Gå til innhold

Er bønder mer barnslige en folk flest, og kan dette ha noe med manglende intelligens å gjøre?


Anbefalte innlegg

Jeg ville faktisk likt om noen hadde faktiske tall å komme med da vi snakker om lønnsforskjeller mellom bønder og alle andre. Jeg kjenner en god del som har foreldre som er bønder, absolutt alle virker å være langt over snittet betalt.
Vi snakker store hus, opp til flere dyre biler, splitter nye traktorer som blir byttet ut lenge før de er slitt, helt nye låver, hytter og båter.

Broren til hu pappa er sammen med arvet en gård her for noen år tilbake. Han eier nå en helt latterlig mengde skog, flere hytter, flere fine biler og et enormt hus. Dette er snakk om en helt vanlig bonde som selger egg fra en middels stor gård. Fyren har kanskje 4-5 timer (maks) med jobb om dagen. Han selger også en god del egg svart.

Greit nok, bønder som har små gårder osv tjener kanskje ikke så godt(?) men, absolutt alle bøndene jeg vet om kan vel betegnes som søkkrike i forhold til snittet.

Endret av Kjetil_90
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.ssb.no/jord-skog-jakt-og-fiskeri/statistikker/binfo

 

546 000 i snitt, snittlønn i Norge er 363 000, altså, 183 000 over snittlønn.

De bøndene jeg kjenner har også tilsynelatende langt over snittet betalt.

Snittlønnen i Norge virker veldig lav. Er det før eller etter skatt? Ifølge SSB så er snittlønnen over 450 000 tusen(før skatt), fortsatt mindre enn bøndene dog.

 

http://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/statistikker/lonnansatt/aar/2014-03-20#content

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

 

 

 

Andre yrker streiker, men ingen sier noen ting.

 

Når bøndene klager på budsjettet og protesterer og aksjonerer ser folk rødt.

 

De lager maten vi spiser! De jobber mer og tjener mindre enn folk flest! Hør på bonden!

 

Og nei! -Vi kan ikke bare importere mat! Når det blir matmangel/krig så slutter folk å eksportere!

 

Det er vell først og fremst sabotasje og sperring av anlegg folk reagerer på, ikke at bønder benytter seg av retten til å streike.

 

 

Bønder har ingen streikerett!

 

Klart de har det! Noe annet ville være diskriminerende. Selv bøndene vet det.

 

Grunnen til at de må hevne seg på andre, under et oppgjør, er at ingen merker om bøndene streiker.

 

Nei, beklager så mye. Selvstendig næringsdrivende er ikke ansatte og har dermed ikke ansatterettigheter, så de kan faktisk ikke streike.

Lenke til kommentar

Nei, beklager så mye. Selvstendig næringsdrivende er ikke ansatte og har dermed ikke ansatterettigheter, så de kan faktisk ikke streike.

Men bønder som er ansatt på en gård kan vel streike?

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

 

http://www.ssb.no/jord-skog-jakt-og-fiskeri/statistikker/binfo

 

546 000 i snitt, snittlønn i Norge er 363 000, altså, 183 000 over snittlønn.

De bøndene jeg kjenner har også tilsynelatende langt over snittet betalt.

Merk at kun 30% av dette er netto næringsinntekt fra jordbruk, resten er andre inntekter, primært lønnsinntekt (fra annet yrke enn jordbruk)

 

Jeg prøver å forstå bøndenes side av saken, så spør derfor litt;

Så lønnsinntekt er ikke fra jordbruk - er det da slik å forstå at de aller fleste bønder har andre jobber utover å være bonde?

 

Forøvrig, her er en sak med en kar som har gått fra småbruksdrift til storbruk;

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2014/05/14/ma-kjore-traktor-1800-timer-aret-fordi-bruket-er-sa-stort

 

Han sliter likevel med inntjeninga - noen tanker om årsak?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg prøver å forstå bøndenes side av saken, så spør derfor litt;

Så lønnsinntekt er ikke fra jordbruk - er det da slik å forstå at de aller fleste bønder har andre jobber utover å være bonde?

 

Forøvrig, her er en sak med en kar som har gått fra småbruksdrift til storbruk;

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2014/05/14/ma-kjore-traktor-1800-timer-aret-fordi-bruket-er-sa-stort

 

Han sliter likevel med inntjeninga - noen tanker om årsak?

Holder ikke å ha stort areal når det er fordelt over store områder. Når man må kjøre opptil 2,5mil for å komme til et jorde mister man alt av stordriftfordeler. Hele poenget er å effektivisere, ikke kun ha mest mulig areal uavhengig av beliggenheten, de må så klart ligge såpass nærme hverandre at. Om han hadde hatt noen få jorder inntil hverandre.

 

13 småbruk som ikke er knyttet til hverandre kan neppe regnes som ett storbruk. Hadde vært spennende å se om det hadde blitt samme resultat om de 13 småbrukene han eier hadde blitt slått sammen geografisk sett til 1 storbruk uten grenser og lange avstander mellom jordene.

 

 

Ellers ser jeg at 1 person alene kan drive 13 småbruk, som minst 13 personer har drevet før. Om man antar han jobber 16 timer i døgnet, så er dette under 1,5 time pr dag, pr jorde.

Man kan jo lure på om de 13 personene som drev hvert sitt småbruk jobbet 1,5 time pr dag, evt. hvorfor de ikke gjorde det. Jeg regner med at de som drev alle småbrukene også klagde på at de hadde mye å gjøre.

 

Når 1 person kan gjøre jobben til 13, så må disse 13 ha drevet veldig ineffektivt...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

 

Jeg prøver å forstå bøndenes side av saken, så spør derfor litt;

Så lønnsinntekt er ikke fra jordbruk - er det da slik å forstå at de aller fleste bønder har andre jobber utover å være bonde?

 

Forøvrig, her er en sak med en kar som har gått fra småbruksdrift til storbruk;

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2014/05/14/ma-kjore-traktor-1800-timer-aret-fordi-bruket-er-sa-stort

 

Han sliter likevel med inntjeninga - noen tanker om årsak?

Holder ikke å ha stort areal når det er fordelt over store områder. Når man må kjøre opptil 2,5mil for å komme til et jorde mister man alt av stordriftfordeler. Hele poenget er å effektivisere, ikke kun ha mest mulig areal uavhengig av beliggenheten, de må så klart ligge såpass nærme hverandre at. Om han hadde hatt noen få jorder inntil hverandre.

 

Men er det ikke det bøndene maser om - at jordene er for spredt geografisk sett til at en kan drive stordrift uten å ende opp slik som i saken jeg skrev over?

 

Ellers ser jeg absolutt poenget med at en mann kan drive 13 småbruk osv. Jeg er en som mener at kutt i statlige utgifter over hele fjøla trengs, men flagger ikke det så veldig bastant før jeg forstår begge sider av en sak.

Endret av Sleggefett
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Men er det ikke det bøndene maser om - at jordene er for spredt geografisk sett til at en kan drive stordrift uten å ende opp slik som i saken jeg skrev over?

 

Ellers ser jeg absolutt poenget med at en mann kan drive 13 småbruk osv. Jeg er en som mener at kutt i statlige utgifter over hele fjøla trengs, men flagger ikke det så veldig bastant før jeg forstår begge sider av en sak.

 

Nei, men det er det som er problemet med denne saken. Finner ingen tilsvarende saker der en person/gård har f.eks tatt over 10-20 nabogårder og slått disse sammen til 1 stor, sammenhengende gård. Personlig tror jeg noe sånt er veien å gå, ikke at en person/gård skal drive små jorder milevis fra hverandre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...