Gå til innhold

Er bønder mer barnslige en folk flest, og kan dette ha noe med manglende intelligens å gjøre?


Anbefalte innlegg

 

Hva vi har igjen for vårt "ekstremt dyre og lite effektive landbruk" i tilfelle økonomisk krise? Vel, jeg ville svart "matproduksjon", og i alle fall ikke i noen mindre grad enn om man satsa ensidig på stordrift. Jeg ser ingen åpenbar forskjell der, de vil måtte ha diesel til maskinene sine uansett.

Problemet er at bøndene i en økonomisk krise vil kunne miste subsidiering grunnet manglende penger i statskassa, og da vil heller bøndene rave rundt og plage andre fremfor å fortsette matproduksjonen. Så da er vi like langt.

 

Ja, forutsatt et heller dårlig menneskesyn så kan det være naturlig å se slik på det. Såvidt jeg kjenner bønder er de svært bevisste på sitt samfunnsansvar og jeg føler meg veldig trygg på at vi også i tilfelle en økonomisk krise vil kunne oppleve at ansvarsfølelsen og dugnadsånden vil slå inn og vi vil kunne få tak i mat også da. MEN - dette forutsetter altså at her faktisk ER bønder som produserer mat den dagen dette eventuelt skjer. Om dagens regjering får det som dem vil, kommer disse til å konsentreres til noen få matprodusenter rundt de største byene som er ENDA MER avhengig av penger for å kunne drive enn det den gjengse "småbonden" i distriktene er..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Hva vi har igjen for vårt "ekstremt dyre og lite effektive landbruk" i tilfelle økonomisk krise? Vel, jeg ville svart "matproduksjon", og i alle fall ikke i noen mindre grad enn om man satsa ensidig på stordrift. Jeg ser ingen åpenbar forskjell der, de vil måtte ha diesel til maskinene sine uansett.

Problemet er at bøndene i en økonomisk krise vil kunne miste subsidiering grunnet manglende penger i statskassa, og da vil heller bøndene rave rundt og plage andre fremfor å fortsette matproduksjonen. Så da er vi like langt.

 

Ja, forutsatt et heller dårlig menneskesyn så kan det være naturlig å se slik på det. Såvidt jeg kjenner bønder er de svært bevisste på sitt samfunnsansvar og jeg føler meg veldig trygg på at vi også i tilfelle en økonomisk krise vil kunne oppleve at ansvarsfølelsen og dugnadsånden vil slå inn og vi vil kunne få tak i mat også da. MEN - dette forutsetter altså at her faktisk ER bønder som produserer mat den dagen dette eventuelt skjer. Om dagens regjering får det som dem vil, kommer disse til å konsentreres til noen få matprodusenter rundt de største byene som er ENDA MER avhengig av penger for å kunne drive enn det den gjengse "småbonden" i distriktene er..

 

Men hvordan skal dem kunne drive dersom dem ikke har økonomiske midler til det?

Det blir jo ikke akkurat sånn at alt bonden trenger blir gratis i en økonomisk krise.

 

 

Til en annen sak: "Bønder tapper butikker for øl" www.nrk.no/sorlandet/bonder-tapper-butikker-for-ol-1.11717609

 

"Hjelp, vi har ikke penger nok til å drive landbruk, så vi bruker pengene på luksusvarer vi ikke trenger"

 

Jeg syns demonstrasjonsmetoden er akseptabel, men det eneste dem viser er at "Vi har mer penger en vi trenger".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hvordan du tenker Evelen! men pottiten og grønnsakene får vi opp av jorda uten å nødvendigvis ha tilgang på penger. Det er kun et spørsmål om "manpower", dvs godt gammeldags manuelt arbeid. Fullt gjennomførbart, og realistisk i tilfelle en så grunnleggende økonomisk krise at ikke engang bøndene har tilgang på diesel til traktoren sin. Vi vil med andre ord stadig ha tilgang på mat, selv om det renner tomt for penger. Det er det som gjør dette med selvforsyning så fint se, for om vi ikke har bønder som produserer basisråvarer i Norge, vil vi i dette tenkte tilfellet ihvertfall slite med å få importert nok mat til vår egen befolkning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bøndene bør ikke være avhengige av staten for å produsere mat. Om de er det, så er det sunt for Norges økonomi at man slakker litt av på milliardene som går til dem. De får allerede mer enn nok.

Ja, for bøndene er allerede rike.

 

Herregud, de tjener jo mer enn elektrikkere, snekkere og butikkarbeidere til sammen!

 

Det er jo derfor det er så mange som blir bønder!

 

 

 

Nei, det å være bonde i norge ser jeg på som siste alternativ.

 

EDIT: Men ja, måten de protesterer på er idiotisk.

Endret av Ted Bundy
Lenke til kommentar

Dem stenger veier, blokkerer eggpakkefabriker, heller tusenvis av liter melk utover veiene, drar rundt på hengere med dritt, og dem bryter forhandlingene.

 

Jeg har ikke satt meg veldig inn i saken, men det er ikke mange andre grupper i samfunnet som oppfører seg slik ved uenighet.

 

Jeg lurer egentlig på, hvorfor er det slik? Er bønder mer barnslig en folk flest? Er dem mindre intelligente, eller er det bare manglende sosiale evner som fører til dette?

Det er bra at man markerer sin misnøye her i samfunnet, langt flere yrkesgrupper skulle gjort det. Men bøndene har jeg personlig lite til overs for. De er bortskjemte og de lever på statens nåde, mange av dem. Det er på tide og få store lønnsomme gårder her i landet. Få lagt ned alle de små hobby gårdene som kun sluker statens penger. Det må drives lønnsomt, ellers har de ikke livets rett.

Lenke til kommentar

 

Det er bra at man markerer sin misnøye her i samfunnet, langt flere yrkesgrupper skulle gjort det. Men bøndene har jeg personlig lite til overs for. De er bortskjemte og de lever på statens nåde, mange av dem. Det er på tide og få store lønnsomme gårder her i landet. Få lagt ned alle de små hobby gårdene som kun sluker statens penger. Det må drives lønnsomt, ellers har de ikke livets rett.

 

 

På hvilke arealer tenker du disse storgårdene skal ligge da?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Bøndene bør ikke være avhengige av staten for å produsere mat. Om de er det, så er det sunt for Norges økonomi at man slakker litt av på milliardene som går til dem. De får allerede mer enn nok.

Ja, for bøndene er allerede rike.

 

Herregud, de tjener jo mer enn elektrikkere, snekkere og butikkarbeidere til sammen!

 

Det er jo derfor det er så mange som blir bønder!

 

 

 

Nei, det å være bonde i norge ser jeg på som siste alternativ.

 

EDIT: Men ja, måten de protesterer på er idiotisk.

 

 

Det er ingen menneskerett å være bonde. Om de ikke liker jobben sin, så kan de alltids finne noe annet å drive med. Skal elektrikerne ha statsstøtte fordi de synes synd på seg selv?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Bøndene bør ikke være avhengige av staten for å produsere mat. Om de er det, så er det sunt for Norges økonomi at man slakker litt av på milliardene som går til dem. De får allerede mer enn nok.

Ja, for bøndene er allerede rike.

 

Herregud, de tjener jo mer enn elektrikkere, snekkere og butikkarbeidere til sammen!

 

Det er jo derfor det er så mange som blir bønder!

 

 

 

Nei, det å være bonde i norge ser jeg på som siste alternativ.

 

EDIT: Men ja, måten de protesterer på er idiotisk.

 

Et spørsmål, er dette omvendt psykologi eller ikke?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Lurer på hva bøndene her i området aksjonerte mot når de kjørte mot kjørerettningen i sentrum og kjørte på gangveier :hmm:

Kanskje de trodde de var ekte bymennesker, som var ute i villmarken og kjørte snøscooter ..

Lurer på hva bøndene her i området aksjonerte mot når de kjørte mot kjørerettningen i sentrum og kjørte på gangveier :hmm:

Kanskje de trodde de var ekte bymennesker, som var ute i villmarken og kjørte snøscooter ..
Lenke til kommentar
Det er ingen menneskerett å være bonde. Om de ikke liker jobben sin, så kan de alltids finne noe annet å drive med. Skal elektrikerne ha statsstøtte fordi de synes synd på seg selv?

 

Mange bønder som ikke har ordentlige kvalifikasjoner til å jobbe som maange andre ting.

 

Men så har jeg bare erfaring med de bøndene i nærområdet, da. Så ikke ta alt for god fisk.

Lenke til kommentar

det står i aviså hvorfor de aksjonerer :)

Joda, men kan ikke se hvorfor de skal kjøre mot kjørerettningen og på gangvei selv om de vil ha mer penger...

Er mulig å kjøre på riktig side av veien selv om man protesterer.

 

 

 

Mange bønder som ikke har ordentlige kvalifikasjoner til å jobbe som maange andre ting.

 

Men så har jeg bare erfaring med de bøndene i nærområdet, da. Så ikke ta alt for god fisk.

 

 

hva med f.eks betalt etterutdanning?

Endret av aklla
Lenke til kommentar

 

Det er ingen menneskerett å være bonde. Om de ikke liker jobben sin, så kan de alltids finne noe annet å drive med. Skal elektrikerne ha statsstøtte fordi de synes synd på seg selv?

 

Mange bønder som ikke har ordentlige kvalifikasjoner til å jobbe som maange andre ting.

 

Men så har jeg bare erfaring med de bøndene i nærområdet, da. Så ikke ta alt for god fisk.

 

 

Andre som ikke har gode kvalifikasjoner, tar enten en lite spennende jobb eller skaffer seg de kvalifikasjonene de trenger gjennom utdannelse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Andre yrker streiker, men ingen sier noen ting.

 

Når bøndene klager på budsjettet og protesterer og aksjonerer ser folk rødt.

 

De lager maten vi spiser! De jobber mer og tjener mindre enn folk flest! Hør på bonden!

 

Og nei! -Vi kan ikke bare importere mat! Når det blir matmangel/krig så slutter folk å eksportere!

 

Det er vell først og fremst sabotasje og sperring av anlegg folk reagerer på, ikke at bønder benytter seg av retten til å streike.

 

 

Bønder har ingen streikerett!

 

Klart de har det! Noe annet ville være diskriminerende. Selv bøndene vet det.

 

Grunnen til at de må hevne seg på andre, under et oppgjør, er at ingen merker om bøndene streiker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sant det. De er avhengige av å aksjonere ved forskjellige former for sabotasje som går ut over andre. Om de valgte å ikke levere varer ville de risikert at butikkene bare importerte tilsvarende i steden, og det ville fått hele streiken til å se ganske stusselig ut om de kun understreket poenget til motparten.

 

Du viser ikke at vi er avhengige av norske bønder sin produksjon ved å sperre eggpakkerier og stanse trafikken.

Lenke til kommentar

 

 

Det er bra at man markerer sin misnøye her i samfunnet, langt flere yrkesgrupper skulle gjort det. Men bøndene har jeg personlig lite til overs for. De er bortskjemte og de lever på statens nåde, mange av dem. Det er på tide og få store lønnsomme gårder her i landet. Få lagt ned alle de små hobby gårdene som kun sluker statens penger. Det må drives lønnsomt, ellers har de ikke livets rett.

 

 

På hvilke arealer tenker du disse storgårdene skal ligge da?

 

Slikt overlates til fagfolk å bestemme. Jeg er ingen fagmann på området. Det som er viktig er at vi får gårdsdrift som lønner seg og kan gi best mulig varer i konkurranse med hverandre og andre land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

På hvilke arealer tenker du disse storgårdene skal ligge da?

 

Hva med der de små gårdene ligger i dag?

 

Man kan beholde samme areal og samme områder, men færre antall gårder, effektivisere hele driften og produsere minst like mye som tidligere, men billigere og enklere. Er den veien staten tilsynelatende går også, større og færre gårder.

 

Tviler ikke på at store gårder kan klare å gå i fortjeneste selv uten å få støtte fra staten, men det krever en viss størrelse

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lurer på hva bøndene her i området aksjonerte mot når de kjørte mot kjørerettningen i sentrum og kjørte på gangveier :hmm:

mhm, kan ikke være noe annet en "Vi setter andre's liv i fare som et symbol på at gårdene våre er i fare for nedleggelse" elns ;)

 

Dem har alltid en slik symbolikk, "Vi tar med tilhengerne med dritt fordi vi syns det regjeringen legger frem er en drittavtale", "Vi tente på denne loven fordi landsbruksindustrien går opp i røyk".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...