at de klarer og stå på egne bein best mulig. Derfor må vi få lagt ned flest mulig småbruk og kun ha store gårder. Disse kan ved behov også få noe støtte, men målet bør være at de er selvgående. Derfor må også bønder få lov og dyrke det de selv vil. Mulig cannabis kan være fremtiden, ved siden av mat. Så slipp bonden til, uten at staten styrer.
Jeg hadde faktisk ett spøesmål som siste moment i den posten - care to answer?
Lenke til kommentar

Jeg hadde faktisk ett spøesmål som siste moment i den posten - care to answer?

Når det ble produsert noe vi mennesker virkelig trenger? Blir det ikke produsert daglig det vi mennesker trenger da?

Hva vi mennesker 'trenger' er ett spørsmål som avhenger av ganske enkle perspektiver. Du kan dele det inn i grupper, men sånn i grove trekk trenger vi ikke mer enn vann og litt ernæring, noe vi fint klarer å skaffe oss selv.

Men vi har utviklet ett materialistisk behov. Dersom du tar en vilkårlig Ola eller Kari Dunk lemper dem ut i skogen uten noe annet enn egen kropp, uten klær, uten verktøy, mat eller noe annet å hjelpe seg med så tror jeg nok at dem etter en stund hadde utviklet kunnskap om overlevelse til å kunne leve forholdsvis lenge. Så hva vi mennesker virkelig trenger er ganske uvist. Men at vi har tilganger som vi har idag gjør livet vårt mye enklere, mer komfortabelt og derav lengre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...