Gå til innhold

Er bønder mer barnslige en folk flest, og kan dette ha noe med manglende intelligens å gjøre?

Anbefalte innlegg

Forsøpling, veiblokkade og der å hindre andre å gjøre jobben burde tas hånd om av politiet. Gi dem straff som svir! De har ingen rett til å holde på slik de gjør.

Jeg støtter regjeringen fult ut i tiltakene de igangsetter med dette oppgjøret. Det er på tide å akselerere overgangen til et effektivt jordbrukt.Blir konflikten langvaring foreslår jeg at regjeringen gradevis letter på matimporthemmende tiltak slik at bøndene skjønner hvor dårlige kort de har på hånden. De må gjerne også senke tilbudet til småbøndene progressivt dersom tilbudet ikke godtas.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner godt at bøndene er sinte og for en del av dem er det snakk om å være eller ikke være.

Får staten viljen sin vil mange bønder rett og slett legge ned gårdene sine og Norge får en lavere matproduksjon.

Allerede i dag er det mange førre gårdsbruk en bare for 10 år siden.

Om noen tror at utlandet og laksen som vi for øvrig eksporterer mesteparten av skal bærge oss i en katastrofe så har de sikkert rett men mange skulle nok ønske at man hadde norsk mat når ingen ville eksportere mat til oss og vi kun hadde laks og poteter på bordet og forresten så er poteter noe bøndene dyrker så da blir det bare laks.

Blir nok en brå vekker for mange det om det skulle bli matmangel i værden.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Færre gårsbruk enn for 10 år siden kan sikkert stemme, men hvordan er det med matproduksjonen?

Ett enormt bruk med 50 jorder produserer ikke noe mindre enn 25 bruk med 2 jorder hver...

Endret av aklla
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skjønner godt at bøndene er sinte og for en del av dem er det snakk om å være eller ikke være.

Får staten viljen sin vil mange bønder rett og slett legge ned gårdene sine og Norge får en lavere matproduksjon.

Om noen tror at utlandet og laksen som vi for øvrig eksporterer mesteparten av skal bærge oss i en katastrofe så har de sikkert rett men mange skulle nok ønske at man hadde norsk mat når ingen ville eksportere mat til oss og vi kun hadde laks og poteter på bordet og forresten så er poteter noe bøndene dyrker så da blir det bare laks.

Hvor sannsynlig er det at alle verdens nasjoner vil slutte å eksportere mat og i hvilken grad rettferdiggjør denne risikoen barnslig oppførsel fra bøndenes side?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Stordriftfordeler.

Kan f.eks kjøpe inn det aller beste og mest effektive utstyret til 1 enorm gård, 25 små vil antagelig ha 25 lite effektive versjoner av samme utstyr.

Holder med 1 gedigen låve i stedet for 25 små. Selv om det antagelig er mer effektivt med ett par låver.

De som kjøper slipper ha 25 selgere å forholde seg til, men 1.

færre som jobber på gården da utstyret er bedre og mer effektivt.

fordelene er mange flere enn det jeg har skrevet, men stort sett alt blir billigere og mer effektivt når man driver stort.

Kort og godt, man kan gå fra 25x:

Harvest%2B2.jpg

(om ikke i antall, da jeg tipper man leier fra hverandre, så i arbeidstimer)

til 1-2x:

combine_harvester_16x9_60178.jpg

Ang. matkrise, om vi vrir på det, økonomisk krise.

Hva har vi da igjen for vårt ekstremt dyre og lite effektive landruk? Enda en stor økonomisk krise er sånn jeg ser det mye mer sansynlig enn en matkrise i samme skala...

Endret av aklla
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er så vidt jeg vet ingen grunn til å tro at mengden areal dyrket mark blir mindre selv om vi får færre aktive gårder.... Det er jo noe av vitsen også.

Lenke til kommentar

Sjønæringen alene kan dekke ca 12 millioner, Norges befolkning er på ca 5,5 millioner. Sjønæringen metter altså 6,5 millioner mer enn vi har behov for, som kan eksporteres til utlandet.

Skulle nå tro at vi kunne få litt potet fra andre land om de får litt fisk av oss.

Om man så legger ned landbruket, så ville vi klart oss bra, selv i en matkrise da vi produserer over dobbelt så mye mat som vi trenger, som man kan lage avtaler med.

• Liker 2
Lenke til kommentar

de kan jo ikke produsere langt mer med det samme foret.

At det ikke er pr. dyr stemmer nok ja, men man kan fortsatt produsere mer på en stor gård enn tilsvarende på mange små gårder.

Om 25 grisefarmer slås sammen til 1, så vil dette ene kunne produsere mer enn de 25 til sammen da dette ene kan gjøre store investeringer og gjøre det hele effektivt å lett i forhold til 25 små.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke satt meg veldig inn i saken, men det er ikke mange andre grupper i samfunnet som oppfører seg slik ved uenighet.

Så foreslår jeg at du setter deg litt mer inn i saken ;)

Vi produserer fem ganger mer fisk og sjømat enn vi trenger for å fø hele befolkningen. I krig og krise kan vi spise fisk og poteter.

Ellers reagerer jeg på de fleste som streiker med det jeg mener er urimelige midler, slik som her. Du må gjerne nekte å gjøre jobben din, men ikke nekt andre å gjøre deres.

Uavhengig av det så er norske bønder en sutrete gjeng som trenger å bli satt på plass, så her håper jeg Listhaug setter hardt mot hardt. Makan til oversubsidierte selvhøytidelige fjols.

I det regnestykket håper jeg du har med kun villfanget fisk. Fjøsfisknæringa baserer seg, som feks fjørfenæringa og delvis storfeprodusentene, på importerte råvarer (soya) og bør sånn sett ikke regnes med når vi regner opp norges "selvforsyning" av mat.

Forøvrig tenker jeg en del av poenget her er å vise at norske bønder er del av en større og kompleks organisme bestående av selvfølgelig bøndene selv, men også veterinærer, maskinprodusenter og -importører, næringsmiddelindustri, og så videre. Det forslaget som ligger på bordet fra regjeringa vil høyst sannsynlig kunne føre til færre bønder spesielt ute i distriktene, med de ringvirkninger det vil ha for en rekke andre næringer også. Det er ikke helt uten konsekvenser, dette..

Ellers produserer Norge mange ganger den maten vi trenger, selv uten bønder. Ved internasjonal matkrise kan Norge f.eks eksportere mat mot å få importere annen mat...

Selv uten bønder sier du .. og tenker på hva da? Fjøsfisk? Som hovedsakelig spiser importerte råvarer?

Eksportere mat og importere annen mat, vel, vi gjør det allerede idag. Problemfritt, det er jo slik det er. Men, skulle det oppstå en situasjon der det vil være vanskelig å få importert nok mat til norges befolkning vil det være ekstremt viktig at vi har tilgang på mat basert på egenproduserte råvarer som feks korn. Per idag er vår selvforsyningsgrad reelt nede rundt 40% og regjeringen ønsker å fjerne beredskapslageret for korn - det er ikke en situasjon vi egentlig kan leve med.

Ref NILF;

selvforsyning_tabell_1.jpg?size=original

Stordriftfordeler.

Kan f.eks kjøpe inn det aller beste og mest effektive utstyret til 1 enorm gård, 25 små vil antagelig ha 25 lite effektive versjoner av samme utstyr.

Holder med 1 gedigen låve i stedet for 25 små. Selv om det antagelig er mer effektivt med ett par låver.

De som kjøper slipper ha 25 selgere å forholde seg til, men 1.

færre som jobber på gården da utstyret er bedre og mer effektivt.

fordelene er mange flere enn det jeg har skrevet, men stort sett alt blir billigere og mer effektivt når man driver stort.

Kort og godt, man kan gå fra 25x:

Harvest%2B2.jpg

(om ikke i antall, da jeg tipper man leier fra hverandre, så i arbeidstimer)

til 1-2x:

combine_harvester_16x9_60178.jpg

Ang. matkrise, om vi vrir på det, økonomisk krise.

Hva har vi da igjen for vårt ekstremt dyre og lite effektive landruk? Enda en stor økonomisk krise er sånn jeg ser det mye mer sansynlig enn en matkrise i samme skala...

Hvor i Norge finner du slike jorder? Det finnes et par på østlandet og 2-3 i trøndelag, ellers er norsk matproduksjon hovedsakelig basert på "småjorder" i den målestokke der. Med regjeringens forslag vil en svært stor del av distriktslandbruket utraderes, og vi sitter igjen med produksjon på svært utbyggingspressede arealer rundt de største byene.

Hva vi har igjen for vårt "ekstremt dyre og lite effektive landbruk" i tilfelle økonomisk krise? Vel, jeg ville svart "matproduksjon", og i alle fall ikke i noen mindre grad enn om man satsa ensidig på stordrift. Jeg ser ingen åpenbar forskjell der, de vil måtte ha diesel til maskinene sine uansett.

Sjønæringen alene kan dekke ca 12 millioner, Norges befolkning er på ca 5,5 millioner. Sjønæringen metter altså 6,5 millioner mer enn vi har behov for, som kan eksporteres til utlandet.

Skulle nå tro at vi kunne få litt potet fra andre land om de får litt fisk av oss.

Om man så legger ned landbruket, så ville vi klart oss bra, selv i en matkrise da vi produserer over dobbelt så mye mat som vi trenger, som man kan lage avtaler med.

Den matproduksjonen du sikter til er hovedsakelig basert på import av råvarer som nok ikke blir like enkelt tilgjengelig i all framtid..

• Liker 6
Lenke til kommentar

Hva vi har igjen for vårt "ekstremt dyre og lite effektive landbruk" i tilfelle økonomisk krise? Vel, jeg ville svart "matproduksjon", og i alle fall ikke i noen mindre grad enn om man satsa ensidig på stordrift. Jeg ser ingen åpenbar forskjell der, de vil måtte ha diesel til maskinene sine uansett.

Problemet er at bøndene i en økonomisk krise vil kunne miste subsidiering grunnet manglende penger i statskassa, og da vil heller bøndene rave rundt og plage andre fremfor å fortsette matproduksjonen. Så da er vi like langt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg lurer egentlig på, hvorfor er det slik? Er bønder mer barnslig en folk flest? Er dem mindre intelligente, eller er det bare manglende sosiale evner som fører til dette?

Vet ikke, men det kan også tolkes som at bønder er langt mer i samsvar med sine betingelser, og bruker de betingelsene for det de er verdt, men det er ikke sikkert at vi progressive og moderne bymennesker skjønner hva det vil si å være i samsvar på den samme måten. Hadde vi alle hatt ei møkkagreip i hånda og nok kuskitt på støvlene, kan det hende vi også hadde sett "verdien"

Lenke til kommentar

Det som for meg blir litt komisk med hele aksjonsformen er at de sier de vil vise hvordan vi trenger bøndene og hva som ville skjedd uten dem, mens de egentlig bare viser hva som vil skje om noen aktivt går inn for å sabotere deler av matforsyningen, her egg.

Jeg har full respekt for de som måtte mene at dagens politikk er uholdbar, og dermed streiker i form av å ikke ville levere varer. De som velger å selge og ta i mot penger, for så å sabotere og legge belastningen over på tredjepart har jeg lite til overs for.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...